جلد 23، شماره 5 - ( 5-1403 )                   جلد 23 شماره 5 صفحات 451-437 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1401.174


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahramnejad Z, Ahmadinia H, Vakilian A, Rezaeian M. Examining the Satisfaction of Lecturers from Virtual Education During the COVID-19 Epidemic in Paramedical, Nursing, Midwifery, Health, and Dentistry Faculties of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2020-2021: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 23 (5) :437-451
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7089-fa.html
بهرام‌نژاد زهرا، احمدی نیا حسن، وکیلیان علیرضا، رضائیان محسن. بررسی میزان رضایت مدرسین دانشکده‌های پیراپزشکی، پرستاری مامایی، بهداشت و دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به آموزش مجازی در زمان همه‌گیری کووید-19 در سال 1399-1400: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (5) :437-451

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7089-fa.html


دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان
چکیده:   (157 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش مجازی در دوران همه‌گیری کووید-19 رونق یافته است. این مطالعه به منظور تعیین میزان رضایت مدرسین دانشکده‏های پیراپزشکی، پرستاری مامایی، بهداشت و دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به آموزش مجازی در زمان همه‌گیری کووید-19 در سال 1399-1400 اجرا شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، جمعیت مورد پژوهش شامل 100 نفر از مدرسینی بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشکده‌های مورد مطالعه تدریس می‏کردهاند. ابزار جمع‏آوری اطلاعات پرسش‏نامه محقق ساختهای بود که پس از تدوین توسط حداقل 10 نفر از متخصصین در زمینه آموزش و با استفاده از شاخص‏های نسبت روایی محتوایی (Content validity ratio; CVR) و‌ شاخص روایی محتوایی (Content validity index; CVI) مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی Tukey آنالیز شدند.
یافته‌‌‌ها: 41 نفر (41 درصد) از مدرسین بیان کردند که آموزش مجازی را بعد از همه‌گیری کووید-19 ادامه میدهند، 89 نفر (89 درصد) سرعت اینترنت را مهم‌ترین مشکل آموزش مجازی میدانستند. میانگین نمره رضایتمندی در گروه سنی 30 تا 40 سال و سابقه تدریس کم‌تر از 5 سال و مرتبه علمی استاد بهطور معنیداری بیش از میانگین نمره سایر گروهها بود (05/0P<).
نتیجه‌‌گیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که رضایتمندی کلی مدرسین از آموزش مجازی در سطح متوسطی قرار دارد. از دیدگاه مدرسین برخی ابعاد آموزش مجازی از جمله سطح تعامل با دانشجو، ارائه و دریافت بازخورد و ارزیابی تکوینی و تجمعی دانشجو نیاز به ارتقاء دارد. از این رو ارتقاء زیرساخت‌ها و توانمندسازی مدرسین جهت بهبود کیفیت آموزش مجازی ضروری به نظر می‌رسد.
واژههای کلیدی: آموزش مجازی، کووید-19، علوم پزشکی، دانشجو، رفسنجان
متن کامل [PDF 338 kb]   (91 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (98 مشاهده)  
نوع مطالعه: توصيفي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: 1402/5/22 | پذیرش: 1403/4/16 | انتشار: 1403/5/30

فهرست منابع
1. Arabposhtkohi M, Zamani Moghadam A, Rajabzadeh Qatri A. Recognizing the effectiveness criteria of E-learning programs of work and technology course from Experts’ Perception. TEJ 2019; 13(4): 891-900.
2. Tzafilkou K, Perifanou M, Economides AA. Development and validation of a students' remote learning attitude scale (RLAS) in higher education. Educ Inf Technol 2021; 26(6): 7279-305.
3. Batool N, Hussain S, Baqir M, Anwarul Islam KM, Hanif M. Role Of HR Technology And Training For The Development Of Employees. IJBMF 2021; 5(1): 1-13.
4. King L. Education for human rights, inter-cultural and inter-religious dialogue: The role of UNESCO. International handbook of inter-religious education 2010: 919-32.
5. Karami M, Ahanchian MR, Ebrahimi S. Inhibitory factors of using e-learning courses in the covered subjects of Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12(5): 377-86. [Farsi]
6. Mosalanejad L, Ahmady S. Implementation of blended learning with native systems: A new model for the application of new technology in Iranian medical education. J Educ Health Promot 2019; 8(1): 239.
7. kasavandi A, amirani M. An review of Covid- 19 and the consequences of its emergence. NCMBJ 2021; 11(42): 111-25
8. Eva KW, Anderson MB. Medical Education Adaptations: Really Good Stuff for Educational Transition During a Pandemic. Medical Education 2020; 54(6): 494.
9. Dedeilia A, Sotiropoulos MG, Hanrahan JG, Janga D, Dedeilias P, Sideris M. Medical and Surgical Education Challenges and Innovations in the COVID-19 Era: A Systematic Review. In Vivo 2020; 34: 1603-11.
10. Li L, Lin M, Wang X, Bao P, Li Y. Preparing and Responding to 2019 Novel Coronavirus with Simulation and Technology-Enhanced Learning for Healthcare Professionals: Challenges and Opportunities in China. BMJ Specialist Journals 2020; 6(4): 196-8.
11. Rose S. Medical student education in the time of COVID-19. JAMA 2020; 323(21): 2131-2.
12. Hoernke K, McGrath H, Teh JQ, Salazar O. Virtual Learning Innovations for Continuing Clinical Education during COVID-19. Medical science educator 2020; 30(4): 1345-6.
13. Almanasreh E, Moles R, Timothy F. Evaluation of methods used for estimating content validity. Research in Social and Administrative Pharmacy 2019; 15(2): 214-21.
14. Iravani M, Nasab MB, Bahmaei H, Ghanbari S, Mohaghegh Z, Siahkal SF. The level of satisfaction and quality of e-learning in medical universities of Iran during the epidemic of COVID-19. J Educ Health Promot 2022; 11.
15. Sadati L, Nouri Z, Hajfiroozabadi M, Abjar R. Faculty Members’ Experiences About Virtual Education Opportunities and Challenges During The COVID-19: A Qualitative Study. Journal of Medical Education Development 2021; 14(42): 1-10. [Farsi]
16. Loi CK, Khamkhien A, Suki NM, Akkakoson S, Lee HA. Examining factors influencing students’ acceptance of online learning during COVID-19 pandemic: Evidence from Thailand. MJSSH 2023; 8(1): e001524.
17. Almazova N, Krylova E, Rubtsova A, Odinokaya M. Challenges And Opportunities For Russian Higher Education Amid COVID-19: Teachers’ Perspective. Education Sciences 2020; 10(12): 368.
18. Gholi H, Mahmoudi M, Ansari M. Challenges of virtual education from the perspective of faculty members and medical students during the COVID-19 pandemic: A qualitative content analysis. Iranian Journal of Nursing Education 2022; 11(2): 53-63. [Farsi]
19. Mosavi S, Gholamnejad H, Hassan Shiri F, Ghaffarnia, Raeufi S. Challenges of virtual education during the COVID-19 pandemic: A qualitative study. Iranian Journal of Nursing 2022; 35(135). [Farsi]
20. Ebadi S, Shokoufeh, Vakili L. Technology Acceptance of NAVID Learning Management System in the Iranian Medical English Courses under the COVID-19 Pandemic. Journal of English language Teaching and Learning 2020; 12(26): 401-33. [Farsi]
21. Abdollahi M, Tavakol N, Ayar A. Evaluation of COVID-19 Pandemic Effects on the Quality of Education from the Perspective of Tabas Nursing School’s Professors in Iran. Mod Care J 2022; 19(1). [Farsi]
22. Nachvak M, Sadeghi E, Mohammadi R, Rezaei M, Abdollahzad H, Soleimani D. User Experience of NAVID e-learning System in the School of Nutrition and Food Technology of Kermanshah University of Medical Sciences, Iran (2020). Educ Res Med Sci 2021; 10(1).
23. Elewa AH. Online teaching readiness, challenges and satisfaction as perceived by nursing faculty members during COVID-19 pandemics. International Egyptian Journal of Nursing Sciences and Research 2022; 2(2): 568-79.
24. Maghsoudi M, Safaee F, Hashemi A. The Quality of Virtual Learning at Farhangian Teacher Education University of Markazi Province during the Corona Epidemic from the Trainees and Trainers' Perspectives. TEJ 2022; 16(3): 525-38. [Farsi]
25. Myers KR, Tham WY, Yin Y, Cohodes N, Thursby JG, Thursby MC, et al. Unequal effects of the COVID-19 pandemic on scientists. Nature human behaviour 2020; 4(9): 880-3.
26. Abdelrahim Y. How COVID-19 quarantine influenced online exam cheating: a case of Bangladesh University Students. Journal of Southwest Jiaotong University 2021; 56(1).
27. Bilen E, Matros A. Online cheating amid COVID-19. Journal of Economic Behavior & Organization 2021; 182: 196-211.
28. Yazdanparast A, Rahimi R, Khoshkholgh R, Marvi N. Evaluation of professors' performance in online teaching during COVID-19 pandemic from the perspective of medical students of Bushehr University of medical sciences, Iran. Medical Education Bulletin 2021; 2(1): 125-32. [Farsi]
29.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb