gte vml 1]>
زمینه و هدف: ارزیابی رضایت بیماران به موضوع مهمی در ارزشیابی خدمات بهداشتی
و درمانی تبدیل شده و یکی از معیارهای بالا بودن کارایی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی
است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت روستائیان از عملکرد برنامه پزشک خانواده
انجام پذیرفته است.
مواد
و روشها: مطالعه
حاضر از نوع مقطعی بود که در سال 1392 در شهرستان بردسیر انجام پذیرفت.
دادهها با استفاده از پرسشنامه روایی و پایایی سنجش میزان رضایت، برای 400 نفر
نمونه که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند جمعآوری و میزان رضایت در 8 حیطه بررسی
شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل و ANOVA
یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از 400 نمونه مورد بررسی، 51% زن، 49% مرد، 78% متأهل و22% مجرد بودند. بیشترین و کمترین میزان رضایت به ترتیب مربوط به حیطههای اعتماد و اعتقاد
بیمار به عملکرد پزشک خانواده با میانگین 09/19 و زمان انتظار برای دریافت خدمات پزشک
خانواده با میانگین 93/15 بود.
نتیجهگیری:
با
توجه به این که بالاترین سطح رضایت مربوط به حیطه اعتماد و اعتقاد
بیمار به عملکرد پزشک خانواده و کمترین سطح رضایت مربوط به
زمان انتظار برای دریافت خدمات پزشک خانواده بود، میتوان چنین نتیجه گرفت
روستائیان بردسیر به طور کلی از عملکرد برنامه پزشک خانواده راضی هستند، اما مدیران و سیاستگذاران باید توجه ویژهای به کمبودات و نواقص این طرح داشته باشند.
واژههای کلیدی: رضایت، پزشک
خانواده، عملکرد، روستا
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |