Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.003
Taee M, Zare Neyestanak M. The Mediating Role of Self-Concept in the Relationship between Executive Functions and Working Memory Capacity and Academic Performance of First-Year High School Girl Students: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (6) :593-608
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6568-fa.html
طایی مهشید، زارع نیستانک محمد. نقش میانجی خودپنداره در رابطه بین کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره اول دبیرستان: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (6) :593-608
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6568-fa.html
گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
چکیده: (1323 مشاهده)
زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن به عنوان یکی از متغیرهای محوری و اساسی در آموزش و پرورش همواره مورد توجه محققان و روانشناسان بوده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی خودپنداره در رابطه بین کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره اول دبیرستان سمیرم بود.
مواد و روشها: در مطالعه توصیفی حاضر، نمونههای مورد بررسی 272 نفر از دانشآموزان دختر مدارس دوره اول دبیرستان شهر سمیرم در سال 1400-1399 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پژوهش، مقیاس نقائص کارکردهای اجرایی نوجوانان Barkly، آزمون حافظه کاری Wechsler ، پرسشنامه عملکرد تحصیلی Pham و Taylor و پرسشنامه خودپنداره تحصیلی Yesen Chenرا تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی Pearson، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی، خودپنداره و حافظه کاری به ترتیب برابر با 31/63، 29/181، 2/47 و 45/9 با انحراف استاندارد 71/6، 61/4، 89/3 و 34/4 به دست آمد. نتایج نشان داد خودپنداره در رابطه کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره اول دبیرستان سمیرم نقش میانجی دارد. همچنین، نتایج نشان داد که خودپنداره، کارکردهای اجرایی و حافظه کاری میتواند عملکرد تحصیلی را پیشبینی کند (001/0>p).
نتیجهگیری: با توجه به نقش میانجی خودپنداره در رابطه با کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری پیشنهاد میگردد در جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
واژههای کلیدی: خودپنداره، کارکردهای اجرایی، حافظه کاری، عملکرد تحصیلی، دانشآموز
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1401/3/10 | پذیرش: 1401/5/30 | انتشار: 1401/6/28