جلد 22، شماره 3 - ( 3-1402 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 242-237 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 3.1398.REC.SBU.I


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzadpoor S, Akbari zardkhaneh S, Pouretemad H, Sardari S. Development and Psychometric Evaluation of Visual Tool of Threat Perception for Preschoolers with Autism Spectrum Disorder: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 22 (3) :237-242
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6829-fa.html
بهزادپور سمانه، اکبری زردخانه سعید، پوراعتماد حمیدرضا، سرداری سهیلا. طراحی و روان‌سنجی ابزار دیداری درک خطر برای کودکان پیش‌دبستانی دارای اوتیسم: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (3) :237-242

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6829-fa.html


دانشگاه علم و فرهنگ، تهران
چکیده:   (910 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی توانایی درک خطر در کودکان دارای اوتیسم نیازمند وجود ابزارهای ساده و دیداری است. لذا پژوهش حاضر با هدف ساخت و تعیین ویژگی­های روان­سنجی ابزار دیداری درک خطر در کودکان پیش‌دبستانی دارای اوتیسم انجام شد.
مواد و روش­ها: در پژوهش توصیفی حاضر، گروه نمونه شامل 82 کودک 3 تا 5 ساله دارای اوتیسم در سال 1399 در شهر تهران بودند. برای طراحی این ابزار، محرک­هایی که در پیشینه پژوهش به عنوان محرک­های تهدیدآمیز و خطرناک معرفی و مورد استفاده قرار گرفته بودند، استخراج و بر اساس آن­ها آزمون طراحی شد. به منظور بررسی روایی از روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی افتراقی و جهت بررسی پایایی، از پایایی بازآزمایی و پایایی بین ارزیاب­ها استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که بنا بر نظر متخصصان، ابزار از روایی محتوایی مطلوبی برخوردار است. ضریب همبستگی Pearson بین نمره کودک در ابزار طراحی شده با نمره داده شده توسط مادر و مربی به توانایی درک خطر کودک و نمره کودک در آزمون اضطراب  Spenceبه ترتیب 63/0، 81/0 و 41/0 بود که حاکی از روایی همگرای مطلوب  ابزار بود. هم­چنین، تفاوت معنادار بین کودکان عادی و اوتیسم، تأییدی بر روایی افتراقی ابزار بود (003/0=P). ضرایب همبستگی درون رده‌ای پایایی بازآزمایی و بین ارزیاب­ها به ترتیب 81/0 و 71/0 به دست آمد.
نتیجه­گیری: یافته­ها نشان داد که ابزار سنجش درک خطر ابزاری معتبر و روا برای سنجش درک خطر در کودکان پیش‌دبستانی دارای اوتیسم است و می­تواند در پژوهش­های روان­شناختی و موقعیت­های بالینی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: اوتیسم، درک خطر، روایی، پایایی
 
واژه‌های کلیدی: اوتیسم، درک خطر، روایی، پایایی
متن کامل [PDF 438 kb]   (511 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (583 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1401/10/17 | پذیرش: 1402/3/2 | انتشار: 1402/3/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb