جلد 23، شماره 1 - ( 2-1403 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 16-3 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.PNU.REC.1401.272

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mashalpourfard M. The Effect of Vocational Training on Social Skills and Cognitive Abilities of Educable Mentally Retarded Male Students: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2024; 23 (1) :3-16
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7175-fa.html
مشعل پورفرد مرضیه. تأثیر حرفه‌آموزی بر مهارت‌های اجتماعی و توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر: یک مطالعه نیمه‌تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (1) :3-16

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7175-fa.html


دانشگاه پیام نور
چکیده:   (47 مشاهده)
زمینه و هدف: کم‌توانی ذهنی به نوعی ناتوانی اشاره دارد که به­واسطه محدودیت معنی‌دار فرد در کارکرد‌های شناختی، مهارت‌های اجتماعی و سازشی، قبل از 17 سالگی، شناسایی می‌شود. حرفه‌آموزی و مشاوره شغلی با هدایت و توسعه توانایی‌های افراد کم‌توان ذهنی، آن‌ها را برای زندگی مستقل و سازگار پرورش می‌دهد، به‌گونه‌ای که متناسب با توانایی و استعدادهایشان محیط شغلی متناسبی داشته ‌باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر حرفه‌آموزی بر مهارت‌های اجتماعی و توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر 17-13 سال کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شهر اهواز در سال 1401-1400 بودند. نمونه‌گیری به روش تصادفی چند مرحله‌ای انجام شد که شامل 30 دانش‌آموز پسر به­طور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) بودند. دانش‌آموزان گروه آزمایش 20 جلسه 45 دقیقه‌ای، برنامه حرفه‌آموزی دریافت کرد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از ابزارهای مقیاس مهارت‌های اجتماعیGresham  وElliot  و پرسش­نامه توان­مندی‌های شناختی Nejati جمع‌آوری شد و به روش آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه­ و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج حاکی از افزایش معنی‌دار میانگین نمره مهارت‌های اجتماعی و توانایی‌های شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون بود (001/0>P). هم­چنین، بیشترین اندازه اثر مربوط به متغیر مهارت­های اجتماعی (667/0) بود.
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر حرفه‌آموزی بر مهارت‌های اجتماعی و توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان پسر کم‌توان ‌ذهنی آموزش‌پذیر مؤثر است، لذا با تبیین نحوه به­کار‌گیری روش‌های آموزشی می‌توان به بهبود عملکرد در این افراد یاری رساند.
واژه‌های کلیدی: حرفه‌آموزی، مهارت‌های اجتماعی، توانایی‌های شناختی، کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
متن کامل [PDF 311 kb]   (30 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (15 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/7/24 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار: 1403/3/1

فهرست منابع
1. Hazarika M. The effectiveness of psychosocial and vocational training for mentally challenged in a day care centre. JRCP 2020; 1(2): 56-65.
2. Dossal S, Dossal F, Saleem S. Effect Of Strukcherd Vocational Skill Training On Socialization And Personal Development Of The Intellectually Challenged. JEOS 2022; 5(4): 44-56.
3. Suresh A, Santhanam T. A study of vocational skills of people with mild and moderate MR. APDRJ 2018; 13(2): 125-32.
4. Chowdur R, Dharitri R, Kalyanasundaram S, Suryanarayana RN. Efficacy of psychosocial rehabilitation program: the RFS experience. IJP 2016; 53: 38-45.
5. Ganji M. Psychology of exceptional children. Second edition, Tehran, Savalan publication, 2023: pp. 78-80.
6. Downing JE. Including students with severe and multiple disabilities in typical classrooms: practical strategies for teachers. 3rd ed Baltimore (MD): Brookes Publishing, 2018: pp. 62.
7. Brooks BA, Floyd F, Robins DL, Chan WY. Extracurricular Activities and the Development of Social Skills in Children with Intellectual and Specific Learning Disabilities. JOIDR 2015; 59)7): 68-87.
8. Fadhi A, Ramanda P, Sulihat T. Developing the Skills of Mentally Retarded Children Through Career Guidance. IJOP 2023; 1(1): 1-6.
9. Rahimi Moghadam Koche S, Yousefi Tabatabai M. Investigating the effect of the vocational training process in reducing depression among boys and girls with intellectual disability. WAFS 2018; 10(37): 25-43. [Farsi]
10. Mahasneh OM, Farajat AM. The Effectiveness of a Training Program Based on Practice of Careers in Vocational Interests Development. JOEPA 2015; 6)26): 41-55. [Farsi]
11. Rasmusson A, Albækb K, Lindc P, Myrberg M. Cognitive Foundation Skills Following ocational Versus General Upper-Secondary Education: A Long-Term Perspective. Scandinavian JOER 2019; 63(7): 98-106.
12. Schuiringa H, van Nieuwenhuijzen M, Orobio de Castro B, Matthys W. Executive functions and processing speed in children with mild to borderline intellectual disabilities and externalizing behavior problems. CNPJ 2017; 23: 42-62.
13. Akrami L, Mirzamani S, Daumesh A, Mohammadi M. Biglerian Comparison of puberty problems of mentally retarded teenage girls with normal teenage girls. ROEC 2011; 7(4): 467-92.
14. Akhyar T. Layanan Bimbingan Kelompok Bidang Karir Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (Tunagrahita Ringan) Di SLB Negeri Kandangan. JIBDK 2020; 2(1): 41-8.
15. Aghaeinejad M, Chorami M, Ghazanfari A, Sharifi T. Effectiveness of timely parent- centered intervention based on the model of incredible years on the adaptive behavior of mentally retarded children. QOPOEI 2020; 9(36): 101-20. [Farsi]
16. Safari A, Deyreh E. Factors affecting the social skills in the curriculum of mentally retarded students from the viewpoints of educational managers. RIJM 2021; 9(1): e504. [Farsi]
17. Asfajir A, Khatibi F. The standardization of Gresham and Eliot's social skills grading system for children. SAJOP 2016; 5(17): 77-96. [Farsi]
18. Rezaei S, Eftekhari Saadi Z, Hafezi F, Heydarei A. Development Of Early Intervention Program Based On Executive Functions And The Study Of Its Effectiveness On Social Performance Of Children With Intellectual Disability. MJOMUMS 2019; 62(5): 275-87. [Farsi]
19. Freeman J. Giftedness in the Long Term, Professor. JFEOG 2006; 29(4): 384-403.
20. Alavi SH, Savoji AP, Amin F. The effect of social skills training on aggression of mild Mentally Retarded Children. PSBS 2013; 84: 66-70. [Farsi]
21. Folkman S, Cohen HL. An examination of the contribution of interactive peer play to salient classroom. CFUHSCPIS 2009; 41: 323-8.
22. Cook CR, Gresham FM, Kern L, Barreras RB, Thornton S, Crews SD. Social skills training for secondary students with emotional and/or behavioral disorders: A review and analysis of the meta-analytic literature. JOEBD 2008; 16(3): 131-44.
23. Barzegar Bafroei M, Gadham Puro E, Gholamrezaei S. Investigating the relationship between cognitive abilities and mindfulness with teachers' wisdom: the mediating role of positive emotions. JRIES 2021; 15(52): 88-99. [Farsi]
24. James J. Caffeine and cognitive performance: Persistent methodological challenges in caffeine research. PBB 2014; 124: 117-22.
25. Lee SY, Lee JY, Han SY, Seo Y, Shim YJ, Kim YH. Neurocognition of aged patients with chronic tinnitus: Focus on mild cognitive impairment. JCAEO 2020; 13(1): 8-15.
26. Malekpour M, Nesai Moghada B. The effect of sand play on the cognitive development of mentally retarded children. JCBSR 2014; 1(6): 143-51. [Farsi]
27. Morten VW, Hulstrup AM, Hertz J, Bonde JP. Sleep and Cognitive Failures improved by a Three-Month Stress Management Intervention. IJOSM 2010; 17(3): 193-213.
28. Amin T, Ghanbari Hashem Abadi BA, Mashhadi A. The effectiveness of professional skills training on skills Social skills and adaptive behavior of adolescents and boys with developmental disabilities. JRCPC 2019; 14(2): 35-56. [Farsi]
29. Jenkins LN, Demaray MK, Fredrick SS, Summers KH. Associations among middle school students’ bullying roles and social skills. JOSV 2016; 15(3): 259-78.
30. Delavar A. applied probabilities and statistics in psychology and educational sciences. 30th printing turn. Tehran. Rosh Publications. 2021: pp. 98.
31. Bostani Mavi Ghader, Akbari Bahman, Kiamarsi Azar. Effectiveness of Positive Psychotherapy on Systolic and Diastolic Blood Pressure and Psychological Well -Being of Women with Hypertension: A Quasi -Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22(9): 999-1014. [Farsi]
32. Gresham FM, Elliott SN. The Social Skills Rating System. Circle Pines 1990; MN: American Guidance Service.
33. Shahim S. Validity and reliability of social skills rating scale in preschool children. IJPCP 2005; 41(2): 176-86. [Farsi]
34. Nejati V. Cognitive Abilities Questionnaire: design and evaluation of psychometric properties. JACS 2013; 15(2): 10-8. [Farsi]
35. Ghasemian H, Mahalla R. The effectiveness of vocational training according to the model of the welfare organization in the cognitive ability, self-regulation and self-efficacy of the mentally-physically disabled. PSAES 2015; 2(4): 175-88. [Farsi]
36. Khanzadeh J, Yaghoobnezhad S. Studying the social skills of students with special needs in the work environment. JOEE 2010; 14(5): 4-17. [Farsi]
37. Aghaeinejad M, Chorami M, Ghazanfari A, Sharifi T. Effectiveness of timely parent- centered intervention based on the model of incredible years on the adaptive behavior of mentally retarded children. QOOEI 2020; 9(36): 101-20. [Farsi]
38. Baianzadeh A, Arjmandi Z. The Effect of Social Skills Training on Adaptive Behavior of Mentally Retarded Children. IJPCP 2013; 23: 27-34. [Farsi]
39. Jalilabkenar S, Ashoori M, Pourmohamadrezatajrishi M. Investigation of the effectiveness social competence instruction on the adaptation behavior in boy students with intellectual disability. JOR 2013; 13(5): 104-13. [Farsi]
40. Verri A, Kaltcheva D, Vallero E, Moglia A, Fea F. Supported employment of subjects with mental retardation in Pavia province. JOVR 2014; 21(1): 49-54.‌

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb