زمینه و هدف: انگیزه، متغیری است که در مقوله یادگیری از آن به عنوان یک رکن اساسی یاد میشود. صاحبنظران، آن را به دو گونۀ انگیزه یکپارچه (Integrative) و انگیزه ابزاری (Instrumental) طبقهبندی میکنند. در این مطالعه، انگیزه دانشجویان رشتههای پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در یادگیری زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1388 انجام شد و کلیه دانشجویان رشتههای پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که در مقطع علوم پایه مشغول به تحصیل بودند (200 نفر)، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد انگیزههای یادگیری و نگرش Gardner بود. اطلاعات با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی از جمله t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: از دانشجویان مور د بررسی، 5/35% در رشته دندانپزشکی و 5/64% در رشته پزشکی تحصیل میکردند. از این تعداد، 8/44% پسر و 2/55% دختر بودند. میانگین کلی نمره بدست آمده از بررسی سؤالات مربوط به سنجش انگیزههای یکپارچه (83/3) و ابزاری (21/4)، به ترتیب نشاندهنده انگیزه زیاد و خیلی زیاد دانشجویان در یادگیری زبان انگلیسی بود. مقایسه میانگین کلی نمرات انگیزههای یکپارچه و ابزاری، تفاوت معنیداری بین این دو انگیزه نشان نداد.
نتیجهگیری: این مطالعه نشاندهنده انگیزه بالای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علومپزشکی رفسنجان در یادگیری زیان انگلیسی، و افزایش این انگیزه در طول دوران دانشگاه نسبت به دوران دبیرستان میباشد . لذا بایستی دانشجویان را با برنامهریزی صحیح در جهت یادگیری بیشتر، یاری نمود.
واژههای کلیدی: انگیزه یکپارچه، انگیزه ابزاری، زبان دوم، زبان انگلیسی، دانشجویان
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |