جلد 10، شماره 1 و supplement - ( 3-1390 )                   جلد 10 شماره 1 و supplement صفحات 114-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Survey on the Effect of Planed Education Programs on Stress Relief among Male High School Students Living in Dormitory: Short Report. JRUMS 2011; 10 (1) :109-114
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5332-fa.html
بهمنی افشین، حیدرنیا علیرضا، طوافیان صدیقه‌السادات. بررسی تأثیر برنامه مدون آموزشی بر کاهش میزان استرس در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه ساکن در خوابگاه شبانه‌روزی: گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1390; 10 (1) :109-114

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5332-fa.html


چکیده:   (1963 مشاهده)
زمینه و هدف: وجود استرس در محیط زندگی امری اجتناب‌ناپذیر است. ناتوانی در مقابله با استرس می‌تواند به صورت واکنش‌های فیزیولوژیک و روانی تظاهر کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش در مقابله با استرس و کاهش میزان آن در دانش‌آموزان است.
مواد و روش‌ها: در مطالعه مداخله‌ای حاضر، داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه سنجش استرس کودرون از تمام دانش‌آموزان پسر واجد شرایط ساکن در خوابگاه شبانه‌روزی شهر سروآباد در سال 1388 جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. آموزش در 4 جلسه و به مدت 2 هفته به صورت حضوری با روش سخنرانی و پرسش و پاسخ صورت گرفت. از آزمون‌های آماری تی زوج، مجذور کای و من‌ویتنی جهت بررسی داده‌ها استفاده گردید.
یافته‌ها: مجموعاً 70 دانش‌آموز پسر واجد شرایط در مطالعه شرکت نمودند. طبق نتایج مطالعه، قبل از آموزش 8/68% دانش‌آموزان استرس ناشی از محیط و 4/71% استرس ناشی از شخصیت را داشتند که بعد از آموزش این میزان به ترتیب به 1/37% و 3/44% کاهش یافت. آنالیز آماری نشان داد استرس ناشی از محیط و شخصیت با یکدیگر و نیز با رتبه افراد در خانوار، قبل و بعد از آموزش ارتباط معنی‌داری (05/0p<) داشتند.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد آموزش در زمینه مقابله با استرس می‌تواند در کاهش میزان استرس دانش‌آموزان به میزان معنی‌داری تأثیر داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: استرس، دانش‌آموز، آموزش
واژه‌های کلیدی: استرس، دانش‌آموز، آموزش
متن کامل [PDF 234 kb]   (624 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1399/2/22 | پذیرش: 1399/2/22 | انتشار: 1399/2/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb