Ethics code: IR.KAUMS.RES.1401.019
seyedkhorasani M S, rafiei-honar H, Mirzahosseini H. The Role of Perceived Parenting Style and Attachment Style in Adolescents' Psychological Well-Being with the Mediation of Self-Control: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 22 (7) :707-724
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6951-fa.html
سیدخراسانی مرضیه سادات، رفیعی هنر حمید، میرزاحسینی حسن. نقش سبک فرزندپروری ادراک شده و سبک دلبستگی در بهزیستی روان-شناختی نوجوانان با میانجیگری خود مهارگری: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (7) :707-724
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6951-fa.html
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
متن کامل [PDF 461 kb]
(863 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1812 مشاهده)
متن کامل: (2136 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، مهر 1402، 724-707
نقش سبک فرزندپروری ادراک شده و سبک دلبستگی در بهزیستی روانشناختی نوجوانان با میانجیگری خود مهارگری: یک مطالعه توصیفی
مرضیه سادات سید خراسانی[1]، حمید رفیعی هنر[2]، حسن میرزاحسینی[3]
دریافت مقاله: 04/02/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 20/03/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 01/06/1402 پذیرش مقاله: 29/06/1402
چکیده
زمینه و هدف: نوجوانی مرحله مهمی از رشد روانی است. سطح سلامت آنان تأثیر مهمی در موفقیتهایشان دارد. از جمله متغیری که در این حوزه اهمیت دارد بهزیستی روانشناختی است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سبک فرزند پروری ادراک شده و دلبستگی در بهزیستی روانشناختی نوجوانان با نقش میانجی خود مهارگری انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کاشان در سال 1402-1401 بود که 500 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها بر اساس چهار پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، اقتدار والدینی، سبک دلبستگی و خود مهارگری جمعآوری شد. دادهها با آزمون همبستگی Pearson و مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد سبک سهلگیرانه (181/0- =β، 01/0>P)، سبک مستبدانه (152/0- =β، 01/0>P)، نقش معنادار و منفی و سبک اقتدارگرایانه (311/0=β، 01/0>P)، نقش معنادار و مثبت در پیشبینی بهزیستی روانشناختی داشتند. سبک دوسوگرا (162/0- =β، 01/0>P) نقش معنادار و منفی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی داشت و خود مهارگری (220/0=β، 01/0>P) نقش معنادار و مثبت در پیشبینی بهزیستی روانشناختی داشت. از بین 6 متغیر پیشبین، سبکهای مستبدانه، اقتدارگرایانه، سبکهای ایمن، دوسوگرا و اجتنابی با میانجیگری خودمهارگری با بهزیستی روانشناختی رابطه معنیداری داشتند (05/0>P).
نتیجهگیری: خود مهارگری در رابطه بین سبک فرزندپروری ادراک شده و دلبستگی با بهزیستی روانشناختی نوجوانان نقش مهمی دارد. با توجه به اهمیت سبک فرزندپروری، پیشنهاد میشود با برگزاری کلاسهای آموزش خانواده در افزایش خود مهارگری و بهزیستی روانشناختی نوجوانان تلاش شود.
واژههای کلیدی: سبک فرزند پروری ادراکشده، سبک دلبستگی، بهزیستی روانشناختی، خود مهارگری، نوجوانان
مقدمه
نوجوانی همراه با تغییرات متعدد فیزیولوژیکی، روانی اجتماعی، تحصیلی و اجتماعی و تغییراتی در پویایی خانواده است که انتقال از دوره کودکی به نوجوانی را با استرس و فشار روانی همراه میکند که میتواند بر بهزیستی روانشناختی نوجوانان تأثیر منفی بگذارد [1] و عدم انطباق نوجوان با این تغییرات، نگرانیهای عمیقی را به وجود میآورد [2]. بهزیستی روانشناختی تلاش برای ارتقاء، تحقق یافتن استعدادها و نمایان شدن تواناییهای فرد در شش بعد پذیرش خود، زندگی هدفمند، تسلط بر محیط، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری و رشد فردی است [3-2].
پذیرش و طرد والدین بهطور مداوم سازگاری روانشناختی و رفتاری کودکان و بزرگسالان را پیشبینی میکنند. در واقع والدین بهعنوان چهرههای اصلی دلبستگی عامل اصلی سلامت روان در کودکان و نوجوانان هستند [4 ،1]. پژوهشها نشان دادهاند نوع سبک فرزندپروری بر سلامت روان فرزندان تأثیر دارد و پیشبینی کننده زیرمقیاسهای بهزیستی روانشناختی است [9-5]. Bamirend بهعنوان یکی از مراجع اصلی در حوزه فرزندپروری، سبکهای فرزندپروری را در سه نوع مقتدرانه، مستبدانه و سهلگیرانه تعریف کرده است. سبکهای فرزندپروری همزمان دو نقش حمایتی و غیر حمایتی دارند که بهکارگیری هرکدام از آنها بر تحول نوجوانان تأثیر متفاوتی دارد [11-10]. در سبک فرزندپروری مقتدرانه والدین با آزادی و اقتدار مناسب، در سبک فرزندپروری مستبدانه والدین با شیوههای استبدادی و در سبک سهلگیرانه هرگونه که خود صلاح بدانند با فرزندان با خود رفتار میکنند. [12، 5].
یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان دانشآموزان، دلبستگی است. دلبستگی بیانگر ارتباط عاطفی میان کودک و مادر است که باعث میشود کودک به دنبال آسایش از وجود مادر باشد [13]. طبق نظریه Bowlby دلبستگی چهار نوع است: ایمن (خود مثبت، دیگران مثبت)؛ دوسوگرا (خود منفی، دیگران مثبت)؛ هراسان–اجتنابی (خود منفی، دیگران منفی)؛ و بیتفاوت-اجتنابی (خود مثبت، دیگران منفی) [14]. سبکهای دلبستگی بهعنوان متغیرهای روانشناسی مثبتگرا ارتباط بالایی با سلامت روانی افراد دارند. افراد با سبک دلبستگی نا ایمن هنگام بزرگسالی در برقراری ارتباط با موقعیتها و افراد گوناگون موفق نیستند و همیشه احساس ترس در برقراری ارتباط دارند، اما افراد با سبک دلبستگی ایمن به هنگام بزرگسالی توانایی خوبی در برقراری ارتباط با دیگران دارند و موفق هستند [16-15 ،13]. با این حال، پژوهشهای یک دهه گذشته نقش مهم خود مهارگری (Self-control) را در بهزیستی روانی نشان داده که نقش مهمی در پیشبینی بهزیستی روانی دارد. پژوهشهای مختلف نشان داده است بین خود مهارگری با بهزیستی روانشناختی ارتباط وجود دارد [18-17]. خود مهارگری به شناخت نیازهای اجتماعی و تنظیم رفتار بر اساس آن اشاره دارد و به معنای توانایی مهار هیجانها، رفتار و امیال بهمنظور دستیابی به پاداش یا اجتناب از برخی پیامدها است. افرادی که خودمهارگری بالاتری دارند دستاوردهای بهتری هم در موضوعات مختلف دارند [19]، بنابراین هدف این پژوهش تعیین نقش سبک فرزند پروری ادراک شده و سبک دلبستگی در بهزیستی روانشناختی نوجوانان با میانجیگری خودمهارگری است. در
شکل 1، مدل ارتباط و جهت رابطه متغیرها آورده شده است.
شکل 1- الگوی مفهومی نقش سبک فرزندپروری ادراک شده و سبک دلبستگی در بهزیستی روانشناختی نوجوانان با میانجیگری خود مهارگری
مواد و روشها
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش از نوع پژوهشهای توصیفی است که با کد اخلاق IR.KAUMS.REC.1401.019 در کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی کاشان به تصویب رسیده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه کاشان (۸۱۰0 نفر) که در سال تحصیلی 1401-1402 در رده سنی 15 تا 18 سال مشغول به تحصیل بودند را تشکیل داده است. منابع روش تحقیق از کفایت نمونهگیری برای انجام تحلیلی عاملی یک ارزیابی کلی داشته و حجم نمونه 50 نفر را بسیار کم، 100 نفر را کم، 200 نفر را مناسب، 300 نفر را خوب، 500 نفر را خیلی خوب، 1000 نفر را عالی دانستهاند [20]. ملاک ورود به پژوهش دامنه سنی 14 تا 19 سال، سلامت جسمی و روانی و کسب رضایت شرکتکنندگان برای شرکت در پژوهش و ملاک خروج از پژوهش عدم رضایت برای ادامه همکاری در روند پژوهش بود. در این پژوهش سال تحصیلی، جنس، سن و معدل از ویژگیهای جمعیت شناختی بود که جمعآوری گردید.
سبک فرزندپروری با سه متغیر، سبک دلبستگی با سه متغیر و خودمهارگری و بهزیستی روانشناختی مدل پژوهش را تشکیل میدهند. بنابراین، بر اساس تعداد متغیرهای مشاهده شده و با توجه به احتمال ریزش نمونه و یا احتمال دادههای مفقود یا مخدوش، حجم نمونه 550 نفر در نظر گرفته شد که پس از جمعآوری دادهها 500 پرسشنامه تحلیل گردید.
نمونهگیری بهصورت تصادفی خوشهای به این ترتیب انجام شد که از هر کدام از مناطق جغرافیایی شمال، مرکز، شرق و غرب 4 مدرسه و از بین آنها یک مدرسه بهعنوان نمونه نهایی بهصورت تصادفی (قرعهکشی) انتخاب شد. با هماهنگی لازم با دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و اداره آموزش و پرورش، اجازه ورود به مدرسه گرفته و در زمان مناسب به مدرسه منتخب مراجعه شد. پژوهشگر با ارائه توضیحات درباره پژوهش و تأکید بر محرمانه بودن دادهها از دانشآموزان خواست تا پرسشنامهها را تکمیل کنند.
پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (Ryff scale psychological wellbeing; RSPWB): Ryff و KeyesL به منظور اندازهگیری بهزیستی روانشناختی یک مقیاس خودگزارشدهی طراحی نمودند که نسخه اولیه آن 120 آیتم داشت که در مطالعات بعدی فرمهای کوتاهتر 84، 54، 42 و 18 سؤالی نیز تدوین شد [21] که در این پژوهش از فرم 18 سؤالی استفاده شده است. شواهد پژوهشی مختلف نشان داده که فرم کوتاه 18 سؤالی در مقایسه با دیگر فرمها بیشترین استفاده و کاربرد را در پژوهشهای مختلف داشته است [22-24]. این فرم، بهزیستی روانشناختی را در شش بعد استقلال، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی و پذیرش خودارزیابی میکند. شیوه نمرهگذاری این پرسشنامه بهصورت طیف لیکرت ششدرجهای (کاملاً مخالفم=1 تا کاملاً موافقم=6) است. سؤالات 1، 3، 4، 5، 9، 10، 13، 17 بهصورت معکوس نمرهگذاری میشود. حداقل نمره 18 و حداکثر 108 خواهد بود که نمرات بالاتر نشاندهنده بهزیستی روانشناختی بالاتر است. در پژوهش Ryff و Singer همبستگی نسخه کوتاه با مقیاس اصلی 89/0 و ضرایب آلفای کرونباخ برای 6 عامل پذیرش خود، تسلط بر محیط، رابطه مثبت با دیگران، هدف در زندگی، رشد شخصی و استقلال به ترتیب 68/0، 75/0، 70/0، 61/0، 75/0 و 74/0 [25] و در نمونه ایرانی به ترتیب 51/0، 76/0، 75/0، 52/0، 73/0 و 72/0 و روایی سازه آن از طریق همبستگی با آزمون سیاهه رواندرمانی مثبت نگر Rashid و Seligman و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس Lovibond و Lovibond به ترتیب 79/0 و 81/0- گزارش شده است [26]. در پژوهش حاضر، ضریب آلفای کرونباخ مقیاس بهزیستی روانشناختی 89/0 و ضرایب آلفای کرونباخ برای 6 عامل پذیرش خود، تسلط بر محیط، رابطه مثبت با دیگران، هدف در زندگی، رشد شخصی و استقلال به ترتیب 63/0، 73/0، 74/0، 58/0، 75/0 و 73/0 و روایی آن 62/0 محاسبه شده است.
پرسشنامه اقتدار والدینی (Parental Authority Questionnaire): پرسشنامه اقتدار والدینی با هدف سنجش فرزندپروری توسط Buri (1991) با 30 گویه و 3 خرده مقیاس سبک آسانگیر (10 سؤال)، مستبدانه (10 سؤال) و مقتدرانه (10 سؤال) در دو فرم پدر و مادر طراحی شده است که فرمهای پدر و مادر به جزء با اشارههای مناسب به واژه پدر یا مادر یکسان هستند. در پژوهش حاضر هر دو فرم مادر و پدر اجرا شده است. نمرهگذاری پرسشنامه بهصورت طیف لیکرت 5 نقطهای است که برای گزینههای «شدیداً مخالف»، «مخالف»، «بیتفاوت»، «موافق» و «شدیداً موافق» به ترتیب امتیازات 1، 2، 3، 4 و 5 در نظر گرفته میشود. حداقل و حداکثر نمره در هر خرده مقیاس برابر با 10 و 50 خواهد بود. در پژوهشی، ضریب همسانی درونی این مقیاس با آلفای کرونباخ به ترتیب 72/0، 73/0 و 70/0 [10] و Buri ضریب پایایی باز آزمایی برای سبک اقتداری مادر 78/0، سبک اقتداری پدر 92/0، برای سبک مستبدانه مادر 86/0 و پدر 85/0 و برای سبک سهلگیر مادر 81/0 و پدر 77/0 گزارش کرده است [28]. همچنین، روایی محتوایی این پرسشنامه بر اساس داوری ده نفر از متخصصان روانشناسی و علوم تربیتی بررسی و ضرایب توافق Kendall برای زیر مقیاسها از 80/0 تا 89/0 محاسبه شد [27]. در پژوهش حاضر، آلفای کرونباخ این مقیاس برای سبک مقتدرانه، مستبدانه و سهلگیر به ترتیب 72/0، 69/0 و 96/0 و روایی آن به ترتیب 59/0، 58/0 و 67/0 به دست آمده است.
پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسال (Adult Attachment Style Questionnaire): مقیاس دلبستگی بزرگسال با استفاده از مواد آزمون دلبستگی Hazan و Shaver (۱۹۸۷) ساخته شده و در نمونههای دانشجویی و جمعیت عمومی ایرانی هنجاریابی شده است [29]. مقیاس ۱۵ سؤال دارد و سه سبک دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا را در طیف ۵ درجهای لیکرت (خیلیکم: ۱، کم: ۲، متوسط: ۳، زیاد: ۴، خیلیزیاد: ۵) میسنجد. حداقل و حداکثر نمره آزمودنی در زیرمقیاسهای آزمون به ترتیب ۵ و ۲۵ خواهد بود. ضرایب آلفای کرونباخ پرسشهای زیرمقیاسهای ایمن، اجتنابی و دوسوگرا در مورد یک نمونه دانشجویی ۱۴۸۰ نفری شامل ۸۶۰ زن، ۶۲۰ مرد برای کل آزمودنیها به ترتیب ۸۵/۰، ۸۴/۰، ۸۵/۰، برای زنان ۸۶/۰، ۸۳/۰، ۸۴/۰ و برای مردان ۸۴/۰، ۸۵/۰ و ۸۶/۰ محاسبه شد [28]. ضرایب همبستگی بین نمرههای یک نمونه ۳۰۰ نفری از آزمودنیها در دو نوبت با فاصله چهار هفته برای سنجش پایایی بازآزمایی در مورد سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا برای کل آزمودنیها به ترتیب ۸۷/۰، ۸۳/۰، ۸۴/۰، برای زنان ۸۶/۰، ۸۲/۰، ۸۵/۰ و برای مردان ۸۸/۰، ۸۳/۰ و ۸۳/۰ به دست آمد [29]. روایی محتوایی مقیاس دلبستگی بزرگسال با سنجش ضرایب همبستگی بین نمرههای ۱۵ نفر از متخصصان روانشناسی موردبررسی قرار گرفت. ضریب توافق Kendall برای سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا به ترتیب ۸۰/۰، ۶۱/۰ و ۵۷/۰ محاسبه شد [29].
در پژوهش حاضر، ضریب آلفای کرونباخ برای سبکهای ایمن، اجتنابی و دوسوگرا به ترتیب 73/0، 85/0 و 89/0 و روایی آن به ترتیب 62/0، 65/0 و 66/0 بهدستآمده است.
پرسشنامه خود مهارگری (Self-cotrol questionnaire): این آزمون در سال ۲۰۰۴ توسط Tangney و همکاران با 36 سؤال با الهام از ابزارهای قبلی و برای برطرف کردن نواقص پرسشنامههایی که برای سنجش خود مهارگری ساخته شده، تهیه شده است. هر سؤال با درجه لیکرتی ۱ تا ۵ بهصورت به هیچ وجه در مورد من صدق نمیکند (1)، کمتر اوقات در مورد من صدق میکند (2) تا حدودی در مورد من صدق میکند (3)، بیشتر اوقات در مورد من صدق میکند (4) و همیشه در مورد من صدق میکند (5) نمرهگذاری میشود. نمره کل افراد در کمترین حالت 36 و بیشترین 180 خواهد بود. برای بررسی پایایی بازآزمایی، 233 نفر بعد از مدت سه هفته به سؤالات آزمون برای بار دوم پاسخ دادند؛ پایایی بازآزمایی برای نمره کل خودمهارگری 89/0 محاسبه شد [30]. در پژوهشی Besharat با روش تحلیل عاملی به پنج عامل در این آزمون دستیافته است. توانایی کلی در خود نظمدهی ۱۱ گزاره، تمایل به کنش غیر تکانشگرانه-محتاطانه ۱۰ گزاره، دامنه عادات سالم ۷ گزاره، خود نظمجویی در خدمت ارزش سختکوشی 5 گزاره و ثبات ۵ گزاره [31]. در پژوهشی پایایی این آزمون به روش آلفای کرونباخ ۸2 /0 به دست آمده است [19]. در پژوهش حاضر، ضریب آلفای کرونباخ برای این مقیاس 74/0 و روایی آن 73/0 به دست آمده است.
در این پژوهش بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS نسخه 24 و LISREL نسخه 5 استفاده شد. در این پژوهش، در سطح توصیفی از شاخصهای آمار توصیفی از قبیل جداول توزیع فراوانی، شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی (میانگین و انحراف استاندارد) شد. همچنین در سطح استنباطی، ابتدا آزمون آماری مربوط به ضریب همبستگی Pearson بر اساس متون علمی انتخاب شد و برای بررسی فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری (Structural equations modeling) استفاده شد. سطح معنیداری در آزمونها 05/0 در نظر گرفته شده است.
نتایج
در پژوهش حاضر تعداد 500 شرکت کننده بررسی شدند که 231 نفر (2/46 درصد) دختر و 264 نفر (8/52 درصد) پسر بودند. دامنه تغییرات سن 15 تا 18 سال با میانگین و انحراف معیار سنی به ترتیب 07/17 و 16/1 سال و دامنه تغییرات معدل 14 تا 20 با میانگین و انحراف معیار به ترتیب 47/18 و 41/1 بود. در جدول 1، یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش آورده شده است.
جدول 1- یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش در جمعیت نوجوان 15 تا 18 سال ساکن شهرستان کاشان در سال 1401 (500=n)
متغیر |
حداقل |
حداکثر |
|
میانگین |
انحراف معیار |
کجی |
کشیدگی |
نمره کل |
29 |
101 |
|
27/64 |
83/13 |
29/0- |
30/0 |
استقلال |
4 |
18 |
|
97/10 |
43/2 |
28/0- |
27/0 |
تسلط بر محیط |
4 |
18 |
|
08/11 |
81/2 |
43/0- |
07/0- |
رشد شخصی |
4 |
18 |
|
01/11 |
66/2 |
46/0- |
18/0 |
ارتباط مثبت با دیگران |
3 |
18 |
|
86/9 |
05/3 |
49/0 |
19/0- |
هدفمندی در زندگی |
4 |
18 |
|
58/11 |
32/3 |
38/0- |
61/0- |
پذیرش خود |
4 |
18 |
|
78/9 |
12/3 |
68/0 |
13/0- |
خودمهارگری |
53 |
166 |
|
78/120 |
80/18 |
52/0- |
79/0 |
سبک سهلگیرانه |
13 |
44 |
|
98/27 |
26/5 |
001/0- |
42/0 |
سبک مستبدانه |
12 |
47 |
|
91/25 |
45/7 |
37/0 |
60/0- |
سبک اقتدارگرایانه |
11 |
49 |
|
62/30 |
04/7 |
35/0- |
20/0 |
سبک ایمن |
5 |
21 |
|
50/12 |
70/2 |
26/0 |
20/0 |
سبک اجتنابی |
3 |
20 |
|
14/12 |
98/2 |
09/0- |
14/0 |
سبک دوسوگرا |
0 |
24 |
|
49/11 |
40/4 |
01/0- |
43/0- |
شاخصهای گزارش شده در تحلیل معادلات ساختاری (جدول 2) نشان دهنده برازش مطلوب دادهها با مدل است. مهمترین این شاخصها عبارتاند از: نیکویی برازش (Goodness of fit index; GFI)، برازش تطبیقی (Comparative fit index; CFI)، شاخص برازندگی هنجارشده (Normed fit index; NFI) که بایستی از 90 درصد بیشتر باشد [32]. در مدل مورد بررسی 93/0=GFI، 97/0=CFI و 97/0=NFI است که نشان دهنده مناسب بودن مدل است. شاخص ریشه میانگین مربعات باقیمانده (Root mean square residual; SRMR) که مقدار SRMR هرچه کمتر باشد، بهتر است. در این مدل مقدار آن 043/0 گزارش شده است. اگر مقدار این شاخص کمتر از 05/0 باشد، مناسب است، زیرا این شاخص معیاری برای میانگین اختلاف دادههای مورد مشاهده شده و دادههای مدل است [33]. از آنجایی که شاخص خی-دو برای مدلیابی معادلات ساختاری مناسب نیست، برای این روش باید خی-دو بهنجار شود. یکی از شاخصهای عمومی برای به حساب آوردن پارامترهای آزاد در محاسبه شاخصهای برازش شاخص خی-دو بهنجار یا Normed chi-square است که از تقسیم ساده خی-دو بر درجه آزادی مدل محاسبه میشود. چنانچه این مقدار کوچکتر از ۲ باشد، مطلوب است و اگر از ۵ کوچکتر باشد با اغماض قابل قبول است [33]. در مدل پژوهشی مورد بررسی این شاخص 22/3 به دست آمده است.
پس در نتیجه دادههای تجربی جمعآوری شده توسط محقق، مدل نظری تدوین شده بر اساس ادبیات پژوهشی را تأیید کرده و نشان میدهد که مدل تدوین شده برای تبیین بهزیستی دانشآموزان شهر کاشان بر اساس سبکهای دلبستگی، سبکهای فرزندپروری با میانجیگری خودمهارگری یک مدل مطلوب است. میزان واریانس تبیین شده بهزیستی روانشناختی بهوسیله ترکیب خطی متغیرهای برونزا و میانجی 53/0 است که نشان میدهد، ترکیب خطی سبکهای دلبستگی، سبکهای فرزندپروری و خودمهارگری 53 درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی را تبیین میکنند. ترکیب خطی سبکهای دلبستگی، سبکهای فرزندپروری 39 درصد از تغییرات خود مهارگری را تبیین میکردند که نتایج شاخصهای برازش در جدول 2 آورده شده است.
جدول 2- شاخصهای برازش متغیرهای پژوهش در جمعیت نوجوان 15 تا 18 سال ساکن شهرستان کاشان در سال 1401 (500=n)
|
شاخصهای آماری و مقادیر قابل قبول [28] |
شاخصهای آماری |
χ2 |
df |
χ2/df |
NFI |
CFI |
GFI |
SRMR |
مقادیر به دست آمده |
02/142 |
44 |
22/3 |
97/0 |
97/0 |
93/0 |
043/0 |
مقادیر قابل قبول [32-33] |
|
|
5-1 |
90/0< |
90/0< |
90/0< |
05/0< |
بر اساس نتایج جدول 3، سبک سهلگیرانه (181/0-=β، 01/0>P)، سبک مستبدانه (152/0-=β، 01/0>P)، نقش معنادار و منفی و سبک اقتدارگرایانه (311/0=β، 01/0>P)، نقش معنادار و مثبت در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان داشتند. سبک دوسوگرا (162/0-=β، 01/0>P) نقش معنادار و منفی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان داشت و خود مهارگری (220/0=β، 01/0>P) نقش معنادار و مثبت در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان داشت. از بین 6 متغیر پیشبین، سبکهای مستبدانه، اقتدارگرایانه، سبک ایمن، سبک دوسوگرا و سبک اجتنابی با میانجیگری خود مهاگری با بهزیستی روانشناختی رابطه معنیداری داشتند (05/0>P). از بین 6 متغیر پیشبین فقط سبک سهلگیرانه رابطه معنیداری با متغیر خود مهارگری نداشت.
جدول 3- برآورد اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای پژوهش در جمعیت نوجوان 15 تا 18 سال ساکن شهرستان کاشان در سال 1401 (500=n)
اثرات کل |
اثرات غیرمستقیم |
اثرات مستقیم |
متغیرها |
T |
β |
T |
β |
T |
β |
**77/4- |
18/0- |
59/0- |
001/0- |
**75/4- |
18/0- |
بهزیستی روانشناختیßسبک سهلگیرانه |
**54/4- |
20/0- |
**42/3- |
04/0- |
**54/3- |
15/0- |
بهزیستی روانشناختی ßسبک مستبدانه |
**01/9 |
38/0 |
**16/4 |
07/0 |
**21/7 |
31/0 |
بهزیستی روانشناختی ßسبک اقتدارگرایانه |
*56/2- |
10/0 |
**56/2 |
03/0 |
94/1 |
07/0 |
بهزیستی روانشناختی ßسبک ایمن |
**81/4- |
19/0- |
**43/2- |
02/0- |
**29/4- |
16/0- |
بهزیستی روانشناختی ßسبک دوسوگرا |
89/1- |
07/0- |
**54/3- |
04/0- |
78/0- |
03/0- |
بهزیستی روانشناختی ßسبک اجتنابی |
**86/4 |
22/0 |
- |
- |
**86/4 |
22/0 |
بهزیستی روانشناختی ßخودمهارگری |
60/0- |
02/0- |
- |
- |
60/0- |
02/0- |
خودمهارگریßسبک سهلگیرانه |
**81/4- |
21/0- |
- |
- |
**81/4- |
21/0- |
خودمهارگریßسبک مستبدانه |
**06/8 |
32/0 |
- |
- |
**06/8 |
32/0 |
خودمهارگریßسبک اقتدارگرایانه |
**01/3 |
12/0 |
- |
- |
**01/3 |
12/0 |
خودمهارگری ßسبک ایمن |
**80/2- |
11/0- |
- |
- |
**80/2- |
11/0- |
خودمهارگری ßسبک دوسوگرا |
**16/5- |
19/0- |
|
|
**16/5- |
19/0- |
خودمهارگری ßسبک اجتنابی |
* 05/0>P، ** 01/0>P
در شکل 2، مدل ساختاری پژوهش در تبیین روابط بین سبکهای فرزندپروری، سبکهای دلبستگی، خود مهارگری و بهزیستی روانشناختی همراه با ضرایب مسیر که همان ضرایب بتا در معادله رگرسیون هستند، نشان داده شده است. با توجه به این ضرایب که هم در شکل و هم در جدول 3 آورده شده است، میتوان به این نتیجه رسید که از بین سبکهای دلبستگی، سبک دلبستگی دوسوگرا با ضریب 16/0- و از بین سبکهای فرزند پروری، سبک اقتدارگرایانه با ضریب 31/0 بیشترین نقش را بر بهزیستی روانشناختی نوجوانان داشتند. همچنین، خود مهارگری با ضریب 22/0 نقش مؤثری بر بهزیستی روانشناختی داشته است.