جلد 23، شماره 11 - ( 12-1403 )                   جلد 23 شماره 11 صفحات 989-973 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.TNB.REC.1401.084


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amighi H, Ebrahimi Moghadam2 H, Kashani Vahid L. Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy (DBT) on Aggression, Anxiety, and Attention in Girls with Obsessive-Compulsive Disorder: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2025; 23 (11) :973-989
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7447-fa.html
آمیغی هاله، ابراهیم مقدم حسین، کاشانی وحید لیلا. اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر اضطراب، پرخاشگری و توجه در دختران دارای وسواس فکری-عملی: یک مطالعه نیمه‌تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (11) :973-989

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7447-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (428 مشاهده)
زمینه و هدف: وسواس فکری-عملی اختلالی شدید و ناتوان­کننده ولی قابل درمان است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر پرخاشگری، اضطراب و توجه در افراد دارای وسواس­ فکری-عملی است.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر به روش نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی­گیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل دختران با وسواس فکری-عملی در مقطع متوسطه اول و دوم مناطق 1 و 3 شهر تهران در سال 1401 بود که پرسش‌نامه­ وسواس فکری-عملی Maudsley را تکمیل کردند. از بین آن‌ها 30 نفر که علائم وسواس فکری-عملی داشتند، به­صورت نمونه­گیری هدف­مند انتخاب شدند و به­صورت تصادفی به دو گروه­ 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت رفتاردرمانی دیالکتیک (8 جلسه 90 دقیقه­ای) قرار گرفت و گروه ­کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش‌نامه­های اضطراب، پرخاشگری و عملکرد پیوسته استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل­واریانس با مقادیر تکراری تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل از نظر اضطراب (993/120=F)، پرخاشگری (308/257=F) و میزان توجه (058/11=F) تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). میانگین اضطراب و پرخاشگری در گروه­ آزمایش نسبت به پیش‌آزمون و گروه کنترل به­طور معناداری کاهش و میانگین توجه به­طور معناداری افزایش یافته بود (01/0>P). در مرحله پی­گیری در گروه­ آزمایش برای متغیرهای توجه و اضطراب ماندگاری اثر مشاهده شد.
نتیجه­گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک بر اضطراب، پرخاشگری و میزان توجه دختران با وسواس فکری-عملی تأثیر دارد. از نتایج مطالعه حاضر می­تواند در بحث پیش­گیری و درمان دختران با وسواس فکری-عملی استفاده گردد.
واژه­های کلیدی: اضطراب، پرخاشگری، توجه، رفتاردرمانی دیالکتیک، وسواس فکری-عملی
 
متن کامل [PDF 423 kb]   (163 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (192 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/4/28 | پذیرش: 1403/11/17 | انتشار: 1403/12/30

فهرست منابع
1. Basharpoor S, Ahmadi S. Comparison of EEG Brainwave Asymmetry in Frontal Areas between People with Obsessive-Compulsive Disorder, Major Depression, and Normal. JAPR 2022; 13(1): 147-62. [Farsi]
2. Taube-Schiff M, Rector NA, Young R, Larkin P, Richter MA. Filling the gap for obsessive-compulsive disorder services in Canada: Implementing an intensive care program. JNMD 2020; 208(1): 38-47.
3. Monaco MRL, Di Stasio E, Zuccalà G, Petracca M., Genovese D, Fusco D, et al. Prevalence of ObsessiveCompulsive Symptoms in Elderly Parkinson Disease Patients: A Case-Control Study. AJGP 2020; 28(2): 167-75.
4. Pajouhinia S, Abavisani Y, Rezazadeh Z. Explaining the Obsessive-compulsive Symptoms Based on Cognitive Flexibility and Social Cognition. PCP 2020; 8 (3):233-242. [Farsi]
5. Jani S, Hajloo N, Narimani M. Comparing the Effectiveness of Internet Based Cognitive-Behavioral Therapy and Emotion-Focused Therapy on Ambiguity Tolerance and Threat Sensitivity in Married Women with Obsessive-Compulsive Disorder Authors. JCPP 2022; 20(2): 77-89. [Farsi]
6. Karami S, Janbozorgi M, Aghayousefi A, Namvar H. Providing a structural model for predicting symptoms of practical obsessive compulsive disorder based on religious adherence the mediating role of personality function. Shenakht J Psychology and Psychiatry 2022; 9 (3) :1-15. [Farsi]
7. Stein DJ, Fineberg NA, Bienvenu OJ, Denys D, Lochner C, Nestadt G, et al. Should OCD be classified as an anxiety disorder in DSM-V?. J Depress Anxiety 2019; 27(6): 495-506.
8. Wheaton MG, Deacon BJ, McGrath PB, Berman NC, Abramowitz JS. (2012). Dimensions of anxiety sensitivity in the anxiety disorders: Evaluation of the ASI -3. J Anxiety Disord 2012; 26(3): 401 -408.
9. Shahreza Gulabi M, Akrami, N, Parhehi, HR. Analyzing the relationship between covert aggression and obsessive-compulsive disorder in Isfahan women. The first international conference on modern researches in the field of educational sciences, psychology and social studies of Iran, Qom 2015; 97. [Farsi]
10. Ostad Mohammad Ali F, Pirkhaefi AR. Relationship between Aggression & Obsessive-Compulsive Disorder in students (with emphasis on Freud’s super ego theory). JACP 2017; 8(29): 23-32. [Farsi]
11. Delaquis PC, Joyce MK, Zalewski M., Katz L., Roos L. Dialectical behaviour therapy skills training groups for common mental health disorders: A systematic review and meta-analysis. J Affect Disord 2021; 300(2).
12. Yasfard G, Abaspour Azar Z, Hosseini Almadani S A. Comparing the Effectiveness of group Dialectical Behavior Therapy and Solution-Focused Brief Therapy on Self-Esteem, Cognitive-Emotional Regulation and Non-Suicidal Self-Injury in daughters. Iran J Health Educ Health Promot 2020; 7 (4): 343-358.[Farsi]
13. Levy N. Obsessive–compulsive disorder as a disorder of attention. Mind & Language 2018; 33(1): 3-16.
14. Hallion LS, Tolin D F, Diefenbach G J. Enhanced cognitive control over task-irrelevant emotional distractors in generalized anxiety disorder versus obsessive-compulsive disorder. J Anxiety Disord 2019; 64: 71-78.‌
15. VanDijk S. Dialectical behavior therapy: A stepby-step guide. Translation, Najafabadi J, Piraman MJ. 2 edition, Tehran, Arasbaran Publishing. 2018;185. [Farsi].
16. Tomlinson MF, Hoaken PN. The potential for a skills-based dialectical behavior therapy program to reduce aggression, anger, and hostility in a canadian forensic psychiatric sample: a pilot study. Int J Forensic Ment Health 2017; 16(3): 215-226.
17. Mohseni A, Yazdkhasti F. The efficacy of dialectical behavior therapy in reducing attentional bias and rumination in patients with OCD-Isfahan. J Community Health 2017; 11(2): 48-57.[Farsi]
18. Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. BRM 2007; 39(2): 175
19. Beck AT. Steer RA. Beck Anxiety Inventory Manual. San Anto: Psychological Corporation.1990;52.
20. Rafiee M, Seif A. An Investigation into the Reliability and Validity of Beck Anxiety Inventory among the University Students. JTBCP 2013; 8(27): 37-46. [Farsi]
21. Buss AH, Perry M. The Aggression Questionnaire. J Pers Soc Psychol 1992; 63(3): 452–459.
22. Mohamadi N. A Perliminary Study of the Psycometric Propertice of Buss and Perry Aggression Quastionnaire. J Social Scince & Humanities 2007; 25(4 (49)): 135-51. [Farsi]
23. Rosvold H E, Mirsky A F, Sarason I, Bransome Jr ED, Beck LH. A continuous performance test of brain damage. J Consult Psychol 1956; 20(5), 343.‌
24. Leark RA, Greenber LM, Kindschi CL, Dupuy TR, Hughes SJ. T.O.V.A. Professional Manual Test of Variables of Attention Continuous Performance Test. No edition, The TOVA Company. 2007; 58
25. Hadian Fard H, Najarian B, Shukarkan H, Mehrabizadeh Honarmand M. Constriction and validation of the continuous performance test. J Psychology 2001; 4(4 (16)): 388-404. [Farsi]
26. Linehan, M. Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. 1 edition, Guilford Press; 1993; 87.
27. Ghahari S. Dialectical behavioral therapy techniques. 3 edition, Tehran, ghatreh Publications. 2020;180. [Farsi]
28. Bannink FP.Positive CBT: From reducing distress to building success. J Contemp Psychother 2014; 44(4): 18-36.
29. Moody TD, Morfini F, Cheng G, Sheen C, Tadayonnejad R, Reggente N, Feusner JD. Mechanisms of cognitive-behavioral therapy for obsessive-compulsive disorder involve robust and extensive increases in brain network connectivity. Transl Psychiatry 2017; 7(9): 1230.
30. Basel D, Hallel H, Dar R, Lazarov, A. Attention allocation in OCD: A systematic review and meta-analysis of eye-tracking-based research. J Affect Disord 2023; 324: 539-50.
31.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb