جلد 24، شماره 2 - ( 2-1404 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 209-196 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: این مقاله مروری بوده و کد اخلاق ندارد


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamanpour Z, Akbari Zardkhaneh S. An Introduction and Guide to Conducting a Rapid Review as a Fast, Accurate, and Efficient Method in the World of Research: Continuing Education. JRUMS 2025; 24 (2) :196-209
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7607-fa.html
زمان‌پور زینب، اکبری زردخانه سعید. معرفی و راهنمای انجام مرور سریع به عنوان روشی سریع، دقیق و کارامد در دنیای پژوهش: آموزش مداوم. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (2) :196-209

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7607-fa.html


دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (255 مشاهده)
مرورهای سریع به‌عنوان یک ابزار ارزشمند در زمینه پژوهش‌ها و ترکیب شواهد، ظاهر شده‌اند. این مرور به عنوان گونه‌ای از خانواده مرورهای نظام‌مند، از دستورالعمل‌های آن پیروی می‌کند. مرور نظام‌مند و مرور سریع هر دو روش‌های مهمی برای تجمیع شواهد پژوهشی هستند که به منظور پاسخ به سؤالات علمی، طراحی شده‌اند، اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. مرور نظام‌مند یک روش علمی جامع و دقیق است که برای جمع‌آوری، ارزیابی و تحلیل شواهد موجود به منابع گسترده و زمان قابل توجهی نیاز دارد. مرور سریع به عنوان یک روش تجمیع دانش شناخته می‌شوند و با وجود اینکه دستورالعمل‌های مرور نظامند را دنبال می‌کند، اما با ساده سازی یا حذف برخی مراحل آن، به تولید دانش سرعت می‌بخشد. این مرور به عنوان یک رویکرد کارآمد و سریع برای شرایطی طراحی شده که نیاز به تصمیم‌گیری فوری وجود دارد. مراحل انجام مرور سریع شامل تنظیم و اصلاح سؤال پژوهش با مشورت کاربران دانش، تعیین معیارهای واجد شرایط بودن، جستجوی منابع محدود و شفاف، ارزیابی و استخراج داده‌ها، و ارائه شواهد به صورت خلاصه و طبقه‌بندی شده است. به طور کلی، در حالی که مرورهای نظام‌مند برای تصمیم‌گیری‌های قوی و جامع‌تر مناسب‌اند، مرورهای سریع به دلیل سرعت و کارآیی بالا در شرایط اضطراری بسیار مفید خواهند بود. این مطالعه در ابتدا به تعریف و تشریح علل ظهور مرورهای سریع و مقایسه آن با مرور نظام‌مند می‌پردازد. در ادامه گام های انجام مرور سریع و در انتها کاربردها و امتیازات، روش‌شناسی و چالش‌های انجام آن مطرح می‌شود.
کلمات کلیدی: مرور سریع، مرور نظام‌مند، روش مرور سریع
متن کامل [PDF 495 kb]   (94 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (103 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله مروري | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/10/8 | پذیرش: 1403/12/15 | انتشار: 1404/2/30

فهرست منابع
1. Moher D, Stewart L, Shekelle P. All in the family: systematic reviews, rapid reviews, scoping reviews, realist reviews, and more. Systematic Reviews 2015; 4: 1-2.
2. Munn Z, Lockwood C, Moola S. The development and use of evidence summaries for point of care information systems: a streamlined rapid review approach. Worldviews on Evidence‐Based Nursing 2015; 12(3): 131-8.
3. Higgins J, Thomas J, Chandler J, et al. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions version 6.3; 2022 (updated February 2022). www.training.cochrane.org/ handbook
4. Khangura S, Konnyu K, Cushman R, Grimshaw J, Moher D. Evidence summaries: the evolution of a rapid review approach. Systematic Reviews 2012; 1(1): 1-9.
5. Taylor‐Phillips S, Geppert J, Stinton C, Freeman K, Johnson S, Fraser H, et al. Comparison of a full systematic review versus rapid review approaches to assess a newborn screening test for tyrosinemia type 1. Research Synthesis Methods 2017; 8(4): 475-84.
6. Grant MJ, Booth A. A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information & Libraries Journal 2009; 26(2): 91-108.
7. Tricco AC, Antony J, Zarin W, Strifler L, Ghassemi M, Ivory J, et al. A scoping review of rapid review methods. BMC Medicine 2015; 13: 1-15.
8. Choudhury A, Kuehn A, Shamszare H, Shahsavar, Y. Analysis of mobile app-based mental health solutions for college students: a rapid review. In Healthcare 2023; 11(2): p: 272.
9. Spiteri J, Deguara J, Muscat T, Bonello C, Farrugia R, Milton J, et al. The impact of COVID-19 on children’s learning: a rapid review. Educational and Developmental Psychologist 2023; 40(1): 5-17.
10. Hamel C, Michaud A, Thuku M, Skidmore B, Stevens A, Nussbaumer-Streit B, Garritty C. Defining rapid reviews: a systematic scoping review and thematic analysis of definitions and defining characteristics of rapid reviews. J Clin Epidemiol 2021; 129: 74-85.
11. Garritty C, Hamel C, Trivella M, Gartlehner G, Nussbaumer-Streit B, Devane D, et al. Updated recommendations for the Cochrane rapid review methods guidance for rapid reviews of effectiveness 2024; BMJ 384.
12. Reynen E, Robson R, Ivory J, Hwee J, Straus S.E, Tricco A.C. A retrospective comparison of systematic reviews with same-topic rapid reviews. J Clin Epidemiol 2018; 96, 23-34.
13. Ganann R, Ciliska D, Thomas H. Expediting systematic reviews: methods and implications of rapid reviews. Implementation Science 2010; 5: 1-10.
14. Cameron A: Rapid versus full systematic reviews: an inventory of current methods and practice in Health Technology Assessment. Australia: ASERNIPS; 2007:1-119. 1-119.
15. Oliveira C, Pereira A, Vagos P, Nóbrega C, Gonçalves J, Afonso B. Effectiveness of mobile app-based psychological interventions for college students: a systematic review of the literature. Frontiers in Psychology 2021; 12: 647606.
16. Watt A, Cameron A, Sturm L, Lathlean T, Babidge W, Blamey S, et al. Rapid reviews versus full systematic reviews: an inventory of current methods and practice in health technology assessment. International Journal of Technology Assessment in Health Care 2008; 24(2): 133-139.
17. Oxman AD, Schünemann HJ, Fretheim A. Improving the use of research evidence in guideline development. Synthesis and presentation of evidence. Health Research Policy and Systems 2006; 4: 1-10.
18. Dobbins M. Rapid review guidebook. Natl Collab Cent Method Tools 2017; 13: 25.
19. Garritty C, Gartlehner G, Nussbaumer-Streit B, King V.J, Hamel C, Kamel C, et al. Cochrane Rapid Reviews Methods Group offers evidence-informed guidance to conduct rapid reviews. J ClinEpidemiol 2021; 130: 13-22.
20. Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ 2021; 372.
21. Tricco A.C, Langlois E, Straus S.E, World Health Organization. Rapid reviews to strengthen health policy and systems: a practical guide 2017; World Health Organization.
22. Stevens A, Garritty C, Hersi M, Moher D. (2018). Developing PRISMA-RR, a reporting guideline for rapid reviews of primary studies (Protocol). Equator Network 2018.
23. Tricco AC, Zarin W, Antony J, Hutton B, Moher D, Sherifali D, Straus S.E. An international survey and modified Delphi approach revealed numerous rapid review methods. J Clin Epidemiol 2016; 70: 61-67.
24. Dong Y, Shamsuddin A, Campbell H, Theodoratou E. Current COVID-19 treatments: Rapid review of the literature. Journal of Global Health 2021; 11.
25. Lo CK. What is the impact of ChatGPT on education? A rapid review of the literature. Education Sciences 2023; 13(4): 410.
26. Haby MM, Chapman E, Clark R, Barreto J, Reveiz L, Lavis JN. What are the best methodologies for rapid reviews of the research evidence for evidence-informed decision making in health policy and practice: a rapid review. Health Research Policy and Systems 2016; 14: 1-12.
27. Tricco AC, Garritty CM, Boulos L, Lockwood C, Wilson M, McGowan J, et al. Rapid review methods more challenging during COVID-19: commentary with a focus on 8 knowledge synthesis steps. Journal of Clinical Epidemiology 2020; 126: 177-83.
28. Jüni P, Holenstein F, Sterne J, Bartlett C, Egger M. Direction and impact of language bias in meta-analyses of controlled trials: empirical study. International Journal of Epidemiology 2002; 31(1): 115-23.
29. Moher D, Pham B, Lawson ML, Klassen TP. The inclusion of reports of randomised trials published in languages other than English in systematic reviews. Health Technology Assessment 2003; 7(41): 1-90.
30. Moher D, Klassen TP, Schulz KF, Berlin JA, Jadad AR, Liberati A. What contributions do languages other than English make on the results of meta-analyses? J Clin Epidemiol 2000; 53(9): 964-72.
31.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb