Shahbaziyan Khonigh A, Hasani O, Rashbari Dibafar M. Discriminative Role of Bullying and Moral Intelligence in Suicide Probability among High School Students of Sanandaj City in the 2017-2018 Academic Year: A Descriptive Study. JRUMS 2019; 18 (1) :17-30
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-4426-fa.html
شهبازیان خونیق آرش، حسنی امید، رشبری دیبافر محمد. نقش تشخیصی قلدری و هوش اخلاقی در احتمال خودکشی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 97-1396: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1398; 18 (1) :17-30
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4426-fa.html
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده: (3471 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: قلدری و هوش اخلاقی از عوامل مهم تأثیرگذار بر احتمال خودکشی دانشآموزان به شمار میروند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش قلدری و هوش اخلاقی به عنوان پیشبینهای احتمال خودکشی دانشآموزان انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 97-1396 بود که 641 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای احتمال خودکشیCull وGill (2002)، قلدری Illinois (2001) و هوش اخلاقی Lennick و Kiel(2011) استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل تشخیصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد (05/0P<) که طبق این تابع مؤلفه درستکاری (835/0- r=) دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه از دانشآموزان بود. مؤلفههای بعدی متمایزکننده گروهها به ترتیب دلسوزی (674/0- r=)، بخشش (674/0- r=)، قربانی (274/0 r=)، زد و خورد (287/0 r=) و قلدری (224/0 r=) بودند. همچنین، نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که همه دانشآموزان با احتمال خودکشی پایین با بالاترین درصد تشخیص (100 درصد) به درستی از سایر دانشآموزان مجزا شده اند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان دهنده اهمیت مؤلفههای قلدری و هوش اخلاقی در امکان تمایزگذاری بین دانشآموزان با احتمال خودکشی بالا و پایین بود. بنابراین، پیشنهاد میگردد در سیاستگذاری و برنامهریزی برای کاهش احتمال خودکشی دانشآموزان، کاهش قلدری و ارتقاء هوش اخلاقی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
واژههای کلیدی: احتمال خودکشی، قلدری، هوش اخلاقی، دانشآموزان، تشخیص، سنندج
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت دریافت: 1397/6/15 | پذیرش: 1397/10/12 | انتشار: 1398/1/26