جلد 21، شماره 5 - ( 6-1401 )                   جلد 21 شماره 5 صفحات 574-551 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Miri M, Rezaeian M, Ghasemi S A. A Systematic Review on the prevalence and Causes of Suicide (Thoughts and Actions) In Iranian School and University Students. JRUMS. 2022; 21 (5) :551-574
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6454-fa.html
میری مینو، رضائیان محسن، قاسمی سید علیرضا. مروری نظام‌مند بر میزان شیوع و علل خودکشی(افکار و اقدام) در دانش آموزان و دانشجویان ایرانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (5) :574-551

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6454-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (257 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: خودکشی مسئلهای جدی است، بنابراین ضرورت دارد به آن پرداخته شود. هدف از مطالعه حاضر مروری نظام مند بر میزان شیوع و علل خودکشی(افکار و اقدام) در دانش آموزان و دانشجویان ایرانی بود.
مواد و روش‌ها: مطالعه مروری منظم حاضر، در فروردین سال ۱۴۰۱، با استفاده از موتورهای جستجوگر SID، Magiran، Sciencedirect، Google Scholar، PubMed، Scopus و همچنین کلیدواژه‌های Suicide، University، Student و معادل فارسی آن‌ها در ارتباط با خودکشی دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی انجام شد. ۲۷ مقاله مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: اقدام به خودکشی در دانشجویان از ۶ تا ۳/۸ درصد و افکار خودکشی از ۸/۲ تا ۴۹/۷ درصد متغیر بود. مهم‌ترین عوامل خودکشی اختلالات روانی، افسردگی تنهایی، نا امیدی، عوامل خانوادگی، ضعف اعتقادات مذهبی و عوامل استرس‌‌زا وتاب آوری پایین بودند. 
نتیجه‌گیری: مداخلات روان‌شناختی، درمان‌شناختی مذهب‌محور و فراشناختی، آموزش مهارت‌های تاب‌آوری و مثبت‌اندیشی، شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش روان‌شناسی مثبت‌گرا هستند. غربالگری منظم و مداخلات روان‌شناختی جهت پیشگیری، اقدام و کاهش افکار خودکشی در بین دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانند استفاده شوند.
واژه‌های کلیدی: افکار خودکشی، اقدام به خودکشی، شیوع خودکشی، عوامل خطرساز خودکشی، مطالعه مروری منظم
متن کامل [PDF 433 kb]   (139 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (141 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/12/15 | پذیرش: 1401/6/28 | انتشار: 1401/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb