Ethics code: 3.1398.REC.SBU.I
Behzadpoor S, Akbari zardkhaneh S, Pouretemad H, Sardari S. Development and Psychometric Evaluation of Visual Tool of Threat Perception for Preschoolers with Autism Spectrum Disorder: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 22 (3) :237-242
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6829-fa.html
بهزادپور سمانه، اکبری زردخانه سعید، پوراعتماد حمیدرضا، سرداری سهیلا. طراحی و روانسنجی ابزار دیداری درک خطر برای کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (3) :237-242
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6829-fa.html
دانشگاه علم و فرهنگ، تهران
چکیده: (910 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی توانایی درک خطر در کودکان دارای اوتیسم نیازمند وجود ابزارهای ساده و دیداری است. لذا پژوهش حاضر با هدف ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی ابزار دیداری درک خطر در کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم انجام شد.
مواد و روشها: در پژوهش توصیفی حاضر، گروه نمونه شامل 82 کودک 3 تا 5 ساله دارای اوتیسم در سال 1399 در شهر تهران بودند. برای طراحی این ابزار، محرکهایی که در پیشینه پژوهش به عنوان محرکهای تهدیدآمیز و خطرناک معرفی و مورد استفاده قرار گرفته بودند، استخراج و بر اساس آنها آزمون طراحی شد. به منظور بررسی روایی از روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی افتراقی و جهت بررسی پایایی، از پایایی بازآزمایی و پایایی بین ارزیابها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بنا بر نظر متخصصان، ابزار از روایی محتوایی مطلوبی برخوردار است. ضریب همبستگی Pearson بین نمره کودک در ابزار طراحی شده با نمره داده شده توسط مادر و مربی به توانایی درک خطر کودک و نمره کودک در آزمون اضطراب Spenceبه ترتیب 63/0، 81/0 و 41/0 بود که حاکی از روایی همگرای مطلوب ابزار بود. همچنین، تفاوت معنادار بین کودکان عادی و اوتیسم، تأییدی بر روایی افتراقی ابزار بود (003/0=P). ضرایب همبستگی درون ردهای پایایی بازآزمایی و بین ارزیابها به ترتیب 81/0 و 71/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که ابزار سنجش درک خطر ابزاری معتبر و روا برای سنجش درک خطر در کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم است و میتواند در پژوهشهای روانشناختی و موقعیتهای بالینی استفاده شود.
واژههای کلیدی: اوتیسم، درک خطر، روایی، پایایی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1401/10/17 | پذیرش: 1402/3/2 | انتشار: 1402/3/30