دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده: (1786 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع اختلال طیف اوتیسم رو به افزایش میباشد که توجه بیشتر به توانبخشی و ارتقاء سطح مهارتی افراد مبتلا را ضروری میسازد. تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرینات تصویرسازی حرکتی بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان با اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 30 کودک اوتیسم پسر 8 تا 11 ساله از سه مرکز تخصصی اوتیسم شهر تهران در سال 1398 به صورت هدفمند انتخاب و داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. آزمودنیها پس از جلسه پیشآزمون، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیمبندی شدند. گروه آزمایش، تمرینات تصویرسازی حرکتی را در 5 جلسه یک ساعته به مدت 5 هفته دریافت کرد. در این مدت، گروه کنترل به کارهای روزمره و برنامههای آموزشی معمول خود مشغول بود. از آزمون استاندارد ارزیابی حرکتی کودکان نسخه دوم در دو مرحله پیش و پس آزمون استفاده گردید. دادهها با استفاده از آنالیز کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد روند تغییر دو گروه از پیشآزمون به پسآزمون متفاوت بوده است، به شکلی که آزمودنیهای گروه آزمایش در تمام خرده آزمونهای چالاکی دستی (001/0>p)، هدفگیری-دریافت (001/0>p)، تعادل (001/0>p) و نمره کلی (001/0>p)، پس از انجام تمرینات رشد معنیداری داشتند، اما تغییری در گروه کنترل مشاهده نشد (05/0<p).
نتیجهگیری: براساس یافتههای تحقیق، به نظر میرسد درمانگران و متخصصان این حوزه ضمن توجه به ارتقاء سطح مهارتهای اجتماعی و تعاملات این کودکان، برنامهریزی دقیق و مناسبی برای افزایش تبحر حرکتی داشته باشند که تمرینات تصویرسازی حرکتی به عنوان راهکاری در دسترس، مقرون به صرفه و تأثیرگذار، توصیه میشود.
واژههای کلیدی: تصویرسازی حرکتی، اوتیسم، رشد حرکتی، چالاکی دستی، تعادل، هدفگیری-دریافت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
توانبخشي و فيزيوتراپي دریافت: 1400/3/15 | پذیرش: 1400/5/13 | انتشار: 1400/7/26