جلد 21، شماره 12 - ( 12-1401 )                   جلد 21 شماره 12 صفحات 1296-1283 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeian M. A Comprehensive Review on Educational Epidemiology. JRUMS 2023; 21 (12) :1283-1296
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6827-fa.html
رضائیان محسن. مروری جامع بر اپیدمیولوژی آموزشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (12) :1283-1296

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6827-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (933 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از شاخههای نسبتاً مدرن در دانش اپیدمیولوژی که بسیار مهم بوده اما تا کنون، مقالات بسیار کمی در باره آن منتشر شده است، شاخه اپیدمیولوژی آموزشی است. از این رو، هدف از انجام مطالعه حاضر، معرفی شاخه اپیدمیولوژی آموزشی است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه، یک مطالعه مروری جامع است که با استفاده از کلمات کلیدی Education، Epidemiology و Educational epidemiology، تمامی مقالاتی را که در زمینه اپیدمیولوژی آموزشی انجام گرفته و در پایگاه‌های
 Google Scholar, PubMed, Scopus  و Web of Science  نمایه شدهاند را جمع‌آوری و مورد بررسی قرار داده است.

یافتهها: جستجوی به عمل آمده نشان می‌دهد که تا دیماه سال 1401، فقط پنج مقاله با عنوان اپیدمیولوژی آموزشی به رشته تحریر در آمده است که همگی آنها در نشریه JAMA به چاپ رسیده‌اند. نخستین مقاله در سپتامبر سال 2014 میلادی، توسط Carney و همکارانش منتشر شده است. چهار مقاله دیگر، همگی از نوع کامنت بوده که درباره‌ی مقاله Carney و همکارانش نوشته شده‌اند. در مجموع به نظر می‌رسد پژوهش‌های اپیدمیولوژی آموزشی، موضوعی چالش برانگیز است، زیرا به سختی می‌توان در محیط‌های آموزشی، مداخلات کنترل شده را به مرحله اجرا در آورد. از طرف دیگر، الزامات اعتباربخشی سختگیرانه‌ای که در مؤسسات آموزشی وجود دارند، برنامه‌ریزی و اجرای مداخلات آموزشی را با دشواری رو به رو می‌سازند.
نتیجهگیری: به نظر می‌رسد با کاربرد مطالعات اپیدمیولوژی اعم از توصیفی و تحلیلی در واحدهای آموزشی، می‌توان به شناخت بهتر فرآیندهای آموزشی، مسائل و مشکلات آموزشی و همچنین راه‌های مقابله با آن‌ها و در نهایت، ارتقاء سطح آموزش علوم سلامت کمک‌های شایانی نمود.
واژههای کلیدی: اپیدمیولوژی، اپیدمیولوژی آموزشی، اثر بخشی، مؤسسات آموزشی
متن کامل [PDF 290 kb]   (526 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (570 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی
دریافت: 1401/10/17 | پذیرش: 1401/11/24 | انتشار: 1401/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb