چکیده
زمینه و هدف: تعدادی شاخص برای علمسنجی وجود دارد که از جمله آنها شمارش تعداد مقالات و تعداد ارجاعات به این مقالات است. شاخص هرش(H-index) به طور گستردهای برای علمسنجی مورد استفاده قرار میگیرد زیرا دارای بخش کمی و کیفی برای علمسنجی میباشد. در این مطالعه، برونداد علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس شاخص هرش (H-index) ارزیابی شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، تعداد مقالات و تعداد ارجاعات به این مقالات در 160 نفر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بررسی شده است. تعداد مقالات و تعداد استناد به این مقالات از طریق پایگاههای استنادی آی اس آی (Web Of Science) و اسکوپوس Scopus)) جمعآوری شد. دادهها توسط آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و سپس آزمون مقایسات زوجی توکی (one way ANOVA ) و t-test تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین شاخص H در این دانشگاه بر اساس پایگاه استنادی Scopus برابر با 59/2±27/1 و بر اساس پایگاه استنادی Web Of Science برابر با 10/2±90/0 میباشد. این شاخص برای افرادی که در دانشکده پزشکی مشغول هستند نسبت به سایر دانشکدهها بیشتر است (001/0P<). علاوه بر آن، یک ارتباط مثبت بین افزایش رتبه علمی و سابقه کار، با شاخص هرش وجود داشت.
نتیجهگیری: شاخص هرش برای اعضای هیأت علمی این دانشگاه پایینتر از استاندارد بینالمللی است. علاوه بر آن، در دانشکدههای پرستاری و مامایی و دندانپزشکی شاخص مزبور نسبت به دانشکده پزشکی کمتر است که توصیه میشود با برگزاری کلاسهای آموزشی مقالهنویسی و روش تحقیق و همچنین همکاری اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی با اعضای هیأت علمی این دانشکدهها، به ارتقای شاخص H این گروه کمک شود.
واژههای کلیدی: علمسنجی، شاخص هرش، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، برونداد علمی
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |