جلد 20، شماره 12 - ( 12-1400 )                   جلد 20 شماره 12 صفحات 1322-1309 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi F. Investigation of the Role of Age and Gender in the Perception of Motor Competence of Children Aged 7-10 Years of Ahvaz City in 2021: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 20 (12) :1309-1322
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6260-fa.html
محمدی فرزاد. بررسی نقش سن و جنسیت در ادراک تبحر حرکتی کودکان 7 تا 10 سال شهر اهواز در سال 1400: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (12) :1309-1322

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6260-fa.html


گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
چکیده:   (1092 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: تبحر حرکتی ادراک شده، ادراک فرد از تبحر حرکتی واقعی خود است و ویژگی­هایی مانند سن و تفاوت­های جنسیتی ممکن است بر روی آن اثرگذار باشند. هدف این مطالعه، تعیین نقش سن و جنسیت در ادراک تبحر حرکتی کودکان 10-7 سال شهر اهواز بود.
مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی است. 828 کودک 10-7 سال به صورت نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای از مناطق مختلف اهواز در سال 1400 انتخاب و ارزیابی شدند. ابزار تحقیق آزمون مقیاس تصویری تبحر ادراک شده مهارت­های حرکتی (Perceived Movement Skills Competence; PMSC) بود. داده­ها با استفاده از آزمون­های t مستقل و ضریب همبستگی Pearson تحلیل شدند.
یافته­ها: ارتباط بین سن کودکان با ادراک تبحر حرکتی خرده مقیاس جابه­جایی (001/0=p، 44/0=r)، کنترل شیء (001/0=p، 41/0=r) و نمره کل آزمون (045/0=p، 50/0=r) مثبت و معنی­دار بود. بین دختران و پسران در ادراک تبحر حرکتی خرده مقیاس کنترل شیء (001/0=p) و نمره کلی (003/0=p) تفاوت معنی­دار بود. پسران در مهارت­های دویدن (018/0=p)، پرش (018/0=p)، سر­خوردن (010/0=p)، دریافت (043/0=p)، ضربه با پا (003/0=p) و پرتاب زیر دست (034/0=p) ادراک تبحر حرکتی بالاتری داشتند.
نتیجه­گیری: کودکان بزرگ‌تر، ادراک تبحر حرکتی بالاتری داشتند. دختران در مقایسه با پسران، ادراک تبحر حرکتی پایین­تری در مهارت­های کنترل شیء و برخی از مهارت­های جابه­جایی داشتند و بیانگر این است که آن­ها در خطر ادراک پایین تبحر حرکتی قرار دارند. بنابراین توصیه می­شود که برنامه­های مداخله­ای جهت افزایش ادراک تبحر آن­ها برنامه­ریزی شود.
واژه­های کلیدی: ادراک، مهارت­های حرکتی، گروه سنی، جنسیت
متن کامل [PDF 360 kb]   (533 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (660 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تربيت بدني
دریافت: 1400/8/5 | پذیرش: 1400/9/24 | انتشار: 1400/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb