جلد 22، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 22 شماره 5 صفحات 479-494 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.289


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salehpoor A, yousefi Z, Golparvar M. Comparing the Effectiveness of Mindfulness Based on Stress Reduction and Acceptance and Commitment Therapy on Emotion Regulation Dimensions in Adults Who Stutter: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 22 (5) :494-479
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6985-fa.html
صالح پور علیرضا، یوسفی زهرا، گل پرور محسن. مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر ابعاد تنظیم هیجان در بزرگسالان دارای لکنت: یک مطالعه نیمه‌تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (5) :494-479

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6985-fa.html


استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده:   (526 مشاهده)
زمینه و هدف: افراد دارای لکنت نگرش مثبت نسبت به خود و توانایی­های برقراری ارتباط را از دست داده و تمایل کمی به شرکت در ارتباطات اجتماعی نشان می­دهند. هدف مطالعه حاضر مقایسه اثر ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر ابعاد تنظیم هیجان در بزرگسالان دارای لکنت بود.
مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع نیمه­آزمایشی با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود که با طرح پیش‌آزمون، پس­آزمون و پی­گیری انجام شد. جامعه آماری شامل بزرگسالان 18 تا 40 سال دارای لکنت مراجعه­کننده به مراکز گفتاردرمانی و روانشناسی شهر اصفهان در سال 1401-1402 بود. حجم نمونه 45 نفر بود که به‌صورت هدفمند انتخاب و به­صورت تصادفی­ به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (در هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. گروه­های آزمایش درمان­های ذهن آگاهی و پذیرش و تعهد را طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش­نامه تنظیم هیجان Gross و John (2003) استفاده شد. داده­ها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه ­و تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج مطالعه حاکی از تأثیر روش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد بر ابعاد تنظیم هیجان بزرگسالان دارای لکنت بود (001/0>P) و میزان اثربخشی هر دو روش مشابه بود (05/0<P).
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج، متخصصین فعال در حوزه لکنت می­توانند در درمان این افراد استفاده از روش­های ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد را در کنار سایر درمان­ها مدنظر قرار دهند.
واژه­های کلیدی: لکنت، ذهن آگاهی، درمان پذیرش و تعهد، تنظیم هیجان
 
متن کامل [PDF 578 kb]   (337 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (654 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/2/30 | پذیرش: 1402/4/12 | انتشار: 1402/5/28

فهرست منابع
1. Salehpgoor A, Latifi Z, Tohidast SA. Evaluating parents' reactions to children's stuttering using a Persian version of Reaction to Speech Disfluency Scale. Int J Pediatr Otorhinol_ aryngology 2020; 134: 110076.
2. Shafiei Bijan, Ansari Pegah. Using of cognitive behavioral therapy in treatment of stuttering: a practical guide. Esfahan; Isfahan University of Medical Sciences & Health Services 2018; 13-25. [Farsi]
3. Kasbi F, Mokhlesin M, Maddah M, Noruzi R, Monshizadeh L, Khani MM. Effects of stuttering on quality of life in adults who stutter. Midd East J Rehab Health Stud 2015; 2(1).
4. Alqhazo M, Blomgren M, Roy N, Abu Awwad M. Discrimination and internalised feelings experienced by people who stutter in Jordan. IJSLP 2017; 19(5): 519-28.
5. Zareie Faskhudi B, Karbalaee Mohammad Meigouni A, Rezabakhsh H, Ghelichi L. Comparison of the Effect of Unified Transdiagnostic Treatment from Emotional Disorders and Emotion Efficacy Therapy on Emotion Regulation among Adults with Stuttering. JAPR 2021; 12(2): 185-209. [Farsi]
6. Inwood E, Ferrari M. Mechanisms of change in the relationship between self‐compassion, emotion regulation, and mental health: A systematic review. Applied Psychology: Health and Well‐Being 2018; 10(2): 215-35.
7. Bedayat E, Askary M. The Effectiveness of Behavioral Activation Group Therapy on Emotional Regulation and Suicidal Ideation Strategies in Female Students with Major Depressive Disorder. Rooyesh 2020; 9(1): 47-56. [Farsi]
8. Brignell A, Krahe M, Downes M, Kefalianos E, Reilly S, Morgan AT. A systematic review of interventions for adults who stutter. Journal of fluency disorders 2020; 64: 105766.
9. Boyle MP. Mindfulness training in stuttering therapy: A tutorial for speech-language pathologists. Journal of Fluency Disorders 2011; 36(2): 122-9.
10. Scheurich JA, Beidel DC, Vanryckeghem M. Exposure therapy for social anxiety disorder in people who stutter: An exploratory multiple baseline design. Journal of Fluency Disorders 2019; 59: 21-32.
11. Beilby JM, Byrnes ML, Yaruss JS. Acceptance and commitment therapy for adults who stutter: Psychosocial adjustment and speech fluency. Journal of Fluency Disorders 2012; 37(4): 289-99.
12. Menzies R, O’Brian S, Lowe R, Packman A, Onslow M. International Phase II clinical trial of CBTPsych: A standalone Internet social anxiety treatment for adults who stutter. Journal of Fluency Disorders 2016; 48: 35-43.
13. Emami Meybodi A, Banijamali SH, Yazdi Seyede M, Moazeni A, Shafiei M. Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) Training on Improvement of Cognitive, Emotional and Behavioral Reactions in Individuals with Stuttering. MEJDS 2015; 5(11): 109-18. [Farsi]
14. Aghamohammadi F, Saed O, Ahmadi R, Kharaghani R. The effectiveness of adapted group mindfulness-based stress management program on perceived stress and emotion regulation in midwives: a randomized clinical trial. BMC Psychology 2022; 10(1): 123.
15. Emge G, Pellowski MW. Incorporating a mindfulness meditation exercise into a stuttering treatment program. Communication Disorders Quarterly 2019; 40(2): 125-8.
16. Garcia-Rubio C, Rodríguez-Carvajal R, Castillo-Gualda R, Moreno-Jiménez JE, Montero I. Long-term effectiveness of a mindfulness based intervention (MBI) program for stuttering: A case study. Clínica y Salud 2021; 32(2): 55-63.
17. Harley J. The role of attention in therapy for children and adolescents who stutter: Cognitive behavioral therapy and mindfulness-based interventions. Am J Speech Lang Pathol 2018; 27(3S): 1139-51.
18. Hedayatizafarghandi S, Emamipour S, Rafiepoor A. Evaluation of the effectiveness of mindfulness-based therapy on emotion regulation skills. MUMS 2021; 64(1). [Farsi]
19. Jafarpour H, Akbari B, Shakernia I, Asadi Mojreh S. Comparison of the effectiveness of emotion regulation training and mindfulness training on the reduction rumination in the mothers of children with mild intellectual disability. JCMH 2021; 7(4): 76-94. [Farsi]
20. Ataabadi S, Yousefi Z, Khayatan F. Development and Validation of Mothers’ Anxiety Scale of Children with Stuttering Disorder. MEJDS 2021; 11: 188. [Farsi]
21. Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behav Res Ther 2006; 44(1): 1-25.
22. Babaie Z, Saeidmanesh M. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Stress and Depression in Adolescents Aged 14 to 18 Years with Stuttering: A Randomized Controlled Clinical Trial. JRRS 2019; 15(5): 243-8. [Farsi]
23. Naz H, Kausar R. Acceptance and Commitment Therapy Integrated with Stuttering Management: A Case Study. Bahria Journal of Professional Psychology 2020; 19(2): 133-53.
24. Hashemi SS, Sharifi Daramadi P, Dastjerdi Kazemi M, Rezaei S. The efficacy of acceptance and commitment group therapy program on social anxiety and speech fluency in adolescents with stuttering. JPS 2022; 21(115): 1301-13. [Farsi]
25. Erfani E, Rafiepoor A, Ahadi M, Serami G. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Emotion Regulation in Men with Bulimia Nervosa. Family and Health 2021; 11(1): 91-104. [Farsi]
26. Sharifi T, Ghazanfari A. Comparing the Effectiveness of “Schema Therapy” and “Acceptance and Commitment Therapy” on Emotional Regulation of Patients with Obsessive-Compulsive Personality Disorder. J Health Promot Manag 2022; 11(6): 79-92. [Farsi]
27. Ansari H. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in psychosocial flexibility, Emotion Regulation, and Psychological Adjustment in People with Stuttering. Indi's 2018; 3(26): 83-98. [Farsi]
28. Sarabadani A, Hassanzadeh R, Emadian Sdeh. Comparison of the Effectiveness of
29. Cognitive Therapy Based on Mindfulness and Life Therapy on Mental Well-Being and Psychological Security in Women with Generalized Anxiety Disorder: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 21(12): 1249-66. [Farsi]
30. Gross J, John O. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and wellbeing. J Pers Soc Psychol 2003; 85(2).
31. Alipour F, Hasani J, Bodaghi E, Mohtashmirad F, Saeidpour S. Cognitive Emotion Regulation Strategies, Metacognition, and Early Maladaptive Schemas in Students with Stuttering and Normal Students. J Child Ment Health 2016; 3(2): 41-54. [Farsi]
32. Sønsterud H, Halvorsen MS, Feragen KB, Kirmess M, Ward D. What works for whom? Multidimensional individualized stuttering therapy (MIST). J Comm Disord 2020; 88: 106052.
33. Iani L, Lauriola M, Chiesa A, Cafaro V. Associations between mindfulness and emotion regulation: The key role of describing and nonreactivity. Mindfulness 2019; 10: 366-75. ‌
34.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb