چکیده
زمینه
و هدف: هوش هیجانی مجموعه ای از هیجانات، عواطف، دانش
اجتماعی و توانمندیهایی است که فرد را جهت تطابق با محیط آماده میکند. با توجه
به اهمیت هوش هیجانی و عدم اطلاعات کافی از میزان آن در میان دانشجویان، این
مطالعه با هدف بررسی هوش هیجانی در دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 303 دانشجو در دانشگاههای جندی شاپور، آزاد و چمران
اهواز در سال 1393 انجام شد. داده بوسیله فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه هوش هیجانی
Bradbry-Graves جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و
روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (t-test,
ANOVA, TUKEY) مورد
تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: هوش هیجانی اکثر دانشجویان (23/77%) در سطح متوسط قرار داشت. میانگین
نمره کلی هوش هیجانی 26/9±02/77 و میانگین نمرات مقیاسهای خود آگاهی، خود مدیریتی،
آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه به ترتیب 58/5±81/82، 93/13±47/70، 30/7±36/81 و
26/10±44/73 بود. بین هوش هیجانی کلی و متغیرهای سن، جنس، وضعیت اشتغال، وضعیت
تأهل، مقطع تحصیلی، معدل کل و دانشگاه محل تحصیل ارتباط معنیدار وجود نداشت، در
حالی که بین متغیرهای ذکر شده و برخی از مقیاسهای هوش هیجانی ارتباط معنیدار
مشاهده شد (05/0>p).
نتیجهگیری: نظر به متوسط بودن هوش هیجانی دانشجویان و عنایت
به اهمیت هوش هیجانی در ارتقاء سلامت و موفقیت تحصیلی دانشجویان، پیشنهاد میگردد
در برنامه آموزشی دانشگاهها به هوش هیجانی و لزوم ارتقاء آن توجه لازم شود.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، موفقیت تحصیلی، دانشجو
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |