Volume 22, Issue 5 (8-2023)                   JRUMS 2023, 22(5): 494-479 | Back to browse issues page

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.289


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salehpoor A, yousefi Z, Golparvar M. Comparing the Effectiveness of Mindfulness Based on Stress Reduction and Acceptance and Commitment Therapy on Emotion Regulation Dimensions in Adults Who Stutter: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 22 (5) :494-479
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6985-en.html
Assistant Professor of Psychology, Clinical Psychology Group, Education & Psychology Department, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
Full-Text [PDF 578 kb]   (310 Downloads)     |   Abstract (HTML)  (508 Views)
Full-Text:   (642 Views)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، مرداد 1402، 494-479



مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر ابعاد تنظیم هیجان در بزرگسالان دارای لکنت: یک مطالعه نیمه­تجربی

علیرضا صالح‌پور[1]. زهرا یوسفی[2]، محسن گل­پرور[3]

دریافت مقاله: 30/02/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 16/03/1402      دریافت اصلاحیه از نویسنده: 27/03/1402    پذیرش مقاله: 12/02/1402



چکیده
زمینه و هدف: افراد دارای لکنت نگرش مثبت نسبت به خود و توانایی­های برقراری ارتباط را از دست داده و تمایل کمی به شرکت در ارتباطات اجتماعی نشان می­دهند. هدف مطالعه حاضر مقایسه اثر ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر ابعاد تنظیم هیجان در بزرگسالان دارای لکنت بود.
مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع نیمه­آزمایشی با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود که با طرح پیش‌آزمون، پس­آزمون و پی­گیری انجام شد. جامعه آماری شامل بزرگسالان 18 تا 40 سال دارای لکنت مراجعه­کننده به مراکز گفتاردرمانی و روانشناسی شهر اصفهان در سال 1401-1402 بود. حجم نمونه 45 نفر بود که به‌صورت هدفمند انتخاب و به­صورت تصادفی­ به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (در هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. گروه­های آزمایش درمان­های ذهن آگاهی و پذیرش و تعهد را طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش­نامه تنظیم هیجان Gross و John (2003) استفاده شد. داده­ها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه ­و تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج مطالعه حاکی از تأثیر روش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد بر ابعاد تنظیم هیجان بزرگسالان دارای لکنت بود (001/0>P) و میزان اثربخشی هر دو روش مشابه بود (05/0<P).
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج، متخصصین فعال در حوزه لکنت می­توانند در درمان این افراد استفاده از روش­های ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد را در کنار سایر درمان­ها مدنظر قرار دهند.
واژه­های کلیدی: لکنت، ذهن آگاهی، درمان پذیرش و تعهد، تنظیم هیجان
 

مقدمه
لکنت (Stuttering) یک اختلال گفتاری است که تقریباً 1 درصد از جمعیت عمومی جهان را تشکیل می­دهد و با برخی از رفتارهای انقطاع گفتاری شامل تکرار صداها و هجاها، کشیده­گویی و قفل مشخص می­شود [1]. بزرگسالان دارای لکنت به دلیل دریافت واکنش اطرافیان و تجربیات منفی، ترس از برقراری ارتباط نشان می­دهند [2]. آن­ها نگرش مثبتی نسبت به خود و توانایی­هایشان در برقراری ارتباط نداشته و از شرکت در ارتباطات گفتاری و اجتماعی اجتناب می­کنند [3]. تجربیات منفی باعث محدودیت­های قابل توجهی برای این افراد در انجام فعالیت­های روزانه شده و پیامدهای منفی در طول عمر همچون تأثیرات منفی بر اعتماد به نفس، سطح اضطراب، شرم، خجالت، روابط اجتماعی و عملکرد تحصیلی­شغلی را به­همراه دارد [4]. افراد دارای لکنت به دلیل آسیب­پذیری سیستم گفتارشان، در برابر محرک­های جدید واکنش­پذیرتر هستند و به این دلیل که در موقعیت­های مختلف امکان مواجهه با محرک­های جدید وجود دارد این افراد دچار اضطراب بیشتری شده که تنظیم هیجان آن­ها را دچار مشکل می­کند. مشکل در تنظیم هیجان یکی از پیامدهای لکنت است که تداوم آن می­تواند بسیاری از مشکلات روان­شناختی را به­همراه بیاورد [5]. در واقع افرادی که در تنظیم هیجان دچار مشکل هستند، اغلب از راهبردهای ناسازگاری برای تنظیم هیجانات منفی استفاده می­کنند. راهبردهای تنظیم هیجانی ناسازگار، پریشانی را در کوتاه مدت کاهش می‌دهند، اما در دراز مدت برانگیختگی خودمختار و بار شناختی را افزایش می‌دهند و به دنبال آن پیامدهای منفی مانند رفتارهای تکانشی، خشم و اضطراب بیش از حد را به همراه می­آورد. بنابراین، تنظیم هیجان برای سلامت روان افراد دارای لکنت ضروری است و بخشی از اهداف درمان است، چرا که ظرفیت تنظیم هیجانی موفق به افراد دارای لکنت این امکان را می­دهد تا در مواجهه با تجارب هیجانی شدید به­طور مؤثر عمل کند [7-6].
تاکنون درمان­های گوناگونی برای بزرگسالان دارای لکنت به­کار گرفته شده است. این درمان­ها شامل رویکردهای مختلف گفتاردرمانی [8] و هم­چنین درمان­هایی با اثرگذاری بر جنبه­های روان­شناختی این افراد هستند [12-9، 5]. یکی از این درمان­ها، ذهن ­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (Mindfulness based stress reduction; MBSR) است. ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس به­صورت یک برنامه گروهی ساختاریافته آموزش ذهن ‌آگاهی ارایه می­شود که توجه متمرکز بر لحظه حال و پردازش در تمام جنبه­های تجربه بلاواسطه همچون فعالیت­های شناختی، فیزیولوژیکی یا رفتاری را شامل می­شود. در واقع افراد توسط تمرین­های ذهن­ آگاهی به فعالیت­های روزانه خود آگاهی پیدا می­کنند و از طریق آگاهی لحظه به لحظه به افکار، احساسات و حالت­های جسمانی بر آن­ها کنترل پیدا می­کنند و به تنظیم هیجان رسیده و از ذهن متمرکز بر آینده و گذشته رها می­شوند [14-13، 9]. ذهن ­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس برای افراد دارای لکنت انجام شده و نتایج مثبتی به­همراه داشته است [17-15، 13]. هم­چنین، مطالعات مختلف اثرات مثبت ذهن ­آگاهی بر تنظیم هیجان را مورد تأیید قرار داده‌اند [19-18].
درمان دیگری که برای افراد دارای لکنت در سال­های اخیر مد نظر قرار گرفته است، درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and commitment therapy; ACT) است. تمرکز درمان پذیرش و تعهد تلاش برای ریشه­کن کردن افکار و احساسات منفی نیست. در واقع درمان پذیرش و تعهد به پذیرش رنج و متعهد شدن به زندگی مبتنی بر ارزش‌ می‌پردازد. شش فرآیند اصلی که به انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در مدل پذیرش و تعهد کمک می‌کنند عبارتند از: خود مشاهده­گر، گسلش، پذیرش، ذهن ‌آگاهی، ارزش‌ها و اقدام متعهدانه [20، 11]. درمان پذیرش و تعهد هر یک از این موارد را با هدف کلی افزایش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی هدف قرار می‌دهد [21]. این درمان نیز برای افراد دارای لکنت انجام شده و نتایج قابل قبولی به­همراه داشته است [24-22، 11]. در مطالعاتی که بر افراد با و بدون لکنت انجام شده، این درمان بر متغیر تنظیم هیجان نیز اثرات مثبتی داشته است [27-25].
از آن­جا که اختلال لکنت دارای ابعاد مختلف است و جنبههای متعدد زندگی فرد از کودکی تا بزرگسالی را تحت تأثیر قرار می­دهد و با توجه به لزوم بهبود وضعیت روانی و ارتباطی بزرگسالان دارای لکنت و توان­مندی آن­ها در تنظیم هیجاناتشان در موقعیت­های اجتماعی [5]، انتخاب روش مؤثرتر برای بهبود تنظیم هیجان در این افراد و جلوگیری از محدود شدن ارتباطات اجتماعی­شان بسیار اهمیت دارد. از آن­جا که تاکنون پژوهشی به مقایسه این دو روش در این جامعه آماری نپرداخته است، بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه اثر ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر ابعاد تنظیم هیجان در بین بزرگسالان دارای لکنت انجام شد.
مواد و روش‌ها
این مطالعه از نوع نیمه­آزمایشی با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود که با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و پی­گیری 45 روزه انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی بزرگسالان 18 تا 40 سال دارای لکنت مراجعه­کننده به مراکز گفتاردرمانی و روان­شناسی شهر اصفهان در سال 1401-1402 بود.
برای نمونه­گیری از فرمول زیر استفاده شد که بر اساس پژوهش  Sarabadaniو همکاران [28] و با توجه به مقادیر 52/4=σ (انحراف استاندارد نمره ارزیابی مجدد) و 11/3= d (اختلاف میانگین نمره ارزیابی مجدد در گروه کنترل و آزمایش)، 05/0=α و توان آماری 80 درصد، حجم نمونه برابر با 20 نفر برای هر گروه به­دست آمد. اما به علت نیاز روش‌های ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و پذیرش و تعهد به حضور فعال اعضاء و درمانگر و تعامل رهبر گروه با تک تک اعضاء از یک سو، هم­چنین از سوی دیگر به دلیل شیوع پایین اختلال لکنت در جمعیت عمومی، امکان انتخاب حجم نمونه بیش از 15 نفر وجود نداشت. از این رو حجم نمونه به 15 نفر برای هر گروه کاهش یافت. هم­چنین، لازم به ذکر است توان آماری در نتایج نشان از کفایت حجم نمونه داشت.

به این صورت پس از بررسی پرونده مشخصات و شرایط مراجعه­کنندگان از آن­ها دعوت به­عمل آمد و تعداد 45 نفر از افراد انتخاب و به­صورت تصادفی 30 نفر در دو گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. به این ترتیب که به هر عضو شماره­ای از 10 تا 55 تعلق گرفت و سپس همه شماره­ها روی تکه­های کاغذ نوشته شد و داخل ظرف قرار داده شد و تعیین شد که اولین عدد در قرعه اول به گروه آزمایش اول، دومین عدد به گروه آزمایش دوم و سومین عدد خارج شده به گروه کنترل اختصاص یابد. به این ترتیب تمامی افراد در گروه­های آزمایش و کنترل به شکل تصادفی گمارده شدند و جلسات گروه­های آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای ذهن اگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد برگزار شدند.
ملاک­های ورود عبارت بودند از: شرکت­کنندگان بزرگسالان 18 تا 40 سال باشند، ابتلاء به لکنت توسط آسیب شناس گفتار و زبان تأیید شود، علاقمند و راضی به شرکت در مطالعه باشد، به­طور هم­زمان به اختلالات روان­پزشکی همچون افسردگی، دو قطبی، اختلالات خواب (به جزء اضطراب اجتماعی) مبتلا نباشد و ملاک­های خروج عبارت بودند از: شرکت کردن در روان­درمانی گروهی دیگری به­طور هم­زمان، برهم زدن نظم آموزش گروهی، انجام ندادن تکالیف گروه، غیبت بیش از یک جلسه و عدم علاقه به ادامه همکاری. همچنین، اطلاعات دموگرافیک مربوط به سن و جنسیت نیز مورد توجه قرار گرفت.
پرسش­نامه تنظیم هیجان (Emotion regulation questionnaire): این پرسش­نامه توسط Gross و John به منظور اندازه­گیری راهبردهای تنظیم هیجان در سال 2003 تدوین شده است و از دو خرده مقیاس ارزیابی مجدد با 6 گویه و سرکوبی با 4 گویه تشکیل شده است. پاسخ­ها بر اساس مقیاس لیکرت 7 درجه­ای از کاملاً مخالفم (نمره 1)، مخالفم (نمره 2)، تاحدودی مخالفم (نمره 3)، خنثی (نمره 4)، تاحدودی موافقم (نمره 5)، موافقم (نمره 6) و کاملاً موافقم (نمره 7) می­باشد. سؤالات 2، 4، 6 و 9 مربوط به خرده مقیاس سرکوبی و سؤالات 1، 3، 5، 7، 8 و 10 مربوط به خرده مقیاس ارزیابی مجدد است. پس از جمع نمرات، یک نمره کل، یک نمره مربوط به خرده مقیاس ارزیابی مجدد و یک نمره مربوط به خرده مقیاس سرکوبی به­دست می­آید. پایین­ترین نمره 10 است که نشان از تنظیم هیجان پایین و بالاترین نمره 70 که نشان از تنظیم هیجان بالا دارد. از جمله گویه­های آن می­توان به این عبارت اشاره کرد "وقتی می­خواهم احساس منفی کم‌تری داشته باشم (مثل ناراحتی یا عصبانیت) آن­چه درباره‌اش فکر می­کنم را تغییر می­دهم" [29]. در پژوهش سازندگان، روایی همگرایی این پرسش­نامه با بررسی ارتباط آن با چهار سازه موفقیت تنظیم هیجانی ادراک شده، سبک مقابله­ای، مدیریت خلق و مورد اعتماد بودن بررسی شده است. هم­چنین، روایی واگرایی آن با ابعاد پنج عامل بزرگ شخصیت بررسی شده و مطلوب بوده است. ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی مجدد 79/0 و سرکوبی 73/0، و اعتبار بازآزمایی بعد از سه ماه برای کل مقیاس 69/0 به­دست آمده است [29، 16]. پایایی این مقیاس در مطالعه ­Bedayat و Askary برای ارزیابی مجدد 83/0 و سرکوبی 9/0 به­دست آمده است [7]. در مطالعه حاضر، آلفای کرونباخ برای نمره کل پرسش­نامه و خرده مقیاس­های سرکوبی و ارزیابی مجدد به ترتیب 87/0، 82/0، 85/0 به­دست آمد.
پس از این­که مطالعه حاضر توسط کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تصویب شد (با شناسه IR.IAU.KHUISF.REC.1401.289)، برای اجرای آموزش­های برای هر دو گروه آزمایش به مدت 8 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه، هماهنگی­های لازم با مرکز جامع توان­بخشی رها در اصفهان انجام شد. آموزش­ها در فضای مرکز و هفته­ای یک روز عصرها از ساعات 5 الی شش و نیم برای یک گروه، و 7 الی هشت و نیم برای گروه دیگر انجام شد. نویسنده اول اجرای جلسات را بر عهده داشت. قبل از شروع آموزش­ها اهداف پژوهش برای افراد توضیح داده شد و اطمینان داده شد که تمامی اطلاعات آن­ها محرمانه باقی خواهد ماند. گروه­ها قبل از شروع آموزش­ها، پس از اتمام آموزش­ها و 45 روز بعد از اتمام آموزش­ها در مرحله پی­گیری، توسط ابزار پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند و پرسش­نامه را به شکل خودگزارشی تکمیل نمودند.
لازم به ذکر است در این مطالعه از روش­های­ ذهن ­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس که برگرفته از Aghamohammadi و همکاران [14] و Boyle [9] بود و درمان پذیرش و تعهد که برگرفته ازHayes  و همکاران [21] و Beilby و همکاران [11] بود، استفاده شد که در جدول 1 و 2 خلاصه جلسات آن­ها قابل مشاهد است. گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی در این فاصله زمانی دریافت نکردند و پس از اتمام مطالعه و بررسی اولیه نتایج برای گروه کنترل نیز روش­ ذهن ­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس ارائه شد.
 

جدول1- خلاصه جلسات آموزش ذهن ­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس برای بزرگسالان دارای لکنت در شهر اصفهان در سال 1401
جلسه اول ایجاد اتحاد درمانی، ارزیابی پیش­آزمون، آشنایی اعضاء با یکدیگر، تعیین قوانین جلسات، بحث در مورد ارزیابی­های ابتدایی و انتهایی، تفکر در مورد لحظات قبل، حین و بعد از لکنت
جلسه دوم آشنایی با ذهن­آگاهی و اثراتش، بحث درباره استرس، افکار منفی و لکنت، اثرات آن­ها بر لکنت، معرفی ذهن­آگاهی و تأثیرات آن، تمرین خوردن کشمش ذهن­آگاهانه
جلسه سوم بهبود آگاهی از فعالیت­های روزمره، آگاهی نسبت به هر گونه احساس فیزیکی مرتبط با لکنت، مرور تمرین خوردن ذهن­اگاهانه، تمرین اسکن بدنی
جلسه چهارم آگاهی نسبت به هر گونه احساس فیزیکی مرتبط با لکنت، آموزش توجه به تنفس، مرور تجارب جلسه قبل، تمرین اسکن بدنی، مراقبه نشسته: تمرین تنفس سه دقیقه­ای
جلسه پنجم تغییر رابطه فرد با افکار، افزایش آگاهی از سیستم عضلانی، تمرین نوشتن قضاوت­های منفی در ارتباط با لکنت در طول هفته گذشته، انجام تمرینات مقدماتی هاتا یوگا
جلسه ششم برچسب زدن به افکار در طول روز در موقعیت­های مرتبط با لکنت، مراقبه نشسته در منزل، ادامه تمرینات یوگا، مراقبه نشسته: برچسب زدن به افکار، و توجه به هیجان­ها در بدن
جلسه هفتم آگاهی از احساسات مثبت و منفی مرتبط با لکنت، بررسی تمرین منزل جلسه قبل، مرور تجارب جلسه قبل و توجه به هیجان­های مرتبط با لکنت در بدن
جلسه هشتم مرور و جمع­بندی مطالب و خاتمه، ارزیابی پس­آزمون


جدول 2- خلاصه جلسات آموزش پذیرش و تعهد برای بزرگسالان دارای لکنت در شهر اصفهان در سال 1401
جلسه اول ایجاد اتحاد درمانی، آشنایی اعضاء با یک‌دیگر، تعیین قوانین جلسات، آشنایی با درمان پذیرش و تعهد و اهداف آن، بحث در مورد ارزیابی­های ابتدایی و انتهایی، انجام پیش آزمون
جلسه دوم افزایش آگاهی مراجع از کنترل هیجانی و هم­چنین پیامدهای تلاش­های کنترلی (اجتناب تجربی در ارتباط با لکنت)، تمرین یادداشت کردن افکار رجوعی مرتبط با لکنت، استعاره مهمان ناخوانده، تمرین فکر نکردن به جیپ زرد، استعاره ببر گرسنه
جلسه سوم بهبود گسلش نسبت به افکار خاص مرتبط با لکنت، تماس با لحظه حال، تنفس هدفمند، تمرین خوردن ذهن­آگاهانه کشمش، بررسی قدرت کلمات بر افکار و اعمال و آموزش زندان واژگان، تمرین برچسب زدن به افکار، استعاره راننده اتوبوس
جلسه چهارم تقویت خود مشاهده­گر، معرفی انواع خود و بحث در مورد آشکارسازی نقش خود را به عنوان یک فرد برقرارکننده ارتباط، استعاره شطرنج
جلسه پنجم آشکارسازی ارزش­های شخصی مرتبط با برقراری ارتباط، تمرین شرکت در خاکسپاری خود، استعاره درخت ارزش‌ها، تکمیل پرسش­نامه حوزه­های ارزشمند زندگی
جلسه ششم برانگیختن اقدام متعهدانه و شناسایی موانع احتمالی، بحث در مورد ارتباط ارزش­ها با اعمال، درک و شناخت عمل متعهدانه، بحث در مورد اقدامات مؤثر برای کنترل لکنت و متعهد ماندن به آن­ها، استعاره نهال
جلسه هفتم تمرکز بر فعالیت­های ارزش­محور و اهداف محرک در مسیر ارزش­ها، بررسی تمرین منزل جلسه قبل، بحث در مورد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و فعالیت­های متناسب با هر هدف
جلسه هشتم مرور، جمع­بندی مطالب و خاتمه، ارزیابی پس­آزمون
 
در طول اجرای پژوهش افراد دارای لکنت با رضایت و رغبت شرکت کردند و به آن­ها اطمینان داده شد در صورت تمایل، نتایج مطالعه به اطلاع آن­ها خواهد رسید. در تمام مراحل پژوهش بدون رضایت افراد، عکس­برداری و فیلم­برداری صورت نگرفت. هم­چنین، تمامی ابزارها به­صورت رایگان در اختیار اعضاء قرار گرفت و هیچ موردی از ریزش نمونه مشاهده نشد.
تجزیه­وتحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. روش آماری مورد استفاده برای تجزیه­ و تحلیل داده‌ها، آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر بود. به منظور بررسی پیش فرض نرمال بودن از آزمون Shapiro-Wilk، برای پیش فرض کرویت از آزمون Mauchly و برای بررسی همگنی واریانس­ها از آزمون Levene و برای مقایسه مراحل زمانی از آزمون تعقیبی Bonferroni استفاده شد. سطح معنا­داری آزمون­ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
در جدول 3، توزیع فراوانی گروه‏‏های پژوهش در متغیر سن ارائه شده است. چنان‏‏که در جدول 3 مشاهده می‏‏شود، بین توزیع فراوانی گروه­های سنی و جنسیت در گروه‏‏های پژوهش تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0<P).
 

جدول 3- توزیع فراوانی سن و جنسیت بزرگسالان 18 تا 40 سال دارای لکنت مراجعه­کننده به مراکز گفتاردرمانی و روان­شناسی شهر اصفهان در سال 1401-1402 برحسب گروه­های مورد
متغیرها طبقات گروه MBSR
(15=n)
(درصد) تعداد
گروه ACT
(15=n)
(درصد) تعداد
گروه کنترل
(15=n)
(درصد) تعداد
مقدار P*
سن (سال) 18-25 (40) 6 (4/33) 5 (40) 5 451/0
26-30 (40) 6 (6/46) 7 (40) 7
31-40 (20) 3 (20) 3 (20) 3
جنسیت مرد (7/86) 13 (80) 12 (3/93) 14 472/0
زن (3/13) 2 (20) 3 (7/6) 1
MBSR: ذهن ­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس، ACT: درمان پذیرش و تعهد، * آزمون مجذور کای، 05/0>P اختلاف معنی­دار
 
در ادامه در جدول 4، میانگین و انحراف استاندارد نمره ابعاد تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد و سرکوبی) در هر سه گروه را نشان می­دهد. چنان‌‌که در جدول 4 مشاهده می‌‌شود، در متغیرهای وابسته در گروه­های آزمایش نسبت به گروه کنترل تغییرات چشم­گیرتری در مرحله پس‌‌آزمون و پی­گیری مشاهده می­شود. به منظور بررسی معناداری این تغییرات از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر استفاده شد.
 
جدول4- میانگین و انحراف استاندارد نمره ابعاد تنظیم هیجان در بزرگسالان 18 تا 40 سال دارای لکنت مراجعه­کننده به مراکز گفتاردرمانی و روان­شناسی شهر اصفهان در سال 1401-1402 برحسب گروه­های مورد
متغیر زمان گروه MBSR
(15=n)
انحراف استاندارد ± میانگین
گروه ACT
(15=n)
انحراف استاندارد ± میانگین
گروه کنترل
(15=n)
انحراف استاندارد ± میانگین
نمره سرکوبی پیش­آزمون
پس­آزمون
پی­گیری
35/2 ± 78/18
78/2 ± 33/21
66/2 ± 67/19
69/2 ± 78/18
41/2 ± 87/20
45/1 ± 67/20
71/1 ± 67/19
45/1 ± 60/19
62/1 ± 73/19
نمره ارزیابی مجدد پیش­آزمون
پس­آزمون
پی­گیری
52/4 ± 00/25
29/3 ± 87/34
20/4 ± 67/32
76/4 ± 53/23
25/5 ± 27/32
02/4 ± 73/30
62/4 ± 47/24
03/4 ± 60/25
49/3 ± 73/26
MBSR: ذهن ­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس، ACT: درمان پذیرش و تعهد
 
برای مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد در نمره ابعاد تنظیم هیجان از تحلیل واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر استفاده شد. قبل از انجام آزمون، پیش­فرض­های اصلی آن بررسی و تأیید شدند. نرمال بودن توزیع داده­ها با استفاده از آزمون Shapiro-Wilk بررسی شد و مقادیر این آزمون برای نمره ابعاد تنظیم هیجان در هر سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری در سطح 05/0 غیرمعنادار بودند (05/0P>) و این موضوع بیانگر نرمال بودن توزیع داده­ها در هر سه مرحله و در هر سه گروه بود. به­منظور ارزیابی همسانی ماتریس کوواریانس خطا از آزمون Mauchly استفاده گردید. نتیجه این آزمون نشان داد که پیش­فرض کرویت در داده­ها برای هر دو مؤلفه نمره سرکوبی (536/0=P، 37/3=χ2) و نمره ارزیابی مجدد (064/0=P، 12/16=χ2) برقرار بود. آزمون Levene نیز نشان داد مفروضه همسانی واریانس گروه­ها برقرار است (05/0P>).
بر اساس جدول 5، آزمون با فرض کرویت در اثرات بین آزمودنی، اثر اصلی گروه در نمره مؤلفه ارزیابی مجدد معنی­دار به­دست آمده است (004/0=P). به عبارت دیگر، میانگین کلی نمره مؤلفه ارزیابی مجدد در گروه­های آزمایش (ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد) و کنترل تفاوت معنی­داری دارد (004/0=P). نتایج نشان داد که 4/23 درصد از تفاوت­های مشاهده شده در نمره مؤلفه ارزیابی مجدد، به اثر مداخله مربوط است. نتایج اثرات درون آزمودنی نیز نشان داده است که اثر اصلی زمان در نمره ابعاد تنظیم هیجان معنی­دار به­دست آمده است (001/0P<). به­عبارت دیگر، تفاوت بین میانگین نمره ابعاد سرکوبی و ارزیابی مجدد در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پی­گیری در کل نمونه پژوهش معنی­دار بوده است (001/0P<)، به طوری­که به ترتیب 7/22 درصد و 5/75 درصد تفاوت مشاهده شده در میانگین نمره ابعاد سرکوبی و ارزیابی مجدد در مراحل مختلف آزمون، ناشی از اثر مداخله می­باشد. هم­چنین، اثر تعاملی زمان و گروه در نمره ابعاد سرکوبی و ارزیابی مجدد معنی­دار به­دست آمده است (به ترتیب، 004/0=P و 001/0>P)، که نشان می‌دهد روند تغییرات میانگین نمرات ابعاد تنظیم هیجان در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پی‌گیری در سه گروه مورد مطالعه تفاوت معنی­داری دارند و به ترتیب 2/17 و 8/51 درصد از تفاوت مشاهده شده بین گروه­ها در مراحل مختلف آزمون، ناشی از اثر مداخله می­باشد (جدول 5).
 
جدول 5- نتایج آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر برای نمرات ابعاد تنظیم هیجان در بزرگسالان 18 تا 40 سال دارای لکنت مراجعه­کننده به مراکز گفتاردرمانی و روان­شناسی شهر اصفهان در سال 1401-1402
متغیر
منبع اثر
مجموع
مجذورات
درجه
آزادی
میانگین
مجذورات
مقدار F
مقدار
P
مجذور
سهمی اتا
توان
آزمون
نمره سرکوبی
درون‌‌گروهی
زمان
57/48
77/1
31/27
32/12
001/0>
227/0
991/0
تعامل (زمان×‏‏گروه)
48/34
55/3
69/9
37/4
004/0
172/0
895/0
خطا (زمان)
600/165
69/74
21/2
بین‌‌گروهی
گروه
200/5
2
60/2
00/239
788/0
011/0
080/0
خطا
53/456
42
87/10
نمره ارزیابی مجدد
درون­گروهی
زمان
90/1100
46/1
50/750
76/129
001/0>
755/0
1
تعامل (زمان×‏‏گروه)
78/382
93/2
47/130
56/22
001/0>
518/0
1
خطا (زمان)
311/356
60/61
78/5
بین گروهی
گروه
03/597
2
51/298
40/6
004/0
234/0
881/0
خطا
62/1958
42
63/46
05/0>P اثر معنی­دار

 
در جدول 6، با توجه به معنی­داری اثر عاملی گروه و  زمان، نتایج آزمون تعقیبی Bonferroni جهت مقایسه زوجی گروه­ها ارائه شده است. نتایج آزمون نشان داد، بین گروه­های آزمایشی با گروه کنترل در نمره مؤلفه ارزیابی مجدد تفاوت معنی­داری وجود دارد (05/0P<)، که حاکی از اثربخشی دو روش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد بر ارزیابی مجدد بود. اما تفاوت معنی­داری بین اثربخشی دو مداخله مذکور وجود نداشت (05/0P>) که می­توان گفت اثربخشی روش­های مداخله­ای مشابه بوده است (جدول 6).
 

جدول 6- نتایج آزمون تعقیبی Bonferroni برای مقایسه زوجی گروه­ها در نمرات ابعاد تنظیم هیجان در بزرگسالان 18 تا 40 سال دارای لکنت مراجعه­کننده به مراکز گفتاردرمانی و روان­شناسی شهر اصفهان در سال 1401-1402
متغیر
گروه مبنا
گروه مورد مقایسه
تفاوت میانگین‏‏ها
خطای استاندارد
ممقدار P
نمره سرکوبی
گروه ذهن آگاهی
گروه پذیرش و تعهد
13/0-
695/0
849/0
گروه ذهن آگاهی
گروه کنترل
33/0
695/0
634/0
گروه پذیرش و تعهد
گروه کنترل
47/0
695/0
506/0
نمره ارزیابی مجدد
گروه ذهن آگاهی
گروه پذیرش و تعهد
2
44/1
172/0
گروه ذهن آگاهی
گروه کنترل
11/5
44/1
001/0>
گروه پذیرش و تعهد
گروه کنترل
11/3
44/1
036/0

   آزمون تعقیبی Bonferroni، 05/0>P اختلاف معنی­دار
 
بحث
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثر ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر ابعاد تنظیم هیجان در بین بزرگسالان دارای لکنت بود. نتایج این تحقیق حاکی از اثربخشی دو روش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد بر ارزیابی مجدد بود.
افراد دارای لکنت به دلیل آسیب­پذیری سیستم گفتارشان، در برابر محرک­های جدید واکنش­پذیرتر هستند و به این دلیل که در موقعیت­های مختلف امکان مواجهه با محرک­های جدید وجود دارد این افراد دچار اضطراب بیشتری شده که تنظیم هیجان آن­ها را دچار مشکل می­کند و این افراد به میزان بیشتری نسبت به افراد بدون لکنت از راهبردهای سازش­نیافته تنظیم هیجان استفاده می­کنند. مشکل در تنظیم هیجان یکی از پیامدهای لکنت است که تداوم آن می­تواند بسیاری از مشکلات روان­شناختی را به­همراه بیاورد [30، 5]. در ادامه بزرگسالان دارای لکنت درگیر ترس از برقراری ارتباط می­شوند چرا که عمدتاً پیامدهای روانی، اجتماعی و عاطفی ناشی از رخداد لکنت را تجربه می­کنند که شامل واکنش­های عاطفی، رفتاری و شناختی منفی هم از افراد و هم از محیط است که در نهایت بر عملکرد اجتماعی و کیفیت زندگی آنان اثر می‌گذارد [13، 2]. این افراد از اجتناب به عنوان راهبردهای مقابله­ای یا رفتارهای ایمنی مورد استفاده برای تسکین پیامدهای هیجانی لکنت استفاده می­کنند که باعث محدود شدن مشارکت اجتماعی آن­ها می­شود [31]. بنابراین، افزایش ظرفیت تنظیم هیجانی موفق به فرد این امکان را می­دهد تا در موارد مواجهه با تجارب هیجانی شدید، به­طور مؤثر عمل کند [6].
مطالعات مختلفی که از ذهن ­آگاهی برای افراد دارای لکنت استفاده کرده­اند اثرات مثبت این روش بر واکنش­های این افراد را سودمند برآورد کرده­اند [17-15، 13]. هم­چنین، یافته­های مطالعات قبل نیز اثرگذاری ذهن ­آگاهی بر تنظیم هیجان را به تأیید رسانیده­اند که همسو با یافته­های این مطالعه است [19-18].
ذهن ­آگاهی اغلب به عنوان نظارت فراشناختی بر افکار، هیجانات، ادراکات و احساسات توصیف می­شود. این فرآیند نشان می‌دهد که اتخاذ رویکردی آگاهانه، نیاز به ارزیابی مجدد موقعیت‌ها را از بین می‌برد. تصور می­شود که افکار و هیجانات با گذشت زمان بالا و پایین می­روند و از آن­جایی که ذهن ­آگاهی مستلزم پذیرش تجربه فرد است، نیازی به برخورد فعال با آن­ها نیست [32]. آموزش ذهن ­آگاهی، توجه به احساسات جسمانی همراه با مکانیسم صحبت کردن را افزایش می­دهد که باعث تغییرات طولانی مدت در مدیریت موفق لکنت می‌شود. هم­چنین، از طریق آموزش این روش افراد یاد می‌گیرند تا افکار خودکار، عادت­ها یا الگوهای رفتاری را رها کنند و با رهایی از آن­ها انعطاف­پذیرتر شده و تغییر رفتار تسهیل می‌شود. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می­دهد ذهن ­آگاهی، اجتناب که راه­کاری برای تسکین پیامدهای هیجانی ناشی از لکنت در این افراد است را کاهش داده و افزایش حساسیت­زدایی و پذیرش خود را آسان می­کند [13]. در این مطالعه نیز افراد از آموزش­ها یاد گرفتند تا با استفاده از تکنیک­های ذهن ­آگاهی اضطراب خود را کاهش دهند و هیجانات خود را بهتر مدیریت کنند.
درمان پذیرش و تعهد نیز برای افراد دارای لکنت انجام شده و نتایج مثبتی به­همراه داشته است، در واقع یافته­ها در درمان افرادی که لکنت دارند تا به امروز مثبت بوده است
 [24-22، 11]. هم­چنین، مطالعات مختلفی مؤید اثرات مثبت درمان پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان هستند [27-25].

افراد دارای لکنت علاوه بر لکنت با مشکل عدم کنترل صحیح هیجانات و افکار مربوط به آن­ها و موقعیت­هایشان روبه­رو هستند. این افراد درگیر آمیختگی شناختی، مشغول بودن به گذشته و آینده، تمرکز بیشتر بر مشکلات، عدم تناسب فعالیت­ها با اهداف و ارزش­ها، هستند. درمان پذیرش و تعهد به دلیل ساز و کارش مانند پذیرش، افزایش آگاهی، حضور در لحظه، مشاهده بدون قضاوت و خودداری از اجتناب تجربه­ای می­تواند منجر به افزایش انعطاف­پذیری روان­شناختی شود که این می­تواند باعث بهبود تنظیم هیجان و در ادامه مقابله با اضطراب اجتماعی در این افراد شود [20، 16، 11]. در واقع درمان پذیرش و تعهد به­صورت گروهی موجب افزایش پذیرش لکنت و نیز افزایش سازگاری روان و انعطاف­پذیری در این افراد می­شود [27]. در مطالعه حاضر نیز بر فرآیندهای اصلی درمان پذیرش و تعهد تمرکز شد و تکنیک­های مورد استفاده آن­ها برای شرکت­کنندگان به آموزش گذاشته شد. در واقع افراد از آموزش­ها یاد گرفتند تا با استفاده از تکنیک­های آموخته شده، انعطاف­پذیری بیشتری را به­دست آورده و در نهایت هیجانات خود را تنظیم کنند.
در این مطالعه اثربخشی روش­های مداخله­ای مشابه بود و تفاوت معنی­داری بین اثربخشی دو مداخله مذکور وجود نداشت، اما در تبیین این­که چرا ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس در ارزیابی مجدد با تفاوت اندکی مؤثرتر از درمان پذیرش و تعهد بود، می­توان گفت با توجه به عملکرد ذهن آگاهی به عنوان نظارت فراشناختی بر افکار، هیجانات و ادراکات نیاز به ارزیابی مجدد موقعیت‌ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه باعث کاهش اجتناب و افزایش حساسیت­زدایی شده و افراد دارای لکنت را به این سمت سوق می­دهد تا از افکار و هیجانات مرتبط با بدتنظیمی هیجانی آگاه و آزاد شده و بر تنظیم و مدیریت صحیح هیجانات اهتمام ورزند [32، 13]. هم­چنین، آموزش­های ذهن آگاهی توجه به احساسات جسمانی همراه با مکانیسم صحبت کردن را افزایش می­دهد که باعث تغییرات طولانی مدت در مدیریت موفق لکنت میشود. بنابراین، این­طور برداشت می­شود که این افراد با افزایش توجه به احساسات جسمانی و یادگیری استفاده از شیوه­های کنترل علایم جسمانی در موقعیت­های اضطراب­زا بهتر می­توانند هیجانات را مدیریت و از اجتناب از موقعیت خاص جلوگیری کنند [13، 16]. می­توان گفت در درمان پذیرش و تعهد زمان اختصاص داده شده به تکنیک­ها به ابعاد و فرآیندهای مختلفی تقسیم می­شوند و به­طور کامل آن­طور که ذهن­آگاهی بر احساسات جسمانی و نظارت فراشناختی بر افکار، هیجانات و ادراکات متمرکز می­شود تمرکز ندارد، بنابراین می­توان تفاوت اندک در مؤثرتر بودن ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس را ناشی از این مورد دانست. 
این مطالعه همچون مطالعات دیگر محدودیت­هایی داشت که می­توان به برخی از آن­ها اشاره کرد. محدودیت­هایی مثل ناتوانی در کنترل برخی از متغیرهای غیرمرتبط و مخدوش­کننده همچون شدت لکنت افراد و هم­چنین محدودیت دیگر تعداد کم نمونه­ها بود. بنابراین، پیشنهاد می­شود که شدت لکنت و اثراتی که این روش­ها بر آن می­گذارند نیز مورد بررسی قرار گیرد و در مطالعه­های آتی پژوهش­هایی با تعداد شرکت‌کنندگان بیشتری انجام گیرد.
نتیجه‌گیری
با توجه به نتایج به­دست آمده، ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد هر دو موجب بهبود ابعاد تنظیم هیجان در افراد دارای لکنت شدند. از این رو متخصصین فعال در حوزه لکنت می­توانند در درمان این افراد استفاده از روش­های ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد را در کنار سایر درمان­ها مدنظر قرار دهند. لازم به ذکر است که با توجه به محدودیت­های این مطالعه می­بایست در تعمیم نتایج احتیاط کرد.
تشکر و قدردانی
این مطالعه برگرفته از پایان­نامه دکتری نویسنده اول است. پژوهش‌گران مطالعه حاضر بر خود لازم می­دانند از تمامی افراد یاری­رسان در این پژوهش از جمله افراد دارای لکنت برای شرکت در آموزش­ها و مسئولین و کارکنان مرکز جامع توان­بخشی رها برای ارائه خدمات تسهیل­کننده برگزاری آموزش­ها کمال قدردرانی را داشته باشند.
 

References
 
[1] Salehpgoor A, Latifi Z, Tohidast SA. Evaluating parents' reactions to children's stuttering using a Persian version of Reaction to Speech Disfluency Scale. Int J Pediatr Otorhinol_ aryngology 2020; 134: 110076.
[2] Shafiei Bijan, Ansari Pegah. Using of cognitive behavioral therapy in treatment of stuttering: a practical guide. Esfahan; Isfahan University of Medical Sciences & Health Services 2018; 13-25. [Farsi]
[3] Kasbi F, Mokhlesin M, Maddah M, Noruzi R, Monshizadeh L, Khani MM. Effects of stuttering on quality of life in adults who stutter. Midd East J Rehab Health Stud 2015; 2(1).
[4] Alqhazo M, Blomgren M, Roy N, Abu Awwad M. Discrimination and internalised feelings experienced by people who stutter in Jordan. IJSLP 2017; 19(5): 519-28.
[5] Zareie Faskhudi B, Karbalaee Mohammad Meigouni A, Rezabakhsh H, Ghelichi L. Comparison of the Effect of Unified Transdiagnostic Treatment from Emotional Disorders and Emotion Efficacy Therapy on Emotion Regulation among Adults with Stuttering. JAPR 2021; 12(2): 185-209. [Farsi]
[6] Inwood E, Ferrari M. Mechanisms of change in the relationship between selfcompassion, emotion regulation, and mental health: A systematic review. Applied Psychology: Health and WellBeing 2018; 10(2): 215-35.
[7] Bedayat E, Askary M. The Effectiveness of Behavioral Activation Group Therapy on Emotional Regulation and Suicidal Ideation Strategies in Female Students with Major Depressive Disorder. Rooyesh 2020; 9(1): 47-56. [Farsi]
[8] Brignell A, Krahe M, Downes M, Kefalianos E, Reilly S, Morgan AT. A systematic review of interventions for adults who stutter. Journal of fluency disorders 2020; 64: 105766.
[9] Boyle MP. Mindfulness training in stuttering therapy: A tutorial for speech-language pathologists. Journal of Fluency Disorders 2011; 36(2): 122-9.
[10] Scheurich JA, Beidel DC, Vanryckeghem M. Exposure therapy for social anxiety disorder in people who stutter: An exploratory multiple baseline design. Journal of Fluency Disorders 2019; 59: 21-32.
[11] Beilby JM, Byrnes ML, Yaruss JS. Acceptance and commitment therapy for adults who stutter: Psychosocial adjustment and speech fluency. Journal of Fluency Disorders 2012; 37(4): 289-99.
[12] Menzies R, O’Brian S, Lowe R, Packman A, Onslow M. International Phase II clinical trial of CBTPsych: A standalone Internet social anxiety treatment for adults who stutter. Journal of Fluency Disorders 2016; 48: 35-43.
[13] Emami Meybodi A, Banijamali SH, Yazdi Seyede M, Moazeni A, Shafiei M. Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) Training on Improvement of Cognitive, Emotional and Behavioral Reactions in Individuals with Stuttering. MEJDS 2015; 5(11): 109-18. [Farsi]
[14] Aghamohammadi F, Saed O, Ahmadi R, Kharaghani R. The effectiveness of adapted group mindfulness-based stress management program on perceived stress and emotion regulation in midwives: a randomized clinical trial. BMC Psychology 2022; 10(1): 123.
[15] Emge G, Pellowski MW. Incorporating a mindfulness meditation exercise into a stuttering treatment program. Communication Disorders Quarterly 2019; 40(2): 125-8.
[16] Garcia-Rubio C, Rodríguez-Carvajal R, Castillo-Gualda R, Moreno-Jiménez JE, Montero I. Long-term effectiveness of a mindfulness based intervention (MBI) program for stuttering: A case study. Clínica y Salud 2021; 32(2): 55-63.
[17] Harley J. The role of attention in therapy for children and adolescents who stutter: Cognitive behavioral therapy and mindfulness-based interventions. Am J Speech Lang Pathol 2018; 27(3S): 1139-51.
[18] Hedayatizafarghandi S, Emamipour S, Rafiepoor A. Evaluation of the effectiveness of mindfulness-based therapy on emotion regulation skills. MUMS 2021; 64(1). [Farsi]
[19] Jafarpour H, Akbari B, Shakernia I, Asadi Mojreh S. Comparison of the effectiveness of emotion regulation training and mindfulness training on the reduction rumination in the mothers of children with mild intellectual disability. JCMH 2021; 7(4): 76-94. [Farsi]
[20] Ataabadi S, Yousefi Z, Khayatan F. Development and Validation of Mothers’ Anxiety Scale of Children with Stuttering Disorder. MEJDS 2021; 11: 188. [Farsi]
[21] Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behav Res Ther 2006; 44(1): 1-25.
[22] Babaie Z, Saeidmanesh M. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Stress and Depression in Adolescents Aged 14 to 18 Years with Stuttering: A Randomized Controlled Clinical Trial. JRRS 2019; 15(5): 243-8. [Farsi]
[23] Naz H, Kausar R. Acceptance and Commitment Therapy Integrated with Stuttering Management: A Case Study. Bahria Journal of Professional Psychology 2020; 19(2): 133-53.
[24] Hashemi SS, Sharifi Daramadi P, Dastjerdi Kazemi M, Rezaei S. The efficacy of acceptance and commitment group therapy program on social anxiety and speech fluency in adolescents with stuttering. JPS 2022; 21(115): 1301-13. [Farsi]
[25] Erfani E, Rafiepoor A, Ahadi M, Serami G. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Emotion Regulation in Men with Bulimia Nervosa. Family and Health 2021; 11(1): 91-104. [Farsi]
[26] Sharifi T, Ghazanfari A. Comparing the Effectiveness of “Schema Therapy” and “Acceptance and Commitment Therapy” on Emotional Regulation of Patients with Obsessive-Compulsive Personality Disorder. J Health Promot Manag 2022; 11(6): 79-92. [Farsi]
[27] Ansari H. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in psychosocial flexibility, Emotion Regulation, and Psychological Adjustment in People with Stuttering. Indi's 2018; 3(26): 83-98. [Farsi]
[28] Sarabadani A, Hassanzadeh R, Emadian Sdeh. Comparison of the Effectiveness of
Cognitive Therapy Based on Mindfulness and Life Therapy on Mental Well-Being and Psychological Security in Women with Generalized Anxiety Disorder: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 21(12): 1249-66. [Farsi]

[29] Gross J, John O. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and wellbeing. J Pers Soc Psychol 2003; 85(2).
[30] Alipour F, Hasani J, Bodaghi E, Mohtashmirad F, Saeidpour S. Cognitive Emotion Regulation Strategies, Metacognition, and Early Maladaptive Schemas in Students with Stuttering and Normal Students. J Child Ment Health 2016; 3(2): 41-54. [Farsi]
[31] Sønsterud H, Halvorsen MS, Feragen KB, Kirmess M, Ward D. What works for whom? Multidimensional individualized stuttering therapy (MIST). J Comm Disord 2020; 88: 106052.
[32] Iani L, Lauriola M, Chiesa A, Cafaro V. Associations between mindfulness and emotion regulation: The key role of describing and nonreactivity. Mindfulness 2019; 10: 366-75.


Comparing the Effectiveness of Mindfulness Based on Stress Reduction and Acceptance and Commitment Therapy on Emotion Regulation Dimensions in Adults Who Stutter: A Quasi-Experimental Study

Alireza Salehpoor[4], Zahra Yousefi[5], Mohsen Golparvar[6]


Received: 20/05/23        Sent for Revision: 06/06/23         Received Revised Manuscript: 17/06/23     Accepted: 03/07/23

Background and Objectives: People with stuttering have lost their positive attitude towards themselves and their ability to communicate and show little desire to participate in social communication. The aim of the present study was to compare the effect of mindfulness-based stress reduction (MBSR) with acceptance and commitment therapy (ACT) on dimensions of emotion regulation in adults with stuttering.
Materials and Methods: This study was a quasi-experimental type with two experimental groups and one a control group, which was carried out with a pre-test, post-test, and follow-up design. The statistical population included all adults aged 18 to 40 with stuttering who referred to speech therapy and psychology centers in Isfahan city in 2022-2023. The sample size was 45 people who were purposefully selected and randomly divided into two experimental groups and one control group (15 people in each group). The experimental groups received ACT and MBSR treatments during 8 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive any intervention. Emotion Regulation Questionnaire (Gross and John, 2003) was used to collect data. Data were analyzed using two-way repeated measures ANOVA.
Results: The results of the study indicated the effect of MBSR and ACT on emotion regulation dimensions of stuttering adults (p<0.001), and the effectiveness of both methods was similar (p>0.05).
Conclusion: According to the results, active specialists in the field of stuttering can consider the use of MBSR and ACT in the treatment of these people, along with other treatments.
Key words: Stuttering, Mindfulness, Acceptance and commitment therapy, Emotional regulation

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Isfahan Islamic Azad University approved the study (IR.IAU.KHUISF.REC.1401.289).

How to cite this article: Salehpoor Alireza, Yousefi Zahra, Golparvar Mohsen. Comparing the Effectiveness of Mindfulness Based on Stress Reduction and Acceptance and Commitment Therapy on Emotion Regulation Dimensions in Adults Who Stutter: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (5): 479-94. [Farsi]
 
[1]- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
[2]- (نویسنده مسئول) استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
تلفن: 35004041-031 دورنگار: 35004041-031، پست الکترونیکی: z.yousefi@khuisf.ac.ir
[3]- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
[4]- PhD Student in Counseling, Dept. of Psychology, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
[5]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran , ORCID: 0000-0001-5856-3605
(Corresponding Author ) Tel: (031) 35004041, Fax: (031) 35004041, E-mail: z.yousefi@khuisf.ac.ir
[6]- Associate Prof. of Psychology, Dept. of Psychology, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
Type of Study: Research | Subject: Psychiatry
Received: 2023/05/20 | Accepted: 2023/07/3 | Published: 2023/08/19

References
1. Salehpgoor A, Latifi Z, Tohidast SA. Evaluating parents' reactions to children's stuttering using a Persian version of Reaction to Speech Disfluency Scale. Int J Pediatr Otorhinol_ aryngology 2020; 134: 110076.
2. Shafiei Bijan, Ansari Pegah. Using of cognitive behavioral therapy in treatment of stuttering: a practical guide. Esfahan; Isfahan University of Medical Sciences & Health Services 2018; 13-25. [Farsi]
3. Kasbi F, Mokhlesin M, Maddah M, Noruzi R, Monshizadeh L, Khani MM. Effects of stuttering on quality of life in adults who stutter. Midd East J Rehab Health Stud 2015; 2(1).
4. Alqhazo M, Blomgren M, Roy N, Abu Awwad M. Discrimination and internalised feelings experienced by people who stutter in Jordan. IJSLP 2017; 19(5): 519-28.
5. Zareie Faskhudi B, Karbalaee Mohammad Meigouni A, Rezabakhsh H, Ghelichi L. Comparison of the Effect of Unified Transdiagnostic Treatment from Emotional Disorders and Emotion Efficacy Therapy on Emotion Regulation among Adults with Stuttering. JAPR 2021; 12(2): 185-209. [Farsi]
6. Inwood E, Ferrari M. Mechanisms of change in the relationship between self‐compassion, emotion regulation, and mental health: A systematic review. Applied Psychology: Health and Well‐Being 2018; 10(2): 215-35.
7. Bedayat E, Askary M. The Effectiveness of Behavioral Activation Group Therapy on Emotional Regulation and Suicidal Ideation Strategies in Female Students with Major Depressive Disorder. Rooyesh 2020; 9(1): 47-56. [Farsi]
8. Brignell A, Krahe M, Downes M, Kefalianos E, Reilly S, Morgan AT. A systematic review of interventions for adults who stutter. Journal of fluency disorders 2020; 64: 105766.
9. Boyle MP. Mindfulness training in stuttering therapy: A tutorial for speech-language pathologists. Journal of Fluency Disorders 2011; 36(2): 122-9.
10. Scheurich JA, Beidel DC, Vanryckeghem M. Exposure therapy for social anxiety disorder in people who stutter: An exploratory multiple baseline design. Journal of Fluency Disorders 2019; 59: 21-32.
11. Beilby JM, Byrnes ML, Yaruss JS. Acceptance and commitment therapy for adults who stutter: Psychosocial adjustment and speech fluency. Journal of Fluency Disorders 2012; 37(4): 289-99.
12. Menzies R, O’Brian S, Lowe R, Packman A, Onslow M. International Phase II clinical trial of CBTPsych: A standalone Internet social anxiety treatment for adults who stutter. Journal of Fluency Disorders 2016; 48: 35-43.
13. Emami Meybodi A, Banijamali SH, Yazdi Seyede M, Moazeni A, Shafiei M. Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) Training on Improvement of Cognitive, Emotional and Behavioral Reactions in Individuals with Stuttering. MEJDS 2015; 5(11): 109-18. [Farsi]
14. Aghamohammadi F, Saed O, Ahmadi R, Kharaghani R. The effectiveness of adapted group mindfulness-based stress management program on perceived stress and emotion regulation in midwives: a randomized clinical trial. BMC Psychology 2022; 10(1): 123.
15. Emge G, Pellowski MW. Incorporating a mindfulness meditation exercise into a stuttering treatment program. Communication Disorders Quarterly 2019; 40(2): 125-8.
16. Garcia-Rubio C, Rodríguez-Carvajal R, Castillo-Gualda R, Moreno-Jiménez JE, Montero I. Long-term effectiveness of a mindfulness based intervention (MBI) program for stuttering: A case study. Clínica y Salud 2021; 32(2): 55-63.
17. Harley J. The role of attention in therapy for children and adolescents who stutter: Cognitive behavioral therapy and mindfulness-based interventions. Am J Speech Lang Pathol 2018; 27(3S): 1139-51.
18. Hedayatizafarghandi S, Emamipour S, Rafiepoor A. Evaluation of the effectiveness of mindfulness-based therapy on emotion regulation skills. MUMS 2021; 64(1). [Farsi]
19. Jafarpour H, Akbari B, Shakernia I, Asadi Mojreh S. Comparison of the effectiveness of emotion regulation training and mindfulness training on the reduction rumination in the mothers of children with mild intellectual disability. JCMH 2021; 7(4): 76-94. [Farsi]
20. Ataabadi S, Yousefi Z, Khayatan F. Development and Validation of Mothers’ Anxiety Scale of Children with Stuttering Disorder. MEJDS 2021; 11: 188. [Farsi]
21. Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behav Res Ther 2006; 44(1): 1-25.
22. Babaie Z, Saeidmanesh M. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Stress and Depression in Adolescents Aged 14 to 18 Years with Stuttering: A Randomized Controlled Clinical Trial. JRRS 2019; 15(5): 243-8. [Farsi]
23. Naz H, Kausar R. Acceptance and Commitment Therapy Integrated with Stuttering Management: A Case Study. Bahria Journal of Professional Psychology 2020; 19(2): 133-53.
24. Hashemi SS, Sharifi Daramadi P, Dastjerdi Kazemi M, Rezaei S. The efficacy of acceptance and commitment group therapy program on social anxiety and speech fluency in adolescents with stuttering. JPS 2022; 21(115): 1301-13. [Farsi]
25. Erfani E, Rafiepoor A, Ahadi M, Serami G. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Emotion Regulation in Men with Bulimia Nervosa. Family and Health 2021; 11(1): 91-104. [Farsi]
26. Sharifi T, Ghazanfari A. Comparing the Effectiveness of “Schema Therapy” and “Acceptance and Commitment Therapy” on Emotional Regulation of Patients with Obsessive-Compulsive Personality Disorder. J Health Promot Manag 2022; 11(6): 79-92. [Farsi]
27. Ansari H. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in psychosocial flexibility, Emotion Regulation, and Psychological Adjustment in People with Stuttering. Indi's 2018; 3(26): 83-98. [Farsi]
28. Sarabadani A, Hassanzadeh R, Emadian Sdeh. Comparison of the Effectiveness of
29. Cognitive Therapy Based on Mindfulness and Life Therapy on Mental Well-Being and Psychological Security in Women with Generalized Anxiety Disorder: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 21(12): 1249-66. [Farsi]
30. Gross J, John O. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and wellbeing. J Pers Soc Psychol 2003; 85(2).
31. Alipour F, Hasani J, Bodaghi E, Mohtashmirad F, Saeidpour S. Cognitive Emotion Regulation Strategies, Metacognition, and Early Maladaptive Schemas in Students with Stuttering and Normal Students. J Child Ment Health 2016; 3(2): 41-54. [Farsi]
32. Sønsterud H, Halvorsen MS, Feragen KB, Kirmess M, Ward D. What works for whom? Multidimensional individualized stuttering therapy (MIST). J Comm Disord 2020; 88: 106052.
33. Iani L, Lauriola M, Chiesa A, Cafaro V. Associations between mindfulness and emotion regulation: The key role of describing and nonreactivity. Mindfulness 2019; 10: 366-75. ‌

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb