جلد 20، شماره 11 - ( 11-1400 )                   جلد 20 شماره 11 صفحات 1222-1209 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (1046 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: نوجوانی دوره بحرانی برای شروع اعتیاد و اختلالات روان‌شناختی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی تحلیل مسیر گرایش به اعتیاد بر اساس حس انسجام با میانجی­گری دشواری در تنظیم هیجان در نوجوانان پسر انجام گرفت.
مواد و روش­ها: در این توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1398-1399 بودند. از این جامعه، نمونه­ای به حجم 200 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب و به پرسش­نامه­های­ گرایش به اعتیاد، حس انسجام و دشواری در تنظیم هیجان پاسخ دادند. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از آزمون‌ همبستگی Pearson و مدل‌یابی تحلیل مسیر تجزیه ‌و تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که گرایش به اعتیاد با نمره کل حس انسجام (42/0=r، 001/0p<) و مؤلفه‌های ادراک‌پذیری (41/0=r، 001/0p<)، مهارپذیری (18/0=r، 05/0p<) و معناداری (38/0=r، 001/0p<) ارتباط منفی و با نمره کل دشواری در تنظیم هیجان (62/0=r، 001/0p<) ارتباط مثبت دارد. هم‌چنین دشواری در تنظیم هیجان با نمره کل حس انسجام (28/0=r، 001/0p<)، مؤلفه‌های ادراک‌پذیری (26/0=r، 001/0p<) و معناداری (35/0=r، 001/0p<) ارتباط منفی دارد. شاخص‌های بر ارزش مدل نیز تأثیر حس انسجام بر گرایش به اعتیاد با میانجی‌گری دشواری در تنظیم هیجان را تأیید نمود.
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج این پژوهش از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه اعتیاد و عوارض آن با آموزش مدیریت هیجان به دانش آموزان نوجوان توسط مشاوران مدارس و برنامه ریزان سلامت روان پیشنهاد می‌گردد.
واژه­های کلیدی: اعتیاد، حس انسجام، دشواری در تنظیم هیجان، نوجوانان
متن کامل [PDF 307 kb]   (650 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1330 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1400/2/9 | پذیرش: 1400/9/22 | انتشار: 1400/12/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.