نبردی مهدیه، وزیری نژاد رضا، احمدی نیا حسن، رحمانی عبدالله، رضائیان محسن. بهروزرسانی راهنمای انعکاس اخبار خودکشی در رسانهها: یک مقاله آموزش مداوم. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (8) :833-868
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5384-fa.html
علوم پزشکی رفسنجان
چکیده: (2036 مشاهده)
چکیده
موضوع خودکشی و گزارشهای رسانهای در مورد افرادی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادهاند، در افراد آسیبپذیر اثرگذار است. به تصویر کشیدن احساسات خودکشی در رسانهها، میتواند به افزایش خودکشیهای تقلیدی منجر شود. شواهد حاکی از آن است که نحوه گزارش اخبار مرتبط با خودکشی بر میزان خودکشی نقش دارد. اولین راهنمای انعکاس خبر خودکشی در رسانهها توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 1999 میلادی و در ایران برای اولین بار توسط دفتر اداره سلامت روان در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در سال 1386 شمسی تدوین و منتشر گردید.
مقاله حاضر در ابتدا با شرح رمان رنجهای ورتر جوان (Werther Effect)، تأثیر نحوه گزارش اخبار مرتبط با موارد خودکشی و اقدام به آن در افزایش موارد خودکشی (رفتار خودکشی تقلیدی (Copycat)) بررسی میکند و در ادامه با معرفی "اثر پاپاگنو effect Papageno " به تأثیر رسانه در پیشگیری و یا کاهش موارد خودکشی پرداخته است. سپس تاریخچه نقش دستورالعملها در پیشگیری و کاهش موارد خودکشی را مورد بررسی قرار داده و در همین راستا به توضیحاتی در خصوص تاریخچه رسانههای عمومی، اهمیت رسانهها، رسانههای اجتماعی و انواع رسانههای اجتماعی پرداخته است. همچنین، تاریخچه دستورالعملهای تهیه شده برای رسانهها درخصوص نحوه انتشار مطالب و آخرین دستورالعملی که سازمان بهداشت جهانی در سال 2019 برای سازندگان فیلم و نمایش تئاتر تهیه کرده، مورد بررسی قرار میدهد. در نهایت راهنمای انعکاس اخبار خودکشی در رسانهها، تهیه شده توسط سید مهدی حسن زاده و همکاران، با هماهنگی دفتر سلامت روانی، اجتماعی، اعتیاد مورد بازبینی قرار گرفته است. مجموع توصیهها در این زمینه به عنوان راهنمایی برای کلیه ذینفعان مربوطه اعم از روزنامهنگاران، سردبیران، تولیدکنندگان، مربیان روزنامهنگاری، محققان، سیاستگذاران و متخصصان سلامت روان در بسترهای رسانه اجتماعی منظور شده است.
کلمات کلیدی: خودکشی، پیشگیری، دستورالعملهای رسانه
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
آمار و اپيدميولوژي دریافت: 1399/3/4 | پذیرش: 1399/4/24 | انتشار: 1399/8/30