جلد 22، شماره 6 - ( 7-1402 )                   جلد 22 شماره 6 صفحات 648-637 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadpour M, Rezaeian M. Mind Mapping and Its Applications: A Continuing Education Article. JRUMS 2023; 22 (6) :637-648
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7049-fa.html
اسدپور‬‎ محمد، رضائیان محسن. نقشه ذهنی و کاربردهای آن: یک مقاله آموزش مداوم. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (6) :637-648

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7049-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 320 kb]   (286 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (437 مشاهده)
متن کامل:   (595 مشاهده)
آموزش مداوم
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، شهریور 1402، 648-637



نقشه ذهنی و کاربردهای آن: یک مقاله آموزش مداوم

محمد اسدپور[1]، محسن رضائیان[2]

دریافت مقاله: 14/04/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 21/05/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 22/06/1402 پذیرش مقاله: 26/06/1402



چکیده
با توجه به عصر بمباران اطلاعاتی و انبوه اطلاعات وارده به مغز، ممکن است در پردازش اطلاعات و سازماندهی آن مشکلاتی ایجاد شده، منجر به کاهش تمرکز، فراموشی و از بین رفتن آن شود. قدرت تصمیم­گیری و حل مسئله هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. لذا در این ارتباط که چگونه اطلاعات را بهتر به­خاطر سپرده و بهتر یاد بگیریم، نرم­افزاری تحت عنوان نقشه ذهنی طراحی و ابداع شده است. تکنیک نقشه ذهنی یکی از راهبردهای آموزشی نوین می­باشد و میتواند مهارت­های تفکر و حل مسئله را افزایش داده و با استفاده از تصاویر، رنگ­ها، ارتباطات و نمایش ساختارمند، ذهن را وادار به خلاقیت و تفکر ­کند. هنگام ترسیم‌ نقشه ذهنی هر دو نیم‌کره مغز به کار گرفته می­شود. این کار، نه‌تنها حواس‌پرتی را کاهش داده، بلکه خلاقیت را بیشتر نموده و باعث یادگیری عمیق‌تر می‌شود. هم­چنین، هنگام ترسیم‌ نقشه ذهنی از حافظه تصویری کمک گرفته شده، در یادگیری و به‌یادسپاری عملکرد فوق‌العاده‌ای ایجاد می­شود و یادگیری فعال رخ می­دهد. از همین رو مقاله حاضر با هدف اطلاع‌رسانی به آموزش­دهندگان، دانشجویان و دانش­آموزان در خصوص نقشه دهنی، مزایا و کاربردها و نحوه ترسیم آن به روش دستی و با استفاده از نرم­افزار iMindMap به رشته تحریر در آمده است.
واژه‌های کلیدی: نقشه دهنی، خلاصه­ برداری، تدریس، آموزش ­دهندگان، iMindMap




 

مقدمه
تحول در نظام‌های آموزش عالی موضوعی غیرقابل اجتناب در سراسر دنیا می­باشد. عوامل پیش‌برنده تحول و تغییرات از نظر ماهیت، جهانی و مشابه بوده اما اثرات آن­ها از کشوری به کشور دیگر و از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر یکسان نیست [1]. آموزش فرآیندی پیچیده است که هرگونه ساده­انگاری در مورد آن می­تواند منجر به هدررفتن نیروها و امکانات شود [2]. هدف اصلی در سیستم آموزشی توسعه مهارت­های فراگیران برای دست­یابی به اطلاعات به جای انتقال اطلاعات موجود است [3]. توسعه و پیشرفت روزافزون تکنولوژی، موجب دگرگونی بستر آموزش و رفع محدودیت­های جغرافیایی، زمانی و هم­چنین افزایش دسترسی به محیط یادگیری شده است. با توسعه راهبردها و تکنولوژی­های متنوع یادگیری الکترونیکی، امروزه اصطلاح دیگری به نام یادگیری تکنولوژی-محور وارد حوزه آموزش شده است. یادگیری تکنولوژی محور به هرگونه تکنولوژی اطلاق می­شود که تجربه یادگیری را ارتقاء می­دهد. در این شیوه از انواع روش­ها و تکنولوژی­ها به منظور تقویت یادگیری استفاده می­شود [4].
امروزه، مقدار اطلاعاتی که انتظار می­رود دانشجویان پزشکی بر آن تسلط پیدا کنند، بسیار زیاد است. با این­حال، راهبردهای یادگیری محدودی در دسترس این دانشجویان برای تسلط بر حجم اطلاعات مورد نیاز برای موفقیت در دانشکده پزشکی وجود دارد [5].
آموزش پزشکی در چند دهه گذشته راه درازی را پیموده است و از رویکرد معلم محوری که زمانی تخته سیاه محور بود تا استفاده از کلیک‌کننده‌ها و فن‌آوری‌های مدرن همگام با عصر دیجیتال تکامل یافته است. روش‌های سنتی یادگیری مانند سخنرانی که شامل فرآیند یک‌طرفه انتقال دانش از معلم به دانش‌آموز است، باعث می‌شود آن­ها از توانایی‌های خلاق  عقب بیفتند. دانشکده‌های پزشکی باید راهبردهای تدریس خود را تغییر دهند، تا علاقه دانشجویان را حفظ کنند و آن‌ها را برای خودآموزی و تفکر انتقادی در آینده توانمند سازند [6].
پیشرفت‌های تکنولوژی نیاز به استفاده از راهبردهای جدید و فعال را در آموزش پزشکی نشان می‌دهد. آموزش پزشکی بایستی پویا بوده و به دانشجویان کمک شود تا موقعیت بالینی واقعی را به اندازه کافی درک کنند [4]. زمانی دانشجویان مفاهیم جدید را فرامی گیرند که احساس نیاز کرده و در فرآیند یادگیری مشارکت فعال داشته و هم­چنین بتوانند بین مفاهیم جدید و قبل از آن ارتباط برقرار کنند [8-7]. بنابراین، در آموزش پزشکی نیز تکنیک‌های جدیدتر که با زمان‌های رو به رشد مطابقت دارند، ضروری هستند [3].
با توجه به عصر بمباران اطلاعاتی، و انبوه اطلاعات وارده به مغز، لازم است آن اطلاعات مورد پردازش قرار گیرند. از این رو، وقتی مغز با انبوهی از اطلاعات مواجه می‌شود، ممکن است در پردازش اطلاعات و سازماندهی آن دچار مشکل شود سپس، تمرکز کاهش پیدا خواهد کرد و ممکن است بعد از مدتی فراموش شده و از بین برود و قدرت تصمیم­گیری و حل مسئله را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد. لذا در این ارتباط که چگونه اطلاعات را بهتر به­خاطر سپرده و بهتر یاد بگیریم نرم افزاری تحت عنوان نقشه ذهنی طراحی و ابداع شده است [10-9].
نقشه ذهنی (MindMap) یک ابزار مدیریت دانش است که با استفاده از آن می­توان دانش را سازماندهی، ارزیابی، ترجمه و به دیگران انتقال داد [11]. تکنیک نقشه ذهنی یکی از راهبردهای آموزشی نوین می­باشد که نقش مهمی در ارتقاء فرآیندهای آموزشی دارد و می­تواند مهارت­های تفکر و حل مسئله را افزایش دهد. نقشه ذهنی با استفاده از تصاویر، رنگ­ها، ارتباطات، نمایش ساختارمند و کلی مفاهیم، ذهن را تحریک به خلاقیت و تفکر می‌کند [7].
علاوه بر این، ارائه بصری مفاهیم می‌تواند به یادگیرندگان کمک کند تا روابط بین ایده‌های پیچیده را توصیف، نکات مهم را در برخی موارد، مثلاً در یک معاینه یا یک ارائه، به یاد بیاورند، به سرعت اطلاعات را مرور کنند، زمان مورد نیاز برای یادگیری یا به خاطر سپردن را کاهش و ایده­ها را با نمودارها و نقشه­های مرتبط پردازش یا تکمیل کرده، هم­چنین دانش پیچیده را درک نموده، در تفکر انتقادی، تفکر مرتبه بالاتر و یادگیری تعاملی شرکت نمایند، همچنین، حل مسئله، تفکر خلاق و تمرکز بر روی یک موضوع را ارتقاء دهند [14-12]. نقشه ذهنی، در کتاب­ها و منابع موجود به شکل یک درخت استفاده شده است. به‌این معنا که با الهام گرفتن از نمودارهای درختی، ایده‌ اصلی را به‌عنوان تنه‌ درخت در نظر می‌گیریم و مطالب اصلی را به‌عنوان شاخه‌های اصلی و مطالب فرعی را به‌عنوان شاخه‌های فرعی و کوچک‌تر می‌آوریم. البته تمامی این کار قواعد و اصولی دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد [15، 9].
نقشه ذهنی می­تواند با به تصویر کشیدن کلمات کلیدی به شیوه­های بصری جالب به فراگیران کمک کرده تا آن­ها را به­خاطر سپرده و بهتر نکات آموزشی را درک نمایند [9].
طبق مطالعات قبلی از جمله مطالعه Budd "نقشه ذهنی طرح کلی است که در آن دسته­بندی­های اصلی از یک تصویر مرکزی و شاخه­های کوچک­تر از شاخه­های بزرگ­تر منشعب می‌شوند [16]. Hanewald اظهار می‌کند که ماهیت باز نقشه‌های ذهنی به فراگیران کنترل بیشتری در حین توسعه مهارت‌های یادگیری مادام‌العمر داده است [17]. Kisicek و همکاران اظهار می­کنند که طراحی محتوای آموزشی در محیط الکترونیکی و برای محیط الکترونیکی با کمک فناوری اطلاعات فرصتی عالی برای مشارکت‌ دادن فراگیران در فرآیند یادگیری خلاق فراهم می آورد [18]. به گفته Kotcherlakota و همکاران، "نقشه‌های ذهنی به فراگیران کمک می­کند تا تفکر خود را روشن کنند و پایه و اساس تخصص عمیق مربوط به تمرکز پژوهش، بررسی ادبیات، و چارچوب مفهومی خود را ایجاد کنند [19]. Jebraeily و همکاران اظهار کردند که دانشجویان معتقد بودند که نرم‌افزار نقشه ذهنی باعث درک بهتر مسئله، خلاقیت، افزایش مهارت حل مسئله و تمرکز در یادگیری می‌شود. و با توجه به نیاز حیاتی دانشجویان علوم پزشکی به یادگیری مهارت حل مسئله برای تصمیم‌گیری مناسب و حل مشکلات پیچیده، و مفید بودن استفاده از قابلیت‌های موجود در تکنیک نقشه ذهنی در آموزش پزشکی پیشنهاد کردند جهت توسعه استفاده از تکنیک نقشه ذهنی و نرم‌افزارهای آن، آموزش‌های لازم ارائه گردد تا موجب ارتقاء مهارت‌های حل مسئله و تفکر خلاق در دانشجویان شود [7]. همچنین نقشه­های ذهنی ابزار بالقوه مفیدی برای کمک به پزشکان در ارزیابی نیازهای سلامتی بیماران هستند [20].
نقشه ذهنی ابزاری بسیار کاربردی و باور نکردنی برای تفکر و رسیدن به یادگیری عمیق بوده و نموداری درختی برای بیان کردن کلمات، ایده‌ها و فعالیت‌ها می­باشد. نقشه ذهنی یک تکنیک بصری و گرافیکی برای تولید، سازماندهی و تنظیم افکار، مفاهیم و ایده‌ها، اطلاعات، یادداشت‌ها، حل مسئله، فرآیند تصمیم­گیری و کمک در تحلیل، درک، ترکیب، به‌یادآوری و تولید ایده‌های جدید است که در آن ضمن آرایش فضایی شاخه‌ها، از رنگ‌ها، نشانه‌ها، عکس‌ها و خلاقیت استفاده می‌شود تا یک نقشه تصویری زیبا از مفهومی که در ذهن‌مان است را خلق کند [21، 9]. نقشه ذهنی راهکاری بصری برای ساختاربخشیدن به اطلاعات و ایده‌ها است [14]. نقشه ذهنی با پیوند کلمات و تصاویر و انعکاس عملکرد مغز انسان در هر دو بخش منطق و خلاقیت، یک ابزار ایده­آل برای قرن بیست و یکم است [21]. با توجه به اهمیت نقشه ذهنی در آموزش و یادگیری، در ابتدا تاریخچه و سپس سازوکار نقشه ذهنی برای یادگیری بیان می­شود و در ادامه مزایا و کاربردها، اجزا، طرز ترسیم و مراحل طراحی نقشه ذهنی و نکات مهم در ایجاد آن، بازه‌های زمانی مرور نقشه ذهنی به رشته تحریر در خواهد آمد. در پایان نیز به ترسیم نقشه ذهنی با کمک نرم­افزار پرداخته می­شود.
تاریخچه نقشه ذهنی
مثل هر چیز دیگری که برای ما کاملاً نو، متفاوت و همراه با نوآوری می­باشد، نقشه ذهنی یک­باره از عالم غیب ظاهر نشده یا مثل یک سفینه فضایی بر روی زمین فرود نیامده است، بلکه فرآیندی طبیعی از تکامل تفکر انسان است. فرآیند طبیعی بروز و ظهور نقشه­های ذهنی به زمانی بر می­گردد که انسان­ها برای اولین بار از تصویر برای به اشتراک گذاشتن افکار درونی­شان استفاده کردند. ریشه­های تاریخی آن را می­توان تا اولین نقاشی­های دوران غارنشینی در حدود 40000 سال پیش ردیابی نمود. هنر و نگارش، ایده­های درونی را قابل مشاهده می­کند. نگرشی که نسبت به این دو عملکرد هست و همین طور تعادل بین آن­ها، از عصر حجر تا قرن بیست و یکم روی بیان افکار اثر گذاشته است [21].
Leonardo da Vinci، هنرمند و مخترع دوره رنسانس، جایگاه مهمی در تاریخ نقشه­برداری ذهنی دارد. طرح­های به‌ جای­مانده از ایشان، واژه­ها و نمادها، تصاویر ترکیبی، ارتباط و تحلیل، حاکی از خلاقیت قابل تحسین او بوده، که به نوعی آمیزه­ای از تمامی مهارت­های ذهنی وی می­باشد. در آثار da Vinci می توان طرح­هایی مشابه با نقشه ذهنی پیدا کنید [21]. Charles Darwin یکی از مهم­ترین طرح­های متناسب با نقشه­های ذهنی را با نام درخت زندگی رسم کرد. از نظر آلبرت اینشتین تصور مهم­تر از دانش است و اظهار می­کند دانش محدود است اما تصور دنیا را در بر می گیرد. تفکر اینشتین به صورت نمادین و ساختار­یافته بود و شکل کلامی و خطی نداشت، به همین دلیل وی پدر نقشه­برداری ذهنی در قرن بیستم است [21]. Tony Buzan  در دهه 1970-1960 به کتابخانه دانشگاه مراجعه می­کند و می­بیند که کتاب­های زیادی در مورد مغز نوشته شده است ولی در مورد چگونگی عملکرد مغز و چگونگی کارکرد آن مطالب و تحقیقاتی وجود ندارد لذا شروع به تحقیق در این زمینه نموده و به نتایج خیلی جالب توجهی دست پیدا می­کند [9]. Tony Buzan با کتاب­های خود تکنیک نقشه­برداری ذهنی را به جهان معرفی کرد و سیستمی را توسعه داد که راه را برای بسیاری از مردم هموار می کرد. این تکنیک در اواخر دهه 1960 توسعه یافت و از آن زمان در بسیاری از مناطق مختلف استفاده شده است [3].
سازوکار نقشه ذهنی برای یادگیری
در مطالعه‌، به‌صورت معمول، فقط یکی از نیم‌کره‌های مغز و یکی از شکل‌های حافظه درگیر می‌شود، اما هنگام ترسیم‌کردن نقشه ذهنی هر دو نیم‌کره مغز به کار گرفته می‌شود. این کار، نه‌تنها حواس‌پرتی را کاهش داده، بلکه خلاقیت را بیشتر نموده و یادگیری عمیق‌تر را به همراه دارد. هم­چنین هنگام ترسیم‌ نقشه ذهنی از حافظه تصویری کمک گرفته شده، در یادگیری و به‌یادسپاری عملکرد فوق‌العاده‌ای ایجاد می­شود و یادگیری فعال رخ می­دهد. این اتفاقی است که در مطالعه‌ صرف صورت نمی­گیرد [22، 15].
مغز برای درک و پردازش واقعیت­ها از دو شیوه استفاده می­کند، بدین ترتیب که طرف چپ مغز مربوط به ساحت کلامی و تحلیلی، فهرست واژگان و حروف، زنجیره اعداد، منطق، تحیل ها، علم، استدلال و محاسبات ریاضی می­باشد و تصور، ریتم، آهنگ، موسیقی، شناخت رنگ، آگاهی فضایی و کل نگر، درک سه­بعدی، حجم، ریسک پذیری، تصاویر، اشکال و خیالبافی ها، تصورات و این قبیل کارهای احساسی و به نوعی خلاقیت‌ها و هنرمندی‌ها در حوزه فعالیت‌های نیمکره راست مغز تعریف شده است [21، 9]. شیوه کار نقشه ذهنی مانند عملکرد سطح قشری مغز می باشد که کل مغز را فعال نموده و هردو بخش منطقی نیم کره چپ و بخش خلاقیت نیمکره راست را درگیر می­نماید [21].
برای تبیین موضوع مثالی در این زمینه ذکر می­شود. تفاوت سخنرانان و مدرسینی که از پاورپوینت استفاده می­کنند با سخنرانانی که فقط حرف می­زنند، در یادگیری دانشجویان و مخاطبین چقدر است؟ قطعاً کسانی که از پاورپوینت و تصاویر استفاده می­کنند گیرایی مطلب را برای مخاطبین خود بالاتر می­برند. حالا کسانی که در سخنرانی اشان از مثال، داستان و احساس‌های خوب و خلاقانه بهره می­برند و استفاده می‌کنند قطعاً جذابیت بیشتری خواهد داشت و درک و گیرایی بالاتری از مطالب آن­ها خواهیم داشت. دلیل این کار چیست؟ دلیل آن نظریه تونی بوزان است که اظهار می­کند یادگیری و گیرایی مطلب و اثرگذاری مطلب وقتی که تلفیقی از فعالیت­های نیمکره چپ و راست مغز باشد، پنج برابر افزایش پیدا می­کند. یعنی اگر از نیمکره چپ و راست مغز هم­زمان استفاده شود، قاعدتا باید 1+1 بشود 2، اما خاصیت این قضیه این است که 1+1 یعنی نیمکره چپ + نیمکره راست، گیرایی مطلب را برای مخاطبین پنج برابر افزایش می­دهد. با توجه به توضیحات مذکور، استفاده از خطوط منحنی، استفاده از رنگ، نقش و تصاویر، به نیمکره راست مربوط می­شود و محتوا و مفاهیم، اعداد، حتی مفاهیم خیلی سخت علوم انسانی و ریاضی، که در کنار طرح و نقش و رنگ قرار می­گیرند، گیرایی مطالب را برای مغز بالاتر می‌برند و خیلی راحت­تر و بهتر می‌توانیم با این مفاهیم ارتباط برقرار کنیم در عین حال بازیادآوری کردن و بازنمایی شدن برای ذهن و استفاده و بازیابی کردن اطلاعات راحت­تر خواهد شد [9].
مزایا و کاربردهای ترسیم نقشه ذهنی
نقشه ذهنی روشی کاملاً علمی و کاربردی است که از طریق آن میزان یادگیری و اثرپذیری مغز انسان چند برابر می­شود [22]. استفاده از این ابزار و تکنیک دارای مزایا و کاربردهای زیادی از جمله ملموس‌کردن اطلاعات، حفظ ‌کردن آسان اطلاعات، مرور بسیار ساده اطلاعات، تقویت توانایی به‌یادآوری و کاهش احتمال فراموشی نکات ریز و مهم، توانایی خلاصه ‌نویسی به‌همراه افزایش یادگیری عمیق، طبقه‌بندی، ساختاردهی و نظم‌دادن به اطلاعات و حذف اطلاعات غیرضروری، مشخص‌کردن اهداف مختلف و هدف‌ گذاری، افزایش توانایی برنامه‌ریزی، رهبری، تفکر، تمرکز، ارتباط، آموزش و یادگیری کارآمد مطلب، بارش افکار، یافتن ایده‌های مختلف، پروراندن و شفاف­تر کردن آن‌ها، مدیریت زمان و صرفه‌جویی در وقت، کمک به انتقال بهتر مطالب و مفاهیم، ترسیم اشکال و تصاویر برای ماندگاری مطالب، همیشه در دسترس بودن و جلب توجه مغز و چشم به خود، کمک به آموزش بهتر، جمع­آوری داده­ها و یادداشت­ برداری سریعتر، نداشتن زمان خاصی برای اجرا، جامع­نگری، انجام­دادن روان کارها بر اساس اولویت بندی، تصمیم­گیری بهتر، افزایش اثربخشی و کارآیی، رهایی از سردرگمی و منسجم شدن افکار، راحتی ترسیم توسط خود فرد، تنظیم صورت‌جلسه‌ها و متن‌های سخنرانی، کمک به تدریس و ارائه درس، نویسندگی، نوشتن کتاب، مقاله و داستان، مدیریت پروژه پیشرفته، قابلیت بازبینی و ویرایش آن می­باشد. در زندگی فردی، برنامه­ریزی و تعیین هدف­ها و مقاصد از جمله برنامه‌ریزی هفتگی، ماهیانه، و برنامه­ریزی مالی هم می­توان از نقشه ذهنی استفاده کرد [9، 13، 15، 23].
ویژگی­های یک نقشه ذهنی خوب
یک نقشه ذهنی خوب از سه ویژگی اصلی برخوردار می‌باشد و شامل:
1- تصویر مرکزی: موضوع اصلی مورد بررسی می­باشد.
2- شاخه­های برون رونده ضخیم از تصویر مرکزی: نشان­دهنده موارد کلیدی در اتباط با موضوع اصلی بوده و هر کدام با رنگی متفاوت نشان داده می­شود. شاخه­های بعدی به نوبت از این شاخه­های اصلی جوانه زده و نقش شاخه­های سطح دوم و سوم را ایفاء می­کنند.
3- هر تصویر یا واژه کلیدی روی یک شاخه قرار می­گیرد [21].
نحوه ترسیم نقشه ذهنی
قواعد ترسیم نقشه ذهنی خیلی کلی است، لذا طرز ترسیم آن راحت است. در واقع نقشه‌ ذهنی کلیدی اختصاصی است که هر فرد برای خودش ایجاد می‌کند و حاصل کار هر فرد در این زمینه فقط به کار خودش خواهد آمد، پس می‌توان با فراغ‌ بال آن را رسم کرد و نیاز به محدودیت خاصی نیست. این تکنیک دارای ساختار سلسله‌ مراتبی بوده، باید پیش از هر چیز مطالب به ایده مرکزی، مطالب اصلی و مطالب فرعی طبقه‌بندی شوند. برای ترسیم‌کردن آن لازم است ابتدا با اجزاء آن آشنا شد [15].
اجزاء نقشه ذهنی 
شاخه‌ها: اگر تصویر درخت را در نظر بگیرید، از تنه، شاخه‌های اصلی و شاخه‌های فرعی تشکیل شده است. نمودار ترسیمی شما هم باید به‌همین شکل باشد. ایده‌ اصلی همان تنه است، شاخه‌های اصلی همان مفاهیم و مطالب اصلی است که به سرفصل‌های یک کتاب شبیه است، شاخه‌های فرعی هم مطالب جزئی‌تر است [15].
رنگ: رنگ در ارتباط با سمت راست مغز و کلمه ها با سمت چپ ارتباط دارد. لذا ترکیب رنگ و کلمه به معنای فعالیت هر دو طرف مغز می­باشد. همچنین رنگ باعث لذت بردن از یادداشت­برداری، تحریک حافظه و خلاقیت، رهایی از یک‌نواختی، جذاب‌تر نمودن تصاویر، ایجاد انگیزه برای ارتباط مؤثر با دیگران، جلب توجه، و افزایش درک و افزایش پردازش ذهنی و ذخیره ­سازی تصاویر می‌شود. رنگ به صورت یک کد عمل ­می­کند و اگر از رنگ های خاصی برای کدگذاری مناطق مختلف نقشه­های ذهنی استفاده شود، نقشه­ای بصری خلق می­شود که به­ خاطر سپردن اطلاعات را ساده­تر کرده و یادآوری آن­ها را نیز بسیار بهبود می­بخشد. رنگ‌ها و نمادها را می­توان به سادگی استفاده کرد تا با ساختن شاخه­های مختلف که خارج از قاعده می­باشند، اثر رستروف (Restorff) یا اثر انزوا که به­ یاد ­سپردن را ارتقاء می‌دهد، فعال کنیم و با نقشه­های ذهنی زندگی را رنگارنگ کنیم [21].
تصاویر: تصاویر برخلاف واژه­ها در لحظه درک می­شوند. به همین دلیل اطلاعات بینایی نیز در مغز 60000 بار سریع­تر از واژه درک می­شود. هم­چنین، تصاویر باعث تحریک تصور شده و ارتباطی قوی با کلام دارند. تصاویر هم مانند رنگ عمل کرده و باعث هماهنگی بین دو طرف مغز شده، مهارت­های زبانی را با مهارت­های بینایی به تعادل رسانده، و دیگر مهارت­های قشری مانند شکل، خط و حجم را نیز به کار می­گیرند. یک تصویر به اندازه هزار کلمه ارزش دارد، تصاویر مؤثرتر از کلمات بوده، مغز را بیشتر درگیر می­کنند [21].
واژگان و کلمات کلیدی: یک نقشه ذهنی اصیل از تک کلمه­ها برای نام­گذاری شاخه­ها استفاده می­کند. کلمه‌ کلیدی یا کلیدواژه از ضروریات هر شاخه اصلی و فرعی است. کلمات کلیدی در اصل یکسری مفاهیم هستند که در پشت آن­ها کلی حرف برای گفتن وجود دارد و کلی معانی و مفاهیم برای ما زنده و تداعی می­شود و یک کار بسیار استراتژیک و اقتصادی است. کلمات کلیدی، ارزشمندتر و مهم تر از بقیه کلمات هستند و تداعی­کننده مفهوم و برای ما دارای معنا می­باشد. کلیدواژه­ها باعث خلق ایده­های جدید می­شوند. یک کلمه روی هر شاخه از نقشه ذهنی باعث می­شود مغز واقعاً درگیر موضوع شود و تا عمق مطلب پیش برود. هر کلمه به مغز یک قلاب می­دهد تا حافظه را به آن بیاویزد [9، 21].
نقشه‌ ذهنی قرار است کاملاً تصویری باشد؛ پس تا جای ممکن باید از رنگ، شکل و رسم استفاده شود. لذا باید سراغ خودکارها، مدادها، ماژیک‌ها و های‌لایت‌های رنگارنگ‌ رفت و آن‌ها را در دست گرفت و شروع کرد. البته می­شود از نرم‌افزارهای اختصاصی Mind Mapping  هم استفاده شود [9، 20]، که در ادامه نحوه کار با یکی از آن­ها معرفی خواهد شد.
پیکان: پیکان‌ها جهت‌های ترسیم را تکمیل می‌کنند و به آن شاخ‌ و برگ می‌دهند [15].
برای کشیدن یک نقشه ذهنی، می توان از دو روش کلی استفاده کرد: 1- کشیدن آن با دست و بر روی کاغذ است. برای این کار به یک کاغذ سفید و تعدادی مداد یا خودکار رنگی احتیاج است. کافیست ایده اصلی در وسط کاغذ نوشته شده و سپس با اضافه کردن شاخه به آن اطلاعات و جزئیات را اضافه کرد. 2- استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری: معروفترین و بهترین نرم­افزار در این زمینه iMindmap می‌باشد که توسط بنیاد تونی بوزان طراحی شده است [9، 24].
مراحل ترسیم‌کردن نقشه ذهنی به صورت دستی
1- ورق کاغذ با صفحات بدون خط را از قسمت پهنای آن، به‌صورت افقی و نه عمودی روبرویتان قرار دهید. محتوای و ایده اصلی را در وسط بنویسید و دور آن دایره‌ای رسم کنید. تصویر مرکزی باعث تحریک روابط در افکارتان می­شود. اولین رکن، داشتن یک موضوع یا ایده کلی است. اگر یک کلمه را در وسط کاغذ ترجیح می­دهید، واژه مورد نظرتان را چندبعدی نوشته و آن را با یک تصویر ترکیب کنید. مثلاً موضوع سلامت
2- بعد از این­که ایده کلی و اصلی خود را در وسط صفحه نوشتید، نوبت به آن می­رسد که مطالب مرتبط با آن را به کمک چند شاخه به آن متصل کنید. یک رنگ بردارید و کنار تصویر مرکزی و ایده اصلی، شاخه­ای شبیه تنه درخت از تصویر مرکزی به سمت بیرون بکشید. اجازه دهید مثل یک شاخه طبیعی پیچ بخورد و با مشاهده آن درگیر شوید تا برای مغز جالب باشد. شاخه را نام‌گذاری کنید و روی آن بنویسید. برای مثال به ایده اصلی ما که سلامت بود، اولین شاخه را سلامت جسمی، دومین شاخه را سلامت روانی، سومین شاخه را سلامت اجتماعی و چهارمین شاخه را سلامت معنوی نام‌گذاری کنید. این ۴ شاخه اطلاعات بیشتری به ما در مورد سلامت می‌دهند و هر شاخه به یک رنگ خاص باشد. دقت شود که شروع کشیدن نقشه ذهنی از سمت راست و بالا، به سمت پایین و چپ باشد.
3- اضافه کردن شاخه­های بیشتر بر اطلاعات بیافزایید. بعد از این­که شاخه­های اول را اضافه کردید، حالا باید همان کار را در قبال شاخه­های جدید انجام دهید. هر شاخه اصلی چندین زیرشاخه دارد. کاری که باید بکنید این است که مطالب مرتبط به هر شاخه را با کشیدن شاخه­های جدید به آن اضافه کنید. برای مثال می­توانید به شاخه سلامت جسمی دو شاخه ورزش، و سبک زندگی، را اضافه کنید. سپس به هر کدام از این دو شاخه هم نام انواع، مدت زمان، و نحوه ورزش­های مورد نظر را به کمک شاخه­ها اضافه کنید. در موارد دیگر هم کافی است همین کار را انجام دهید.
4- از رنگ­های مختلف استفاده کنید: فراموش نشود که استفاده از رنگ­های مختلف در یادگیری بسیار مؤثر است. رنگ­ها مانند تصاویر به ما کمک می­کنند که مطالب را سریع­تر و آسان­تر به خاطر بسپارید و هرگاه که لازم بود آن­ها را به یاد آورید. علاوه بر این رنگ­های مختلف شکل ظاهری بهتری به نقشه ذهنی می­دهند.
اگر دوست داشتید پیکان بکشید یا با خط­های منحنی بین شاخه­های اصلی ارتباط برقرار کنید تا اتصال بین آن­ها تقویت گردد. لازم به ذکر است که همه‌ شاخه‌های کوچک و بزرگ در نهایت به مرکز و تنه و ایده اصلی متصل هستند. حتماً از خطوط منحنی استفاده شود، جهت نقشه ذهنی باید ساعت­گرد باشد، و هر شاخه باید یک کلمه‌ کلیدی داشته باشد. در انتخاب کلمات کلیدی و کلیدواژه‌ها بسیار دقت کنید. کلیدواژه‌ها باید مستقیم و دقیق باشد و نتوان با کلمات دیگر آن‌ها را جایگزین کرد. ما در نقشه ذهنی به هیچ عنوان جمله نمی­نویسم، متن نمی­نویسیم، قرار است نقشه دهنی ما شامل کلمات کلیدی باشد که با هر کدام از کلمات کلیدی مفاهیم زیادی در ذهن ما تداعی شود صرفاً قرار است با این کلمات کلیدی نقاط و مفاهیم زنده شود و در عین حال ارتباط این مفاهیم با هم تداعی شود. ضخامت و پهنای شاخه‌های اصلی باید بیشتر از شاخه‌های فرعی باشد. ضخامت و پررنگی شاخه‌های اصلی و فرعی باید ارزش‌های متفاوتی داشته باشد. از رنگ‌ها به‌دقت استفاده کنید. می‌توانید رنگ‌ها را برای خودتان کدگذاری کنید و کدها را گوشه‌ای از صفحه یادداشت کنید. شاخه‌های اصلی نباید بیشتر از ۷ شاخه باشد. شاخه‌های بیشتر شما را گیج خواهد کرد و نقشه‌ شما را به هم خواهد ریخت [9، 15].
بازه‌های زمانی مرور نقشه ذهنی 
همان­طور که قبلاً اشاره شد، یکی از کاربردهای مهم نقشه‌ ذهنی جمع‌بندی و مرور است. شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن در ماه‌ها و روزهای پایانی آمادگی برای امتحان تمامی اطلاعات نمودار ترسیم شده را مرور کنید. برای نتیجه بخشی بیشتر شما نیاز دارید پیوسته نقشه ذهنی را مرور کنید. بازه‌های زمانی مرور در زمان­های پس از اتمام ترسیم، به ترتیب یک روز، یک هفته، یک ماه، سه ماه، و یک سال بعد از ترسیم می­باشد [14]. یک نمونه از نقشه ذهنی که محققین با استفاده از نرم­افزار iMindmap رسم کرده­اند، در شکل 1 آمده است.
 


شکل 1- نمونهای از نقشه ذهنی رسم شده با استفاده از نرم­افزار iMindmap
 
ارزشیابی و کنترل نقشه ذهنی:
وقتی در حال رسم نقشه ذهنی هستید یا آن را رسم نموده و کامل کرده­اید. برای این­که مطمئن شوید که کارتان بی­نقص است، سؤالات ذیل را از خودتان بپرسید.
آیا کاغذ سفید و بدون خط و با سایز مورد نظر است؟ و آن را از پهنا در مقابلتان گذاشته­اید؟
آیا تصویر مرکزی، درست در وسط صفحه و با دست کم سه رنگ رسم شده است؟
آیا تصویر مرکزی، کاملاً جلب توجه می­کند؟
آیا تصویر مرکزی، شامل کلمه نیز است؟ در این صورت، آیا کلمه را به صورت سه بعدی نوشته یا رسم کرده­اید؟
آیا شاخه­های اصلی در رنگ­های مختلفی رسم شده است؟
آیا روی هر شاخه فقط یک کلمه نوشته شده است؟
آیا شاخه­ها در زیر شاخه­های مناسبی توزیع شده است؟
آیا از تصاویر در کل نقشه استفاده کرده­اید؟
اگر پاسخ به هر کدام از این پرسش­ها نه باشد، یک نسخه دیگر از نقشه ذهنی­تان تهیه و این بار سعی کنید ساختار آن منطبق با قوانین باشد. در این صورت احتمالاً به نتیجه بهتری دست خواهید یافت [21].
نتیجه­گیری
نقشه ذهنی با به کار گرفتن هر دو نیم‌کره مغز حواس‌پرتی را کاهش داده، خلاقیت را افزایش می­دهد. هم­چنین به خاطر کمک گرفتن از حافظه تصویری، یادگیری را عمیق‌تر نموده، در به‌ یادسپاری، عملکرد فوق‌العاده‌ای ایجاد می­­کند و سبب تحول در نظام‌های آموزش عالی می­شود و به دلیل ساده‌ بودن، انعطاف‌پذیری بالا و هم­چنین تلفیق نقشه با خلاقیت و استفاده از رنگ و تصویر و سازمان ‌دهنده‌های گرافیکی، می‌تواند در فرآیند آموزش نقش مؤثری داشته باشد. هم­چنین، یک روش بسیار مفید برای تمام کسانی است که قصد دارند اثربخشی تدریس‌شان را از نظر کیفی ارتقاء دهند، زیرا می‌توانند اطلاعات زیادی را تنها در یک برگ کاغذ دسته بندی و خلاصه نمایند. هم­چنین این مقاله اطلاعاتی در مورد اینکه که سازوکار نقشه ذهنی چیست؟، چرا باید از آن استفاده نمود؟ چه مزایا و کاربردهایی داشته، یک نقشه ذهنی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ چگونه باید آن را ترسیم نمود؟ چه اجزایی دارد؟ مراحل ترسیم‌کردن نقشه ذهنی به صورت دستی و نحوه رسم آن با استفاده از نرم­افزار iMind map چگونه است؟ و در نهایت چگونه می­توان نقشه ذهنی را ارزشیابی و کنترل نمود؟ به خواننده ارائه می­نماید. در پایان مقاله نیز به تهیه و ترسیم نقشه ذهنی با کمک نرم­افزار پرداخته شد.
 
References
 
[1] Jokar F, Yamani N, Movahedian atar A. Innovative medical education reform at the University of Medical Sciences: readout experience. IJME 2017 17(0): 143-6. [Farsi]
[2] AshrafiFard H, Karimi Moonaghi H, Emadzadeh A, Tabesh H. What style Medical teachers use to learn? IJME 2020; 20(0): 149-58. [Farsi]
[3] Tee TK, Azman MNA, Mohamed SB, Muhammad M, Mohaffyza. M, Yunos JBM, et al. Buzan Mind Mapping: An Efficient Technique for Note-Taking. World Academy of Science, Engineering and Technology. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering 2014; 8:28-31.
[4] Khalili H, Zarifsanaiey N, Mehrabi M, Shayan Z. Comparing the effectiveness of case-based technology-enhanced learning with face-to-face method. IJME 2021 21(0): 335-44. [Farsi]
[5] D'Antoni AV, Zipp GP, Olson VG, Cahill TF. Does the mind map learning strategy facilitate information retrieval and critical thinking in medical students? BMC Med Educ 2010; 10: 61.
[6] Kalyanasundaram M, Abraham SB, Ramachandran D, Jayaseelan V, Bazroy J, Singh Z, et al. Effectiveness of Mind Mapping Technique in Information Retrieval Among Medical College Students in Puducherry-A Pilot Study. Indian J Community Med 2017; 42(1): 19-23.
[7] Jebraeily M, Motazakker M, Fozonkhah S, Afshar Yavari S, Zare Z. the effect of using mind-mapping software on student problem-solving skills. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16(3): 171-6. [Farsi]
[8] Pudelko B, Young M, Vincent-Lamarre P, Charlin B. Mapping as a learning strategy in health professions education: a critical analysis. Med Educ 2012 46(12): 1215-25.
[9] Mobaraki M. Mind Map. https://moaserbash.com  2023. [Farsi]
[10] Tony Buzan. The Power of Mental Imagery (Mental Mapping), translated by Shokuh Aroni, Bakshaish Publications; 2017: 117-1
[11] Graham KD, Steel A, Wardle J. Primary health care case management through the lens of complexity: an exploratory study of naturopathic practice using complexity science principles. BMC Complement Med Ther 2022; 22(1): 107.
[12] Zhao L, Liu X, Wang C, Su Y-S. Effect of different mind mapping approaches on primary school students’ computational thinking skills during visual programming learning. Comput Educ 2022; 181(c): 104445.
[13] Masoud A, Dehnavieh R, Yazdi-Feyzabadi V, Poursheikhali A, Noori Hekmat S, Kazemi M, et al. What is the mind map of the hospital's future changes in a developing country like Iran? A qualitative study. BMC Health Serv Res 2023; 23(1):732.
[14] Gossack-Keenan K, De Wit K, Gardiner E, Turcotte M, Chan TM. Showing Your Thinking: Using Mind Maps to Understand the Gaps Between Experienced Emergency Physicians and Their Students. AEM Educ Train 2019; 4(1): 54-63.
[15] Farahman M. mind-map: http://cafetadris.com/blog/-mind-map 2023. [Farsi]
[16] Budd JW. Mind maps as classroom exercises. Journal of Economic Education 2004; 35(1): 35-46.
[17] Hanewald R. Cultivating lifelong learning skills in undergraduate students through the collaborative creation of digital knowledge maps. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2012; 69: 847–53.
[18] Kisicek S, Boras D, Bago P. Designing educational contents in and for the electronic environment, Proceedings of the ITI 2010, 32nd International Conference on Information Technology Interfaces, Cavtat, Croatia 2010: 367-72.
[19] Kotcherlakota S, Zimmerman L, Berger AM. Developing scholarly thinking using mind maps in graduate nursing education. Nurse Edu 2013 38(6): 252-5.
[20] Graham KD, Steel A, Wardle J. Embracing the Complexity of Primary Health Care: System-Based Tools and Strategies for Researching the Case Management Process. J Multidiscip Healthc 2021; 14: 2817-26.
[21] Buzan T. Mind Map Mastery: The Complete Guide to Learning and Using the Most Powerful Thinking Tool in the Universe, Translated by Sayyahi, Maryam. Tehran: Arayan 2019; 1-184. [Farsi]
[22] Liu P, Mei W, Zhou M, Zhao T, Wang Y, Zou R, et al. Application of mind map can promote the health education effect of children with vasovagal syncope. Front Cardiovasc Med 2023; 10: 1051677.
[23] Choudhari SG, Gaidhane AM, Desai P, Srivastava T, Mishra V, Zahiruddin SQ. Applying visual mapping techniques to promote learning in community-based medical education activities. BMC Med Educ 2021; 21(1): 210.
[24] how-to-make-a-mind-map. https://soheilamani.com/ how-to-make-a-mind-map 2023. [Farsi]   

Mind Mapping and Its Applications: A Continuing Education Article

 Mohammad Asadpour[3], Mohsen Rezaeian[4]


Received: 05/07/23       Sent for Revision: 12/08/23       Received Revised Manuscript: 13/09/23   Accepted: 17/09/23

Due to the age of information bombardment, and the amount of information entering into the brain, there may be problems in processing information and organizing it, leading to a decrease in concentration, forgetting, and its loss. The power of decision making and problem solving will also be affected. Therefore, a software called iMindMap has been designed and invented regarding how to remember information better and learn better. The mind mapping technique is one of the new educational strategies that can increase thinking and problem solving skills, and by using images, colors, communication, and structured display, it forces the mind to be creative and thoughtful. When drawing a mind map, both hemispheres of the brain are used. This work not only reduces distraction, but also increases creativity and causes deeper learning. Also, drawing a mind map with the help of visual memory, an extraordinary performance is created in learning and memorizing, and active learning occurs. This article has been written with the aim of informing teachers and students about mind maps, their benefits and applications, and how to draw them manually using iMindMap Software.
Key words: Mind map, Summarization, Teaching, Educators, iMindMap

Funding: None declared.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: None declared.
How to cite this article: Asadpour Mohammad, Rezaeian Mohsen. Mind Mapping and Its Applications: A Continuing Education Article . J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (6): 637-48. [Farsi]
 
[1]- دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
[2]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
  تلفن: 31315243-034، دورنگار: 31315243-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk
[3]- Associate Professor, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
[4]- Prof., Dept. of Epidemiology and Biostatistics, School of Medicine, Occupational Environment Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, ORCID: 0000-0003-3070-0166
(Corresponding Author) Tel: (034) 31315123, Fax: (034) 31315123, E-mail: moeygmr2@yahoo.co.uk
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/4/15 | پذیرش: 1402/7/12 | انتشار: 1402/7/26

فهرست منابع
1. Jokar F, Yamani N, Movahedian atar A. Innovative medical education reform at the University of Medical Sciences: readout experience. IJME 2017 17(0): 143-6. [Farsi]
2. AshrafiFard H, Karimi Moonaghi H, Emadzadeh A, Tabesh H. What style Medical teachers use to learn? IJME 2020; 20(0): 149-58. [Farsi]
3. Tee TK, Azman MNA, Mohamed SB, Muhammad M, Mohaffyza. M, Yunos JBM, et al. Buzan Mind Mapping: An Efficient Technique for Note-Taking. World Academy of Science, Engineering and Technology. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering 2014; 8:28-31.
4. Khalili H, Zarifsanaiey N, Mehrabi M, Shayan Z. Comparing the effectiveness of case-based technology-enhanced learning with face-to-face method. IJME 2021 21(0): 335-44. [Farsi]
5. D'Antoni AV, Zipp GP, Olson VG, Cahill TF. Does the mind map learning strategy facilitate information retrieval and critical thinking in medical students? BMC Med Educ 2010; 10: 61.
6. Kalyanasundaram M, Abraham SB, Ramachandran D, Jayaseelan V, Bazroy J, Singh Z, et al. Effectiveness of Mind Mapping Technique in Information Retrieval Among Medical College Students in Puducherry-A Pilot Study. Indian J Community Med 2017; 42(1): 19-23.
7. Jebraeily M, Motazakker M, Fozonkhah S, Afshar Yavari S, Zare Z. the effect of using mind-mapping software on student problem-solving skills. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16(3): 171-6. [Farsi]
8. Pudelko B, Young M, Vincent-Lamarre P, Charlin B. Mapping as a learning strategy in health professions education: a critical analysis. Med Educ 2012 46(12): 1215-25.
9. Mobaraki M. Mind Map. https://moaserbash.com 2023. [Farsi]
10. Tony Buzan. The Power of Mental Imagery (Mental Mapping), translated by Shokuh Aroni, Bakshaish Publications; 2017: 117-1
11. Graham KD, Steel A, Wardle J. Primary health care case management through the lens of complexity: an exploratory study of naturopathic practice using complexity science principles. BMC Complement Med Ther 2022; 22(1): 107.
12. Zhao L, Liu X, Wang C, Su Y-S. Effect of different mind mapping approaches on primary school students’ computational thinking skills during visual programming learning. Comput Educ 2022; 181(c): 104445.
13. Masoud A, Dehnavieh R, Yazdi-Feyzabadi V, Poursheikhali A, Noori Hekmat S, Kazemi M, et al. What is the mind map of the hospital's future changes in a developing country like Iran? A qualitative study. BMC Health Serv Res 2023; 23(1):732.
14. Gossack-Keenan K, De Wit K, Gardiner E, Turcotte M, Chan TM. Showing Your Thinking: Using Mind Maps to Understand the Gaps Between Experienced Emergency Physicians and Their Students. AEM Educ Train 2019; 4(1): 54-63.
15. Farahman M. mind-map: http://cafetadris.com/blog/-mind-map 2023. [Farsi]
16. Budd JW. Mind maps as classroom exercises. Journal of Economic Education 2004; 35(1): 35-46.
17. Hanewald R. Cultivating lifelong learning skills in undergraduate students through the collaborative creation of digital knowledge maps. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2012; 69: 847–53.
18. Kisicek S, Boras D, Bago P. Designing educational contents in and for the electronic environment, Proceedings of the ITI 2010, 32nd International Conference on Information Technology Interfaces, Cavtat, Croatia 2010: 367-72.
19. Kotcherlakota S, Zimmerman L, Berger AM. Developing scholarly thinking using mind maps in graduate nursing education. Nurse Edu 2013 38(6): 252-5.
20. Graham KD, Steel A, Wardle J. Embracing the Complexity of Primary Health Care: System-Based Tools and Strategies for Researching the Case Management Process. J Multidiscip Healthc 2021; 14: 2817-26.
21. Buzan T. Mind Map Mastery: The Complete Guide to Learning and Using the Most Powerful Thinking Tool in the Universe, Translated by Sayyahi, Maryam. Tehran: Arayan 2019; 1-184. [Farsi]
22. Liu P, Mei W, Zhou M, Zhao T, Wang Y, Zou R, et al. Application of mind map can promote the health education effect of children with vasovagal syncope. Front Cardiovasc Med 2023; 10: 1051677.
23. Choudhari SG, Gaidhane AM, Desai P, Srivastava T, Mishra V, Zahiruddin SQ. Applying visual mapping techniques to promote learning in community-based medical education activities. BMC Med Educ 2021; 21(1): 210.
24. how-to-make-a-mind-map. https://soheilamani.com/ how-to-make-a-mind-map 2023. [Farsi]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb