جلد 21، شماره 7 - ( 7-1401 )                   جلد 21 شماره 7 صفحات 756-741 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: EE/1401.2.24.93094/scu.ac.ir


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki M, Shehni yailagh M. The Relationship between Cyber Aggression and Emotion Regulation, Self-Control and Depression in Male High School Students in Ahvaz in 2021-2022: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (7) :741-756
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6592-fa.html
ملکی مینا، شهنی ییلاق منیجه. بررسی رابطه پرخاشگری سایبری با تنظیم هیجان، خودکنترلی و افسردگی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول شهر اهواز در سال 1401-1400: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان 1401; 21 (7) :756-741

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6592-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (129 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: فراگیری استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و ناشناس بودن هویت افراد در این فضا، زمینه را برای پرخاشگری سایبری افزایش می‌دهد. لذا می‌بایست پرخاشگری در این زمینه مورد بررسی بیش‌تری قرار بگیرد. این پژوهش با هدف تعیین رابطه پرخاشگری سایبری با تنظیم هیجان، خودکنترلی و افسردگی انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم دوره متوسطه اول شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بود. تعداد 180 نفر از این افراد به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به صورت انفرادی به پرسش­نامه‌های پرخاشگری سایبری، تنظیم هیجان، خودکنترلی و افسردگی Beck پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پرخاشگری سایبری با تنظیم هیجان (402/0- =r و 01/0 >p) و خودکنترلی (434/0- =r و 01/0 >p) همبستگی منفی و با افسردگی (343/0=r و 05/0 >p) همبستگی مثبت دارد. طبق نتایج تحلیل رگرسیون خطی چندگانه، تنظیم هیجان (321/0- =β، 333/0-= Bو 001/0 >p) و خودکنترلی به صورت منفی (142/0- =β، 471/0-= Bو 044/0= p) پرخاشگری را پیش‌بینی نموده، ولی افسردگی (090/0 =β، 103/0=B و 173/0= p) پرخاشگری سایبری را پیش‌بینی نمی‌کند.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر می‌تواند از جنبه نظری (غنی‌سازی مفاهیم نظری در حوزه نوجوان) و جنبه عملیاتی (برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای نوجوانان در زمینه آموزش تنظیم هیجان، خودکنترلی و پیش­گیری از افسردگی) به درمان­گران و روان­شناسان حوزه سلامت یاری رساند.
واژه‌های کلیدی: پرخاشگری سایبری، تنظیم هیجان، خودکنترلی، افسردگی، اهواز
 
متن کامل [PDF 331 kb]   (71 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (98 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1401/3/31 | پذیرش: 1401/6/29 | انتشار: 1401/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb