mohammadi F. Investigation of the Role of Age and Gender in the Perception of Motor Competence of Children Aged 7-10 Years of Ahvaz City in 2021:
A Descriptive Study. JRUMS 2022; 20 (12) :1309-1322
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6260-fa.html
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
چکیده: (1092 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: تبحر حرکتی ادراک شده، ادراک فرد از تبحر حرکتی واقعی خود است و ویژگیهایی مانند سن و تفاوتهای جنسیتی ممکن است بر روی آن اثرگذار باشند. هدف این مطالعه، تعیین نقش سن و جنسیت در ادراک تبحر حرکتی کودکان 10-7 سال شهر اهواز بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی است. 828 کودک 10-7 سال به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای از مناطق مختلف اهواز در سال 1400 انتخاب و ارزیابی شدند. ابزار تحقیق آزمون مقیاس تصویری تبحر ادراک شده مهارتهای حرکتی (Perceived Movement Skills Competence; PMSC) بود. دادهها با استفاده از آزمونهای t مستقل و ضریب همبستگی Pearson تحلیل شدند.
یافتهها: ارتباط بین سن کودکان با ادراک تبحر حرکتی خرده مقیاس جابهجایی (001/0=p، 44/0=r)، کنترل شیء (001/0=p، 41/0=r) و نمره کل آزمون (045/0=p، 50/0=r) مثبت و معنیدار بود. بین دختران و پسران در ادراک تبحر حرکتی خرده مقیاس کنترل شیء (001/0=p) و نمره کلی (003/0=p) تفاوت معنیدار بود. پسران در مهارتهای دویدن (018/0=p)، پرش (018/0=p)، سرخوردن (010/0=p)، دریافت (043/0=p)، ضربه با پا (003/0=p) و پرتاب زیر دست (034/0=p) ادراک تبحر حرکتی بالاتری داشتند.
نتیجهگیری: کودکان بزرگتر، ادراک تبحر حرکتی بالاتری داشتند. دختران در مقایسه با پسران، ادراک تبحر حرکتی پایینتری در مهارتهای کنترل شیء و برخی از مهارتهای جابهجایی داشتند و بیانگر این است که آنها در خطر ادراک پایین تبحر حرکتی قرار دارند. بنابراین توصیه میشود که برنامههای مداخلهای جهت افزایش ادراک تبحر آنها برنامهریزی شود.
واژههای کلیدی: ادراک، مهارتهای حرکتی، گروه سنی، جنسیت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تربيت بدني دریافت: 1400/8/5 | پذیرش: 1400/9/24 | انتشار: 1400/12/28