Akbari T, Javidpour M, Shabanian A H. Path Analysis Model of Tendency to Addiction Based on a Sense of Coherence with the Mediation of Emotion Regulation Difficulties in Male Adolescents:
A Descriptive Study. JRUMS 2022; 20 (11) :1209-1222
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-5972-fa.html
اکبری تقی، جاویدپور مرتضی، شعبانیان امیرحسین. الگوی تحلیل مسیر گرایش به اعتیاد بر اساس حس انسجام با میانجیگری دشواری در تنظیم هیجان در نوجوانان پسر: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (11) :1209-1222
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5972-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (1353 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: نوجوانی دوره بحرانی برای شروع اعتیاد و اختلالات روانشناختی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی تحلیل مسیر گرایش به اعتیاد بر اساس حس انسجام با میانجیگری دشواری در تنظیم هیجان در نوجوانان پسر انجام گرفت.
مواد و روشها: در این توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1398-1399 بودند. از این جامعه، نمونهای به حجم 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای گرایش به اعتیاد، حس انسجام و دشواری در تنظیم هیجان پاسخ دادند. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون همبستگی Pearson و مدلیابی تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که گرایش به اعتیاد با نمره کل حس انسجام (42/0=r، 001/0p<) و مؤلفههای ادراکپذیری (41/0=r، 001/0p<)، مهارپذیری (18/0=r، 05/0p<) و معناداری (38/0=r، 001/0p<) ارتباط منفی و با نمره کل دشواری در تنظیم هیجان (62/0=r، 001/0p<) ارتباط مثبت دارد. همچنین دشواری در تنظیم هیجان با نمره کل حس انسجام (28/0=r، 001/0p<)، مؤلفههای ادراکپذیری (26/0=r، 001/0p<) و معناداری (35/0=r، 001/0p<) ارتباط منفی دارد. شاخصهای بر ارزش مدل نیز تأثیر حس انسجام بر گرایش به اعتیاد با میانجیگری دشواری در تنظیم هیجان را تأیید نمود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاههای آموزشی در حوزه اعتیاد و عوارض آن با آموزش مدیریت هیجان به دانش آموزان نوجوان توسط مشاوران مدارس و برنامه ریزان سلامت روان پیشنهاد میگردد.
واژههای کلیدی: اعتیاد، حس انسجام، دشواری در تنظیم هیجان، نوجوانان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1400/2/9 | پذیرش: 1400/9/22 | انتشار: 1400/12/2