جلد 22، شماره 12 - ( 12-1402 )                   جلد 22 شماره 12 صفحات 1334-1315 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1401.188

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naimabadi H, Yaghubi H, Zafar M, Vazirinejad R, Ahmadinia H, Rezaeian M. Examining the Validity and Reliability of the Students’ Mental and Social Health Questionnaire in Determining Suicidal Thoughts and Suicide Attempts in the Students of an Iranian University of Technology in 2021: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 22 (12) :1315-1334
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7122-fa.html
نعیم آبادی حمیدرضا، یعقوبی حمید، ظفر مسعود، وزیری‌نژاد رضا، احمدی نیا حسن، رضائیان محسن. بررسی روایی و‌ ‌پایایی پرسش‌نامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در تعیین افکار خودکشی و‌ ‌اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (12) :1315-1334

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7122-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (106 مشاهده)
زمینه و هدف: توسعه مقیاس سلامت روان در بین دانشجویان، مستلزم استفاده از ابزارهای غربالگری کارآمد و متناسب با فرهنگ جامعه است. از آن­جایی که هر ابزار ارزیابی مانند پرسش‌نامه، باید روایی و‌ پایایی مناسبی داشته باشد، مطالعه حاضر با هدف تعیین روایی و‌ پایایی پرسش­نامه مورد استفاده در تعیین افکار خودکشی و‌ اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰ انجام شده است.
مواد و‌ روش‌ها: این مطالعه توصیفی در سال ۱۴۰۰ بر روی ۸۴۴۰ نفر از دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه بود که روایی محتوایی آن با استفاده از نسبت روایی محتوایی (Content validity ratio; CVR) و‌ شاخص روایی محتوایی (Content validity index; CVI) بررسی شد. پایایی درونی پرسش­نامه به روش آلفای کرونباخ و Kuder-Richardson بررسی شد.
یافته‌ها: از آن­جا که تعداد ۱۰ نفر از کارشناسان سؤالات را بررسی کردند،CVR  قابل قبول برای این پرسش­نامه ۶۲/۰ بود که تعداد ۳۹ سؤال در محدوده قابل قبول قرار گرفتند. در بررسی CVI سؤالات هم تعداد ۴۰ سؤال دارای CVI قابل قبول (بالاتر از 79/0) بودند. ضرایب آلفای کرونباخ و Kuder-Richardson در سنجش پایایی درونی دو مقیاس این پرسش­نامه به ترتیب ۹۳/۰ و 87/0 محاسبه گردید که  نشان می­دهد این پرسش­نامه از پایایی خوبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، پرسش­نامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان از روایی و‌ پایایی نسبتاً مناسبی برخوردار است، اما تغییر و‌ جایگزینی برخی از سؤالات که نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی مطلوبی نداشتند ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، خودکشی، دانشجویان، افکار خودکشی
 
متن کامل [PDF 347 kb]   (54 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (56 مشاهده)  
نوع مطالعه: توصيفي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: 1402/6/9 | پذیرش: 1402/10/27 | انتشار: 1402/11/15

فهرست منابع
1. World Health Organization. Preventing Suicide: a Global Imperative. World Health Organization: Geneva, Switzerland. 2014.
2. Nabardi M, Vazirinejad R, Ahmadinia H, Rahmani A, Rezaeian M. A Survey on the Frequency of Suicide News Published in Newspapers and National News Agencies in Iran in the Year of 2018 and Its Concordance with the Suicide News Publishing Guideline in the Media. J suicide prev 2021; 3(1): 833-68. [Farsi]
3. Yavari P, Ahmadi A, Ardalan A, Eskandari zadeh A, Esmaeil nasab N, Osuli M, et al. Epidemiology reference of common diseases of Iran. second ed, Rasht, Gap.2014: 209-16. [Farsi]
4. Zarei M. The relationship between resilience and suicidal thoughts in university students in Tehran. New Idea of Psych Quarterly 2021; 9(13): 1-7. [Farsi]
5. Bakhtar M, Rezaeian M. The prevalence of suicide thoughts and attempted suicide plus their risk factors among Iranian students: a systematic review study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 15(11): 1061-76. [Farsi]
6. Moradi MR, Salimi Bajestani H, Farahbakhsh K, Askari M, Borjali A. Extracting a psychological model for the formation of suicidal ideation as social harm in students of University: A grounded theory study. Social Psych Res 2022; 11(44): 23-46. [Farsi]
7. Sharaf Heydar P, Parvaneh E, Naderi Q, Karimi P. The relationship between quality of life, spirituality and resilience with suicidal thoughts in students. Babol Univ Med Sci, Islam and Health mag 2016; 2(2): 92-4. [Farsi]
8. Asfaw H, Yigzaw N, Yohannis Z, Fekadu G, Alemayehu Y. Prevalence and associated factors of suicidal ideation and attempt among undergraduate medical students of Haramaya University, Ethiopia. A cross sectional study. Plos One 2020; 15(8): e0236398.
9. Sivertsen B, Hysing M, Knapstad M, Harvey AG, Reneflot A, Lønning KJ, et al. Suicide attempts and non-suicidal self-harm among university students: prevalence study. B J Psych Open 2019; 5(2).
10. Johnson GR, Krug EG, Potter LB. Suicide among adolescents and young adults: A crossnational comparison of 34 countries. Sui Life-Threat Behav 2000; 30(1): 74 -82.
11. Kessler RC, Andrews G, Colpe LJ, Hiripi E, Mroczek DK, Normand SL, et al. Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress. Psych Medicine 2002; 32(6): 959-76.
12. Bessaha ML. Factor structure of the Kessler psychological distress scale (K6) among emerging adults. Res on Social Work Prac 2017; 27(5): 616-24.
13. Hoare E, Milton K, Foster C, Allender S. Depression, psychological distress and Internet use among community-based Australian adolescents: a cross-sectional study. BMC pub health 2017; 17: 1-10.
14. Song Z, Uy MA, Zhang S, Shi K. Daily job search and psychological distress: Evidence from China. Hum Relations 2009; 62(8): 1171-97.
15. Inoue A, Kawakami N, Tsuno K, Tomioka K, Nakanishi M. Organizational justice and psychological distress among permanent and non-permanent employees in Japan: a prospective cohort study. International J Behav Medicine 2013; 20: 265-76.
16. Akbari Zardkhaneh S, Poursharifi H, Rajabi M, Yaghoubi H. Mental health of Iranian college students in a nationally representative sample of over 74,500 individuals: Scale development and standardization. J College Stu Psychotherapy 2023; 37(2): 106-26. [Farsi]
17. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and reliability of the instruments and types of measurments in health applied researches. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015; 13(12): 1153-70. [Farsi]
18. Hamid Poursharifi, Saeed Akbari Zardkhaneh, Hamid Yaghubi, Hamid Peyravi, Hamid Reza Hassan Abadi, Hassan Hamid Pour, et al. Psychometric properties of Iranian Mental Health Scale for students. J Applied Psych Res 2012; 3(3): 61-84. [Farsi]
19. Andrews G, Slade T. Interpreting scores on the Kessler psychological distress scale (K10). Austr and New Zea j Pub Health 2001; 25(6): 494-7.
20. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel psych 1975; 28(4): 563-75.
21. Amarpishro. statistics-training: cronbachs-alpha; 2018. Available from: https://amarpishro.com/ statistics-training/ cronbachs -alpha. (Last accessed: February 2020)
22. Ferguson GA. A note on the Kuder-Richardson formula. Educat and Psych Measurement 1951; 11(4-1): 612-5.
23. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and reliability of the instruments and types of measurments in health applied researches. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015; 13(12): 1153-70. [Farsi]
24. Taherdoost H. Validity and reliability of the research instrument; how to test the validation of a questionnaire/survey in a research. International J Acad Res in Management (IJARM) 2016; 5(3): 28-36.
25. Thom R, Hogan C, Hazen E. Suicide risk screening in the hospital setting: a review of brief validated tools. Psychosomatics 2020; 61(1): 1-7.
26. Choi Y-H, Yook V, Yang K, Cho Y, Lee DH, Lee HJ, et al. Development and validation study of the suicide screening questionnaire-observer rating (SSQ-OR). Front in Psychiatry 2022; 13: 945051.
27. Eskin SG, Kırag N, Gözüm S. Comparative Turkish Adaptation of The Kessler Psychological Distress Scale in Cancer Caregivers: A Validity And Reliability Study. Electronic Turkish Stu 2021; 16(4): 1221-33.
28. Easton SD, Safadi NS, Wang Y, Hasson RG. The Kessler psychological distress scale: translation and validation of an Arabic version. Health and Quality of Life Outcomes 2017; 15: 1-7.
29. Hyrkäs K, Appelqvist-Schmidlechner K, Oksa L. Validating an instrument for clinical supervision using an expert panel. International J Nursing Studies 2003; 40(6): 619-25.
30. Zinbarg RE, Revelle W, Yovel I, Li W. Cronbach’s α, Revelle’s β, and McDonald’s ω H: Their relations with each other and two alternative conceptualizations of reliability. Psychometrika 2005; 70: 123-33.
31. Bagiyan Koulemarz MJ, Karami J, Momeni K, Elahi A. Measuring psychometric properties of the inventory of motivations for suicide attempts (IMSA). Quarterly J Health Psych 2019; 7(28): 83-112. [Farsi]
32. Milkias B, Ametaj A, Alemayehu M, Girma E, Yared M, Kim HH, et al. Psychometric properties and factor structure of the Kessler-10 among Ethiopian adults. J Affective Disor 2022; 303: 180-6.
33. Poursharifi H, Akbari-Zardkhaneh S, Yagubi H, Peyravi H, Hassan-Abadi H, HamidPour H. The standardization of Iranian mental health scale (ISMHS) for students: Preliminary study. J Appl Psych 2012; 3(3): 61-84. [Farsi]
34. Nock M, OConnor R. The psychology of suicidal behavior. Lancet Psych 2014; 1: 73-85.
35. Turecki G. The molecular bases of the suicidal brain. Nature Rev Neurosci 2014; 15(12): 802-16.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb