Ethics code: 3.1398.REC.SBU.I
Behzadpoor S, Akbari zardkhaneh S, Pouretemad H, Sardari S. Development and Psychometric Evaluation of Visual Tool of Threat Perception for Preschoolers with Autism Spectrum Disorder: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 22 (3) :237-242
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6829-fa.html
بهزادپور سمانه، اکبری زردخانه سعید، پوراعتماد حمیدرضا، سرداری سهیلا. طراحی و روانسنجی ابزار دیداری درک خطر برای کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (3) :237-242
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6829-fa.html
دانشگاه علم و فرهنگ، تهران
متن کامل [PDF 438 kb]
(610 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1356 مشاهده)
متن کامل: (793 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، خرداد 1402، 242-227
طراحی و روانسنجی ابزار دیداری درک خطر برای کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم: یک مطالعه توصیفی
سمانه بهزادپور، سعید اکبری زردخانه، حمیدرضا پوراعتماد، سهیلا سرداری
دریافت مقاله: 19/10/1401 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 23/11/1401 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 01/03/1402 پذیرش مقاله: 02/03/1402
چکیده
زمینه و هدف: بررسی توانایی درک خطر در کودکان دارای اوتیسم نیازمند وجود ابزارهای ساده و دیداری است. لذا پژوهش حاضر با هدف ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی ابزار دیداری درک خطر در کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم انجام شد.
مواد و روشها: در پژوهش توصیفی حاضر، گروه نمونه شامل 82 کودک 3 تا 5 ساله دارای اوتیسم در سال 1399 در شهر تهران بودند. برای طراحی این ابزار، محرکهایی که در پیشینه پژوهش به عنوان محرکهای تهدیدآمیز و خطرناک معرفی و مورد استفاده قرار گرفته بودند، استخراج و بر اساس آنها آزمون طراحی شد. به منظور بررسی روایی از روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی افتراقی و جهت بررسی پایایی، از پایایی بازآزمایی و پایایی بین ارزیابها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بنا بر نظر متخصصان، ابزار از روایی محتوایی مطلوبی برخوردار است. ضریب همبستگی Pearson بین نمره کودک در ابزار طراحی شده با نمره داده شده توسط مادر و مربی به توانایی درک خطر کودک و نمره کودک در آزمون اضطراب Spenceبه ترتیب 63/0، 81/0 و 41/0 بود که حاکی از روایی همگرای مطلوب ابزار بود. همچنین، تفاوت معنادار بین کودکان عادی و اوتیسم، تأییدی بر روایی افتراقی ابزار بود (003/0=P). ضرایب همبستگی درون ردهای پایایی بازآزمایی و بین ارزیابها به ترتیب 81/0 و 71/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که ابزار سنجش درک خطر ابزاری معتبر و روا برای سنجش درک خطر در کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم است و میتواند در پژوهشهای روانشناختی و موقعیتهای بالینی استفاده شود.
واژههای کلیدی: اوتیسم، درک خطر، روایی، پایایی
مقدمه
اختلال طیف اوتیسم (Autism spectrum disorder) یک اختلال عصب تحولی است که با نقص در تعامل و ارتباط اجتماعی همراه با رفتارها و علائق تکراری و محدود مشخص میشود. ماهیت ناهمگن این اختلال توجهات پژوهشی را از نقایص اصلی این اختلال به سمت تحقیق درباره مشکلات همبود و نقایص بیولوژیکی دیگر در این اختلال سوق داده است و تمرکز بر مشخص کردن شرایط همبود، تعریف تشخیصی و طرحریزی مداخلات درمانی مؤثر را بهبود بخشیده است [1]. یکی از این زمینههای تحقیقاتی در مورد این اختلال، مطالعه درک خطر (Threat perception) در کودکان مبتلا است [2]. بر اساس پژوهشهای انجام شده، کودکان مبتلا به این اختلال، علاوه بر ویژگیها و ملاکهای اصلی، دارای مشخصههای دیگری نیز هستند که از جمله آنها میتوان به توانایی پایین آنها در درک خطر اشاره کرد [3-5].
درک خطر برآورد آگاهانه یا ناخودآگاه فرد مبنی بر خطرناک بودن چیزی یا شخصی است تا فرد بتواند از وجود خطرات در محیط مانند حیوان خطرناک، شخص آسیبرسان و سایر محرکهای خطرناک آگاه شده و در نتیجه واکنش مناسب را از خود نشان دهد [6]. در واقع موقعیتها و محرکهای تهدیدآمیز و خطرناک مستلزم واکنش فوری و خودکار بر اساس توانایی درک خطر و قضاوت فرد هستند [1]. شواهد نشان میدهند که توانایی شناسایی خطر از نوزادی ظاهر و در سراسر دوران کودکی رشد میکند [7] و ادراک خطر و خطرپذیری کودکان میتواند آسیبدیدگی آنها را پیشبینی نماید و آنها را از آسیبدیدگیهای احتمالی محافظت کند [8]. Shirdel دریافت کودکانی که تخمین پایینی از خطرهای محیطی دارند از شانس بیشتری برای آسیبهای غیرعمدی برخوردارند ]9[. یکی از واکنشهای انطباقی کودکان که ناشی از پاسخ به محرکهایی است که خطر را منتقل میکنند، ترس است که منجر به محافظت از خود میشود. ایجاد هیجان ترس در کودک که پاسخ مناسب و سازگارانه را در مقابل محرکها و شرایط خطرناک به دنبال خواهد داشت مستلزم درک خطر در کودک است [10].
پژوهشها نشان دادهاند که در کودکان مبتلا به اوتیسم مناطق مغزی مربوط به خطر بر خلاف کودکان عادی فعال نمیشود و در نتیجه این کودکان در درک خطر دچار مشکل هستند [12-11]. بخش زیادی از پژوهشهای مربوط به درک خطر در افراد مبتلا به اوتیسم بر اساس پردازش چهرههایی که حاکی از خطر است، صورت گرفته است. این پژوهشها نشان دادهاند که افراد مبتلا به اوتیسم در شناسایی چهرههای عصبانی و تهدید کننده و در نتیجه نشان دادن واکنش مناسب به آنها دچار مشکل هستند و همین امر باعث میشود که نتوانند متناسب با موقعیت پاسخ مناسبی را نشان دهند [13]. Santos و همکاران بر اساس پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به اوتیسم توجه کمتری به اطلاعات و نشانههای مرتبط با خطر در محیط میکنند که میتواند ناشی از ضعف آنها در درک خطر بوده و آسیبهایی غیرعمدی را برای آنها به همراه داشته باشد. [13].
در طول زمان، تحقیقات از روشهای متنوعی مانند پتانسیل وابسته به رویداد، ردیابی چشم تا مقیاسهای خودگزارشی و کلامی برای سنجش درک خطر در کودکان استفاده کردهاند [7]. روشهای تصویربرداری مغزی و روشهای کامپیوتری برای سنجش این توانایی در کودکان به سادگی در بافت کلینیکی قابل اجرا نیستند و شرایط ویژهای را میطلبند. گزارشهای کلامی نیز که عمدتاً توسط والدین تکمیل میشوند، نمیتوانند تصویر دقیقی از مشکل کودک ارائه کنند و تحت تأثیر سوءگیری والدین قرار میگیرند [14]. در نتیجه بررسی توانایی درک خطر در کودکان دارای اوتیسم نیازمند وجود ابزارهای ساده و دیداری است که در بافت کلینیک به راحتی و حتی برای کودکان دارای اوتیسم شدید و فاقد تواناییهای کلامی قابل اجرا باشد. شناسایی اولیه مشکل کودک در درک خطر میتواند در برنامهریزیهای درمانی هدف قرار گیرد و زمینهساز انجام پژوهشهای آتی در این زمینه باشد. از آنجا که تشخیص زودهنگام مشکلات کودکان دارای اوتیسم میتواند اثربخشی درمانها را افزایش دهد [15] و همچنین گروه سنی پیشدبستانی به دلیل تجربه محدود ممکن است بیشتر در معرض خطر در محیط قرار گرفته و آسیب ببینند، لذا بررسی توانایی درک خطر در این گروه سنی حائز اهمیت است [16]. بنابراین، هدف از این پژوهش ساخت ابزاری ساده و دیداری برای سنجش توانایی درک خطر در کودکان پیشدبستانی دارای اوتیسم بود.
مواد و روشها
روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روانسـنجی ابـزار است. این پژوهش دارای کد اخلاق IR.SBU.REC.1398.023 از دانشگاه شهید بهشتی است و در سال 1399 در شهر تهران انجام گرفته است.
از آنجاییکه قرار بود ابزار سنجش درک خطر در این پژوهش در مورد کودکان دارای اوتیسم به کار رود و گروه نمونه این پژوهش کودکان دارای اوتیسم شدید و کودکانی که کلام نداشتند را نیز در بر میگرفت، لذا تلاش شد تا آزمونی دیداری طراحی شود تا تواناییهای کلامی و گفتاری کودک در نتیجه آزمون تأثیری نداشته باشد. به منظور طراحی تصاویری که نشاندهنده خطر باشند از پیشینه نظری و محرکهایی که در پیشینه پژوهش بهعنوان نشانگر خطر از آنها نام برده شده و مورد استفاده قرار گرفته بودند، بهره گرفته شد.
بدین منظور تمام پژوهشهایی که به بررسی شناسایی و درک خطر پرداخته بودند، از پایگاههای اطلاعاتی Science Direct، PubMed، Springer و Google Scholar با کلیدواژههای threat detection، stimuli threat، Threat Cue بازیابی شدند. مرور تمامی 19 مقاله بازیابی شده نشان داد که در پیشینه پژوهش، 5 محرک به عنوان محرکهای خطرناک برای پژوهشها مورد استفاده قرار میگیرند. این 5 محرک عبارتاند از: تصویر مار [21-17]، تصویر عنکبوت [23-20]، تصویر آتش [26-24]، تصویر چهره عصبانی [32-27] و تاریکی [34-32]. در کنار هر یک از این محرکهای خطرناک، یک محرک خنثی یا خوشایند قرار داده شد تا به کودک این فرصت داده شود که یکی از محرکها را (محرک خنثی یا محرک خطرناک) انتخاب کند. 5 جفت تصویری (یک تصویر حاوی محرک خطرناک و یک تصویر خنثی یا خوشایند) که برای این منظور انتخاب شدند در زیر آمده است (اشکال 1 تا 5). هر یک از این تصاویر در کاغذهای گلاسه به ابعاد 14 در 14 سانتیمتر چاپ شدند و مورد استفاده قرار گرفتند.
