جلد 22، شماره 8 - ( 8-1402 )                   جلد 22 شماره 8 صفحات 834-817 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.001


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani Sheikhabadi B, Kadkhodaee M. The Effectiveness of Kendall's Therapy Program on Anxiety and Cognitive Emotion Regulation of Second Period Elementary School Male Students: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 22 (8) :817-834
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7067-fa.html
سلیمانی شیخ آبادی بتول، کدخدایی مریم. اثربخشی برنامه درمانگری Kendall بر اضطراب و نظم‌جویی شناختی هیجان دانش‌آموزان پسر دوره دوم ابتدایی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (8) :817-834

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7067-fa.html


گروه روان شناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (368 مشاهده)

زمینه و هدف: از شایع‌ترین اختلالات روانی در دانش­آموزان که می­تواند عوارض متعددی داشته باشد، اضطراب است. یکی از درمان‌های مؤثر شناختی-رفتاری اضطراب در کودکان، برنامه درمانی Kendall است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه درمانی Kendall بر اضطراب و نظم­جویی شناختی هیجان دانش­آموزان دوره دوم ابتدایی بوده است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پی­گیری 3 ماهه بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان مبارکه، مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. 26 دانش‌آموز پسر با نمره­ بالا در مقیاس اضطراب Spence به روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب و به دو گروه مساوی آزمایش و گواه تقسیم شدند. برنامه درمانی Kendall (گربه مقابله­گر) بر روی گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله­ درمانی با پرسش­نامه اضطراب Spence و پرسش­نامه نظم­جویی شناختی هیجان Garnefski مورد سنجش قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه­ و تحلیل شدند.
یافته‌ها: برنامه درمانی Kendall باعث کاهش میانگین نمره اضطراب (800/0=Eta، 001/0>P، 103/48=F)، افزایش میانگین نمره نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه (372/0=Eta، 001/0>P، 097/7=F) و کاهش میانگین نمره نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه (907/0=Eta، 001/0>P، 650/116=F) در دانش­آموزان شد.
نتیجه­گیری: به نظر می­رسد برنامه درمانی Kendall در بهبود اضطراب و نظم­جویی شناختی هیجان دانش­آموزان دوره دوم ابتدایی اثربخش بوده است و پیشنهاد می­شود روان­شناسان و مشاوران در مدارس و مراکز مشاوره برای درمان اضطراب و تنظیم هیجانات دانش­آموزان از این روش استفاده نمایند.
واژه­های کلیدی: برنامه درمانی Kendall، اضطراب، نظم­جویی شناختی هیجان، دانش­آموزان

 

متن کامل [PDF 980 kb]   (185 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (324 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اطفال
دریافت: 1402/4/31 | پذیرش: 1402/8/1 | انتشار: 1402/8/28

فهرست منابع
1. Worku D, Dirriba AB, Wordofa B, Fetensa G. Perceived stress, depression, and associated factors among undergraduate health science students at Arsi University in 2019 in Oromia, Ethiopia. Psychiatry J 2020: 1-8.
2. Badiee Aval M, Bahrami B, Rafiee Shafigh M. Comparing the Efficacy of Systematic Desensitization and expressive Desensitization on Generalized Anxiety Disorder and exam Anxiety among Students. Med J of Mashhad Univ of Med Sci 2021; 64(1): 2265-76. [Farsi]
3. Aghalari Z, Dahms HU, Hasanpour M, Jafarian S, Gholinia Ahangar H. Evaluation of Anxiety During Coronavirus Pandemic Among Healthcare Workers in Babol in 2020: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20(8): 933-42. [Farsi]
4. Nasiri E, Sadati L, Abjar R, Akbari H. The Effect of Deep Breathing on Anxiety, Fatigue and Sleep Quality in Operating Theater Staff. J Sabzevar Univ Med Sci 2022; 29(5): 718-29. [Farsi]
5. Rezaei Gh. Comparison of nocturia in normal children and children with anxiety. J of New Adv in Psychol, Train and Educ 2021; 37(4): 31-6. [Farsi]
6. Atari B, Shafiabadi A. The effectiveness of teaching painting on decreasing the amount of anxiety in elementary school boys. Couns Cult Psycoth 2011; 2(8): 47-64. [Farsi]
7. Asadolahi J, Seyedzadeh Dalooyi SI, Farrokhi H, Pourmohammad shandiz Z. The Effectiveness of Mindfulness-based Stress Reduction Therapy (MBSR) on the Reduction of Anxiety Symptoms and Improvement of Cognitive-Emotion Regulation in Adolescents with Anxiety Problems. Rooyesh 2019; 8(10): 9-18. [Farsi]
8. Attarkhamanehei F, Kadivar P, Emamipur S, SepahMansur M. The mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between perceived social support and academic competence. J Psychol Sci 2023; 21(120): 2433-48. [Farsi]
9. Hatami A, Tabatabaeinejad FS. Effectiveness of Existential Therapy on Emotional Capital, Cognitive Emotion Regulation, and Mental Well-Being of Undergraduate Female Students with Social Anxiety: A Quasi- Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (2): 129-46. [Farsi]
10. Sheikhi G, Rajab Poor M, Sheibani H. Relationship between Perfectionism and Anxiety and Emotional Cognitive Regulation with Students' Academic Engagement in Payame Noor University of Piranshahr. Cult in the Islamic Univ 2019; 9(31): 123-46. [Farsi]
11. Solgi Z, Hosseini M. The effectiveness of metacognitive therapy on rumination, tolerance of ambiguity and perception worry in students with social anxiety disorder. J Sch Couns 2021; 1(2): 1-18. [Farsi]
12. Alizadeh Birjandi Z, Mashhadi A, Tabibi Z. The effectiveness of Coping Cat program on improving emotion cognitive regulation among children with anxiety disorders. Clin Psychol Stud 2016; 6(24): 153-73. [Farsi]
13. Shahriari H, Zare H, Aliakbari Dehkordi M, Sarami Foroushani G. Effectiveness of Cognitive-Behavioral Interventions in the Treatment of Generalized Anxiety Disorder: A Systematic Review and Meta-analysis. J Rafsanjan Univ Med Sci 2018; 17(5): 461-78. [Farsi]
14. Rahmati A, Ahmadi R, Mashhadizadeh S, Ghazanfari A. Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy, brief intervention and combined intervention on the social support of those who have recovered from Covid-19. J of Appl Fam Ther 2022; 2(5): 390-403. [Farsi]
15. Yaghoobi A, Rashid K, Bayat A. The Effectiveness of Applying the Coping Cat Protocol on Reducing Symptoms of Separation Anxiety Disorder in the Children (A Case Study). Razi J Med Sci 2021; 28(9): 1-11. [Farsi]
16. Kendall PC, Hedtke KA. Cognitive-behavioral therapy for anxious children: Therapist manual. Workbook Publishing; 2006: 8-12.
17. Fjermestad KW, Ditlefsen N, Unsvåg MH, Öst LG, Havik OE, Wergeland GJ. Exposure Quality in Cognitive Behavioral Treatment for Youth Anxiety Disorders-Predictors and Associations with Outcomes. J Child and Fam Stud 2022; 31(1): 308-20.
18. Mukund B, Jena SP. Qualitative analysis of school children's experience of receiving “Coping Cat program”: A cognitive behavioral therapy program for high anxiety. Psychol Sch 2022; 59(9): 1755-75.
19. Khan A, Malik TA, Ahmed S, Riaz A. Translation, adaptation and implementation of coping cat program with Pakistani children. Child Youth Care Forum 2020; 49: 23-41.
20. Silk JS, Pramana G, Sequeira SL, Lindhiem O, Kendall PC, Rosen D, et al. Using a smartphone app and clinician portal to enhance brief cognitive behavioral therapy for childhood anxiety disorders. Behav Ther 2020; 51(1): 69-84.
21. Shokri Mirhosseini H, Alizade H, Fasrrokhi N. The impact of coping cat program on symptoms reduction in children with anxiety disorders. J Child Ment Health 2018; 5(2): 1-3. [Farsi]
22. Giani L, Caputi M, Forresi B, Michelini G, Scaini S. Evaluation of cognitive-behavioral therapy efficacy in the treatment of separation anxiety disorder in childhood and adolescence: a systematic review of randomized controlled trials. Int J Cogn Ther 2021: 1-24.
23. Parvandi A, Moradi A, Amirian M, Ahmadi E. Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy Based on "Coping Cat" Program in Treatment of Separation Anxiety Disorder. Psychol Stud 2022; 18(2): 77-90. [Farsi]
24. Shakerimanesh L, Hajiarbabi F, Peivandi Yazdi A. The effects of coping cat program on anxiety, emotion regulation, and resilience in children referring to dentistry: A case study. Intern Med Today 2021; 27(3): 318-41. [Farsi]
25. Kendall PC, Chu B, Gifford A, Hayes C, Nauta M. Breathing life into a manual: Flexibility and creativity with manual-based treatments. Cogn and behave pract 1998; 5(2): 177-98.
26. Spence SH. A measure of anxiety symptoms among children. Behav res and ther 1998; 36(5): 545-66.
27. Muris P, Meesters C, van Melick M. Treatment of childhood anxiety disorders: A preliminary comparison between cognitive-behavioral group therapy and a psychological placebo intervention. J behavior therapy and experimental psychiatry 2002; 33(3-4): 143-58.
28. Spence SH, Barrett PM, Turner CM. Psychometric properties of the Spence Children’s Anxiety Scale with young adolescents. Journal of Anxiety Disorders 2003; 17(6): 605-25.
29. Mousavi R, Moradi AR, Farzad V, Mahdavi S. Psychometric properties of the Spence children’s anxiety scale with an Iranian sample. Int J Psychol 2007; 1(1): 17-26. [Farsi]
30. Garnefski N, Rieffe C, Jellesma F, Terwogt MM, Kraaij V. Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9–11-year-old children: the development of an instrument. Eur child Adolesc psychiatry 2007; 16: 1-9.
31. Mashhadi A, Hasani J, Mirdoraghi F. Factor structure, reliability and validity of Persian version of the cognitive emotion regulation questionnaire-children form (CERQ-KP). J Fundam Ment Health 2012; 14(55): 246-59. [Farsi]
32. Podell JL, Mychailyszyn M, Edmunds J, Puleo CM, Kendall PC. The Coping Cat Program for anxious youth: The FEAR plan comes to life. Cogn Behav Pract 2010; 17(2): 132-41.
33. Hooman HA. Statistical inference in behavioral research 2021. Tehran: Parsa; pp: 203-12. [Farsi]
34. Zarghami F, Heidari Nasab L, Shaeiri MR, Shahrivar Z. A study in the impact of coping-cat-based cognitive-behavior therapy (CBT) on reduced anxiety in the children aged 8 to 10 with anxiety disorder. Clin Psychol Stud 2015; 5(19): 183-202. [Farsi]
35. Bassak Nejad S, Niazi Z, Davoudi I. The effectiveness of kendall’s coping cat therapy on reducing anxiety among female adolescent students. J Res in Behav Sci 2011; 9(4): 241-9. [Farsi]
36. Tehranizadeh M, Nazarboland N, Keshavarz Grami Gh. The efficacy of “Coping Cat” cognitive-behavior therapy on somatic complains of girls and boys with anxiety and depression disorders. J Appl Psychol 2016; 9(4): 27-43. [Farsi]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb