Taghvaei M, Ahmadinia H, Rezaeian M. The Medical Students' Satisfaction with the Journal Club Meetings in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2021: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 20 (11) :1239-1252
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6197-fa.html
تقوایی مطهره، احمدی نیا حسن، رضائیان محسن. میزان رضایت دانشجویان پزشکی از جلسات ژورنال کلاب در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1400: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (11) :1239-1252
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6197-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده: (1196 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بالینی در محیطهای درمانی به اشکال متفاوتی ارائه میشود که یکی از آنها، جلسات ژورنال کلاب میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از فعالیت آموزشی ژورنال کلاب صورت پذیرفت.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-مقطعی که در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد، تعداد 157 نفر از دانشجویان پزشکی سه مقطع کارورزی، کارآموزی و دستیاری به صورت سرشماری در مطالعه شرکت کردند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری و با آزمونهای t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین رضایت از جلسات ژورنال کلاب، در دانشجویان مرد و زن و همچنین برحسب نوع بخش و مقطع تحصیلی در سطح نسبتاً مطلوب قرار داشت، اما هیچکدام ارتباط معناداری با میزان رضایت نداشتند (05/0p>). میزان رضایت از جلسات منظم بهطور معناداری بیش از جلسات نامنظم (001/0>p) و رضایت در جلسات غیرحضوری بیش از جلسات حضوری بود (027/0=p). نتایج همچنین نشان داد به طور نسبی از نحوه برگزاری جلسات رضایت وجود دارد، ولی از میزان مشارکتدهی دانشجویان به خصوص کارآموزان رضایت وجود ندارد.
نتیجهگیری: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به طور نسبی از جلسات ژورنال کلاب رضایت داشتند. بیشترین میزان رضایت مربوط به مکان، زمان، تعداد شرکتکنندگان، نظم جلسات و محتوای مقالات و بیشترین نارضایتی مربوط به میزان مشارکتدهی دانشجویان در مباحث خصوصاً در مقطع کارآموزی بود. توصیه میشود جلسات اختصاصی برای کارورزان و کارآموزان برگزار گردد و سطح علمی مطالب به تناسب هر مقطع با مشارکتدهی دانشجویان انتخاب گردد.
واژههای کلیدی: ژورنال کلاب، بخشهای ماژور، آموزش بالینی، دستیاران پزشکی، دانشجویان پزشکی، رفسنجان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/6/26 | پذیرش: 1400/11/11 | انتشار: 1400/12/2