جلد 19، شماره 11 - ( 11-1399 )                   جلد 19 شماره 11 صفحات 1238-1231 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeeli Ranjbar1 A, Bazmandegan G, Hakimpoor F, Sanji Rafsanjani M, kamiab Z. Frequency of Causes Related to Traffic Accidents Leading to Death in Ali-Ibn Abi-Talib Hospital in Rafsanjan in 2017: A Short Report. JRUMS 2021; 19 (11) :1231-1238
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5534-fa.html
اسماعیلی رنجبر افسانه، بازماندگان غلامرضا، حکیم پور فائزه، سنجی رفسنجانی مجتبی، کامیاب زهرا. بررسی فراوانی علل حوادث ترافیکی منجر به فوت در بیمارستان علیابنابیطالب(ع) شهر رفسنجان در سال 1396: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (11) :1231-1238

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5534-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 246 kb]   (483 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1190 مشاهده)
متن کامل:   (1099 مشاهده)
گزارش کوتاه
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، بهمن 1399، 1238-1231
 
 
 
بررسی فراوانی علل حوادث ترافیکی منجر به فوت در بیمارستان علیابنابیطالب(ع) شهر رفسنجان در سال 1396: یک گزارش کوتاه
 
 
افسانه اسماعیلی رنجبر[1]، غلامرضا بازماندگان[2]، فائزه حکیمپور[3]، مجتبی سنجی رفسنجانی[4]، زهرا کامیاب[5]
 
دریافت مقاله:19/05/99  ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح:01/07/99   دریافت اصلاحیه از نویسنده:01/10/99        پذیرش مقاله: 03/10/99
 
 
چکیده
زمینه و هدف: حوادث ترافیکی سلامت و حیات اجتماعی انسان­ها را به خطر انداخته است. هدف مطالعه حاضر تعیین‌ فراوانی علل مرتبط با حوادث ترافیکی منجر به فوت در بیمارستان علی­ابن­ابی­طالب(ع) شهر رفسنجان بود.
مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، پرونده‌‎‏‏‌‌های متوفیان حوادث ترافیکی به صورت سرشماری (100 پرونده) بررسی شد. اطلاعات مربوط به شاخص‌های دموگرافیک و مشخصات حادثه جمع‌آوری و از آزمون‌های آماری مجذور کای و آنالیز واریانس جهت تجزیه­ و ­تحلیل استفاده شد.
یافتهها: بیشترین میزان تصادفات در مردان (88 درصد)، مسیرهای برون شهری (69 درصد) و در هنگام شب (55 درصد) رخ داده بود. مکانیزم حادثه منجر به فوت در50 درصد موارد واژگونی خودرو و نیز فراوانی علت فوت در50 درصد موارد آسیب سر بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد تصادفات منجر به مرگ بیشتر در مردان، هنگام شب و در مسیرهای برون شهری بوده است. شاید بتوان با مداخلات پیش­گیرانه جهت کاهش این حوادث اقدام نمود.
واژه­های کلیدی: حوادث ترافیکی، مرگ و میر، رفسنجان
 
 
مقدمه
امروزه شهرها به‌عنوان مهم­ترین خاستگاه زیستی انسان‌ها، با پدیده‌های بسیاری مانند تراکم ترافیکی، رانندگی مخاطره‌آمیز، حوادث رانندگی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی مواجه هستند [1]. حوادث رانندگی، یکی از معضلات مهم بهداشتی و اجتماعی است که سلامت و حیات اجتماعی انسان­ها را به خطر انداخته است [2].
حوادث رانندگی به ‌طور متوسط در هر 2 سال تلفاتی به‌اندازه تلفات زلزله 5/6 ریشتری به همراه دارد و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده سلامت مردم می‌باشد، به‌ گونه‌ای که می­توان حوادث ترافیکی را به عنوان هشتمین عامل مرگ و میر در دنیا نام برد [3]. صدمات ناشی از این حوادث که در برخی تعابیر به جهت گستردگی از آن به عنوان جنگ جاده­ها یاد  می­شود مسبب آسیب سالانه 20 الی 50 میلیون نفر به طور جدی در دنیا می­شود و 6/1 میلیون نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست می­دهند. هر چند در چند سال اخیر، میزان مرگ و میر ناشی از این حوادث در کشورهای پیشرفته حدود 25 درصد کاهش پیدا کرده است اما این روند در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط در حال افزایش است و 90 درصد ناتوانی­های ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای با درآمد متوسط و کم اتفاق می افتد [4-3].
آمار حوادث ترافیکی ایران بسیار بالا و توأم با هزینههای جبران نشدنی به سرمایه اقتصادی و منابع ملی کشور است [6-5]. در هر 30 دقیقه، یک ایرانی در اثر تصادفات رانندگی می­میرد. حدود 16 هزار نفر در سال 1396 در جادههای درون شهری و برون شهری جان خود را از دست داده­اند. علاوه بر آن، بیش از 335 هزار نفر طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1397 مجروح شده­اند که یک سوم آن­ها دچار معلولیت مادام­العمر می­شوند. سومین عامل مرگ و میر در کشور ایران، تصادفات رانندگی است و بیش از یک سوم تختهای بیمارستانهای کشور به قربانیان رانندگی اختصاص می­یابد و این در حالی است که 60 درصد افرادی که در تصادفات رانندگی از بین می­روند، بین سنین 20 تا 40 سالگی یعنی قشر مولد کار در کشور هستند [7-6].
حوادث رانندگی یک پدیده چند علیتی می‌باشد که تعیین دقیق توزیع زمانی تصادفات، نوع وسیله نقلیه، محل‌ وارد شدن ضربه به قربانی، خصوصیات دموگرافیک فرد تصادف کننده و غیره می‌تواند منجر به کاهش حوادث و عواقب ناشی از این معضل اجتماعی شود [4 ،1]. لذا هدف مطالعه حاضر تعیین فراوانی علل مرتبط با حوادث ترافیکی منجر به فوت در مصدومین انتقال داده شده به بیمارستان علی­ابن­ابی­طالب(ع) شهر رفسنجان در سال  1396 بود.
مواد و روش­ها
در این مطالعه توصیفی، پس از تصویب طرح در کمیته اخلاق دانشگاه با کد IR.RUMS.REC.1396.147 از طریق استخراج اطلاعات از پرونده‌های متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی مراجعه ‌کننده به بیمارستان علی­ابن­ابی­طالب(ع) رفسنجان در سال 1396، عوامل مرتبط با حوادث جاده­ای منجر به فوت مورد بررسی و تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.
شاخص‌های مورد بررسی شامل سن، جنس، مکانیزم حادثه منجر به فوت، فاصله زمانی بین حادثه و مرگ، مکانی که در آن مرگ رخ ‌داده است (بخش مراقبت‌های ویژه، اتاق عمل و یا اورژانس)، علت مرگ بر اساس نوع آسیب (آسیب به ناحیه سر و صورت، خون­ریزی، آسیب نورولوژیک و شکستگی شدید)، بیماری زمینه­ای، نوع وسیله نقلیه، زمان وقوع حادثه و محل حادثه بودند که منطبق بر چک­لیست محقق ساخته و تنظیم شده از پرونده متوفیان استخراج شدند. کلیه پروندههای حوادث ترافیکی منجر به فوت که به صورت کامل تکمیل شده بودند (100 پرونده از بین 108 پرونده مربوط به افراد فوت شده) با اجازه کتبی از کمیته اخلاق دانشگاه و حفظ شرایط رازداری و سایر اصول اخلاقی با روش سرشماری وارد مطالعه شده و بررسی شدند.
داده‌های جمع­آوری شده با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد. آمار توصیفی به صورت "انحراف معیار ± میانگین" و "فراوانی (درصد)" گزارش گردید. از آزمون Kolmogorov-Smirnov جهت بررسی نرمال بودن متغیرهای کمی استفاده شد و نتایج آزمون نشان داد که متغیرهای کمی از توزیع نرمال برخوردار می­باشند (05/0<p). جهت مقایسه متغیرهای کمی از آنالیز واریانس یک­طرفه و آزمون تعقیبی Scheffe و برای متغیرهای کیفی از آزمون مجذور کای استفاده گردید. سطح معنی‌داری در آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
در این مطالعه تعداد 108 فوت ناشی از حوادث ترافیکی در سال 1396 وجود داشت که بعد از بررسی پروندهها تعداد 8 پرونده به دلیل ناقص بودن اطلاعات از مطالعه خارج شدند. در نهایت 100 پرونده فرد فوت شده در اثر حوادث ترافیکی مورد مطالعه قرار گرفت. میانگین و انحراف معیار سن افراد فوت شده 29/20±29/40 سال با حداقل 12 و حداکثر 82 سال بود. بیشتر این افراد در زیر گروه سنی کمتر مساوی 40 سال با فراوانی 60 نفر قرار داشتند. هم‌چنین از این افراد 88 نفر را مردان و 12 نفر را زنان تشکیل می­دادند. 88 نفر دارای تابعیت ایرانی و 12 نفر دیگر، تابعیت افغانی داشتند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد، فراوانی علل فوت به ترتیب شامل آسیب به ناحیه سر 54 نفر، خون­ریزی 26 نفر، آسیبهای نورولوژیک 12 نفر و شکستگی شدید 8 نفر بودند. هم­چنین در بین افراد فوت شده 86 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و 12 نفر در اتاق عمل جانشان را از دست دادند. نتایج نشان داد که 31 درصد تصادفات منجر به فوت، در درون شهر و 69 درصد در خارج از شهر اتفاق افتاده است. بر اساس دادههای آماری، 57 نفر افراد فوت شده، سرنشین خودرو شخصی، 22 نفر آنها سوار بر موتورسیکلت و 21 نفر آنها عابر پیاده بودند. از تعداد 100 نمونه مورد بررسی، 45 مورد به هنگام روز و 55 مورد به هنگام شب دچار سانحه شده بودند. هم­چنین 30 درصد تصادفات در فصل بهار، 25درصد در فصل تابستان، 14درصد در پاییز و 31 درصد در فصل زمستان رخ داده است.
میانگین و انحراف معیار سن رانندگان متوفی در اثر تصادف (33 نفر)، 26/20 ± 65/36 سال و عابران پیاده متوفی (26 نفر)، 50/19 ± 65/58 سال و سرنشین یا ترک وسیله نقلیه متوفی (41 نفر)، 34/19 ± 01/36 سال بود. آنالیز واریانس یک­طرفه تفاوت معنی‌داری در میانگین سن وضعیت متوفیان در هنگام تصادف نشان داد (001/0>p). به طوری که آزمون تعقیبی Scheffe نشان داد میانگین سن افرادی که هنگام فوت، عابر پیاده بودند، به طور معنی‌داری از راننده متوفی (002/0=p) و سرنشین یا ترک وسیله نقلیه متوفی (001/0=p) بالاتر بود.
دادههای موجود در رابطه با مکانیزم حادثه منجر به فوت در حوادث رانندگی نشان داد که به ترتیب واژگونی خودرو در 54 مورد، برخورد وسیله نقیله با عابر متوفی در 22 مورد و برخورد وسیله نقلیه حامل متوفی با وسیله دیگر در 18 مورد بیشترین فراوانی را داشتند. نتایج آزمون مجذور کای جهت مقایسه مکانیزم منجر به فوت در زیر گروه­های سنی (کمتر مساوی 40 سال و بالاتر از آن) در جدول 1 خلاصه شده است. نتایج این جدول نشان میدهد در افراد کمتر یا مساوی 40 سال فراوانی واژگونی وسیله نقلیه، برخورد وسیله نقلیه حامل متوفی با وسیله دیگر و برخورد وسیله نقلیه حامل متوفی با شیء ثابت به طور معنی‌داری بیشتر از گروه سنی بالای 40 سال است. در حالی که در گروه سنی بالای 40 سال فراوانی برخودر وسیله نقیله با عابر متوفی بیشتر از گروه سنی کمتر یا مساوی 40 سال میباشد (004/0=p).
 
 
جدول 1- مقایسه فراوانی زیرگروه‌های سنی متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی در  بیمارستان علی­ابن­ابی­طالب(ع) شهر رفسنجان بر اساس مکانیزم­های مختلف منجر به فوت در سال 1396
مکانیزم حادثه منجر به فوت گروه سنی (سال)
فراوانی (درصد)
مقدار p
کمتر یا مساوی 40
(60=n)
بیش از 40
(40=n)
واژگونی وسیله نقلیه (60) 36 (45) 18 004/0
برخودر وسیله نقیله با عابر متوفی (10) 6 (40) 16
برخورد وسیله نقلیه حامل متوفی با وسیله دیگر (7/21) 13 (5/12) 5
برخورد وسیله نقلیه حامل متوفی با شیء ثابت (3/8) 5 (5/2) 1
 
آزمون مجذور کای، 05/0 p<اختلاف معنی­دار
 
 
 
 
 
بحث
حوادث رانندگی یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت مردم می‌باشند [2]. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که 88 درصد موارد فوتی را مردان تشکیل میدهند. مکانیزم حادثه منجر به فوت در 50 درصد موارد واژگونی خودرو و 50% فراوانی علت فوت نیز مربوط به آسیب از ناحیه سر بود. هم­چنین 69 درصد این حوادث در مسیرهای برون شهری و 55 درصد آنها هنگام شب رخ داده­اند.
تاکنون تحقیقات بسیاری در زمنیه بررسی و تحلیل مکانیزم حوادث منجر به فوت انجام شده است. بررسی توأم روابط دخیل و اهمیت فاکتورهایی مانند مکانیزم حادثه، علل منجر به فوت با هدف کاهش تلفات بیش از پیش اهمیت مییابد [5]. Mahdian و همکاران [7] طی یک مطالعه توصیفی بر روی حوادث ترافیکی شهر کاشان نشان دادند که مردان بیشترین درصد قربانیان را تشکیل میدهند. هم­چنین جوانان موتور سوار بیشترین گروه آسیب­پذیر بوده و ضربه به سر شایع­ترین علت آسیب وارده ناشی از حوادث رانندگی میباشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بیشترین موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را مردان (88 درصد) تشکیل میدهد. در مطالعات مشابه دیگر که به بررسی روند مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در ایران در پرداخته­اند، بیشترین فراوانی فوت در تصادفات جاده­ای ایران مربوط به مردان بوده است [4، 1]. بالاتر بودن فراوانی مرگ و میر مردان ناشی از حوادث رانندگی در اکثر مطالعات را میتوان تا حدودی به دلیل جمعیت بیشتر در معرض خطر مردان و در نظر گرفتن این واقعیت که مردان نسبت به زنان بیشتر از وسایل نقلیه استفاده میکنند و نیز عدم استفاده زنان از دوچرخه و موتور سیکلت دانست [8 ،2].
در مطالعه Ahanchi و همکاران مشخص شد که میانگین سنی فوت شوندگان 55/39 سال بوده و بیشترین نسبت مرگ و میر (20/54 درصد) مربوط به افرادی است که در گروه سنی 44-15 سال قرار دارند [9]. در مطالعه  Erfanpoorو همکارش نیز بیشترین فراوانی قربانیان حوادث رانندگی (31/44 درصد) مربوط به افراد گروه سنی 29 تا 39 سال بوده است [10]. نتایج سنی مطالعه حاضر، منطبق بر دو مطالعه فوق میباشد، به نحوی که میانگین سن افراد فوت شده در این مطالعه 2/40 سال و 60 درصد متوفیان در زیر گروه سنی کمتر مساوی 40 سال قرار داشتند. از دلایل بالا بودن آمارها در این سن می­توان به فعال بودن بیشتر افراد این سنین از نظر اقتصادی، کم تجربه بودن و ناآگاهی به قوانین و مقررات و اخذ تازه گواهی­نامه راهنمایی و رانندگی اشاره کرد. فراوانی تصادفات در این گروه سنی نشان دهنده نیاز جامعه به برنامه ریزی مناسب جهت آموزش هرچه بیشتر عموم جامعه و به خصوص گروههای سنی پایین­تر و شناسایی صحیح و کاهش سریع عوامل مستعد کننده حوادث رانندگی است [11-10].
براساس نتایج این مطالعه وقوع مرگ و میر در فصول پاییز و زمستان با وجود شرایط نامساعد جوی و جاده­ای کمتر از فصل بهار و تابستان بوده است که با نتایج برخی از مطالعات مشابه در این زمینه مطابقت دارد که می­تواند به دلیل میزان بیشتر سفرها در این فصول و بالاتر رفتن تعداد ترددها در محورهای برون شهری باشد [13-12 ،10]. هم­چنین در مطالعه حاضر بیشترین تصادفات منجر به فوت از نظر وضعیت روشنایی هنگام تصادف در شب هنگام رخ داده بودند که با نتایج مطالعات Vafaei و همکاران (استان تهران)، Erfanpoor و همکاران (استان خراسان رضوی) و Ahanchi و همکاران (استان اصفهان) هم­خوانی ندارد که شاید به دلیل کویری بودن این منطقه و میزان تردد بیشتر وسایل نقلیه در شب باشد [10-9، 14]. حدود 69 درصد از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی در این مطالعه در محورهای برون شهری رخ داده است، این درصد در سایر مطالعات نیز به همین مقدار بیان شده است [12 ،9]. میزان بالاتر فوت در مسیرهای برون شهری میتواند به دلیل بالاتر بودن میانگین سرعت وسایل نقلیه در مناطق برون شهری نسبت به مناطق درون شهری باشد [9]. در این پژوهش، علت نهایی مرگ در 50 درصد موارد ضربه به سر بود. این یافتهها با مطالعات انجام شده در استان‌های خوزستان، اردبیل، خراسان رضوی، کرمانشاه و شهر کاشان مطابقت دارد [12-10 ،7 ،5].
از محدودیت­های این مطالعه می­توان به محدود بودن جامعه آماری به مصدومین حوادث رانندگی منتقل شده به یک بیمارستان درمانی منطقه اشاره کرد. بسیاری از فاکتورهای دخیل در این امر به علت عدم امکان مقایسه، مستتر باقی مانده است. بنابراین بررسی توأم مشخصات مصدومین چند مرکز درمانی منطقه و مناطق هم­جوار و نیز مقایسه نتایج حاصل از آن­ها مفید خواهد بود. لذا با طراحی یک مطالعه جامع­تر در این زمینه و گسترش جامعه آماری می­توان با جزئیات بیشتری به بررسی عواملی مانند تأثیر فرهنگ مردم منطقه، جاده­های پرخطر منطقه، فرهنگ رانندگی و سایر عوامل دخیل پرداخت.
نتیجه­گیری
با توجه به نتایج این مطالعه که نشان دهنده فراوانی بیشتر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در مردان، مسیرهای برون شهری، رانندگی در شب و فصول بهار و تابستان در این منطقه می­باشد و هم­چنین این مطلب که ضربه به سر بیشترین علت فوت را در این­گونه حوادث تشکیل می­دهد، لذا شاید بتوان با اقدامات پیش­گیرانه، برنامه­ریزی­های مناسب، افزیش ایمنی جاده­ها به خصوص در محورهای برون شهری و نیز نظارت بیشتر در فصول بهار و تابستان از میزان مرگ و میرهای این حوادث کاست.
تشکر و قدردانی
به این ­وسیله از همکاری واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) رفسنجان در جهت تصویب و اجرای این مطالعه و نیز معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه برای حمایت مالی تشکر و قدردانی می‌شود.
 
 
References
 
 
 
[1] Ghadirzadeh M, Shojaei A, Khademi A, Khodadoost M, Kandi M, Alaeddini F, et al. Status and trend of deaths due to traffic accidents from 2001 to 2010 in Iran. IRJE 2015; 11(2): 13-22. [Farsi]
[2] Masoumi K, Forouzan A, Barzegari H, Darian AA, Rahim F, Zohrevandi B, et al. Effective factors in severity of traffic accident-related traumas; an epidemiologic study based on the Haddon matrix. Arch Acad Emerg Med 2016; 4(2): 78.
[3] Organization WH. Global status report on road safety 2018: World Health Organization; 2018. Available at: https://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2018/en//. January 3, 2018.
[4] Bahadorimonfared A, Soori H, Mehrabi Y, Delpisheh A, Esmaili A, Salehi M, et al. Trends of fatal road traffic injuries in Iran (2004–2011). PLoS One 2013; 8(5): e65198.
[5] Bakhtiyari M, Soori H, Ainy E, Salehi M, Mehmandar M. The survey of the role of humans' risk factors in the severity of road traffic injuries on urban and rural roads. J Safety Prom Injury Prev 2014; 2(3): 245-52.
[6] Abbasi M, Sadeghi M, Azami AA, Esmaeili SM, Kavousi J, Aryafard A. Factors related to road traffic accidents leading to injury or death in Shahroud City. J Safety Prom Injury Prev 2016; 4(2): 83-90.
[7] Mahdian M, Sehat M, Fazel MR, Moraveji A, Mohammadzadeh M. Epidemiology of urban traffic accident victims hospitalized more than 24 hours in a level III trauma center, Kashan county, Iran, during 2012-2013. Arch Trauma Res 2015; 4(2): 1-5.
[8] Zangi M, Saadat S, Nahidi S, Svanström L, Mohammadi R. Epidemiology of injuries in metropolitan Tehran, Iran: a household survey. Int J Inj Contr Saf Promot 2015; 22(3): 224-31.
[9] Ahanchi NS, Hashemi NSS, Hassani J, Shojaei A. An Epidemiology study of fatal road traffic accidents in Isfahan province in 2011. Teb Va Tazkieh 2017; 25(4): 233-46.
[10] Erfanpoor S, Hashemi Nazari, SS, Ghadirzadeh M. An epidemiology study of fatal road traffic accidents in Khorasan Razavi province in 2011. Med J Mashhad Univ Med Sci 2016; 59(4): 261-8.
[11] Ghorbani Birgani A, Hakim A, Zare K. Epidemiologic Study of Fatal Traffic Accidents in the Khuzestan Province Iran in 2010. JORAR 2012; 4(2): 28-36.
[12] Norzad S. Geographical dispersion of causes of death and risk factors in fatal road accident in Ardebil province (a GIS analysis). Ardabil Univ Med Scie Health Serv 2014.
[13] Abedini Z, Tavanania M. Epidemiological study of road traffic accidents in Qom. Qom Un Med Sci J 2011; 5(2): 90-5.
[14] Vafaei R, Abadi HH, Haddadi M, Soori H, Esmaeili A, Akbarpoor S, et al. Epidemiological survey of road traffic accidents leading to injury in Tehran-Abali in 2008 to police reports. J Sci Health 2010; (5): 74..


 
Frequency of Causes Related to Traffic Accidents Leading to Death in Ali-Ibn Abi-Talib Hospital in Rafsanjan in 2017: A Short Report
 
 
A. Esmaieli Ranjbar[6], G. R. Bazmandegan[7], F. Hakimpoor[8], M. Sanji Rafsanjani[9], Z. Kamiab[10]
 
Received:09/08/2020   Sent for Revision: 22/02020    Received Revised Manuscript:21/12/2020  Accepted: 23/12/2020
 
 
Background and Objectives: Considering the importance of traffic accidents that have endangered human health and social life, the aim of this study was to determine the frequency of causes related to traffic accidents leading to death in Ali-Ibn Abi-Taleb Hospital in Rafsanjan in 2017.
Materials and Methods: In this descriptive study, the files of traffic accident deaths were examined by census (100 files). The data related to demographic and accident charectristics were collected and analyzed using chi-square test and one-way ANOVA.
Results: The highest rate of accidents occurred among men (88%), on suburban routes (69%) and at night (55%). The fatal accident mechanism in 50% was vehicle rollover and the frequency of death reasons being damaged to the head was 50%.
Conclusion: According to the results of this study, accidents have led to more deaths in males, at night and on suburban routes. It may be possible to take precautionary measures to reduce these accidents.
Key words: Traffic Accidents, Mortality, Rafsanjan
 
Funding: This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1396.147).
 
How to cite this article: Esmaieli Ranjbar, Bazmandegan G R, Hakimpoor F, Sanji Rafsanjani M, Kamiab Z. Frequency of Causes Related to Traffic Accidents Leading to Death in Ali-Ibn Abi-Talib Hospital in Rafsanjan in 2017: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 19 (11): 1231-38. [Farsi]


 
[1]- استادیار طب اورژانس، گروه داخلی، مرکز آموزشی و درمانی علی‌بن‌ابیطالب (ع)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ایران
[2]- استادیار فارماکولوژی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، مرکز آموزشی و درمانی علی ابن ابیطالب (ع)، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
[3]- پزشک عمومی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، مرکز آموزشی و درمانی علی ابن ابیطالب (ع)، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
[4]- استادیار طب اورژانس، گروه داخلی، مرکز آموزشی و درمانی علی بن ابیطالب (ع)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ایران
[5]- (نویسنده مسئول) استادیار پزشکی اجتماعی، گروه پزشک خانواده ، دانشکده پزشکی؛ سرپرست واحد توسعه تحقیقات بالینی، مرکز آموزشی و درمانی علی‌ابن‌ابیطالب (ع)، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
تلفن: 34280185-034، دورنگار: 34280185-034، پست الکترونیکی: dr.kamiab89@gmail.com
 
[6]-  Assistant Prof. of Emergency Medicine, Dept. of Internal Medicine, Ali-Ibn Abi-Talib Hospital, School of Medicine, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, ORCID: 0000-0001-7786-7495
[7]- Assistant Prof. of Pharmacology, Clinical Research Development Unit, Ali-Ibn Abi-Talib Hospital, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, ORCID: 0000-0002-5379-5623
[8]- General Physician, Clinical Research Development Unit, Ali-Ibn Abi-Talib Hospital, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, ORCID: 0000-0003-2990-5666
[9]- Assistant Prof. of Emergency Medicine, Dept.of Internal Medicine, Ali-Ibn Abi-Talib Hospital, School of Medicine, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, ORCID: 0000-0002-5004-2503
[10]- Assistant Prof. of Community Medicine, Dept. of Family Medicine, School of Medicine; Head of Clinical Research Development Unit, Ali-Ibn Abi-Talib Hospital, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, ORCID: 0000-0001-6670-1828
(Corresponding Author) Tel: (034) 34280185, Fax: (034) 34280185, E-mail: dr.kamiab89@gmail.com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی
دریافت: 1399/5/16 | پذیرش: 1399/10/3 | انتشار: 1399/12/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb