جلد 19، شماره 10 - ( 10-1399 )                   جلد 19 شماره 10 صفحات 1052-1035 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradimokhles H, Bagheri S. The Effect of Music-Based Blended Environment on the Development of Motor Skills in Children with Autism: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2021; 19 (10) :1035-1052
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5266-fa.html
مرادی مخلص حسین، باقری شهاب الدین. تأثیر محیط تلفیقی موسیقی محور بر مهارت‌های رشد حرکتی در کودکان طیف اتیسم: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (10) :1035-1052

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5266-fa.html


دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (2235 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: استفاده از مداخلات تلفیقی در کودکان اتیسم در حال گسترش است. علاقه کودکان اتیسم به موسیقی و توانایی درک آن می‌تواند در مداخلات درمانی مؤثر واقع شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر محیط تلفیقی مبتنی بر موسیقی بر مهارت‌های رشد حرکتی در کودکان اتیسم انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنی‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس از بین کودکان مبتلا به اوتیسم در مرکز اوتیسمی روزنه همدان در سال 1398 انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در مجموع 15 کودک اتیسم گروه مداخله را تشکیل دادند و 15 کودک اتیسم گروه کنترل را تشکیل دادند. گروه آزمایش یک برنامه تمرینی همراه با موسیقی را به مدت 12 هفته‌ انجام دادند و گروه کنترل فقط یک برنامه تمرینی 12 هفته‌ای را انجام دادند. داده‌ها با فرم دموگرافیک، و مقیاس آزمون رشد حرکتی Lincoln-Oseretsky جمع‌آوری شد. از آزمون‌هایt  مستقل و "آنالیز کواریانس تک متغیره" برای سنجش تأثیر مداخله موسیقی استفاده شد.
یافته‌ها: مشخص شد که میانگین نمره مقیاس Lincoln-oseretsky در گروه مداخله در پس آزمون به طور معنی‌داری بالاتر از پیش آزمون بود(05/0P<).
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که محیط تلفیقی مبتنی بر موسیقی می‌تواند در رشد مهارت­های حرکتی در کودکان مبتلا به اوتیسم مؤثر باشد. بنابراین، مداخله تلفیقی شامل موسیقی در کنار سایر روش‌های درمانی می‌تواند منجر به نتایج مفیدی در بهبود عملکرد کودکان مبتلا به اتیسم شود.
واژه‌های کلیدی: محیط تلفیقی، موسیقی، رشد حرکتی، اتیسم
 
 
 
 
متن کامل [PDF 471 kb]   (946 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2673 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تربيت بدني
دریافت: 1399/2/6 | پذیرش: 1399/9/17 | انتشار: 1399/11/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb