جلد 20، شماره 10 - ( 10-1400 )                   جلد 20 شماره 10 صفحات 1116-1099 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeraatkar M, Saravani S, Zeinali Pour M, Arbabi F. Comparison of Social Acceptability, Conduct Disorders, and Difficulty in Emotion Regulation between Children of Divorce, Children with Parental Death, and Normal Children in Qom in 2020: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 20 (10) :1099-1116
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6131-fa.html
زراعتکار محدثه، سراوانی شهرزاد، زینلی پور مژگان، اربابی فائزه. مقایسه مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجان در کودکان طلاق، کودکان با مرگ والدین و کودکان عادی شهر قم در سال 1399: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (10) :1099-1116

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6131-fa.html


گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
چکیده:   (1334 مشاهده)
زمینه و هدف: تجربه جدایی و مرگ والدین می­تواند به مشکلات روان­شناختی و رفتاری زیادی منجر شود. هدف پژوهش حاضر تعیین و مقایسه مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجان در کودکان طلاق، کودکان با مرگ والدین و کودکان عادی بود.
مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، تعداد 180 دانش­آموز مقطع متوسطه اول و ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در شهر قم در سال 1399 با روش نمونه­گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند که شامل 60 نفر دانش­آموز با مرگ والدین، 60 نفر دانش­آموز با والدین مطلقه و 60 نفر دانش­آموز عادی بودند. برای گردآوری داده­ها از پرسش­نامه­های مقبولیت اجتماعیFord  و Rubin، اختلالات سلوک Spirafkin و Gado و دشواری در تنظیم هیجانی  Penza-Cliyveو Zeman و برای آنالیز داده­ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته­ها: بین کودکان طلاق، کودکان دارای تجربه مرگ والدین و کودکان عادی، در اختلالات سلوک (001/0>P، 807/50=F)، دشواری در تنظیم هیجان (001/0>P، 344/11=F) و مقبولیت اجتماعی (013/0=P، 420/4=F) تفاوت معناداری وجود دارد. به این ترتیب که مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجان در دانش­آموزان فرزند طلاق بیش‌تر از دانش­آموزان دارای مرگ والدین و دانش آموزان عادی بود.
نتیجه­گیری:­ بر اساس نتایج پژوهش، میزان اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجانی در کودکان طلاق بیش‌تر از کودکان با مرگ والدین و کودکان عادی است. بنابراین پیشنهاد می­شود از آموزش­ها و درمان­های روان­شناختی برای کاهش مشکلات روان­شناختی از جمله علائم اختلالات سلوک و بهبود تنظیم هیجان و افزایش مقبولیت اجتماعی در دانش­آموزان دارای تجربه طلاق والدین و مرگ والدین استفاده شود.
واژه­های کلیدی: مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک، مرگ والدین، طلاق، کودکان، قم
متن کامل [PDF 831 kb]   (731 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1986 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1400/5/11 | پذیرش: 1400/8/17 | انتشار: 1400/10/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb