جلد 22، شماره 4 - ( 4-1402 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 332-319 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1401.080


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi S, Basharpoor ُ. Predicting Cyberbullying Based on Online Disinhibition and Perceived Mother Acceptance with the Mediating Role of Emotional Stability: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 22 (4) :319-332
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6953-fa.html
احمدی شیرین، بشرپور سجاد. پیش‌بینی قلدری سایبری بر اساس عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران با نقش میانجی ثبات هیجانی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (4) :319-332

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6953-fa.html


محقق اردبیلی
چکیده:   (1493 مشاهده)
زمینه و هدف: قلدری سایبری هر ساله در بین نوجوانان به عنوان بیشترین کاربران اینترنت، افزایش یافته است. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی قلدری سایبری بر اساس عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران با نقش میانجی ثبات هیجانی انجام گرفت.
مواد و روش­ها­: این مطالعه از نوع توصیفی می­باشد و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401 بود. از این جامعه، نمونه­ای به حجم 166 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به پرسش‌نامه­‌های قلدری سایبری، ثبات هیجانی، عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران پاسخ دادند. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته­ها: نتایج مطالعه نشان داد که عدم بازداری آنلاین با مقدار ضریب 52/0 و پذیرش ادراک شده مادران با مقدار ضریب 24/0- به صورت مستقیم با قلدری سایبری ارتباط معنادار دارند (001/0>P). هم­چنین، عدم بازداری آنلاین با مقدار ضریب 25/0 و پذیرش ادراک شده مادران با مقدار ضریب 08/0 با میانجی‌گری ثبات هیجانی به صورت غیرمستقیم با قلدری سایبری ارتباط معناداری دارند (001/0>P).
نتیجه­گیری: مطالعه حاضر نشان داد عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجی‌گری ثبات هیجانی بر قلدری سایبری تأثیر معنادار دارند. از لحاظ کاربردی مداخلات روان‌درمانی بین­فردی، آموزش مدیریت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مدیریت هیجانات و خشم به ترتیب برای توسعه ارتباط والد-کودک، عدم بازداری آنلاین، ثبات هیجانی و کاهش پرخاشگری پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: قلدری سایبری، ثبات هیجانی، عدم بازداری آنلاین، پذیرش ادراک شده مادران
متن کامل [PDF 353 kb]   (874 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (834 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/2/2 | پذیرش: 1402/3/28 | انتشار: 1402/4/28

فهرست منابع
1. Hülür G, Macdonald B. Rethinking social relationships in old age: Digitalization and the social lives of older adults. J Am Psycho 2020; 75(4): 554-66.
2. Aizenkot D. WhatsApp cyberbullying among children and adolescents in Israel: A pilot research. Couns Educ 2017; 20: 363-89.
3. Wang W, Xie X, Wang X, Lei L, Hu Q, Jiang S. Cyberbullying and depression among Chinese college students: A moderated mediation model of social anxiety and neuroticism. J Affect Disord 2019; 256(1): 54-61.
4. Wright MF, Harper BD, Wachs S. The associations between cyberbullying and callous-unemotional traits among adolescents: The moderating effect of online disinhibition. J Pers Individ Differ 2019; 140: 41-5.
5. Yang J, Wang N, Gao L, Wang X. Deviant peer affiliation and adolescents’ cyberbullying perpetration: Online disinhibition and perceived social support as moderators. J Child Youth Serv Rev 2021; 127: 106066.
6. Zhang X, Chu X, Fan C. Peer victimization and cyberbullying: A mediating moderation model. Chin J Clin Psychol 2019; 27(1): 148-52.
7. Cheung CM, Wong RYM, Chan TK. Online disinhibition: conceptualization, measurement, and implications for online deviant behavior. J Ind Manag Data Syst 2021; 121(1): 48-64.
8. Basharpoor S, Ahmadi SH. The Designing a structural relationship of cyber bullying based on Parental monitoring and emotion regulation strategies mediated by anger rumination in adolescent students. J Crim Justice 2022; 10(1): 249-74. [Farsi]
9. Gómez-Ortiz O, Romera EM, Ortega-Ruiz R, Del Rey R. Parenting practices as risk or preventive factors for adolescent involvement in cyberbullying: Contribution of children and parent gender. Int J Environ Res Public Health 2018; 15(12): 2664-87.
10. Brock DM, Sarason IG, Sanghvi H, Gurung RA. The perceived acceptance scale: Development and validation. J Soc Pers Relatsh 1998; 15(1): 5-21.
11. Garaigordobil M. Prevention of cyberbullying: Personal and family predictive variables of cyber-aggression. J Rev Psicol Clín Niños Adolesc 2019; 6: 9-17.
12. Qu J, Lei L, Wang X, Xie X, Wang P. Mother phubbing and adolescent cyberbullying: the mediating role of perceived mother acceptance and the moderating role of emotional stability. J Interpers Violence 2022; 37(11-12): 9591-612.
13. Swearer SM, Hymel S. Understanding the psychology of bullying: Moving toward a social-ecological diathesis–stress model. J Am Psycho 2015; 70(4): 344-53.
14. Weiss M, Zacher H. Why and when does voice lead to increased job engagement? The role of perceived voice appreciation and emotional stability. J Vocat Behav 2022; 132: 103662.
15. Bai Q, Bai S, Dan Q, Lei L, Wang P. Mother phubbing and adolescent academic burnout: The mediating role of mental health and the moderating role of agreeableness and neuroticism. J Pers Individ Differ 2020; 155: 109622.
16. McCreery MP, Krach SK. How the human is the catalyst: Personality, aggressive fantasy, and proactive-reactive aggression among users of social media. J Pers Individ Differ 2018; 133: 91-5.
17. Charaschanya A, Blauw J. A study of the direct and indirect relationships between online disinhibition and depression and stress being mediated by the frequency of cyberbullying from victim and perpetrator perspectives. J Hum Sci 2017; 9(2): 275-301.
18. Kurek A, Jose PE, Stuart J. ‘I did it for the LULZ’: How the dark personality predicts online disinhibition and aggressive online behavior in adolescence. J Comput Hum Behav 2019; 98: 31-40.
19. Wang X, Gao L, Yang J, Zhao F, Wang P. Parental phubbing and adolescents’ depressive symptoms: Self-esteem and perceived social support as moderators. J Youth Adolesc 2020; 49: 427-37.
20. Hoyle RH. The structural equation modeling approach: Basic concepts and fundamental issues. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues, and. Sage Publications, Inc 1995; 1-15.
21. Kannan KS, Manoj K, Arumugam S. Labeling methods for identifying outliers. Int j stat appl 2015; 10(2): 231-8.
22. Lopez C. Peer victimization: Preliminary validation of a multidimensional self-report measure for children and young adolescents. Unpublished master’s thesis, University of Missouri-Columbia. 1997.
23. Campfield DC. Cyber bullying and victimization: Psychosocial characteristics of bullies, victims, and bully/victims: University of Montana; 2008; 41-163.
24. Basharpoor S, Ahmadi Sh. The Designing a structural relationship of cyber bullying based on Parental monitoring and emotion regulation strategies mediated by anger rumination in adolescent students. Ardabil: University of Mohaghegh Ardabili; 2021; 28. [Farsi]
25. Udris R. Cyberbullying among high school students in Japan: Development and validation of the Online Disinhibition Scale. Comput Hum Behav 2014; 41: 253-61.
26. Rammstedt B, John OP. Kurzversion des big five inventory (BFI-K). Diagnostica 2005; 51(4): 195-206.
27. Rammstedt B, John OP. Measuring personality in one minute or less: A 10-item short version of the Big Five Inventory in English and German. J Res Pers 2007; 41(1): 203-12.
28. Khormaei F, Farmani A. Psychometric properties of the short form of goldberg’s 50-item personality scale. J Psychol Methods 2014; 4(16): 29-39. [Farsi]
29. Pavlov G, Maydeu-Olivares A, Shi D. Using the standardized root mean squared residual (SRMR) to assess exact fit in structural equation models. J Educ Psychol Meas 2021; 81(1): 110-30.
30. Suler J. The online disinhibition effect. Cyberpsychology & behavior 2004; 7(3): 321-6.
31. Schmidt EM, Jankowski PJ. Predictors of relational aggression and the moderating role of religiousness. J Aggress Maltreatment Trauma 2014; 23(4): 333-50.
32. Putnick DL, Bornstein MH, Lansford JE, Malone PS, Pastorelli C, Skinner AT, et al. Perceived mother and father acceptance‐rejection predict four unique aspects of child adjustment across nine countries. J Child Psychol Psychiatry 2015; 56(8): 923-32. ‌
33.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb