جلد 24، شماره 7 - ( 7-1404 )                   جلد 24 شماره 7 صفحات 596-581 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ACECR.ROYAN.REC.1401.102

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehraban G, Behzadpoor S, Ghoreyshi M. The Relationship between Maternal Reflective Functioning and Child’s Emotion Regulation and Social Skills and the Moderating Role of Paternal Reflective Functioning: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (7) :581-596
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7605-fa.html
مهربان گل اندام، بهزادپور سمانه، قریشی مرضیه. ارتباط ظرفیت تأملی مادر با مهارت‌های اجتماعی و تنظیم هیجان کودک و نقش تعدیل‌کننده ظرفیت تأملی پد‌ر: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (7) :581-596

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7605-fa.html


دانشگاه علم و فرهنگ
چکیده:   (37 مشاهده)

زمینه و هدف: ظرفیت تأملی یکی از مهارت‌های مهم والدینی است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش تعدیل‌کنندگی ظرفیت تأملی پدر در ارتباط بین ظرفیت تأملی مادر با مهارت‌های اجتماعی و تنظیم هیجان کودک بود.
مواد و روش‌ها: در مطالعه توصیفی حاضر، از بین والدین کودکان 3 تا 10 ساله شهر تهران در سال 1401، 200 والد به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های ظرفیت تأملی والدینی، مهارت‌های اجتماعی و تنظیم هیجان کودک استفاده شد. داده‌ها با آزمون همبستگی Pearson و رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، پیش‌ذهنی‌سازی مادر با تنظیم‌ هیجانی (141/0-=r) و مهارت‌های اجتماعی کودک (214/0-=r) همبستگی منفی و کنجکاوی مادر در حالات ذهنی با تنظیم هیجانی )191/0=r) و مهارت‌های اجتماعی کودک (158/0=r) همبستگی مثبت داشت (05/0>P). کنجکاوی پدر در حالات ذهنی با تنظیم هیجان (001/0>P، 251/0=r) و مهارت‌های اجتماعی کودک (05/0>P، 161/0=r) همبستگی مثبت داشت. پیش‌ذهنی‌سازی پدر رابطه‌ بین پیش‌ذهنی‌سازی مادر و مهارت‌های اجتماعی کودک (01/0>P، 912/0=β)، هم‌چنین رابطه‌ بین قطعیت مادر در تشخیص حالات ذهنی و مهارت‌های اجتماعی (716/0=β) و تنظیم هیجانی کودک (741/0=β) را تعدیل می‌کند (05/0>P). هم‌چنین، کنجکاوی پدر در مورد حالات ذهنی در رابطه‌ بین کنجکاوی مادر در مورد حالات ذهنی با مهارت‌های اجتماعی (01/0>P، 724/0=β) و تنظیم هیجانی کودک (05/0>P، 172/0=β) دارای نقش تعدیل‌کننده است.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد ظرفیت تأملی پدر در ارتباط بین ظرفیت تأملی مادر با مهارت‌های اجتماعی و تنظیم هیجانی کودک، نقش تعدیل‌کننده دارد. نتایج این مطالعه می‌تواند منجر به کاربرد این مؤلفه در آموزش خانواده، پیش‌گیری و درمان شود.
واژه‌های کلیدی: ظرفیت تأملی مادر، ظرفیت تأملی پدر، مهارت‌های اجتماعی، تنظیم هیجان کودک
 

متن کامل [PDF 330 kb]   (25 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (20 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/10/4 | پذیرش: 1404/5/19 | انتشار: 1404/7/26

فهرست منابع
1. Shafipour SZ, Sheikhi A, Mirzaei M, KazemnezhadLeili E. Parenting styles and its relation with children behavioral problems JHNM 2015; 25(2): 49-56.
2. Ali E, Letourneau N, Benzies K. Parent-child attachment: A principle-based concept analysis. SAGE Open Nursing 2021; 7: 23779608211009000.
3. Taubner S. Parental mentalizing as a key resource for difficult transitions. Attach Hum Dev 2020; 22(1): 46-50.
4. Menashe-Grinberg A, Shneor S, Meiri G, Atzaba-Poria N. Improving the parent–child relationship and child adjustment through parental reflective functioning group intervention. Attach Hum Dev 2022; 24(2): 208-28.
5. Luyten P, Mayes LC, Nijssens L, Fonagy P. The parental reflective functioning questionnaire: Development and preliminary validation. PloS one 2017; 12(5): e0176218.
6. Camoirano A. Mentalizing makes parenting work: A review about parental reflective functioning and clinical interventions to improve it. FPSYG 2017; 8: 14.
7. Bretherton I. Revisiting Mary Ainsworth's conceptualization and assessments of maternal sensitivity-insensitivity. InMaternal Sensitivity 2016; (pp. 18-42). Routledge.
8. King DA, Jones WD, Crow YJ, Dominiczak AF, Foster NA, Gaunt TR, et al. Mosaic structural variation in children with developmental disorders. Hum Mol Genet 2015; 24(10): 2733-45.
9. Verhage ML, Schuengel C, Madigan S, Fearon RM, Oosterman M, Cassibba R, et al. Narrowing the transmission gap: A synthesis of three decades of research on intergenerational transmission of attachment. Psychol Bull 2016; 142(4): 337.
10. Borelli JL, Lai J, Smiley PA, Kerr ML, Buttitta K, Hecht HK, et al. Higher maternal reflective functioning is associated with toddlers’ adaptive emotion regulation. Infant Ment Health J 2021; 42(4): 473-87.
11. Gordo L, Martínez-Pampliega A, Iriarte Elejalde L, Luyten P. Do parental reflective functioning and parental competence affect the socioemotional adjustment of children? JCFS 2020; 29: 3621-31.
12. Woodward LJ, Lu Z, Morris AR, Healey DM. Preschool self-regulation predicts later mental health and educational achievement in very preterm and typically developing children. TCN 2017; 31(2): 404-22.
13. Pajulo M, Tolvanen M, Karlsson L, Halme‐Chowdhury E, Öst C, Luyten P, et al. The prenatal parental reflective functioning questionnaire: exploring factor structure and construct validity of a new measure in the Finn brain birth cohort pilot study. Infant Ment Health J 2015; 36(4): 399-414.
14. Ghayerin E, Nasirian F, Nejati V. A review of the relationship between attachment style and reflective functioning with symptoms of attention deficit-hyperactivity disorder. RRJ 2020; 9(9): 177-84.
15. Buttitta KV, Smiley PA, Kerr ML, Rasmussen HF, Querdasi FR, Borelli JL. In a father’s mind: paternal reflective functioning, sensitive parenting, and protection against socioeconomic risk. Attach Hum Dev 2019; 21(5): 445-66.
16. Parke RD, Cookston JT. Fathers and families. InHandbook of parenting 2019; (pp. 64-136). Routledge.
17. Nevitt J, Hancock GR. Performance of bootstrapping approaches to model test statistics and parameter standard error estimation in structural equation modeling. Struct Equ Modeling 2001; 8(3): 353-77.
18. Nevitt J, Hancock GR. Evaluating Small Sample Approaches for Model Test Statistics. A Multidisciplinary Journal 2004; 8(3): 353-77.
19. Gresham FM, Elliott SN, Vance MJ, Cook CR. Comparability of the Social Skills Rating System to the Social Skills Improvement System: Content and psychometric comparisons across elementary and secondary age levels. SPQ 2011; 26(1): 27.
20. Shahim S. Reliability of the social skills rating system in a group of Iranian children. Psychol Rep 2001; 89(3): 566-70.
21. Shields A, Cicchetti D. Emotion regulation among school-age children: the development and validation of a new criterion Q-sort scale. Dev Psychol 1997; 33(6): 906.
22. Molina P, Sala MN, Zappulla C, Bonfigliuoli C, Cavioni V, Zanetti MA, et al. The Emotion Regulation Checklist–Italian translation. Validation of parent and teacher versions. EJDP 2015; 11(5): 624-34.
23. Esmailian N, Dehghani M, Fallah S. Evaluating the psychometric features of emotion regulation checklist (ERC) in children and adolescents. JACP 2016; 2(1): 15-34.
24. Kim HY. Statistical notes for clinical researchers: assessing normal distribution (2) using skewness and kurtosis. Restorative Dentistry & Endodontics. 2013; 38(1): 52.
25. Kline RB. Principles and Practice of Structural Equation Modeling, 3rd ed. 2010; the Guilford press, New York: pp. 186-8.
26. Pace U, D’Urso G, Buzzai C, Passanisi A, Zappulla C. The relationships between attachment styles, reflective functioning, and emotion regulation in mothers of children diagnosed with ADHD. Current Psychology 2023; 42(29): 25706-16.
27. Nijssens L, Luyten P, Malcorps S, Vliegen N, Mayes L. Parental reflective functioning and theory of mind acquisition: A developmental perspective. Brit J Dev Psychol 2021; 39(4): 584-602.
28. Ghanbari S, Vahidi E, Behzadpoor S, Goudarzi Z, Ghabezi F. Parental reflective functioning and preschool children’s psychosocial functioning: the mediating role of children’s emotion regulation. EJDP 2023; 20(2): 229-50.
29. Schultheis AM, Mayes LC, Rutherford HJ. Associations between emotion regulation and parental reflective functioning. JCFS 2019; 28: 1094-104.
30. Ordway MR, Webb D, Sadler LS, Slade A. Parental reflective functioning: An approach to enhancing parent-child relationships in pediatric primary care. JPHC 2015; 29(4): 325-34.
31. Sroufe LA, Waters E. Attachment as an organizational construct. Int Dev 2017; 109-24.
32. Stuhrmann LY, Göbel A, Bindt C, Mudra S. Parental reflective functioning and its association with parenting behaviors in infancy and early childhood: A systematic review. FPSYG 2022; 13: 765312.
33. Madsen EB, Væver MS, Egmose I, Krogh MT, Haase TW, de Moor MH, et al. Parental reflective functioning in first-time parents and associations with infant socioemotional development. JCFS 2023; 32(7): 2140-52.
34. Nijssens L, Vliegen N, Luyten P. The mediating role of parental reflective functioning in child social–emotional development. JCFS 2020; 29(8): 2342-54.
35. Paquette D, Cyr C, Gaumon S, St-André M, Émond-Nakamura M, Boisjoly L, et al. The activation relationship to father and the attachment relationship to mother in children with externalizing behaviors and receiving psychiatric care. Int J Psychiatry 2021; 2(1): 59-70.
36. Asadi S, Bakhshipour Roudsari A, Abtahi S, Aghigh S, Pakravan H. The relationship between parental reflective functioning and emotional dysregulation of adolescent: The mediating role of mentalization ability. RRJ 2022; 11(3): 25-34.
37. Egmose I, Steenhoff T, Tharner A, Væver MS. Parental reflective functioning in mothers and fathers of preschoolers: Associations with adult attachment and parenting behavior. SJoP 2024; 65(4): 747-57.
38. Charalampous K, Demetriou C, Tricha L, Ioannou M, Georgiou S, Nikiforou M, et al. The effect of parental style on bullying and cyber bullying behaviors and the mediating role of peer attachment relationships: A longitudinal study. J Adolesc 2018; 64: 109-23.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb