احمدی نیا حسن، پاکزاد پوریا، رضائیان محسن. بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
در سال ۱۳۹۸: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (12) :1357-1370
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6041-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده: (959 مشاهده)
زمینه و هدف: تمام پیشرفتها و سیر صعودی بشر به نحوی به یادگیری وی مربوط میشود. یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری، سبک یادگیری است. با اطلاع از سبکهای یادگیری دانشجویان، میتوان به ارائه تدریسی متناسب با سبک فردی آنها دست یافت. در نتیجه این مطالعه با هدف تعیین سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 99-۱۳۹۸ انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ است که با شرکت 172 دانشجوی پزشکی دانشکده پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. نمونهگیری به روش سرشماری و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه سبکهای یادگیری VARK بود. نام VARK از حروف اول کلمههای دیداری (Visual)، شنیداری (Auditory)، خواندنی/نوشتنی (Reading / Writing) و حرکتی (Kinesthetic) گرفته شده است. دادهها با استفاده از آزمونهای، مجذور کای و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 38/1±80/19 سال بود. از مجموع 172 دانشجو، فراوانی سبک یـادگیری تکـی 145 نفر (3/84 درصد) و چندگانه 27 نفر (7/15 درصد) بود. در بین سبکهای یادگیری تکی، سبک شنیداری، سبک غالب در بین دانشجویان بود که 48 نفر (9/27 درصد) از دانشجویان آن را انتخاب کرده بودند. ارتباط معنیداری بین سن دانشجویان با سبکهای مختلف یادگیری وجود داشت (002/0=p)، بهطوریکه سبک غالب یادگیری در سنین پایینتر شنیداری و در سنین بالاتر دیداری بود.
نتیجهگیری: سبک یادگیری اغلب دانشجویان، سبک یادگیری تکی و از نوع شنیداری بود. شناسایی سبکهای غالب یادگیری دانشجویان و انطباق آن با روشهای تدریس اساتید و تدوین طرح درسها بر اساس سبکهای یادگیری میتواند اهداف آموزشی را بهبود بخشد.
واژههای کلیدی: سبک یادگیری، پرسشنامه VARK، دانشجوی پزشکی، رفسنجان
نوع مطالعه:
توصيفي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/3/16 | پذیرش: 1400/12/28 | انتشار: 1400/12/28