Ethics code: IR.YAZD.REC.1400.053
Sadeghian shahi M R, Ayatizadeh Tafti F, Fattahi Ardakani A. The Effect of Aerobic Trainings on Attention and Perceptual-Motor Abilities of Preschool Boys with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder:
A Short Report. JRUMS 2022; 21 (9) :987-996
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6663-fa.html
صادقیان شاهی محمد رضا، آیتی زاده تفتی فرحناز، فتاحی اردکانی اختر. تأثیر تمرینات ایروبیک بر توجه و تواناییهای ادراکی-حرکتی پسران پیشدبستانی مبتلا به اختلال نقصتوجه-بیشفعالی: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (9) :987-996
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6663-fa.html
دانشگاه یزد
چکیده: (800 مشاهده)
زمینه و هدف: شواهد از اثربخشی فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی حمایت میکند. تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر یک دوره تمرینات ایروبیک بر توجه و تواناییهای ادراکی-حرکتی کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی انجام شد.
مواد و روش ها: در مطالعه نیمه تجربی حاضر، تعداد 30 پسر از مراکز پیشدبستانی شهر اردکان یزد در سال تحصیلی 1400-1399 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره تقسیم بندی شدند. گروه آزمایش، 18 جلسه 50 دقیقهای آموزش حرکات ایروبیک را دریافت نمود. از آزمون علمکرد پیوسته (Continues performance test) و لینکن اوزرتسکی (Lincoln-Oseretsky) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون t دو نمونه مستقل و آزمون t زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: گروه آزمایش نمرات بهتری در پسآزمون توجه (014/0=p) و تواناییهای ادراکی حرکتی (036/0=p) نسبت به پیشآزمون داشتند.
نتیجه گیری: به نظر میرسد میتوان در کنار برنامه های مختلف توانبخشی، از آموزش حرکات ایروبیک نیز به عنوان برنامه مکمل استفاده کرد.
واژه های کلیدی: ادراکی- حرکتی، ایروبیک، توجه، رشد حرکتی، نقص توجه-بیش فعالی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تربيت بدني دریافت: 1401/5/25 | پذیرش: 1401/8/16 | انتشار: 1401/9/28