زمینه و هدف: آموزش، یکی از بهترین روشهای پیشگیری از بیماری ایدز میباشد و شناسایی منابع کسب اطلاعات فراگیران، یک امر ضروری و پیشنیاز طراحی برنامههای آموزشی اثربخش است. این مطالعه به منظور تعیین منابع اطلاعاتی دانشجویان غیر پزشکی نسبت به راههای انتقال و پیشگیری از ایدز انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 384 نفر از دانشجویان پیام نور به روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که در سه بخش به شرح ذیل تدوین گردید: بخش اول مشخصات دموگرافیک ، بخش دوم سؤالات مربوط به دانش (20 سؤال)، بخش سوم نیز به سؤالاتی در خصوص منابع مورد استفاده دانشجویان در زمینه ایدز اختصاص یافت. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری مجذور کای و من ویتنی تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین نمره دانش شرکتکنندگان 76/1 ± 56/9 بود. 6/70% از شرکتکنندگان از دانش ضعیف و 4/29% از دانش متوسط برخوردار بودند. اکثر دانشجویان (7/61%) از تلویزیون به عنوان مهمترین منبع کسب اطلاعات خود استفاده میکردند و سهم خانواده (6/1%) به عنوان منبع اطلاعاتی ناچیز بود. دانشجویانی که تلویزیون، روزنامه و مجله را بهعنوان منبع اطلاعاتی ذکر کرده بودند از سطح دانش بالاتری برخوردار بودند (05/0 p< ).
نتیجهگیری: مطالعه حاضر بر ضرورت غنای محتوای آموزشی رسانه ملی در خصوص بیماری ایدز تأکید دارد. از طرفی، با توجه به محدودیتهای تلویزیون در مطرح کردن موضوعاتی در زمینه پیشگیری و انتقال بیماری ایدز توصیه میگردد که دانشجویان به استفاده ترکیبی از سایر منابع نیز ترغیب شوند و همچنین آموزش در زمینه راههای پیشگیری و انتقال بیماری ایدز در واحدهای درسی دانشجویان گنجانیده شود.
واژههای کلیدی: ایدز، منبع اطلاعات، دانشجویان پیام نور
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |