جلد 10، شماره 1 و supplement - ( 3-1390 )                   جلد 10 شماره 1 و supplement صفحات 31-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Viewpoints of Students Towards Educational Services Quality Presented by (Expectations and Perceptions) Rafsanjan University of Medical Sciences (2008-2009). JRUMS. 2011; 10 (1) :31-40
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5330-fa.html
بخشی حمید، جعفرزاده عبدا...، علی‌محمدی عبدل‌آبادی طاهره. دیدگاه دانشجویان از وضعیت موجود و مطلوب کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1388-1387. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1390; 10 (1) :31-40

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5330-fa.html


چکیده:   (921 مشاهده)
زمینه و هدف: تعیین کیفیت خدمات آموزشی و در پی آن اتخاذ استراتژی‌هایی برای رفع یا کاهش شکاف کیفیت، اولین گام اساسی در تدوین برنامه‌های ارتقای کیفیت، محسوب می‌شود. این مطالعه، با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان از وضعیت موجود و مطلوب کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی در سال تحصیلی 1388-1387 بر روی 310 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که با روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند، انجام گرفت. گردآوری داده‌ها به کمک پرسش‌نامه پایا و روا که بر اساس ابزار SERVQUAL (Service Quality) تنظیم شده بود و کیفیت خدمات آموزشی را در پنج بعد اندازه‌گیری می‌کند، صورت گرفت. تفاضل نمره وضعیت موجود و مطلوب از نظر دانشجویان، به عنوان شکاف کیفیت تلقی ‌شد. داده‌ها در برنامه SPSS ثبت و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های t و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین نمره شکاف کیفیت خدمات آموزشی از نظر دانشجویان در دانشکده‌ها 9/0±52/1- بود. بیشترین میانگین شکاف کیفیت در دانشکده دندان‌پزشکی (9/0±01/2-) و پزشکی (8/0± 88/1-) و کمترین میانگین شکاف کیفیت در دانشکده پیراپزشکی (7/0±2/1-) بود. نتایج نشان‌دهنده وجود تفاوت معنی‌دار نمره شکاف کیفیت در پنج بعد خدمات بود. بعد همدلی و اطمینان دارای کمترین میانگین شکاف کیفیت (1±40/1-) و بُعد ملموس دارای بیشترین میانگین شکاف کیفیت (2/1±8/1-) بودند.
نتیجه‌گیری: وجود شکاف منفی در کیفیت خدمات آموزشی، مبتنی بر عدم جوابگویی خدمات آموزشی به انتظارات دانشجویان می‌باشد. برای بهبود این وضع لازم است کارگاه‌های آموزشی نحوه ارائه خدمت به دانشجویان و برقراری ارتباط با آنان و کارگاه‌هایی در جهت افزایش مهارت‌های فنی کارکنان برگزار شود و در جهت بهبود وضعیت ظاهری فضاها، امکانات آموزشی و منابع، توجه بیشتری مبذول گردد.
واژه‌های کلیدی: شکاف کیفیت، خدمات آموزشی، دانشجویان
متن کامل [PDF 269 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ايمونولوژي
دریافت: 1399/2/22 | پذیرش: 1399/2/22 | انتشار: 1399/2/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb