Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.003
Taee M, Zare Neyestanak M. The Mediating Role of Self-Concept in the Relationship between Executive Functions and Working Memory Capacity and Academic Performance of First-Year High School Girl Students: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (6) :593-608
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6568-fa.html
طایی مهشید، زارع نیستانک محمد. نقش میانجی خودپنداره در رابطه بین کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره اول دبیرستان: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (6) :593-608
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6568-fa.html
گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
متن کامل [PDF 399 kb]
(710 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1324 مشاهده)
متن کامل: (713 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 21، شهریور 1401، 608-593
نقش میانجی خودپنداره در رابطه بین کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره اول دبیرستان: یک مطالعه توصیفی
مهشید طایی[1]، محمد زارع نیستانک[2]
دریافت مقاله: 11/03/1401 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 05/04/1401 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 26/05/1401 پذیرش مقاله: 30/05/1401
چکیده
زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن به عنوان یکی از متغیرهای محوری و اساسی در آموزش و پرورش همواره مورد توجه محققان و روانشناسان بوده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی خودپنداره در رابطه بین کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره اول دبیرستان سمیرم بود.
مواد و روشها: در مطالعه توصیفی حاضر، نمونههای مورد بررسی 272 نفر از دانشآموزان دختر مدارس دوره اول دبیرستان شهر سمیرم در سال 1400-1399 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پژوهش، مقیاس نقائص کارکردهای اجرایی نوجوانان Barkly، آزمون حافظه کاری Wechsler ، پرسشنامه عملکرد تحصیلی Pham و Taylor و پرسشنامه خودپنداره تحصیلی Yesen Chenرا تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی Pearson، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی، خودپنداره و حافظه کاری به ترتیب برابر با 31/63، 29/181، 2/47 و 45/9 با انحراف استاندارد 71/6، 61/4، 89/3 و 34/4 به دست آمد. نتایج نشان داد خودپنداره در رابطه کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره اول دبیرستان سمیرم نقش میانجی دارد. همچنین، نتایج نشان داد که خودپنداره، کارکردهای اجرایی و حافظه کاری میتواند عملکرد تحصیلی را پیشبینی کند (001/0>p).
نتیجهگیری: با توجه به نقش میانجی خودپنداره در رابطه با کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری پیشنهاد میگردد در جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
واژههای کلیدی: خودپنداره، کارکردهای اجرایی، حافظه کاری، عملکرد تحصیلی، دانشآموز
مقدمه
در دنیای امروز آموزش یکی از مهمترین ضروریات زندگی به شمار میرود. در این راستا دولتها هر ساله مبالغ هنگفتی از درآمد ملی را به آموزش و پرورش اختصاص میدهند و علاوه بر این، خانوادهها نیز برای اشتغال به تحصیل فرزندان خود هزینههای زیادی متحمل میشوند [1]. عملکرد تحصیلی و عوامل مؤثر برآن به عنوان یکی از متغیرهای محوری و اساسی در آموزش و پرورش همواره مورد توجه محققان و روانشناسان بوده است چرا که عملکرد تحصیلی افراد نشان دهنده موفقیت و شکست و جهتدهی آنها به فعالیتهای آیندهشان است [2].
ﮐﺎرﮐﺮد اﺟﺮایﯽ (Executive functions) یﮏ اﺻﻄﻼح ﭼﺘﺮﮔﻮﻧﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﻓﺮآیﻨﺪﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪریﺰی، ﺣﺎﻓﻈﻪ، ﺗﻮﺟﻪ، ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ، اﺳﺘﺪﻻل، ﺑﺎزداری ﭘﺎﺳﺦ، اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬیﺮی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، اﻧﺠﺎم ﻫﻤﺰﻣﺎن ﭼﻨﺪ ﮐﺎر و ﺷﺮوع و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ اﻋﻤﺎل ﺑه کار ﺑﺮده ﻣﯽﺷﻮد [3]. ایﻦ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎ در زﻣﺮه ﻓﻌﺎلیتهای ﻣﻬﻢ و ﻋﺎﻟﯽ ﻣﻐﺰ ﺑﻮده و واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﻮرﺗﮑﺲ ﭘﯿﺶﭘﯿﺸﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ [4]. ﮐﻮرﺗﮑﺲ ﭘﯿﺶﭘﯿﺸﺎﻧﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺗﻨﻈﯿﻢ فعالیتهایی را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ اﺟﺎزه ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪریﺰی و ﭘﺎسخهای اﺟﺮایﯽ در موقعیتهای ﻣﺨﺘﻠﻒ محیطی را میدهد. ﺑﻨﺎﺑﺮایﻦ ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی اﺟﺮایﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮدﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﻐﺰ را ﻣﺪیﺮیﺖ ﮐﺮده و ﺳﺎز و ﮐﺎری را ﺑﺮای ﺧﻮدﻧﻈﻢﺟﻮیﯽ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽآورﻧﺪ [5].
ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪهای از دانشآموزانی ﮐﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺿﻌﯿﻔﯽ دارﻧﺪ، ﻋﻤﺪﺗﺎً دﭼﺎر ﻣﺸﮑﻼتی در برنامهریزی و سازماندهی میشوند. ﺑﻪ ایﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ به نظر ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﻣﺸﮑﻞ در ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ ﻋﻠّﯽ در ﻣﺸﮑﻼت رﻓﺘﺎری و ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ دانشآموزان ایﻔﺎء ﮐﻨﺪ [6]. نقص در حافظه منجر به ضعف این کودکان در ذخیره کردن و بازیابی اطلاعات مرتبط با کارکردهای اجرایی و فقدان توانایی لازم در پردازش کارآمد و مؤثر نشانههای اجتماعی میشود [7].
عملکرد تحصیلی (Academic performance) یک متغیـر پیچیـده و چندمؤلفهای است که عوامـل شـناختی زیـادی در آن نقش دارند [8]. افـت عملکرد تحصیلی یکی از مشـکلات شـایع در نظامهـای آموزشـی کشــورهای مختلف است که شناسایی عوامـل و راهبردهـای حـل آن به پژوهشهای زیادی نیازمند است [9]. بر اساس تحقیقات [10] عوامل شناختی و بالینی متعددی در عملکرد و پیشرفت تحصیلی یک دانشآموز مؤثر هستند و میتوانند آن را پیشبینی کنند، اما یافتههای پژوهشی نشان داده است که در بین عوامل شناختی مؤثر بر عملکرد تحصیلی، کارکردهای اجرایی و حافظه کاری Working memory)) نقش پیشبینیکنندگی قوی دارد [11]. کارکردهای اجرایی یک اصطلاح کلی است که به پردازشهای کنترل ذهنی مربوط به کنترل فیزیکی، شناختی و هیجانی خود فرد بر میگردد. کارکردهای اجرایی عصبشناختی ساختارهای مهمی هستند که با فرآیندهای روانشناختی مسئول کنترل هوشیاری، تفکر و عمل مرتبط میباشند [12]. کارکردهای اجرایی اصطلاحی است که به منظور توصیف فرآیندهایی به کار میرود که برای کنترل هوشیارانه افکار، هیجانات و رفتارهای یک شخص ضروری هستند و نقش محوری در مدیریت زندگی روزانه یک شخص بر عهده دارند [13].
یکی دیگر از متغیرهای که در رابطه با نوجوانان بسیار اهمیت دارد خودپنداره (Self-concept) میباشد. خودپنداره فرد در طی زندگی شکل میگیرد اما قسمت اعظم آن در دوران نوجوانی تشکیل شده و زمینه سلامت روانی فرد را فراهم میآورد [14]. خودپنداره را میتوان درک فرد از خودش دانست که در نتیجه تجربیات فرد با محیط و رابطه وی با دیگران شکل میگیرد. خودپنداره با عواملی مثل خشنودی از زندگی، علاقه به خود و خودارزشمندی ارتباط دارد و به صورت مجموعهای از گرایشها به خود تعریف شده است که توصیف کننده نگرشها و رفتارهای خود فرد است [15].
طی سالهای اخیر مطالعات بسیاری در خصوص خودپنداره و ارتباط آن با متغیرهای دیگری نظیر هویت، جنسیت، عزتنفس، موفقیت و پیشرفت تحصیلی و شایستگی در انجام دادن کار به خصوص در میان نوجوانان اجرا شده است. بسیاری از پژوهشها نیز بر چگونگی شکلگیری مفهوم خود و خودپنداره تأکید داشته است [16]. بر اساس بسیاری از پژوهشها رابطه مثبتی بین خودپنداره و موفقیت تحصیلی دانشآموزان نشان دادهاند [17].
در طول دو دهه گذشته خودپنداره یک رفتار انگیزشی مهم و تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیل افراد دانسته شده است [18]. خودپنداره تحصیلی به ادراک دانشآموز از شایستگی او درباره یادگیری آموزشگاهی اشاره میکند [19] و به معنی تلقی خود از قابلیتها و محدودیتهای تحصیلی است که نقش مهمی در فهم یادگیری دانشآموزان و رشد و موفقیت آنها در مدرسه دارد [20]. در واقع خودپنداره تحصیلی قوی، پیامدهای آموزشی زیادی برای دانشآموزان دارد و به طور مثبت موفقیت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی میکند [21]. خودپنداره تحصیلی در سالهای اولیه تحصـیل به تـدریج شکل میگیرد و به مرور، فرد تصوری مثبت یا منفی از خودش در امر تحصیل را تحت عنوان خودپنداره تحصیلی شکل میدهد [22]. افردای که در انجام کارهای تحصیلی، خود را مطمئنتر و توانمندتر میدانند در مقایسه با دیگران از خودپنداره تحصیلی زیادی برخوردار هستند و بالطبع چنین خودپندارهای باعث رشد و پیشرفت تحصیلی فرد و بروز نیافتن هیجانات منفی او میشود [23]. نتایج مطالعات نشان میدهد که خودپنداره تحصیلی و موفقیت تحصیلی، رابطه متقابلی با هم دارند [20]. در این رابطه نشان داده شد که خودپنداره تحصیلی پیشبینی کننده موفقیت دانشآموزان در مدرسه است [24]. بررسیهای انجام شده نشان داد که آزمودنیهای باهوش و دارای ظرفیت حافظه بالا در مقایسه با آزمودنیهای دارای هوش و ظرفیت حافظه کاری پایین، در درستی درک مطلب و یادآوری اطلاعات، اشتباهات کمتری مرتکب شدند و دارای پیشرفت تحصیلی بالاتری بودند [25]. با توجه به آنچه گفته شد بررسی پیشینه در رابطه با موضوع پژوهش نشان میدهد هر چند تحقیقات زیادی در رابطه با تکتک متغیرها در زمینههای مختلف انجام پذیرفته است، اما خصوصاً در ایران در هیچکدام از آنها به رابطه چندگانه بین متغیرها و به نقش میانجی خودپنداره تحصیلی در رابطه با متغیرهای پژوهش پرداخته نشده است و این مسأله خلأ پژوهش و هدف از این تحقیق را بیشتر نشان میدهد. لذا با توجه به آنچه گفته شد، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی خودپنداره در رابطه کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره اول دبیرستان سمیرم بود.