۵۵۰ مقاله در جستجوی پایگاه
|
۲۸۲ مقاله پس از حذف موارد تکراری
|
۳۷ مقاله مورد بررسی تمام متن قرار گرفت.
|
231 مقاله پس از بررسی عنوان و چکیده، از قبیل : مقالات سایر گروههای سنی، مقالات سایر گروهها غیر از دانشجویان و دانشآموزان یا مطالعات گزارش مورد یا نامه به سردبیر ، از مطالعه حذف شدند.
|
۲۷ مقاله وارد مطالعه شد.
|
نام محقق | عنوان، جمعیت، محل و سال انتشار مقاله | ابزار جمعآوری اطلاعات | مهمترین یافتههای مطالعات |
Heshmati و همکاران [۲۲] | شیوع خودکشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. (۱۳۹۸). نمونه این مطالعه ۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. | پرسشنامه استانداردشده سنجش افکار خودکشی بک (Beck Scale for Suicidal Ideations یا BSSI) | نتایج نشان داد شیوع افکار پرخطر خودکشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان ۶ درصد است. شیوع افکار خودکشی در مردان (۲/۱۰ درصد) بهطور معناداری بیشتر از زنان (۶/۳ درصد) بود (۰۰۲/۰p=). شیوع افکار خودکشی در دانشجویان غیر خوابگاهی (۱۹ درصد) بهطور معناداری بیشتر از دانشجویان خوابگاهی (۹/۴ درصد) بود (۰۱۷/۰p=). بین شیوع افکار خودکشی بر اساس مقاطع تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد. |
Shahbaziyan khonig و همکاران [۲۸] | نقش تشخیصی هوش اخلاقی، ذهن آگاهی و اعتیاد به تلفن همراه در احتمال خودکشی دانشجویان (۱۳۹۹). جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بودند که تعداد ۴۹۲ نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. |
پرسشنامههای هوش اخلاقی Lenick وKiel ، پنج عاملی ذهن آگاهی Bauer و همکاران، اعتیاد به تلفن همراه و مقیاس احتمال خودکشی Cull و Gill
|
نتایج تجزیه تابع تشخیص نشان داد که اکثر دانشجویان با احتمال خودکشی بالا با بالاترین درصد تشخیص (۸۱/۵ درصد) به درستی از دیگر دانشجویان متمایز شده بودند و ۸۰/۶ درصد از افراد دو گروه طبق تابع به دست آمده به طور صحیح مجدداً طبقهبندی شده بودند. نتایج این طبقهبندی مجدد نشانگر توان متغیرهای مذکور در تمایز میان دانشجویان دارای سطوح مختلف احتمال خودکشی بود. افراد معتاد به تلفن همراه در صورتی که تلفن همراهشان نباشد، احساس افسردگی، شکست و تنهایی میکنند. این در حالی است که احساس تنهایی و افسردگی نیز با خودکشی مرتبط است. بر این اساس میتوان گفت که ممکن است عواملی همانند احساس تنهایی و افسردگی، احتمال خودکشی را در افراد دارای اعتیاد به تلفن همراه افزایش دهد. |
Sadri Damirchi و همکاران [۲۹] | نقش انعطافپذیری شناختی و حمایت اجتماعی ادارک شده در پیشبینی گرایش به خودکشی در دانشجویان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر اردبیل (۱۳۹۸). تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر اردبیل در سال ۱۳۹۵-۹۶ جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدادند که از میان آنان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس ۲۲۰ دانشجو انتخاب شدند | پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (CFI) Dennis و VanderWal ، حمایت اجتماعی ادراک شده Zimet و همکاران و گرایش به خودکشی ( SBQ-R) |
یافتهها نشان داد که بین انعطافپذیری شناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده با گرایش به خودکشی دانشجویان همبستگی منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که به ترتیب ۲۲ و ۲۴ درصد از واریانس خودکشی توسط مؤلفههای انعطافپذیری شناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده پیشبینی میشود و همچنین مؤلفههای گزینه مختلف و حمایت دوستان سهم بیشتری نسبت به دیگر مؤلفهها در ممانعت از گرایش به خودکشی دارد. |
Salehi Shablizi و همکارش [۳۰] | مقایسه اثربخشی «آموزش مهارتهای تابآوری» و «مثبتاندیشی» بر کاهش تمایل به خودکشی در دانشجویان پسر ؛دانشگاه فرهنگیان(۱۳۹۹). ۳۳ نفر از دانشجویان پسر شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به صورت هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه ۱۱نفر (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. | مقیاس اندیشهپردازی خودکشی Beck (BSSI) | میانگین نمرات پسآزمون افکار خودکشی و خرده مقیاسهای آن در هر دو گروه آزمایشی با گروه کنترل تفاوت معنیدار داشت. نتایج این پژوهش نشان داد که هر کدام از روشهای آموزشی (تابآوری و روش مثبتاندیشی)، در مقایسه با گروه کنترل، تأثیر معنیداری بر کاهش تمایل به خودکشی در دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان اهواز داشتهاند. |
Zarei [۳۱] | رابطه تابآوری با افکار خودکشی در دانشجویان دانشگاههای شهر تهران. دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای شهر تهران (۱۴۰۰). جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای دولتی شهر تهران میباشد که در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۹۸ مشغول به تحصیل بودند. از میان آنها به کمک روش نمونهگیری خوشهای از بین چهار دانشگاه، تعداد ۳۹۷ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. | پرسشنامههای افکار خودکشی بک و پرسشنامه تابآوری Conner و Davidson | نتایج نشان دادکه تابآوری، قویترین پیشبین خطر خودکشی به شمار میرود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد مؤلفه تابآوری نقش معنیداری در پیش بینی افکار خودکشی دارد. این متغیر بیش از ۱۰ درصد از تغییرات افکار خودکشی را تبیین میکند. |
Ghaffari و همکاران [۳۲] | نقش میانجی رفتارهای یاری طلبانه در رابطه بین تنهایی و خودپنهان سازی با افکار خودکشی دانشجویان. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد شهر شهرکرد در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود که از میان آنها تعداد ۲۰۰ نفر، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دانشجویان دانشگاه آزاد شهر شهرکرد (۱۴۰۰) | مقیاس استاندارد افکار Beck خودکشی ،مقیاس نگرش به درخواست کمک روانشناختی Fisher و Farina ، مقیاس تنهایی، Usher و همکاران و مقیاس خودپنهانسازی Larson و Castin | یافتههای پژوهش حاضر نشان داد بین تنهایی و خود پنهانسازی با افکار خودکشی رابطه مستقیم وجود دارد و این رابطه به وسیله رفتار یاری طلبانه تعدیل میشود. در مجموع، تنهایی و خودپنهانسازی میتواند بر درخواست کمک روان شناختی اثرات منفی گذاشته و افکار خودکشی را تقویت نماید. |
نام محقق | عنوان، جمعیت، محل و سال انتشار مقاله | ابزار جمعآوری اطلاعات | مهمترین یافتههای مطالعات |
Habibi و همکاران [۲۱] | چالشهای سلامت روان در دانشجویان: نگاهی آیندهنگر بر مباحث افسردگی و رفتارهای خودکشی (۱۳۹۷). نگاهی آینده نگر بر مباحث افسردگی و رفتارهای خودکشی در دانشجویان. | پژوهش حاضر ضمن نگاهی گذرا به مسائل سلامت روان دانشجویان، به بررسی ابعاد شیوع شناختی، عوامل، نشانهها، پیامدها و مباحث پیشگیری و درمان دو اختلال افسردگی و رفتارهای خودکشی در جامعه دانشجویی پرداخته است. | مرور پژوهشهای گذشته نشان میدهد افسردگی (۱۰ تا ۸۵ درصد) و خودکشی (افکار خودکشی از ۶/۲ تا ۴۲/۷ درصد و نرخ اقدام به خودکشی ۳/۵ تا ۱/۸ درصد) از شایعترین مشکلات سلامت روان دانشجویان بوده و روندی افزایشی را در جمعیت دانشجویان طی میکنند. |
Hajialiani و همکاران[۳۳] | تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش افکار خودکشی و افزایش خود شفقتورزی در دانشجویان (۱۳۹۹). کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور کرمانشاه که در نیم سال اول تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ مشغول به تحصیل بودند. ۲۴ نفر که نمرات بالایی در افکارخودکشی و نمرات پایینی در شفقتورزی کسب کردند، انتخاب و سپس در دو گروه ۱۲ نفره به صورت تصادفی گمارده داده شدند. | پرسشنامههای افکار خودکشی Beck (۱۹۷۹) و خودشفقتورزی Neff (SCS) و همکاران (۲۰۰۹) | با توجه به یافتههای پژوهش، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی شیوه مؤثری برای جلوگیری از خودکشی و بالا بردن خود شفقت ورزی در دانشجویان است. |
Laghaei و همکاران[۳۴] | مدل یابی معادلات ساختاری ایدهپردازی خودکشی دانشجویان بر اساس تابآوری و راهبردهای مقابلهای با نقش میانجی افسردگی، دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز (۱۳۹۹). با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، نمونهای برابر با ۳۷۲ نفر از میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شد. | مقیاس ایدهپردازی خودکشی Beck (BSI)، مقیاس تابآوری Conner و Davidson (CD-RIS)، پرسشنامه مقابله با شرایط استرس زا و پرسشنامه افسردگی Beck (BDI-13) | بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت تابآوری، راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار و هیجانمدار و افسردگی از عمدهترین عوامل تأثیرگذار بر ایدهپردازی خودکشی هستند و میتوانند ایدهپردازی خودکشی را پیشبینی کنند. تابآوری، راهبردهای مقابله مسئلهمدار و هیجانمدار از طریق میانجی افسردگی بر ایدهپردازی خودکشی تأثیر میگذارند. یافتهها حاکی از برازش مطلوب مدل با دادههای مشاهده شده است. |
Matinpour و همکاران [۳۵] | رابطه کمالگرایی با عاطفه مثبت و منفی و افکار خودکشی در دانشجویان با گرایشات وسواسی (۱۳۹۵). ۴۱۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و از بین آنها ۱۴۲ نفر که نمره وسواس بالاتر از خط برش بود به عنوان افرادی که گرایش وسواس داشتند وارد پژوهش شدند. | پرسشنامههای کمال گرایی Hill، عاطفه مثبت و منفی PANAS، پرسشنامه وسواس فکری-عملی Madzly و تفکر خودکشی Beck (BSSI) | بین کمالگرایی و تفکر خودکشی رابطه مثبت و معناداری به دست آمد. مؤلفههای تلاش برای عالی بودن، نشخوار فکری، نیاز به تأیید و عاطفه منفی به عنوان تعیینگرهای اصلی در تفکر خودکشی در افراد با گرایشهای وسواس هستند. |
Heshmati و همکاران[۳۶] | افکار خودکشی در دانشجویان با گرایشهای وسواس: نقش الکسی تایمی، مسئولیتپذیری و عاطفه مثبت و منفی دانشجویان دانشگاه تبریز (۱۳۹۷). نمونه پژوهش شامل ۴۰۰ نفر دانشجوی دانشگاه تبریز بودند، که از آنها ۱۵۱ نفر که نمره وسواسشان بالاتر از خط برش بود به عنوان افرادی که گرایش وسواس داشتند به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. | پرسشنامههای Toronto Alexithymi (TAS) -۲۰، نگرش مسؤلیتپذیری، عاطفه مثبت و منفی، وسواسی-اجباری Yale-Brown و تفکر خودکشی Beck | نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد، که با کنترل متغیرهای دموگرافیک، متغیر ناگویی خلقی به صورت کل و زیر مقیاسهای دشواری در تشخیص احساسات و دشواری در توصیف احساسات و عاطفه منفی قادر به پیشبینی تفکر خودکشی هستند و متغیر مسئولیتپذیری و عاطفه مثبت و زیر مقیاس تفکر بیرونی الکسی تایمی قادر به پیشبینی متغیر ملاک نبودند. افکار خودکشی در دانشجویان با گرایشهای وسواس: نقش الکسی تایمی، مسئولیتپذیری و عاطفه مثبت و منفی، تصویر سلامت، که متغیر الکسی تایمی و زیر مقیاسهای آن (دشواری در تشخیص احساسات و دشواری در توصیف احساسات) توان پیش بینی تفکر خودکشی در افراد وسواس را داشتند و همچنین در بین متغیرهای عواطف، تنها متغیر عاطفه منفی قادر به پیشبینی متغیر تفکر خودکشی است. |
Takalvi و همکارش[۳۷] | نقش شکست عاطفی و سبکهای دلبستگی در پیشبینی افکار خودکشی دانشجویان، دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اردبیل (۱۳۹۸). جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل که در سال تحصیلی ۱۳۹۷ مشغول به تحصیل بودند تشکیل میداد (۴۲۳۱ نفر). نمونه پژوهش شامل ۸۰ نفر بود که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. | پرسشنامه افکار خودکشی Beck ، پرسشنامه سبک های دلبستگی Simpson (AAI) و پرسشنامه ضربه عشق Rosse | سبکهای دلبستگی (ناایمن و ایمن) و شدت شکست عاطفی پیشبینیکننده مناسبی برای احتمال بروز افکار خودکشی دانشجویان میباشند. نتایج تحقیق نشان داد که شکست عاطفی (۳۵/۰=r) و سبک دلبستگی ناایمن (۲۳/۰=r) با افکار خودکشی رابطه مثبت و سبک دلبستگی ایمن (۴۰/۰-=r) با افکار خودکشی رابطه منفی معنیدار دارد (۰۱/۰>p) نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد ۱۲ درصد از واریانس افکار خودکشی توسط شکست عاطفی و ۲۵ درصد توسط سبکهای دلبستگی پیشبینی میشود. سبک دلبستگی ایمن (۴۰/۰-=β)، شکست عاطفی(۳۵/۰=β)، سبک دلبستگی نا ایمن (۳۰/۰=β) به ترتیب بیشترین ضریب تأثیر را در پیشبینی افکار خودکشی داشتند. |
Hashemi[۳۸] | مقایسه اثربخشی درمان شناختی مذهب محور و درمان فراشناختی بر اندیشه خودکشی دانشجویان، دانشجویان دارای فکر خودکشی در دانشگاه مراغه (۱۳۹۹). ۶ دانشجوی دارای اندیشه خودکشی دانشگاه مراغه به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه درمان شناختی مذهب محور و درمان فراشناختی قرار گرفتند. | پرسشنامه افسردگی، افکار خودکشی Beck ، نگرانی و نشخوار فکری | نتایج نشان داد درمان فراشناختی به دلیل تمرکز بیشتر در نگرانی و نشخوار فکری، اندکی بهبودی بیشتر در این متغیرها ایجاد کرد ولی در کاهش اندیشه خودکشی هر دو درمان به یک اندازه بهبودی ایجاد کردند. نتایج نشان داد اثر زمان در تمام متغیرهای خودکشی، افسردگی، نشخوار فکری و نگرانی معنادار است. البته اثر گروه نیز در متغیر نگرانی معنادار است اما اثر متقابل گروه و زمان در هیچ کدام از متغیرها معنادار نبود. روند تغییرات در علائم در هر دو درمان کاهشی بوده و نمرات حاکی از کاهش علایم خودکشی، افسردگی، نشخوار فکری و نگرانی در بیماران بود. |
Masoumi و همکارش[۳۹] | نقش اجتناب شناختی و تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی ایدهپردازی خودکشی دانشجویان؛ دانشجویان دانشگاه زنجان (۱۳۹۹). ۲۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. | پژوهش توصیفی | مؤلفههای (واپسزنی افکار، جانشینی افکار و تبدیل تصور به فکر) از اجتناب شناختی و تنظیم شناختی هیجانی ناسازگار میتوانند افکار خودکشی را به طور معناداری پیشبینی کنند. |
Akbari و همکاران [۴۰] | کارکرد خانواده ادراک شده و افکار خودکشی دانشجویان: نقش تعدیلکننده ناامیدی. دانشجویان ساکن خوابگاه در دانشگاه شهید بهشتی (۱۳۹۵). جامعه آماری شامل دانشجویان ساکن خوابگاه در دانشگاه شهید بهشتی که از میان آنها ۳۷۳ دانشجو به صورت در دسترس انتخاب شدند. | پرسشنامههای ابزار سنجش خانواده (FAD)، مقیاس ناامیدی Beck (BHS) و مقیاس افکار خودکشی Beck (BSS) | رابطه ادراک کارکرد کلی خانواده و افکار خودکشی در سطوح بالای ناامیدی بیشتر میشود، در حالی که در سطوح پایین ناامیدی این رابطه چشمگیر نیست. |
Ebrahimi و همکاران [۴۱] | پیشبینی گرایش به خودکشی دانشجویان براساس معنویت و ارضای نیازهای اساسی و طرحوارههای ناسازگار اولیه ، دانشجویان دوره کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان (۱۳۹۸). جامعه آماری تمامی دانشجویان دوره کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۳۹۴-۹۵ و حجم نمونه این پژوهش ۱۰۷ نفر بود. | پرسشنامههای افکار خودکشی، طرحوارههای ناسازگار Young ، معناجویی و نیازهای اساسی Glasser | نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین شدت نیازهای اساسی در نظریه گلاسر و طرحوارههای ناسازگار اولیه و همچنین معنا در زندگی با گرایش به خودکشی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان رابطه معناداری وجود دارد. |
Ghadampour و همکاران [۴۲] | بررسی رابطه مزاحمتهای سایبری با آسیبپذیری روانی و افکار خودکشی در دانشجویان دختر و پسر، دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه لرستان (۱۳۹۶). نمونه مورد مطالعه شامل ۱۲۰ نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ از بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه لرستان انتخاب شدند. | پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی، آسیبپذیری روانی، افکار خودکشی و مزاحمت سایبری | مزاحمت سایبری میتواند یک عامل خطر بینفردی باشد که در افزایش احتمال افکار مرتبط با خودکشی به ویژه در دانشجویان نقش داشته باشد. |
Golchin و همکاران [۴۳] | روایت خودکشی از منظر اقدامکنندگان مطالعۀ علتها، زمینهها و پیامدها (۱۳۹۸). بر اساس نمونهگیری نظری و هدفمند ده تن از دانشجویان دانشگاه خوارزمی که در طول سالهای اخیر خودکشی ناموفق داشتند. | با دانشجویان دانشگاه خوارزمی پردیس حصارک که سابقه حداقل یک بار اقدام به خودکشی داشتهاند، مصاحبه عمیق صورت گرفت. با این افراد پس از شناسایی و جلب نظر موافق آنها ابتدا تا ۸ مورد مصاحبه آزاد صورت گرفت، در این مرحله اشباع نظری حاصل شده بود، لیکن برای حصول اطمینان بیشتر، مصاحبهها تا ۱۰ مورد دانشجوی واجد شرایط طی دو سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ ادامه یافت. | پس از تحلیل مصاحبهها و کدگذاریهای لازم، مقولههای ناکامی، سستی و بیهدفی، ازدواجهای اجباری، فشارهای روانی، متفاوت بودن دانشگاه با انتظارات پیشین دانشجویان به عنوان «شرایط علی»، فشارهای اقتصادی، اجتماعی و گسستهای خانوادگی به عنوان «شرایط زمینهای»، شکاف نسلی، گسست دینی، نابرابری جنسیتی، نیاز به توجه به عنوان «عوامل مداخلهگر» در اقدام دانشجویان به خودکشی، گوشهگیری و انزوا از سوی فرد نجات یافته از خودکشی و انگزدن، دوری جستن و فقدان حمایت ازسوی دیگران به عنوان «استراتژیهای شایع و مقابلهای» تعیین شدند. در نهایت برای اغلب بازماندگان، پیامدهای منفی همچون طرد و از دست رفتن سرمایۀ اجتماعی، آسیبهای جسمی و روانی و نهایتاً بازگشت ناموفق و تکرار خودکشی و برای اقلیتی از آنها بازگشت موفق به زندگی اجتماعی بهعنوان پیامدهای احتمالی تشخیص داده شد. |
Rabiei و همکارش [۴۴] | تجربه زیستهی اقدام به خودکشی در دانشآموزان دختر ۱۲-۱۸ ساله شهرستان خمینیشهر (۱۳۹۹). از بین دانشآموزان دختر ۱۸-۱۲ ساله شهرستان خمینی شهر با سابقه اقدام به خودکشی در سال ۱۳۹۷، ۳۰ نفر بودند، هفده نفر بر اساس حد اشباع انتخاب شدند. | مصاحبه نیمه ساختاریافته | نوجوانی دوران هویتیابی در کنار همسالان، والدین و سیستم آموزشی بویژه معلّمان و فضای مجازی است. بنابراین متخصصین باید در راستای افزایش آگاهی به خانوادهها و مدارس و سیستم قانونگذاری در جهت لزوم نظارت بر فضای مجازی و افزایش سواد رسانهای ملزومات لازم را بیندیشند. تا از این طریق اصول اساسی در پیشگیری از خودکشی نوجوانان تدوین و عوامل زمینهساز رفع و یا تعدیل شوند. |
Mikaeeli و همکارش [۴۵] | نقش قدرت ایگو و دشواری تنظیم هیجان در پیشبینی رفتار خود آسیبی بدون قصد خودکشی در دانشآموزان، دانشآموزان دبیرستانی دوره دوم شهر اردبیل (۱۴۰۰). جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان دبیرستانی دوره دوم شهر اردبیل بودند که از میان آنان تعداد ۱۹۷ دانشآموز (۱۰۲ پسر و ۹۵ دختر) از چهار دبیرستان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. | پرسشنامههای قدرت ایگو Markstrom و همکاران (۱۹۹۷)، دشواری تنظیم هیجان Gratz و Roemer (۲۰۰۴) و پرسشنامه آسیب به خود Sanson, ، Wiederman (۱۹۹۸) | رفتارهای خود آسیبی با مؤلفههای امید، اراده، شایستگی و هدف از قدرت ایگو رابطه منفی معنادار و با مؤلفههای عدم پذیرش، دشواری در مهار و فقدان آگاهی هیجانی از دشواری تنظیم هیجان رابطه مثبت و معنادار دارد (۰۱/۰>P ). |
Basharpoor و همکاران [۴۶] | افکار خودکشی در دانشآموزان پسر: نقش خودپنداره، عزت نفس و بهزیستی اجتماعی. دانش آموزان پسر متوسطه شهر اردبیل در سال ۱۳۹۷ (۱۳۹۷). جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر متوسطه شهر اردبیل در سال ۹۷-۱۳۹۶ بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای ۳۵۴ نفر از آنان (۳۰۰۰=N) به عنوان نمونه انتخاب شدند. | خودپنداره(Mandaglio و Priest، ۱۹۹۵)، عزت نفس (Cooper Smith، ۱۹۶۷)، سلامت اجتماعی (Keyes و Shapiro، ۲۰۰۴) و افکار خودکشی (Beck ، ۱۹۹۱) | افکار خودکشی دانشآموزان پسر توسط متغیرهای خودپنداره، عزت نفس و سلامت اجتماعی قابل پیشبینی است، بنابراین پیشنهاد میشود که روانشناسان و مشاوران جهت کاهش افکار خودکشی دانشآموزان، نقش خودپنداره، عزت نفس و سلامت اجتماعی را مورد توجه قرار دهند. |
kiani Chalmari و همکاران [۴۷] | تمامی دانشآموزان مدارس دورۀ دوم متوسطۀ شهر اردبیل مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۹۶ (۱۳۹۶). جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورۀ دوم متوسطۀ شهر اردبیل مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس ۴۳۲ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. | فرم کوتاه مقیاس الگوهای ارتباطی خانواده، پرسشنامه تجدیدنظر شدۀ خودکشی، و مقیاس مرزهای ارتباطی خانواده | به نظر میرسد الگوها و مرزهای ارتباطی خانواده تا حدود متوسطی قادر به پیشبینی و تبیین گرایش به خودکشی میباشند و میتوانند آن را پیشبینی کنند. |
Nikfallah و همکار [۴۸] |
نقش واسطهای دشواریهای تنظیم هیجانی و اجتناب تجربی در رابطه بین سازوکارهای دفاعی و افکار خودکشی در نوجوانان (۱۴۰۱) جامعه آماری این پژوهش شامل تمام نوجوانان شهر کرج در پاییز سال ۱۳۹۸ بود که از میان آنها به روش نمونه گیری در دسترس از مناطق آموزشی ۳ و ۷، ۲۷۰ نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال (۱۲۵ پسر و ۱۴۳ دختر) انتخاب شدند. |
ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازوکارهای دفاعی-۴۰ آندروز و همکاران (۱۳۹۳) (DSQ-40)؛ پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (۲۰۰۴) (ERDS)؛ پرسشنامه اجتناب تجربی چند بعدی گراتز و همکاران (۲۰۱۱) (MEAQ) و مقیاس شناختهای خودکشی Rudd و همکاران (۲۰۱۰) (SCS) بود. | رابطه مستقیم سازوکارهای پخته (۳۴۸/۰-=β، ۰۰۱/۰=P) و ناپخته (۴۴۰/۰-=β، ۰۰۱/۰=P) با افکار خودکشی معنادار بود. |
Rajab Poor و همکاران [۴۹] | بررسی رابطه سلامت روان و رضایت از زندگی با گرایش به خودکشی در دانشآموزان (۱۳۹۹). جامعه آماری این تحقیق از کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهرستان قوچان مشغول به تحصیل در سال ۹۹-۱۳۹۸ تشکیل شده است طبق آمار اداره آموزش و پرورش تعداد آن برابر ۲۰۳۱ نفر میباشد. نمونهی آماری تحقیق براساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، برابر ۳۲۳ نفر بوده اند. | پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، رضایت از زندگی (SWLS) و پرسشنامه خودکشی در نوجوانان (ASQ) | خودکشی رابطه معناداری با میزان سلامت روان و میزان رضایت زندگی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم دارد. |
bapiri و همکاران[۵۰] | تدوین الگوی معنا در زندگی و مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر الگو با مفاهیم معناداری فرانکل بر ناامیدی و افکار خودکشی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه، دانشآموزان پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه دخترانه شهر ایلام (۱۳۹۹). جامعه آماری ۳۵۶ نفر از دانشآموزان پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه دخترانه شهر ایلام در سال ۱۳۹۷ بود. ۳۰ نفر به روش به شیوه خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. | پرسشنامههای معنای زندگی Steger، Freezer، Ovayshi و Caller (۲۰۰۶)، خودکارآمدی عمومی شرر (۱۹۸۲)، سبکهای هویت Berzonsky (۱۹۸۹)، مقیاس ارزشهای اجتماعی (محقق ساخته، ۱۳۹۷)، مقیاس افکار خودکشی Beck (۱۹۶۱)، مقیاس ناامیدی Beck (۱۹۸۶) | دانشآموزانی که در جلسات آموزشی شرکت داشتند و از الگوی تلفیقی تدوین شده بهرهمند شدند میزان افکار خودکشی و ناامیدی در آنان کاهش داشت. |
Maleki Gholandoz و همکارش[۵۱] | اثربخشی آموزش روانشناسی مثبتگرا با تأکید بر آموزههای دینی بر کاهش رفتارهای پرخطر دانشآموزان دارای افکار خودکشی (۱۳۹۹). نمونه پژوهش، تعداد ۳۰ دانشآموز از مدارس دخترانه مقطع متوسطه دوره دوم شهر خلخال در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود. |
مقیاس افکار خودکشی Beck و مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی(۱۳۹۹)
|
نتایج نشان دادند مداخله ارائه شده در کاهش رفتارهای پرخطر اثر مثبت داشت و این اثر در مرحله پیگیری هم تداوم داشت. درمجموع، روانشناسی مثبتگرا با تأکید بر آموزههای دینی با پیشینه نظری و پژوهشی قوی، راهبردی مناسب در کاهش رفتارهای پرخطر دانشآموزان دارای افکار خودکشی است و میتوان از آن به عنوان شیوه مداخلهای مؤثر در کاهش این نوع از اختلالات استفاده کرد. |
Amirinezhad و همکاران[۵۲] |
تأثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام. ۱۳۹۸. جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر ایلام که تعداد آنها بر اساس آمار سال ۱۳۹۶ برابر با ۴۳۶۱ نفر بودند و نمونه تحقیق شامل ۶۰ نفر از دانشآموزان دختر بود . |
مقیاس افکار خودکشی Beck (BSSI)، مقیاس اضطراب Cattel و مقیاس افسردگی Maria Cowax
|
نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر کاهش افکار خودکشی (۰۰۰/۰P=)، اضطراب (۰۲۵/۰=P) و افسردگی (۰۳۴/۰P=) تأثیر مثبت و معنادار داشته است. |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |