جلد 23، شماره 1 - ( 2-1403 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 30-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ACECR.JDM.REC.1401.005


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi S, Demehri F, Aghazadeh R, Saeidmanesh M. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Behavioral Brain Systems, Self-Efficacy, and Rumination of Adolescent Girls with Social Anxiety Disorder: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2024; 23 (1) :17-30
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7176-fa.html
مرادی سمیه، دمهری فرنگیس، آقازاده رضا، سعیدمنش محسن. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سیستم‌های مغزی رفتاری، خودکارآمدی و نشخوار ‌فکری دختران نوجوان با اختلال اضطراب اجتماعی: یک مطالعه نیمه‌تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (1) :17-30

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7176-fa.html


دانشگاه علم و هنر یزد
چکیده:   (544 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی به­عنوان یکی از اختلال­های اضطرابی شایع در نوجوانان مطرح شده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سیستم­های مغزی، رفتاری، خودکارآمدی و نشخوار فکری دختران نوجوان با اختلال اضطراب اجتماعی بود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه تحقیق عبارت از کلیه نوجوانان دختر 12 تا 18 سال با اضطراب اجتماعی مراجعه‌ کننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1402 بود که 30 نفر از بین آن­ها به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، هفته­ای دوبار به مدت 90 دقیقه اجرا شد. گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی را دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های نشخوار فکری Nolen و Hoeksma، خودکارآمدی Scherer و سیستم‌های مغزی رفتاری Carver و Whait بودند. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش نشخوار فکری (49/0Eta، 91/26=F، 001/0>Pبهبود خودکارآمدی (61/0=Eta، 56/43=F، 001/0>P)، و سیستم­های فعال‌ساز رفتاری در شرکت‌کنندگان گروه آزمایش (32/0=Eta، 71/12=F، 001/0>P) شد.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش نشخوار فکری و افزایش سلامت روان نوجوانان دختر با اختلال اضطراب اجتماعی اثربخش است. پیشنهاد می­شود در مراکز مشاوره از روش درمان پذیرش و تعهد برای بهبود سلامت نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، سیستم‌های مغزی رفتاری، نشخوار فکری، خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی، دختران نوجوان
 
متن کامل [PDF 370 kb]   (389 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (665 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/7/24 | پذیرش: 1403/1/25 | انتشار: 1403/3/1

فهرست منابع
0.  
1. American Psychiatric Association DS, American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington, DC: American psychiatric association 2019: pp. 22.
2. Achiko AG, Shikuro EH. Social anxiety disorder among children at Gofermeda Sub City, Hosanna Town, Ethiopia: prevalence and associated factors. Psychology 2019; 10(11): 1526-41.
3. Jaiswal A, Manchanda S, Gautam V, Goel AD, Aneja J, Raghav PR. Burden of internet addiction, social anxiety and social phobia among University students, India. J Family Med Prim Care 2020; 9(7): 3607-12.
4. Bandura A. On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management 2012; 38(3): 9-44.
5. Iancu I, Bodner E, Ben-Zion IZ. Self-esteem, dependency, self-efficacy and self-criticism in social anxiety disorder. Comprehensive Psychiatry 2015; 1)58(: 165-71.
6. Phan KL, Coccaro EF, Angstadt M, Kreger KJ, Mayberg HS, Liberzon I, et al. Corticolimbic brain reactivity to social signals of threat before and after sertraline treatment in generalized social phobia. Biological Psychiatry 2013; 73(4): 329-36.
7. Gray JA. Précis of The neuropsychology of anxiety: An enquiry into the functions of the septo-hippocampal system. Behavioral and Brain Sciences 1982; 5(3): 469-84.
8. Ito R, Kobayashi N, Yokoyama S, Irino H, Takebayashi Y, Suzuki SI. Interaction effects of behavioral inhibition system/behavioral activation system and cost/probability biases on social anxiety. Frontiers in Psychology 2019; 15(10): 2536-43.
9. Kimbrel NA, Nelson-Gray RO, Mitchell JT. BIS, BAS, and bias: The role of personality and cognitive bias in social anxiety. Personality and Individual Differences 2012; 52(3): 395-400.
10. Laicher H, Int-Veen I, Torka F, Kroczek A, Bihlmaier I, Storchak H, et al. Trait rumination and social anxiety separately influence stress-induced rumination and hemodynamic responses. Scientific Reports 2022; 12(1): 5512.
11. Lidle LR, Schmitz J. Rumination in children with social anxiety disorder: Effects of cognitive distraction and relation to social stress processing. Res Child Adolesc Psychopathol 2021; 49(11): 1447-59.
12. Bahari S, Toozandehjani H, Taheri E. Effectiveness of Modular Cognitive Behavioral Therapy on the anxiety sensitivity, cognitive distortions of teen girls who has Social Anxiety Disorder. Journal of Clinical Psychology 2020; 12(2): 51-62. [Farsi]
13. Shoviachi J. Mindfulness Therapy on the Level of Social Anxiety and Self-Esteem of Elementary School Students with Learning Disorder. MEJDS 2019; 9: 30. [Farsi]
14. Liu X, Yi P, Ma L, Liu W, Deng W, Yang X, et al. Mindfulness-based interventions for social anxiety disorder: A systematic review and meta-analysis. Psychiatry Research 2021; 1(300): 113-24.
15. Caponnetto P, Triscari S, Maglia M, Quattropani MC. The simulation game-virtual reality therapy for the treatment of social anxiety disorder: A systematic review. Int J Environ Res Public Health 2021; 18(24): 13209.
16. Iturbe I, Echeburúa E, Maiz E. The effectiveness of acceptance and commitment therapy upon weight management and psychological well‐being of adults with overweight or obesity: A systematic review. Clinical Psychology & Psychotherapy 2022; 29(3): 837-56.
17. Bonacquisti A, Cohen MJ, Schiller CE. Acceptance and commitment therapy for perinatal mood and anxiety disorders: Development of an inpatient group intervention. Archives of Women's Mental Health 2017; 20(2): 645-64.
18. Osaji J, Ojimba C, Ahmed S. The use of acceptance and commitment therapy in substance use disorders: a review of literature. Journal of Clinical Medicine Research 2020; 12(10): 629.
19. Khoramnia S, Bavafa A, Jaberghaderi N, Parvizifard A, Foroughi A, Ahmadi M, et al. The effectiveness of acceptance and commitment therapy for social anxiety disorder: a randomized clinical trial. Trends in Psychiatry and Psychotherapy 2020; 17(42): 30-8. [Farsi]
20. Erdur-Baker Ö, Bugay A. The short version of ruminative response scale: reliability, validity and its relation to psychological symptoms. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2010; 1(5): 2178-81.
21. Bagherinejad M, Salehi Fadardi J, Tabatabaei SM. The relationship between rumination and depression in a sample of Iranian university of students. Research in Clinical Psychology and Counseling 2010; 11(1): 21-38. [Farsi]
22. Sherer M, Adams CH. Construct validation of the self-efficacy scale. Psychological Reports 1983; 53(3): 899-902.
23. Zare H, Mehmannavazan A. The effectiveness of encouragement training on promotion of general self-efficacy and resiliency of female-headed households. Journal of Woman and Family Studies 2015; 23(1): 37-57. [Farsi]
24. Carver CS, White TL. Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: the BIS/BAS scales. Journal of Personality and social Psychology 1994; 67(2): 319-27.
25. Soltan Mohammadlou S, Gharraee B, Fathali Lvasani F, Gohari R. The relationship of Behavioral Activation and Inhibition Systems (BAS/BIS), difficulty of emotional regulation, metacognition with worry. Research in Cognitive and Behavioral Sciences 2013; 3(2): 85-100. [Farsi]
26. Hayes SC, Strosahl KD, Wilson KG. Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change. New York, NY: Guilford press 2011, 2ed edition. pp. 61. ‌

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb