Survey on the Effect of Planed Education Programs on Stress Relief among Male High School Students Living in Dormitory: Short Report. JRUMS 2011; 10 (1) :109-114 URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5332-fa.html
بهمنی افشین، حیدرنیا علیرضا، طوافیان صدیقهالسادات. بررسی تأثیر برنامه مدون آموزشی بر کاهش میزان استرس در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه ساکن در خوابگاه شبانهروزی: گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1390; 10 (1) :109-114
زمینه و هدف:وجود استرس در محیط زندگی امری اجتنابناپذیر است. ناتوانی در مقابله با استرس میتواند به صورت واکنشهای فیزیولوژیک و روانی تظاهر کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش در مقابله با استرس و کاهش میزان آن در دانشآموزان است. مواد و روشها: در مطالعه مداخلهای حاضر، دادهها با استفاده از پرسشنامه سنجش استرس کودرون از تمام دانشآموزان پسر واجد شرایط ساکن در خوابگاه شبانهروزی شهر سروآباد در سال 1388 جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. آموزش در 4 جلسه و به مدت 2 هفته به صورت حضوری با روش سخنرانی و پرسش و پاسخ صورت گرفت. از آزمونهای آماری تی زوج، مجذور کای و منویتنی جهت بررسی دادهها استفاده گردید. یافتهها: مجموعاً 70 دانشآموز پسر واجد شرایط در مطالعه شرکت نمودند. طبق نتایج مطالعه، قبل از آموزش 8/68% دانشآموزان استرس ناشی از محیط و 4/71% استرس ناشی از شخصیت را داشتند که بعد از آموزش این میزان به ترتیب به 1/37% و 3/44% کاهش یافت. آنالیز آماری نشان داد استرس ناشی از محیط و شخصیت با یکدیگر و نیز با رتبه افراد در خانوار، قبل و بعد از آموزش ارتباط معنیداری (05/0p<) داشتند. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد آموزش در زمینه مقابله با استرس میتواند در کاهش میزان استرس دانشآموزان به میزان معنیداری تأثیر داشته باشد. واژههای کلیدی: استرس، دانشآموز، آموزش