جلد 22، شماره 6 - ( 7-1402 )                   جلد 22 شماره 6 صفحات 648-637 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadpour M, Rezaeian M. Mind Mapping and Its Applications: A Continuing Education Article. JRUMS 2023; 22 (6) :637-648
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7049-fa.html
اسدپور‬‎ محمد، رضائیان محسن. نقشه ذهنی و کاربردهای آن: یک مقاله آموزش مداوم. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (6) :637-648

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7049-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (1260 مشاهده)
چکیده
با توجه به عصر بمباران اطلاعاتی و انبوه اطلاعات وارده به مغز، ممکن است در پردازش اطلاعات و سازماندهی آن مشکلاتی ایجاد شده، منجر به کاهش تمرکز، فراموشی و از بین رفتن آن شود. قدرت تصمیم­گیری و حل مسئله هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. لذا در این ارتباط که چگونه اطلاعات را بهتر به­خاطر سپرده و بهتر یاد بگیریم، نرم­افزاری تحت عنوان نقشه ذهنی طراحی و ابداع شده است. تکنیک نقشه ذهنی یکی از راهبردهای آموزشی نوین می­باشد و میتواند مهارت­های تفکر و حل مسئله را افزایش داده و با استفاده از تصاویر، رنگ­ها، ارتباطات و نمایش ساختارمند، ذهن را وادار به خلاقیت و تفکر ­کند. هنگام ترسیم‌ نقشه ذهنی هر دو نیم‌کره مغز به کار گرفته می­شود. این کار، نه‌تنها حواس‌پرتی را کاهش داده، بلکه خلاقیت را بیشتر نموده و باعث یادگیری عمیق‌تر می‌شود. هم­چنین، هنگام ترسیم‌ نقشه ذهنی از حافظه تصویری کمک گرفته شده، در یادگیری و به‌یادسپاری عملکرد فوق‌العاده‌ای ایجاد می­شود و یادگیری فعال رخ می­دهد. از همین رو مقاله حاضر با هدف اطلاع‌رسانی به آموزش­دهندگان، دانشجویان و دانش­آموزان در خصوص نقشه دهنی، مزایا و کاربردها و نحوه ترسیم آن به روش دستی و با استفاده از نرم­افزار iMindMap به رشته تحریر در آمده است.
واژه‌های کلیدی: نقشه دهنی، خلاصه­ برداری، تدریس، آموزش ­دهندگان، iMindMap
 
متن کامل [PDF 320 kb]   (948 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1746 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/4/15 | پذیرش: 1402/7/12 | انتشار: 1402/7/26

فهرست منابع
1. Jokar F, Yamani N, Movahedian atar A. Innovative medical education reform at the University of Medical Sciences: readout experience. IJME 2017 17(0): 143-6. [Farsi]
2. AshrafiFard H, Karimi Moonaghi H, Emadzadeh A, Tabesh H. What style Medical teachers use to learn? IJME 2020; 20(0): 149-58. [Farsi]
3. Tee TK, Azman MNA, Mohamed SB, Muhammad M, Mohaffyza. M, Yunos JBM, et al. Buzan Mind Mapping: An Efficient Technique for Note-Taking. World Academy of Science, Engineering and Technology. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering 2014; 8:28-31.
4. Khalili H, Zarifsanaiey N, Mehrabi M, Shayan Z. Comparing the effectiveness of case-based technology-enhanced learning with face-to-face method. IJME 2021 21(0): 335-44. [Farsi]
5. D'Antoni AV, Zipp GP, Olson VG, Cahill TF. Does the mind map learning strategy facilitate information retrieval and critical thinking in medical students? BMC Med Educ 2010; 10: 61.
6. Kalyanasundaram M, Abraham SB, Ramachandran D, Jayaseelan V, Bazroy J, Singh Z, et al. Effectiveness of Mind Mapping Technique in Information Retrieval Among Medical College Students in Puducherry-A Pilot Study. Indian J Community Med 2017; 42(1): 19-23.
7. Jebraeily M, Motazakker M, Fozonkhah S, Afshar Yavari S, Zare Z. the effect of using mind-mapping software on student problem-solving skills. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16(3): 171-6. [Farsi]
8. Pudelko B, Young M, Vincent-Lamarre P, Charlin B. Mapping as a learning strategy in health professions education: a critical analysis. Med Educ 2012 46(12): 1215-25.
9. Mobaraki M. Mind Map. https://moaserbash.com 2023. [Farsi]
10. Tony Buzan. The Power of Mental Imagery (Mental Mapping), translated by Shokuh Aroni, Bakshaish Publications; 2017: 117-1
11. Graham KD, Steel A, Wardle J. Primary health care case management through the lens of complexity: an exploratory study of naturopathic practice using complexity science principles. BMC Complement Med Ther 2022; 22(1): 107.
12. Zhao L, Liu X, Wang C, Su Y-S. Effect of different mind mapping approaches on primary school students’ computational thinking skills during visual programming learning. Comput Educ 2022; 181(c): 104445.
13. Masoud A, Dehnavieh R, Yazdi-Feyzabadi V, Poursheikhali A, Noori Hekmat S, Kazemi M, et al. What is the mind map of the hospital's future changes in a developing country like Iran? A qualitative study. BMC Health Serv Res 2023; 23(1):732.
14. Gossack-Keenan K, De Wit K, Gardiner E, Turcotte M, Chan TM. Showing Your Thinking: Using Mind Maps to Understand the Gaps Between Experienced Emergency Physicians and Their Students. AEM Educ Train 2019; 4(1): 54-63.
15. Farahman M. mind-map: http://cafetadris.com/blog/-mind-map 2023. [Farsi]
16. Budd JW. Mind maps as classroom exercises. Journal of Economic Education 2004; 35(1): 35-46.
17. Hanewald R. Cultivating lifelong learning skills in undergraduate students through the collaborative creation of digital knowledge maps. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2012; 69: 847–53.
18. Kisicek S, Boras D, Bago P. Designing educational contents in and for the electronic environment, Proceedings of the ITI 2010, 32nd International Conference on Information Technology Interfaces, Cavtat, Croatia 2010: 367-72.
19. Kotcherlakota S, Zimmerman L, Berger AM. Developing scholarly thinking using mind maps in graduate nursing education. Nurse Edu 2013 38(6): 252-5.
20. Graham KD, Steel A, Wardle J. Embracing the Complexity of Primary Health Care: System-Based Tools and Strategies for Researching the Case Management Process. J Multidiscip Healthc 2021; 14: 2817-26.
21. Buzan T. Mind Map Mastery: The Complete Guide to Learning and Using the Most Powerful Thinking Tool in the Universe, Translated by Sayyahi, Maryam. Tehran: Arayan 2019; 1-184. [Farsi]
22. Liu P, Mei W, Zhou M, Zhao T, Wang Y, Zou R, et al. Application of mind map can promote the health education effect of children with vasovagal syncope. Front Cardiovasc Med 2023; 10: 1051677.
23. Choudhari SG, Gaidhane AM, Desai P, Srivastava T, Mishra V, Zahiruddin SQ. Applying visual mapping techniques to promote learning in community-based medical education activities. BMC Med Educ 2021; 21(1): 210.
24. how-to-make-a-mind-map. https://soheilamani.com/ how-to-make-a-mind-map 2023. [Farsi]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb