جلد 21، شماره 7 - ( 7-1401 )                   جلد 21 شماره 7 صفحات 728-715 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1401.015


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini Sadr A, Ebadi M, Mohammadnezhad Devin A, Basharpoor S. The Effectiveness of Painting Therapy Based on Mindfulness on Emotional Expression in Female Students with Test Anxiety Disorders: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2022; 21 (7) :715-728
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6612-fa.html
حسینی صدر علیرضا، عبادی متینه، محمدنژاد دوین عارفه، بشرپور سجاد. اثربخشی نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر ابرازگری هیجان در دانش‌آموزان دختر دارای اختلال اضطراب امتحان: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (7) :715-728

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6612-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (1004 مشاهده)
زمینه و هدف: نقاشی درمانی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است و با وجود این­که نتایج مثبت در درمان بالینی داشته است، اما به ندرت مورد پژوهش قرار گرفته است. لذا هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر ابرازگری هیجان در دانش‌آموزان دختر دارای اختلال اضطراب امتحان بود.
مواد و روش ­ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی است و جامعه‏ آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه مدارس منطقه 9 تهران در سال‏ 1400-1401 بود که 30 دختر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) با روش نمونه­گیری در دسترس و گمارش تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی (10 جلسه 60 دقیقه­ای) قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی دریافت نکردند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه اضطراب امتحان Abolghasemi و همکاران، پرسش­نامه ابرازگری هیجان King و  Emmonsو پروتکل درمانی نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی Seyedesmaili Ghomi و همکاران استفاده شد. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل کوواریانس چندمتغیره جهت تحلیل داده­ها استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی در تعدیل ابرازگری هیجانی در مرحله پس آزمون مؤثر بود (001/0p<). مجذور اتا نشان داد 681/0 از واریانس ابراز هیجان مثبت، 632/0 از واریانس صمیمیت و 695/0 از واریانس ابراز هیجان منفی، ناشی از شرایط آزمایشی است.
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­های پژوهش حاضر، استفاده از آموزش نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی به­عنوان یک مداخله روان­شناختی در جهت بهبود شرایط روانی و جسمی کودکان دارای اضطراب امتحان پیشنهاد می­شود.
واژه­ های کلیدی: هیجان، اضطراب امتحان، ذهن­ آگاهی، نقاشی، درمان، دانش‌آموزان
 
متن کامل [PDF 334 kb]   (667 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1327 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1401/4/17 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1401/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb