جلد 18، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 30-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbaziyan Khonigh A, Hasani O, Rashbari Dibafar M. Discriminative Role of Bullying and Moral Intelligence in Suicide Probability among High School Students of Sanandaj City in the 2017-2018 Academic Year: A Descriptive Study. JRUMS 2019; 18 (1) :17-30
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4426-fa.html
شهبازیان خونیق آرش، حسنی امید، رشبری دیبافر محمد. نقش تشخیصی قلدری و هوش اخلاقی در احتمال خودکشی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 97-1396: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1398; 18 (1) :17-30

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4426-fa.html


دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (3471 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: قلدری و هوش اخلاقی از عوامل مهم تأثیرگذار بر احتمال خودکشی دانش­آموزان به شمار می­روند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش قلدری و هوش اخلاقی به عنوان پیش­بین­های احتمال خودکشی دانش­آموزان انجام شد.
 مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 97-1396 بود که 641 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های احتمال خودکشیCull  وGill  (2002)، قلدری Illinois (2001) و هوش اخلاقی Lennick و  Kiel(2011) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ تحلیل تشخیصی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد (05/0P<) که طبق این تابع مؤلفه‌ درست­کاری (835/0- r=) دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه از دانش­آموزان بود. مؤلفه‌های بعدی متمایزکننده گروه‌ها به ترتیب دلسوزی (674/0- r=)، بخشش (674/0- r=)، قربانی (274/0 r=)، زد و خورد (287/0 r=) و قلدری (224/0 r=) بودند. هم­چنین، نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که همه دانش­آموزان با احتمال خودکشی پایین با بالاترین درصد تشخیص (100 درصد) به‌ درستی از سایر دانش­آموزان مجزا شده‌ اند.
 نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان‌ دهنده اهمیت مؤلفه­های قلدری و هوش اخلاقی در امکان تمایزگذاری بین دانش‌آموزان با احتمال خودکشی بالا و پایین بود. بنابراین، پیشنهاد می­گردد در سیاست­گذاری و برنامه‌ریزی برای کاهش احتمال خودکشی دانش‌آموزان، کاهش قلدری و ارتقاء هوش اخلاقی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
واژه­های کلیدی: احتمال خودکشی، قلدری، هوش اخلاقی، دانش­آموزان، تشخیص، سنندج
متن کامل [PDF 340 kb]   (1133 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2275 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1397/6/15 | پذیرش: 1397/10/12 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb