جلد 22، شماره 12 - ( 12-1402 )                   جلد 22 شماره 12 صفحات 1278-1259 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KERMAN.REC.1402.043

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamyabi M, Nekooie M, Hajipoor Abaei N, Bahreini Zade A. Designing a Model of Academic Procrastination Based on Self-Efficacy and Perfectionism in Kerman Islamic Azad University Psychology Students in the Academic Year 2022-2023 with the Mediating Role of Metacognitive Beliefs: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 22 (12) :1259-1278
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7138-fa.html
کامیابی میترا، نکوئی ملیحه، حاجی پور عبایی نجمه، بحرینی زاده آناهیتا. طراحی مدل اهمال‌کاری تحصیلی مبتنی بر خودکارآمدی و کمال‌گرایی با تأکید بر نقش میانجی باورهای فراشناختی در دانشجویان روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در سال تحصیلی 1402-1401: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (12) :1259-1278

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7138-fa.html


دانشگاه آزاد کرمان
چکیده:   (127 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمال‌کاری پیامدهای منفی بسیاری هم بر سلامت جسمی و روحی و هم بر توانایی افراد در دست­یابی به اهداف دارد. لذا مطالعه برای شناخت عوامل همبسته با آن معقول است. مطالعه حاضر با هدف تحلیل مسیر پیش­بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان روان­شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان بر اساس کمال­گرایی و خودکارآمدی آنان با توجه به نقش واسطه­ای باورهای فراشناختی انجام شد.
مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی به روش تحلیل همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد 227 دانشجو به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و مقیاس‌های اهمال‌کاری تحصیلی Savari و همکاران، کمال‌گرایی Hill و همکاران، خودکارآمدی عمومی Sherer و Maddux و باورهای فراشناختی Wells و Cartwright را تکمیل کردند. داده­ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری تجزیه­ و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که خودکارآمدی اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر باورهای فراشناختی مثبت (39/0=β، 01/0>P) و اثر معکوس، منفی و معناداری بر باورهای فراشناختی منفی (42/0-=β، 01/0>P) و اهمال‌کاری تحصیلی (32/0-=β، 01/0>P) دارد. نتایج هم­چنین نشان داد کمال­گرایی اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر باورهای فراشناختی مثبت (83/0=β، 01/0>P) و باورهای فراشناختی منفی (51/0=β، 01/0>P) دارد.
نتیجه­گیری: یافته­های مطالعه حاضر نشان داد که باورهای فراشناختی می­تواند در رابطه بین خودکارآمدی و کمال­گرایی با اهمال‌کاری تحصیلی نقش مهمی داشته باشد. با توجه به پیامدهای منفی اهمال‌کاری بر سلامت تحصیلی دانشجویان پیشنهاد می­شود که برنامه­های مداخله برای تغییر مناسب متغیرهای مؤثر بر اهمال‌کاری تدوین شود.
واژه­ های کلیدی: اهمال‌کاری تحصیلی، خودکارآمدی، کمال­گرایی، باورهای فراشناختی

 
متن کامل [PDF 434 kb]   (100 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (103 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/6/22 | پذیرش: 1402/12/8 | انتشار: 1402/12/11

فهرست منابع
1. Johansson F, Rozental A, Edlund K, Côté P, Sundberg T, Onell C, et al. Associations between procrastination and subsequent health outcomes among university students in Sweden. JAMA Network Open 2023; 6(1): e2249346.
2. Goroshit M, Hen M. Academic procrastination and academic performance: Do learning disabilities matter?. Current Psychology 2021; 40(9): 1-10.
3. Yalın K, Özlem D. Use of media and technology, academic procrastination, and academic achievement in adolescence. Participatory Educational Research (PER) 2022; 9(2): 481-97.
4. Shaked L, Altarac H. Exploring academic procrastination: Perceptions, self-regulation and consequences. Journal of University Teaching & Learning Practice 2022; 19(3): 14-23.
5. Malik AA, Perveen A, Iqbal S, Khan Z. Review of Education. Administration and Law (REAL) 2022; 5(3): 345-53.
6. Rebetez MML, Barsics C, Montisci T, Rochat L. Towards a dimensional, multifactorial, and integrative approach to procrastination in everyday life: An illustration through interviews. Psychol Belg 2022; 62(1): 166-183.
7. Xie Y, Yang J, Chen F. Procrastination and multidimensional perfectionism: A meta-analysis of main, mediating, and moderating effects. Social Behavior and Personality: an international journal 2018; 46(3): 395-408.
8. Schunk DH, Di Benedetto MK. Self-efficacy and human motivation. Advances in Motivation Science 2021; 8: 153-79.
9. Hernández YCU, Cueto OFA, Shardin-Flores N, Luy-Montejo CA. Academic procrastination, self-Esteem and self-Efficacy in university students: comparative study in two peruvian cities. International Journal of Criminology and Sociology 2020; 9: 2474-80.
10. Guoqing L, Gang Ch, Juan H, Yun P, Shouying Z. Academic self-efficacy and postgraduate procrastination: A moderated mediation model. Frontiers in Psychology 2020; 11: 1752.
11. Zhang YT, Dong SQ, Fang WJ, Chai XH, Mei JJ, Fan XZ. Self-efficacy for self-regulation and fear of failure as mediators between self-esteem and academic procrastination among undergraduates in health professions. Adv Health Sci Educ 2018; 23: 817-30.
12. Amani M, Kiani A. Study of relationship between perfectionism and academic performance: mediating role of self-regulation and academic self-efficacy. Journal of Applied Psychological Research 2017; 8(2): 51-68. [Farsi]
13. P Sederlund A, R Burns L, Rogers W. Multidimensional Models of Perfectionism and Procrastination: Seeking Determinants of Both. Int J Environ Res Public Health 2020; 17: 5099.
14. Smith MM, Sherry SB, Ge SYJ, Hewitt PL, Flett GL, Baggley DL. Multidimensional perfectionism turns 30: A review of known knowns and known unknowns. Canadian Psychology / Psychologie canadienne 2022; 63(1): 16-31.
15. Ashraf MA, Sahar N, Kamran M, Alam J. Impact of Self-Efficacy and Perfectionism on Academic Procrastination among University Students in Pakistan. Behav Sci 2023; 13: 537.
16. Zhang Y, Bai X, Yang W. The Chain Mediating Effect of Negative Perfectionism on Procrastination: An Ego Depletion Perspective. Int J Environ Res Public Health 2022; 19: 9355.
17. de Palo V, Monacis L, Miceli S, Sinatra M, Di Nuovo S. Decisional Procrastination in Academic Settings: The Role of Metacognitions and Learning Strategies. Front Psychol 2017; 8: 973.
18. Fernie BA, Bharucha Z, Nikčević AV, Marino C, Spada MM. A Metacognitive model of procrastination J Affect Disord 2017; 1(210): 196-203.
19. Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement 1970; 30(3): 607-10.
20. Savari K. The construction and validation of the educational work procrastination test. Educational Measurement Journal 2010; 5: 97-110.
21. Hill RW, Huelsman TJ, Furr RM, Kibler J, Vicente BB, Kennedy C. A new measure of perfectionism: The Perfectionism Inventory. Journal of Personal Assessment 2004; 24(1): 11-20.
22. Jamshidi B, Hosseinchari M, Haghighat Sh, Razmi MR. Validation of new measure of perfectionism. Journal of Behavioral Sciences 2009; 3(1): 35-43. [Farsi]
23. Sherer M, Maddux JA. The self-efficacy scale: construction and validation. Psychological Report 1982; 51: 663-71.
24. Asgharnejad T, Ahmadi Dehghotbadini M, Farzad V, Khodapanahi MK. A study of the psychometric properties of the Scherer General Self-Efficacy Scale. Journal of psychology 2006; 10(3): 262-74. [Farsi]
25. Wells A‚ Cartwright-Hatton S. A short form of the metacognitions questionnaire: Properties of the MCQ-30. Behaviour Research and Therapy 2004; 42(4): 385-96.
26. Shirinzade Dastgiri S, Goodarzi MA, Rahimi Ch, Naziri Gh. Investigating the factorial structure, validity and reliability of metacognition questionnaire 30. Journal of Psychology 2008; 12(4): 445-61. [Farsi]
27. Preacher KJ, Hayes AF. Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behav Res Methods 2008; 40(3): 879-91.
28. Habibi A, Kolahi B. Structural equation modeling and factor analysis. Second edition, Tehran, University Jihad 2022: 35. [Farsi]
29. Ge C, Li CD, Li SJ. Study on the relationship between the junior high school students’ self-efficacy and academic procrastination. J Zhoukou Norm Univ 2018; 35: 146-52.
30. Ziegler N, Opdenakker MC. The development of academic procrastination in first-year secondary education students: the link with metacognitive self-regulation, self-efficacy and effort regulation. Learn Individ Diff 2018; 64: 71-82.
31. Wang S. The relationship between academic procrastination and self-efficacy in online educational model. Advances in Social Science, Education and Humanities Research 2022; 653: 380-5.
32. Nikoogoftar M, Hajkazemi Z. Relationship between anxiety and self-efficacy with academic procrastination in Tehran students: the mediating role of perfectionism. Journal of Educational Psychology Studies 2022; 19(45): 123-41.
33. Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change.Adv Behav Res Ther 1997; 84: 139-61.
34. Pakmehr H, Kareshki H. The role of self-efficacy in students’ metacognitive beliefs. The first national conference of cognitive science findings in education 2011: 11-23. [Farsi]
35. Dehghani M, Javadipoor M. Eslamdoost S. Examining the relationship between metacognitive beliefs and teachers' self-efficacy with their professional qualifications. Quarterly Journal of Applied Psychological Research 2014; 5(4): 51-68. [Farsi]
36. Nasirzade S, Nargesian J. The effect of metacognitive beliefs on academic well-being mediated by perfectionist students. Journal of School Psychology 2019; 8(3): 177-95. [Farsi]
37. Rayegani FS, Eesazadegan A, Zeynali Sh. Structural relationships between perfectionism and marital satisfaction: the mediating role of psychological flexibility and metacognitive beliefs. Development of Psychology 2022; 11(7): 67-78. [Farsi]
38. Mahmoodzade R, Mohamadkhani Sh. Perfectionism and academic procrastination: the mediating role of rumination. Clinical Psychology and Personality Biannual Scientific-Research Journal (Behavioral Science) 2016; 54(5). Serial 21: 125-34. [Farsi]
39. Raoof K, Khademi M, Naghsh Z. The relationship between perfectionism and academic procrastination: the mediating role of academic self-efficacy, self-esteem and academic self-disability variables. New Educational Ideas 2019; 15(1): 207-37. [Farsi]
40. Mohammadi Bytamar J, Saed O. Psychometric Properties of Metacognitive Beliefs about Procrastination Questionnaire in Students of Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran. JMED 2018; 11(30): 40-55. [Farsi]
41. Poormoosa Bezenjani H, Mohamadifar MH, Taleipasand S, Rezaee AM. Structural relationships of metacognitive and motivational beliefs with students' procrastination based on the mediating role of learning strategies. Psychological Science Monthly 2021; 108(20): 2211-24. [Farsi]
42. Alizade S, Yahak A. explaining the mediating role of self-directed learning in the relationship between metacognitive beliefs and academic procrastination of secondary school students. Scientific Journal of Education and Evaluation 2023; 61: 75-95. [Farsi]
43. Spada MM, Nikcevic AV, Moneta GB, Ireson J. Metacognition as a mediator of the effect of test anxiety on a surface approach to studying. Educational Psychology 2006; 26(5): 615-24.
44.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb