Bagheri Sheykhangafshe F, Farahani H, Fathi-Ashtiani A. Psychometric Properties of Persian Version of COVID-19 Burnout and Obsession Scales in Students during the Coronavirus 2019 Pandemic. JRUMS 2022; 21 (4) :413-432
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6484-fa.html
باقری شیخانگفشه فرزین، فراهانی حجت اله، فتحی آشتیانی علی. ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 در دانشجویان، طی همهگیری کرونا ویروس 2019. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (4) :413-432
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6484-fa.html
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (1528 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: همهگیری کووید-19 باعث ایجاد مشکلات روانشناختی و جسمانی مختلفی در سراسر جهان شد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اعتبار و روایی مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع ارزشیابی بود. نمونهها شامل 350 نفر (227 زن و 123 مرد) از دانشجویان دانشگاههای تهران در سال 1400 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس فرسودگی کووید-19، مقیاس وسواس کووید-19، پرسشنامه سلامت روان و پرسشنامه پریشانی روانشناختی را تکمیل کردند. ویژگیهای روانسنجی مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 از طریق آزمون تحلیل عامل تأییدی، روایی واگرا، روایی همزمان، همبستگی Pearson و ضریب آلفای کرونباخ تحلیل شد.
یافتهها: ساختار تک عاملی مقیاس فرسودگی کووید-19 (89/0=comparative fit index; CFI، 07/0= root mean square error; RMSE) و وسواس کووید-19 (92/0=CFI، 07/0=RMSE) با استفاده از تحلیل عامل تأییدی بررسی و تأیید شد. در بررسی روایی ملاکی همزمان و واگرا، همبستگی مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 با مقیاس پریشانی روانشناختی مثبت و معنادار بود (001/0>p). همچنین، رابطه فرسودگی وسواس کووید-19 با سلامت روان نیز منفی و معنادار بود (001/0>P). ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس فرسودگی و وسواس کووید-19 نیز به ترتیب 91/0 و 82/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: یافتهها بیانگر روایی و پایایی قابل قبول مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 میباشد و ساختار این مقیاسها میتوانند به منظور بررسی شدت فرسودگی و وسواس افراد طی همهگیری کروناویروس 2019 مورد استفاده قرار گیرند.
واژههای کلیدی: فرسودگی، وسواس، کووید-19، اعتبار، روایی، دانشجویان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1401/1/13 | پذیرش: 1401/4/13 | انتشار: 1401/4/28