جلد 24، شماره 7 - ( 7-1404 )                   جلد 24 شماره 7 صفحات 666-659 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1403.054

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakeri goki M H, Tajaldini M, Alipoor M, Payami R. Survey of Self-Regulation of Motivation in Undergraduate Anesthesia Students of Rafsanjan in 2024: A Short Report. JRUMS 2025; 24 (7) :659-666
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7760-fa.html
شاکری گوکی محمدحسین، تاج الدینی مریم، علیپور مینا، پیامی رضا. بررسی خودتنظیمی انگیزش در دانشجویان هوشبری رفسنجان در سال 1403: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (7) :659-666

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7760-fa.html


دانشکده پیراپزشکی، گروه هوشبری
چکیده:   (30 مشاهده)
زمینه و هدف: راه‌کار‌های خود تنظیمی انگیزش، راهبردهای آگاهانه‌ای هستند که فراگیران برای حفظ یا ارتقای انگیزش تحصیلی به کار می‌برند. این مطالعه با هدف تعیین سطح خودتنظیمی انگیزش در دانشجویان کارشناسی هوشبری رفسنجان انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه توصیفی-مقطعی و سرشماری بود که پرسش‌نامه سه‌قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک، پرسش‌نامه خودتنظیمی انگیزشی Norouzi و همکاران (2021) و سؤالات محقق‌ساخته برای تعیین تمایل به یادگیری راه‌کار‌ها به کار رفت. تحلیل داده‌ها با آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی Pearson انجام شد.
یافته‌ها: حجم نمونه 34 نفر بود. زیرمقیاس‌های خودتنظیمی انگیزش ارتباط معناداری با وضعیت تأهل و سکونت نداشتند. بیشترین نمره به زیرمقیاس تنظیم ارزش تعلق داشت. میانگین نمره کل91/17±73/97 به دست آمد.
نتیجه‌گیری: دانشجویان هوشبری به طور قابل توجهی از راه‌کار‌های خود تنظیمی انگیزش استفاده می‌کنند و تمایل به یادگیری بیشتر این راه‌کار‌ها دارند. پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای تقویت این راهبردها طراحی شود.
واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی انگیزش، فراانگیزش، دانشجوی ‌هوشبری، رفسنجان


ارجاع: شاکری گوکی م‌ح، تاج‌الدینی م، علیپور م، پیامی ر. بررسی خودتنظیمی انگیزش در دانشجویان هوشبری رفسنجان در سال 1403: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24، شماره 7، صفحات: 666-659.
 
متن کامل [PDF 261 kb]   (21 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (14 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1404/3/17 | پذیرش: 1404/6/11 | انتشار: 1404/7/26

فهرست منابع
1. Saif AA. Modern educational psychology (Psychology of learning and instruction). 7th ed, Tehran, Doran. 2020; P: 239-41. [Farsi]
2. Alizadeh M, Parmelee D, Taylor D, Norouzi S, Norouzi A. Keeping motivation on track by metamotivational knowledge: AMEE Guide No. 160. Med Teach 2023; 45(12): 1334-42.
3. Wolters CA. Regulation of Motivation: Evaluating an Underemphasized Aspect of Self-Regulated Learning. Educational Psychologist 2003; 38(4): 189-205.
4. Kryshko O, Fleischer J, Waldeyer J, Wirth J, Leutner D. Do motivational regulation strategies contribute to university students' academic success? Learning and Individual Differences 2020; 82: 101912.
5. Lyons KM, Cain JJ, Haines ST, Gasevic D, Brock TP. The clinical educator’s guide to fostering learner motivation: AMEE Guide No. 137. Medical Teacher 2021; 43(5): 492-500
6. Kusurkar RA. Autonomous motivation in medical education. Med Teach 2019; 4(9): 1083-4.
7. Norouzi A, Parmelee D, Shariati M, Norouzi S, Nedjat S, Alizadeh M. The development and validation of metamotivational strategies in medical students questionnaire. Med Teach 2021; 43(10): 1186-95.
8. Norouzi A, Shakeri Goki MH, Atoof F, Ezzaddin Alkhateeb N, Mirhosseini F. Psychometric analysis of a tool to assess metamotivational strategies in undergraduate anesthesia students. JMED 2024; 16(52): 1-9.
9. Iran Ministry of Health. Bachelor of Anesthesisa Curriculum. 2017; [1-60]. Available at: https://hcmep.behdasht.gov.ir/uploads/369/doc/KP_Hushbari96.pdf. August 18, 2025.
10. Shakeri Goki MH, Atoof F, Norouzi A, Ezzedin al-Khatib N, Mirhosseini F. Self-regulation of Motivation and Its Relationship with Demographic Variables in Undergraduate Anesthesia Students. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23: 323-32. [Farsi]
11. Wolters CA, Benzon MB. Assessing and predicting college students' use of strategies for the self-motivational regulation. Experimental Education 2013; 81(2): 199-221.
12.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb