جلد 24، شماره 7 - ( 7-1404 )                   جلد 24 شماره 7 صفحات 658-643 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1402.143

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasirzadeh M, Hafezi Bakhtiari M, Hasanzadeh M, Hasani Ashjerdi N, Rezaeian M. Investigating the Suicidal Thoughts and Their Correlation with Life Skills and Perceived Social Support in Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the 2024-2025 Academic Year: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (7) :643-658
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7748-fa.html
نصیرزاده مصطفی، حافظی بختیاری منا، حسن زاده مهدیه، حسنی آشجردی نیلوفر، رضائیان محسن. بررسی افکار خودکشی و همبستگی آن با مهارت‌های زندگی و حمایت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1403-1404: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (7) :643-658

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7748-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (37 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت‌های زندگی و حمایت اجتماعی از عوامل مؤثر بر پیش‌گیری اقدام به خودکشی می‌باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین افکار خودکشی و همبستگی آن با مهارت‌های زندگی و حمایت اجتماعی درک شده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گردید.
مواد و روش‌ها: مطالعه توصیفی حاضر در سال تحصیلی 1403-1404 در میان 206 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه استاندارد افکار خودکشی Beck، مهارت زندگی Saatchi و همکاران و حمایت اجتماعی درک شده Zimet و همکاران و جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت حضوری بود. تحلیل داده‌ها با آمار توصیفی و آزمون‌های آماری همبستگی Spearman، Mann-Whitney و Kruskal-Wallis انجام گردید.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره افکار خودکشی دانشجویان 85/4 ± 58/2، مهارت‌های زندگی 95/19 ± 98/124 و حمایت اجتماعی درک شده 20/14 ± 22/60 نمره بود. آزمون آماری همبستگی Spearman بین نمره افکار خودکشی با مهارت‌های زندگی (259/0-=rs، 001/0>P) و با حمایت اجتماعی درک شده (262/0-=rs، 001/0>P) همبستگی معکوس و معنی‌داری را نشان داد. هم‌چنین، بین میانگین رتبه افکار خودکشی با جنسیت (035/0=P)، شغل مادر (044/0=P) و تحصیلات مادر (004/0=P) ارتباط معنی‌داری مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: حدود یک ششم دانشجویان دارای افکار خودکشی با خطر بالا و بسیار پرخطر بودند. نظر به همبستگی افکار خودکشی با مهارت‌های زندگی و حمایت اجتماعی درک شده، اجرای برنامه‌های آموزشی و دوره‌های توانمندسازی دانشجویان توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: افکار خودکشی، مهارتهای زندگی، حمایت اجتماعی درک شده، دانشجویان، رفسنجان


ارجاع: نصیرزاده م، حافظی‌بختیاری م، حسن‌زاده م، حسنی‌آشجردی ن، رضائیان م. بررسی افکار خودکشی و همبستگی آن با مهارتهای زندگی و حمایت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1403-1404. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24، شماره 7، صفحات: 658-643.
 
متن کامل [PDF 335 kb]   (27 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (19 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1404/3/5 | پذیرش: 1404/6/5 | انتشار: 1404/7/26

فهرست منابع
1. World Health Organization (WHO), Suicide, Overview, 2025. [25 March 2025]. Available at: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/ detail/ suicide
2. Mousavi SV, Ghasemi Jobaneh R, Rezaei S, Sheakhli N. Neuroticism and Problem-Solving Styles in Women Chemical Suicide Attempters. Clin Psych Pers 2020; 16(2): 123-30. [Farsi]
3. World Health Organization (WHO), Suicide, National suicide prevention strategies: progress, examples and indicators 2018. [2024] Available at: https://iris.who.int/bitstream/ handle/10665/ 2797 65/9789241515016-eng.pdf?sequence= 1& is Allowed=y
4. Abedi Parija H. The Role of Family Functioning Components in Predicting Suicidal Thoughts of Students. Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC) 2021; 1399 (13): 37-53. [Farsi]
5. Bakhtar M, Rezaeian M. The prevalence of suicide thoughts and attempted suicide plus their risk factors among Iranian students: a systematic review study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 15(11): 1061-76. [Farsi]
6. Heshmati Joda A, Khakpoor S, Kosari Z, Mohammad M, Zenoozian S. Prevalence of Suicide Ideation among Students of Zanjan University of Medical Sciences. J Res Behav Sci 2019; 17(1): 35-43. [Farsi]
7. Damirchi ES, Samadifard HR. The role of irrational beliefs, mindfulness and cognitive avoidance in the prediction of suicidal thoughts in soldiers. J Mil Med 2018; 20(4): 431-8. [Farsi]
8. Peltzer K, Yi S, Pengpid S. Suicidal behaviors and associated factors among university students in six countries in the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN). Asian J Psychiatr 2017; 26: 32-8.
9. Rezaeian M. A review on the international handbook of suicide prevention: Research, policy and practice. J Rafsanjan Univ Med Sci 2019; 17(10): 985-6. [Farsi]
10. Rezaeian M. A critical look at the world health organization report for suicide prevention. J Rafsanjan Univ Med Sci 2018; 16(12):1169-74. [Farsi]
11. Rezaeian M. A brief report on the components of national strategies for suicide prevention suggested by the World Health Organization. Focus on Iran Part 2 2017; 7(10): 154.
12. Simbar M, Golezar S, Alizadeh SH, Hajifoghaha M. Suicide risk factors in adolescents worldwide: a narrative review. J Rafsanjan Univ Med Sci 2018; 16(12): 1153-68. [Farsi]
13. Ram D, Koneru A, Gowdappa B. Relationship between life skills, repetitive negative thinking, family function, and life satisfaction in attempted suicide. Indian J Psychiatry 2020; 62(3): 283-9.
14. Ackerman JP, McBee-Strayer SM, Mendoza K, Stevens J, Sheftall AH, Campo JV, et al. Risk-sensitive decision-making deficit in adolescent suicide attempters. J Child Adolesc Psychopharmacol 2015; 25(2): 109-13.
15. Mehrdadi S, Hassani F, Keshavarzi F, Salehi M, Sepah Mansour M. Effectiveness of life skill trainings in ego power, temperament, and suicidal thoughts among girls and boys attempting to commit suicide in Ilam province, Iran. J Ilam Univ Med Sci 2021; 29(4): 46-59. [Farsi]
16. Pradeep BS, Arvind BA, Ramaiah S, Shahane S, Garady L, Arelingaiah M, et al. Quality of a life skills training program in Karnataka, India-a quasi-experimental study. BMC Public Health 2019; 19: 1-9.
17. Maleki G, Hassanzadeh R, Fakhri MK. Structural equations modeling of social support with suicide ideation by mediating role of life satisfaction in students. Pajouhan Sci J 2022; 20(3): 169-76. [Farsi]
18. Mehrabian T, Payvastegar M, Sadeghifar J. Prediction of suicidal thoughts based on cognitive emotion regulation strategies, perceived social support, self-efficacy, perfectionism, and spiritual health in students at Ilam universities. J Ilam Univ Med Sci 2023; 31(3): 20-35. [Farsi]
19. Menati R, Niazi M, Toosang MA, Kassani A. Assessment of some social factors related to suicidal behaviors in Ilam, Iran, during 2018. J Ilam Univ Med Sci 2020; 28(1): 89-99. [Farsi]
20. Vahedian Azimi M, Hosseini S, Hazar N. Spiritual health among medical students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2019. Health Rese Dev 2024; 2(1): 28-40. [Farsi]
21. Beck AT, Kovacs M, Weissman A. Assessment of suicidal intention: the Scale for Suicide Ideation. J Consult Clin Psych 1979; 47: 343–52.
22. Anisi J, Fathi Ashtiani A, Salimi SH, Ahmadi Nodeh Kh. Evaluation of the reliability and validity of the suicidal thought scale. J Mil Med 2005; 7(1): 33-7. [Farsi]
23. Saatchi M, Kamkar K, Asgarian M. Psychological tests. Ed7, Tehran, Virayesh Publisher 2022: 191-200. [Farsi]
24. Zimet G, Dahlem N, Zimet S, Farley G. The Multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment 1988; 52: 30-41.
25. Jowkar B, Salimi A. Psychometric properties of the short form of the social and emotional loneliness scale for adults (SELSA-S). Int J Behav Sci 2012; 5(4): 311-7. [Farsi]
26. Akbari A, Panaghi L, Habibi M, Sadeghi MA. Perceived Family Functioning and Suicidal Ideation Among University Students: Hopelessness as a Moderator (Persian). Iranian Journal of Psychiatry & Clinical Psychology 2017; 22(4): 284-91. [Farsi]
27. Amiri Mosavar P, Shamsaei F, Tapak L, Moradvisi L. The relationship of sociality with self-criticism and depression among Bachelors’ nursing students. Iranian Journal of Psychiatric Nursing 2023; 11(4): 23-32. [Farsi]
28. Moskow DM, Lipson SK, Tompson MC. Anxiety and suicidality in the college student population. J Am Coll Health 2024; 72(3): 881-8.
29. Mobaderi T, Roudbari M. Assessment of students’ life skills in Iran University of Medical Sciences. J Razi Med Sci 2018; 24(165): 9-21. [Farsi]
30. Tang F, Xue F, Qin P. The interplay of stressful life events and coping skills on risk for suicidal behavior among youth students in contemporary China: a large-scale cross-sectional study. BMC Psychiatry 2015; 15(182): 1-10.
31. Khanzadeh A, Maleki Manesh A, Taher M, Mojarad A. The effect of teaching self-awareness skill on reducing aggressive behaviors, addiction and suicide of female high school students. J Alzahra Univ Fac Edu Sci Psy 2018; 14(1). [Farsi]
32. Fouladchang M, Dadvand F. The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies in the Relationship between Proactive Personality and Perceived Social Support and Emotional Well-Being among Students: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24(1): 3-18. [Farsi]
33. Sadeghzadeh R, Ahadi H, Dortaj F, Manshaee G. Development of a causal model of dependence on virtual social networks based on the relationships between social anxiety, perceived social support, and feeling of loneliness with mediation of self-regulation. New Media Studies (NMS) 2022; 8(29): 363-73. [Farsi]
34. Norollahi M, Zangeneh H, PourJamshidi M. Exploring the Relationship among Various Forms of Social Support, Academic Engagement, and Technology Anxiety amidst the COVID-19 Pandemic: An investigation of mediation and moderation effects. Technology of Education Journal (TEJ) 2023; 18(1): 191-212. [Farsi]
35. Norbeck JS, Lindsey AM, Carrieri VL. Further development of the Norbeck Social Support Questionnaire: Normative data and validity testing. Nurs Res 1983; 32(1): 4-9.
36. Rahimi, N, Asadolahi, Z. Relationship between Spiritual well-being and the Outbreak of Suicidal Thoughts among Nursing and Midwifery Students of Rafsanjan University of Medical Sciences, 2015. J Commun Health 2016; 10(3): 28-35. [Farsi]
37. Ghadamipour E, Shafiei M, Heidarirad H. Relationships among Cyberbullying, psychological vulnerability and suicidal thoughts in female and male students. J Health Psychol Res 2017; 11(3): 1140. [Farsi]
38. Ahmadi Y, Babatbar Darzi H, Asadzandi M, Sepandi M. Investigating the Relationship between Demographic Characteristics and Life Style of Medical University Students in a Military Medical University. Mil Caring Sci 2020; 7(1): 17-25. [Farsi]
39. Inanlou M, Baha R, Seyedfatemi N, Fadaee Aghdam N, Basirinezhad MH. Self-efficacy and the Related Demographic Characteristics in Nursing Students. Iran J Nurs 2020; 33(127): 45-57. [Farsi]
40. Amiri M. The Relationship between Family Function, Social support and Demographic factors with Stress and Mental Health among Parents of Deaf children. J Res Psychol Health 2016; 10(4): 63-75. [Farsi]
41. Hosseni Ardakani Z, Bashardoust S, Mirhashmi M. Providing a Structural Model of the Quality of Life of the Elderly based on General Health and Demographic Characteristics with the Mediating Role of Social Support. Islamic Life J 2023; 7: 409-34. [Farsi]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb