جلد 21، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 16-3 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarkouipour َ, Sanagoy Mohrar G, Shirazi M. Effectiveness of Commitment and Acceptance Therapy on Academic Procrastination and Behavioral Maladaptation of Male Students with Test Anxiety: A Quasi-Experimental Study. JRUMS. 2022; 21 (1) :3-16
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6217-fa.html
زارکوئی پور افسانه، ثناگوی محرر غلامرضا، شیرازی محمود. اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اهمال‌کاری تحصیلی و ناسازگاری رفتاری دانش‌آموزان پسر دارای اضطراب امتحان: یک مطالعه نیمه‌آزمایشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (1) :16-3

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6217-fa.html


دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده:   (138 مشاهده)
زمینه و هدف: ناسازگاری رفتاری دانش­آموزان، در حال حاضر یکی از دغدغه­های نظام آموزشی می­باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اهمال­کاری تحصیلی و ناسازگاری ­رفتاری دانش­آموزان دارای اضطراب­ امتحان انجام شد.
مواد­ و ­روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه­ نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر پایه هفتم ناحیه 2 کرمان در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. 30 نفر از دانش­آموزان به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه­ آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). ابتدا پرسش­نامه سازگاری رفتاری Sinha و Sing و پرسش­نامه اهمال‌کاری تحصیلی Solomon و Rothblum به عنوان پیش­آزمون در دو گروه اجرا شد. سپس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 2 ماه در گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل هیچ­گونه درمانی دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از مانکووا تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین (انحراف ­معیار) اهمال­کاری تحصیلی در گروه آزمایش 39/77 (74/5) و گروه کنترل 79/76 (66/5)، در مرحله پیش­آزمون و در گروه آزمایش 82/54 (12/5) و گروه کنترل 25/74 (94/6)، در مرحله پس­آزمون (001/0>P) به دست آمد. هم­چنین ناسازگاری رفتاری در گروه آزمایش 15/48 (04/7) و گروه کنترل 12/49 (37/6)، در مرحله پیش­آزمون و در گروه آزمایش 87/35 (12/5) و گروه کنترل 29/48 (61/6)، در مرحله پس­آزمون به­دست آمد (001/0>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، پیشنهاد می­شود در جهت بهبود و کاهش اهمال­کاری تحصیلی و ناسازگاری ­رفتاری دانش­آموزان دارای اضطراب­ امتحان استفاده گردد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب ­امتحان، اهمال­کاری تحصیلی، دانش­آموزان، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، ناسازگاری رفتاری
متن کامل [PDF 294 kb]   (91 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (66 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1400/7/6 | پذیرش: 1400/10/1 | انتشار: 1401/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb