جلد 23، شماره 4 - ( 4-1403 )                   جلد 23 شماره 4 صفحات 306-293 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ACECR.ROYAN.REC.1401.125


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Massoudi S, Behzadpoor S. The Relationship between Parental Stress and Child’s Behavioral Problems with the Moderating Role of Maternal Reflective Functioning: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 23 (4) :293-306
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7288-fa.html
مسعودی سارا، بهزادپور سمانه. رابطه بین استرس والدینی و مشکل‌های رفتاری کودک با نقش تعدیل‌کنندگی ظرفیت تأملی مادر: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (4) :293-306

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7288-fa.html


دانشگاه علم و فرهنگ
چکیده:   (550 مشاهده)
زمینه و هدف: استرس والدینی مادر می‌تواند منجر به بروز مشکل‌های رفتاری در کودک شود و در این بین متغیرهای مربوط به رابطه والد-کودک می‌توانند تعدیل‌گر باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تعدیل‌کنندگی مؤلفه‌های ظرفیت تأملی مادر در رابطه بین استرس والدینی مادر و مشکل‌های‌ رفتاری کودک انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. به‌ روش نمونه‌گیری در دسترس، 200 مادری که به مطب‌های اطفال شهر تهران در سال 1402 مراجعه کردند، انتخاب شدند و پرسش­نامه‌های ظرفیت تأملی والدینی، استرس والدینی و چک لیست رفتاری کودک را تکمیل کردند. داده‌ها با آزمون‌های همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی تجزیه­ و تحلیل شدند.
یافته‌ها: استرس والدینی مادر رابطه مثبت و معناداری با پیش‌ذهنی ‌سازی (001/0>P، 31/0=r) و قطعیت در تشخیص حالت‌های ذهنی (001/0>P، 32/0=r) و رابطه منفی و معناداری با کنجکاوی و علاقه در مورد حالت‌های ذهنی (001/0>P، 34/0-=r) داشت. هم‌چنین، استرس والدینی با مشکلات رفتاری کودک رابطه مثبت و معنادار (001/0>P، 47/0=r) و مشکلات رفتاری کودک رابطه مثبت و معناداری با پیش‌ذهنی ‌سازی (001/0>P، 26/0=r) و قطعیت در تشخیص حالت‌های ذهنی (001/0>P، 30/0=r) و رابطه منفی و معناداری با کنجکاوی و علاقه در مورد حالت‌های ذهنی (001/0>P، 28/0-=r) داشتند. نقش تعدیل‌گر مؤلفه‌های پیش‌ذهنی ‌سازی (041/0=P) و قطعیت در تشخیص حالت‌های ذهنی (035/0=P) در رابطه بین استرس والدینی و مشکلات رفتاری کودک تأیید شد.
نتیجه‌گیری: ظرفیت تأملی پایین و استرس والدینی می‌تواند احتمال بروز مشکلات رفتاری را در کودکان افزایش دهند. استرس والدینی در مادرانی که ظرفیت تأملی پایین‌تری دارند اثر منفی بیشتری بر مشکلات رفتاری کودکان به‌جا می‌گذارد، لذا برمهارت­های ظرفیت تأملی به مادر تأکید می‌شود.
واژه‌های کلیدی: استرس والدینی، ظرفیت تأملی، مشکل‌های رفتاری کودک
 
متن کامل [PDF 320 kb]   (238 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (488 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/11/10 | پذیرش: 1403/3/29 | انتشار: 1403/4/30

فهرست منابع
1. Mohammadi M, Vaisi Raiegani AA, Jalali R, Ghobadi A, Abbasi P. Prevalence of Behavioral Disorders in Iranian Children. J Mazandaran Univ Med Sci 2019; 28(169): 181-91. [Farsi]
2. Pourhossein R, Habibi M, Ashoori A, Ghanbari N, Riahi Y, Ghodrati S. Prevalence of behavioral disorders among preschool children. JFMH 2015; 17(5): 234-9. [Farsi]
3. Copeland WE, Angold A, Costello EJ, Egger H. Prevalence, comorbidity, and correlates of DSM-5 proposed disruptive mood dysregulation disorder. Am J Psychiatry 2013; 170(2): 173-9.
4. Moilanen KL, Shaw DS, Maxwell KL. Developmental cascades: Externalizing, internalizing, and academic competence from middle childhood to early adolescence. Dev Psychopathol 2010; 22(3): 635-53.
5. Hosokawa R, Katsura T. Role of parenting style in children’s behavioral problems through the transition from preschool to elementary school according to gender in Japan. Int J Environ Res Public Health 2019; 16(1): 21-7.
6. Missler MA, Van Straten A, Denissen JJ, Donker T, de Weerth C, Beijers R. The first 12.5 years of parenthood: A latent trait-state occasion model of the longitudinal association between maternal distress and child internalizing and externalizing problems. Dev. Psychol 2021; 57(7): 1124-32.
7. Hosseinzadeh Oskouei A, Safarpour F, Kamandlo Z, Habibi Asgarabad M, Zamani Zarchi MS. Comparison of parenting stress and externalizing and internalizing problems of children in working and non-working mothers. CECIRANJ 2020; 11(3): 37-49. [Farsi]
8. Barroso NE, Mendez L, Graziano PA, Bagner DM. Parenting stress through the lens of different clinical groups: A systematic review & meta-analysis. J Abnorm Child Psychol 2018; 46(3): 449-61.
9. Hung JW, Wu YH, Chiang YC, Wu WC, Yeh CH. Mental health of parents having children with physical disabilities. Chang Gung Med J 2010; 33(1): 82-91.
10. Kochanova K, Pittman LD, McNeela L. Parenting stress and child externalizing and internalizing problems among low-income families: Exploring transactional associations. Child Psychiatry Hum Dev 2022; 5(2): 1-3.
11. Eshraghi AA, Cavalcante L, Furar E, Alessandri M, Eshraghi RS, Armstrong FD, et al. Implications of parental stress on worsening of behavioral problems in children with autism during COVID-19 pandemic:“the spillover hypothesis”. Mol Psychiatry 2022; 27(4): 1869-75. [Farsi]
12. Mak MC, Yin L, Li M, Cheung RY, Oon PT. The relation between parenting stress and child behavior problems: Negative parenting styles as mediator. J Child Fam Stud 2020; 29(5): 2993-3003.
13. Spinelli M, Lionetti F, Pastore M, Fasolo M. Parents' stress and children's psychological problems in families facing the COVID-19 outbreak in Italy. FPSYT 2020; 11(4): 1713.
14. Quintigliano M, Trentini C, Fortunato A, Lauriola M, Speranza AM. Role of parental attachment styles in moderating interaction between parenting stress and perceived infant characteristics. FPSYT 2021; 12(6): 730086.
15. Fonseca A, Moreira H, Canavarro MC. Uncovering the links between parenting stress and parenting styles: The role of psychological flexibility within parenting and global psychological flexibility. J Context BehavSci 2020; 18(6): 59-67.
16. Lee Y, Meins E, Larkin F. Translation and preliminary validation of a Korean version of the parental reflective functioning questionnaire. Infant Ment Health J 2021; 42(1): 47-59.
17. Dollberg DG, Harlev Y, Malishkevitch S, Leitner Y. Parental reflective functioning as a moderator of the link between prematurity and parental stress. FPSYT 2022; 13(2): 804694.
18. Ríos M, Zekri S, Alonso-Esteban Y, Navarro-Pardo E. Parental Stress Assessment with the Parenting Stress Index (PSI): A Systematic Review of Its Psychometric Properties. Children 2022; 9(11): 1649.
19. Ye P, Ju J, Zheng K, Dang J, Bian Y. Psychometric Evaluation of the Parental Reflective Functioning Questionnaire in Chinese Parents. FPSYT 2022; 13(3): 745184
20. Carlone C, Milan S, Decoste C, Borelli JL, McMahon TJ, Suchman NE. Self‐report measure of parental reflective functioning: A study of reliability and validity across three samples of varying clinical risk. Infant Ment Health J 2023; 44(2): 240-54.
21. Schultheis AM, Mayes LC, Rutherford HJ. Associations between emotion regulation and parental reflective functioning. J Child Fam Stud 2019; 28(6): 1094-104.
22. Esmaeilinasab M, Hajihashemi S. Parental Mentalizing and Emotion Regulation: Validity and Reliability of the Persian version of The Parental Reflective Functioning Questionnaire. J Clin Psychol 2021; 13(1): 89-100 [Farsi]
23. Green SB. How many subjects does it take to do a regression analysis?. Multivariate behavioral research 1991; 26(3): 499-510.
24. Luyten P, Nijssens L, Fonagy P, Mayes LC. Parental reflective functioning: Theory, research, and clinical applications. Psychoanal Stud Chil 2017; 70(1): 174-99.
25. Mousawi W, Bahrami E. A Preliminary Study of Psychometric Properties of the Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ) on an Iranian Sample. J Appl Psychol 2020; 11(3): 55-68. [Farsi]
26. Abidin R, Flens JR, Austin WG. The parenting stress index. 1st edition, Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates Publishers. 2006; pp 55-72.
27. Shiralinia K, Izadi M, Aslani K. The role of mediators of parenting stress, the quality of mother-child relationship and mental health of mother in the relationship between mindful parenting and behavioral problems of children. Counseling Culture and Psychotherapy 2019; 10(38): 135-46. [Farsi]
28. Achenbach TM, Dumenci L, Rescorla LA. Ratings of relations between DSM-IV diagnostic categories and items of the CBCL/6-18. 1st edition, Burlington, University of Vermont. 2001; pp 1-9.
29. Minaee A. Adaptation and standardization of Child Behavior Checklist, Youth Self-report, and Teacher’s Report Forms. JOEC 2006; 6(1): 529-58.
30. Malcorps S, Vliegen N, Fonagy P, Luyten P. A four-year multi-wave prospective study on the role of parental reflective functioning and parenting stress in the development of socio-emotional problems in internationally adopted children. Dev Psychopathol 2022; 5(5): 1-4.
31. Santelices MP, Cortés PA. Mentalization and Parental Stress: How Do They Predict Mother–Child Interactions? Children 2022; 9(2): 280-9.
32. Taubner S. Parental mentalizing as a key resource for difficult transitions. Attach Hum Dev 2020; 22(1): 46-50.
33. Durbin J, Watson GS. Testing for Serial Correlation in Least Squares Regression, I. Biometrika 1950; 37(3-4): 409-28.
34. Durbin J, Watson GS. Testing for Serial Correlation in Least Squares Regression, II. Biometrika 1951; 38(1-2): 159-79.
35. O'Brien R. A Caution Regarding Rules of Thumb for Variance Inflation Factors, Quality & Quantity. Qual Quant 2007; 41: 673-90.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb