جلد 22، شماره 8 - ( 8-1402 )                   جلد 22 شماره 8 صفحات 896-873 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: مروری


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradimokhles H, Pourjamshidi M, Mozafari O. Study of Ethics in the E-Learning of Medical Education: A Systematic Literature Review. JRUMS 2023; 22 (8) :873-896
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6991-fa.html
مرادی مخلص حسین، پورجمشیدی مریم، مظفری امید. تبیین جایگاه اخلاق حرفه‌ای در حوزه یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی: یک مرور نظام‌مند. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (8) :873-896

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6991-fa.html


دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (335 مشاهده)
زمینه و هدف: ورود فناوری­های مدرن­ به سیستم آموزش پزشکی، چالش­‌های جدیدی را وارد این حوزه نموده است. در این بین، مسئله اخلاق در حوزه آموزش پزشکی از جمله مؤلفه­های حیاتی است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر تعیین جایگاه اخلاق حرفه‌ای در حوزه یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی می­باشد.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع مرور نظام‌مند می­باشد. این پژوهش، یافته­هایی که از مرور نظام‌مند تحقیقات درباره استفاده از معیارهای اخلاقی در یادگیری الکترونیکی در حوزه پزشکی به‌دست آمده را ارائه می‌کند. جستجوی نظام‌مند با توجه به کلمات کلیدی، در چهار پایگاه داده خارجی Scopus، Springer، PubMed و Web of Science و سه پایگاه داده داخلی SID، Magiran، Irandoc مورد استخراج و بهره­‌برداری قرار گرفت. جستجوی نظام‌مند در نوامبر 2022 انجام گرفت و در مارس 2023 به‌روزرسانی شد و به 36 تحقیق رسید که در نهایت 14 تحقیق منطبق با معیارها جهت تحلیل عمیق تعیین گردید.
یافته‌ها: تحلیل پژوهش­های انتخاب شده بر اساس معیار‌های مورد نظر نشان داد که رعایت اخلاق حرفه­ای تأثیر مثبتی در عرصه یادگیری الکترونیکی در حوزه پزشکی دارد. هم­چنین، موجب کارآمدتر شدن این حوزه و اعتماد بیشتر مخاطبین گردیده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، محیط یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رعایت معیارهای اخلاق حرفه‌ای در حوزه آموزش پزشکی، می‌تواند بستر مناسب جهت یادگیری اثربخش و بهبود عملکرد فراگیران را فراهم نماید.
واژه­های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، یادگیری الکترونیکی، آموزش پزشکی، مرور نظام‌مند
 
متن کامل [PDF 390 kb]   (135 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (615 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/3/3 | پذیرش: 1402/7/26 | انتشار: 1402/8/28

فهرست منابع
1. Shrivastava S, Shrivastava P. Need of E-learning in medical education and strategies for its implementation in medical colleges in India. Indian Health Sci Biomed Res kleu 2019; 12: 264–5.
2. Leadership R, Saadatmand Z .Functional comparison of education in Indonesia, China, Australia and Germany during the corona virus epidemic and school closures. Q Mag of N Dev Educ Manag 2021; 1(4): 43-52. ]Farsi [
3. Gachanja F, Mwangi N, Gicheru W. E-learning in medical education during COVID-19 pandemic: experiences of a research course at Kenya Medical Training College. BMC Med Educ 2021; 21(1): 1-8.
4. Keykha B. Moral Training in Cyberspace (Case Study: Alzahra University Students). J N Thoughts Educ 2020; 16(1): 241-72. ]Farsi[
5. Seghatoleslami A. Comparative Analysis of Two Conceptual Frameworks for E-learning Ethics. Iran J Inf Manage 2016; 1(1): 104-21. ]Farsi[
6. Ali A J, Azim A. Work ethic and loyalty in Canada. J Soc Psychol 1995; 135(1): 31–7.
7. Moradimokhles H, Gholipour N. The relationship between media literacy and information literacy with teachers' professional ethics, J Ethics Sci Technol 2022; 17 (2):74-80.
8. Alipour A, Shalbaf O. The ethics of virtual education. J Ethics Sci Technol 2008; 3(1): 43-50. [Farsi [
9. Merzouk A, Kurosinski P. Kostikas K. E-Learning for the medical team: the present and future of ERS Learning Resources. Breathe 2014; 10(4): 296-304.
10. Srivastava M, Shrivastava S, Srivastava P, Srivastava RK, Jaiswal S. Teaching ethics to medical faculties: An E-learning intervention. J Marine Med Soc 2022; 24(1): 53-56.
11. Sahi P, Mishra K D, Singh T. Medical education amid the COVID-19 pandemic. Indian Pediatr 2020; 57: 652–7.
12. Nurchis MC, Pascucci D, Sapienza M, Villani LD, Ambrosio F, Castrini F, Specchia M L, Laurenti P,Damiani G. Impact of the Burden of COVID-19 in Italy. Results Disabil Adjusted Life Years 2020; 17: 4233.
13. Cerezo R, Bogarin A, Esteban M, Romero C. Process mining for self-regulated learning assessment in e-learning. J Comput High Educ 2020; 32: 74–88.
14. Wu A, Leask B, Choi E, Unangst L, de WH. Internationalization of Medical Education-Ascoping review of the current status in the United States. Med Sci Edu 2020; 30: 1693-705.
15. Hutchison E. Toward an ethic of care and inclusivity in emergency e-learning. PS Polit Sci Polit 2021; 54(1): 185-7.
16. McMahon CJ, Tretter JT, Faulkner T, Kumar R K, Redington AN, Windram JD. Are e-learning Webinars the future of medical education? An exploratory study of a disruptive innovation in the COVID-19 era. Cardiology Young 2021; 31(5): 734-43.
17. Zavareh T, Yarmohamadzadeh P, Arami A. The Role of Knowledge Management and Organizational Learning on Personnel Organizational Immorality. J Ethics Sci Technol 2019; 14(4): 68-77. ]Farsi[
18. Hill S, Dennick R, Amoaku W. Present and future of the undergraduate ophthalmology curriculum: a survey of UK medical schools. Int J Med Educ 2017; 2(8): 389-95.
19. Iyer P, Aziz K, Ojcius D M.Impact of COVID-19 on dental education in the United States. J Dent Educ 2020; 84(6): 718–22.
20. Alhabeeb A, Rowley J. E-learning critical success factors: Comparing perspectives from academic sta and students. Comput Educ 2018; 127: 1–12.
21. Muianga X, Klomsri T, Tedre M, Mutimucuio I. From teacher-oriented to student-centred learning: Developing an ict-supported learning approach at the Eduardo Mondlane university, Mozambique Turk Online J Educ Technol 2018; 17: 46–54.
22. Muhammad A. Integration of ethics in e-Learning through Virtual Academic Counsellor. Paper presented Int Conf on Innovation Intelligence Informatics Computing Technol 2018. ]Farsi[
23. Bali S, Liu MC. Students’ perceptions toward online learning and face-to-face learning courses. J Phys Conf Ser 2018; 1108: 012094.
24. Lunny C, McKenzie JE, McDonald S. Retrieval of overviews of systematic reviews in MEDLINE was improved by the development of an objectively derived and validated search strategy. J Clin Epidemiol 2016; 74: 107-118.
25. Tondeur J, Van Braak J, Sang G, Voogt J, Fisser P, Ottenbreit LA. Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Comput Educ 2018; 59(1): 134-44.
26. Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG. PRISMA Group. Pre‌ferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. J Clin Epidemiol 2019; 62: 1006-1017.
27. Batten G, Oakes PM, Alexander T. Factors associated with social interactions between deaf children and their hearing peers: A systematic literature review. J deaf Stud Deaf Educ 2014; 19(3): 285-302.
28. Subhangi G, Aashima D, Swarnim S, Devendra M. Medical education during COVID-19 associated lockdown: faculty and students’ perspective. Med J Armed Forces India 2021; 77: 79-84.
29. Masters K, Ellaway R. E-Learning in medical education Guide 32 Part 2: Technology, management and design. Med Teach 2018; 30(5): 474-89.
30. Al-Balas M, Al-Balas HI, Jaber HM, Obeidat K, Al-Balas H, Aborajooh EA, Al-Balas B. Distance learning in clinical medical education amid COVID-19 pandemic in Jordan: current situation, challenges, and perspectives. BMC Med Educ 2020; 20(1): 1-7.
31. O’Doherty1 D, Dromey M, Lougheed J, Hannigan A, Last J, McGrath D. Barriers and solutions to online learning in medical education–an integrative review. BMC Med Educ 2018; 18(1): 1-11.
32. Al-Fraihat D, Joy M, Sinclair J. Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Comput Human Behav 2020; 102: 67-86.
33. Anwar A, Mansoor H, Faisal D, Khan HS. E-Learning amid the COVID-19 lockdown: standpoint of medical and dental undergraduates. Pakistan J Med Sci 2021; 37(1): 217-22.
34. Alqahtani AY. Rajkhan AA. E-learning critical success factors during the covid-19 pandemic: A comprehensive analysis of e-learning managerial perspectives. Educ Sci 2020; 10(9): 216.
35. Baticulon RE, Sy JJ, Alberto NRI, Baron MBC, Mabulay REC, Rizada LGT, Reyes JCB. Barriers to online learning in the time of COVID-19: A national survey of medical students in the Philippines. Med Scie Educ 2021; 31: 615-26.
36. Kirkwood A. E‐learning: you don't always get what you hope for. Technol Pedagogy Educ 2009; 18(2): 107-21.
37. Zehry Kh, Halder N, Theodosiou L. E-Learning in medical education in the United Kingdom. Proc Soc Behav Sci 2011; 15: 3163-7.
38. Ruitenberg CW. The overlapping spheres of medical professionalism and medical ethics: A conceptual inquiry. Ethics Prof Educ 2019; 79-90.
39. Alikhani F, Sarmadi MR, Saeidipor B, Masomifard M, Goodarzi M. Identifying the components of professional ethics in order to design a model of professional ethics in the context of electronic learning and distance education. Res Sch Virtual Learn 2021; 9(2): 87-99. ]Farsi[
40. Loda T, Loffler T, Erschens R, Zipfel S, Herrmann WA. Medical education in times of COVID-19: German students’ expectations – A cross-sectional study. Plos One 2020; 15(11): e0241660.
41. Ramos-Morcillo AJ, Leal-Costa C, Moral-Garcia JE, Ruzafa-Martinez M. Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19 in Spain. Int J Environ Res Public Health 2020; 17(15): 5519.
42. Phadermrod B, Crowder RM, Wills GB. Importance-performance analysis based SWOT analysis. Int J Inf Manage 2019; 44: 194-203.
43. Benzaghta MA, Elwalda A, Mousa MM, Erkan I, Rahman M. SWOT analysis applications: An integrative literature review. J Glob Bus Insights 2021; 6(1): 55-73.
44. Longhurst GJ, Stone DM, Dulohery K, Scully D, Campbell T, Smith CF. Strength, weakness, opportunity, threat (SWOT) analysis of the adaptations to anatomical education in the United Kingdom and Republic of Ireland in response to the Covid‐19 pandemic. Anat Sci Educ 2020; 13(3):‌ 301-11.
45. Laukkanen L, Suhonen R, Loyttyniemi E, Leino-Kilpi H. The usability, feasibility and fidelity of the Ethics Quarter e-learning intervention for nurse managers. BMC Med Educ 2022; 22(1): 1-12.
46. Aldehayyat JS, Anchor JR. Strategic planning tools and techniques in Jordan: Awareness and use. Strateg Change 2018; 17(7‐8): 281-93. ‌

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb