چکیده
زمینه و هدف: هر کشوری برای توسعه و
ترقی نیازمند فعالیتهای پژوهشی سازمان یافته است. از آنجا که دانشجویان به عنوان
نیروهای پویا و آیندهساز در هر جامعه شناخته میشوند، بنابراین باید موانع اجرای
پژوهش در بین آنها شناسایی و اقدامات لازم جهت برطرف کردن آنها انجام گردد. این
پژوهش با هدف شناخت موانع احتمالی و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع آنها طراحی
گردیده است.
مواد و روشها: مطالعه از نوع مقطعی و در آن از
پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی استفاده گردید. پرسشنامه دو قسمتی و شامل یک بخش
سؤالات دموگرافیک و درسی و بخش دیگر سؤالات مربوط به خودکارآمدی پژوهشی میشد.
پرسشنامه به روش سرشماری در بین ۱۰۰ نفر از دانشجویان کارورز دانشگاه علوم پزشکی
رفسنجان توزیع گردید که ۶۸ نفر آن را تکمیل نمودند. دادهها توسط نسخه ۲۰ نرمافزار
SPSS و با استفاده از آزمونهای تی (t-test) و آنالیز واریانس یکطرفه (ANOVA) یا از آزمونهای معادل غیر
پارامتری آنها یعنی Mann-
Whitney و
Kruskal- Wallis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار
خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارورز ۲۹/۸۲±۱۲۷/۸۷ برآورد گردید. رابطه آماری میان خودکارآمدی پژوهشی و جنسیت معنیدار
بود (۰/۰۲۸=p)، به نحوی که این میزان در دختران
با میانگین ۱۳۲/۶۷
و در پسران با ۱۱۵/۴۷ بدست آمد. همچنین، بین خودکارآمدی پژوهشی با علاقه به رشته
پزشکی (۰/۰۰۳=p)، شرکت در کارگاههای پژوهشی (۰/۰۰۷=p) و فعالیتهای پژوهشی (۰/۰۰۱=p) نیز روابط معنیداری دیده شد. اما رابطه
خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان با وضعیت تأهل، ترم تحصیلی، میزان سواد پدر، میزان
سواد مادر و شرکت در کمیته تحقیقات دانشجویی معنیدار نبود.
نتیجهگیری: با توجه به میزان
نسبتاً ضعیف خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارورزِ دانشگاه، بر لزوم فعالیت
دانشجویان در این مورد تأکید میشود. باید علاقه و انگیزه در دانشجویان بوجود آید
و آنان در این راه تشویق شوند تا در آینده شاهد افزایش فعالیتهای تحقیقاتی باشیم
و این تحقیقات نباید تنها به پایاننامههای
دانشجویی خلاصه شود.
واژههای کلیدی: خودکارآمدی
پژوهشی، خرده مقیاس پژوهشی، دانشجویان پزشکی کارورز
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |